Розробка уроку спрямована на розвиток творчих здібностей учнів. Використані вірші маленької поетеси. що навчається в цьому класі.Урок має багато моментів, спрямованих на виховання патріота, громадянина.
Урок - захист проекту з позакласного читання «Моя Земля в творах українських письменників і поетів»
Мета. Презентувати роботу учнів, яку вони виконали, готуючи проект. Розширити, збагатити знання школярів новими творами українських письменників і поетів про Україну, її минуле і сьогодення, познайомити дітей з творами, що розповідають про символи держави, історію їх виникнення. Вчити виразно декламувати вірші, зв’язно висловлювати думки, відчувати красу рідного слова. Виховувати інтерес до читання, почуття любові до рідного слова, своєї Землі.
Обладнання: ілюстрації до творів, матеріал для інтерактивних вправ.
Тип уроку: урок – проект
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Читання вірша хором
В школі затишно, чудово,
Тиша, праця, навчання.
Найважливіші основи
Головних наук. Знання!
Коридорами без звуку
Неповторна, без прикрас
Ходить панночка Наука
І заходить в кожен клас.
Всім дарує так старанно
Дуже цінні відкриття
Щоб людина бездоганно,
Сміло входила в життя.
- Діти, як ви розумієте останні рядочки вірша?
- Так, кожен урок – це підготовка до майбутнього життя. А вона має бути серйозною. І тільки старанність, уважність, наполегливість допоможуть вам збагатити свої знання, які потім знадобляться в житті. Адже живемо ми з вами в чудовій і славній країні, єдиній і незалежній, якій потрібні розумні, працьовиті, енергійні люди, здатні дбати про свою державу, її народ.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогоднішній урок, я думаю, буде для всіх дуже пізнавальним і повчальним. Адже напередодні ми опрацювали тему «Сторінками історії України» і працювали над проектом «Моя земля в творах українських письменників і поетів». Сьогодні ж прийшов час підвести підсумки цієї роботи і познайомити один одного з матеріалами, які відшукали в різних джерелах.
- Але, перш ніж приступити до роботи, давайте складемо план нашого уроку. Допоможуть нам прислів’я. Подумайте, в якому порядку їх розмістити?
Хто багато робить, той багато вміє.
Добрий початок – половина роботи.
Зробив діло – гуляй сміло.
Вмієш працювати – вмій і відпочивати.
- Ви правильно встановили послідовність прислів’їв. А тепер подивіться, що ми будемо робити на кожному етапі уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Інтерактивна вправа «Карусель»
(Діти утворюють два кола: внутрішнє – нерухоме, а зовнішнє – рухоме.У внутрішньому колі стоять діти з високим рівнем знань і задають питання учням із рухомого кола, які переміщуються, відповівши на питання.
Бесіда проводиться за змістом статті з підручника «Літературне читання «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?»)
-Назвіть державні символи.
-Без якого символу військо не рушало в похід, не вступало в бій?
-Які кольори були для Київської Русі символічними ще до прийняття християнства?
-Що означає на прапорі та на гербі блакитна фарба?
-А що означає золота?
-Коли була прийнята постанова про Державний прапор України?
-Який вигляд має Державний прапор України?
-Якими словами можна замінити слово прапор?
-Коли Верховна Рада України затвердила малий Державний Герб України?
-Який він має вигляд?
-Що означає тризуб?
2. Складання асоціативних кущів
-Давайте складемо асоціативні кущі, в яких пояснимо, що означають кольори наших Державних символів.
(Блакитний: чесність, вірність, бездоганність. Золотий: могутність, сила, багатство, постійність, шляхетність,віра, справедливість, милосердя.) 3.Читання напам’ять віршів «Наш прапор» Дмитра Павличка і «Гімн» Наталії Поклад.
ІV. Презентація матеріалів до проекту «Моя земля в творах українських письменників і поетів»
1. Вступне слово вчителя
У кожної людини є велика Батьківщина - країна, де вона народилася. Наша держава називається Україною. Вона має славну і давню історію, прекрасну мову і високу культуру. Святою для кожної людини є земля, де вона зробила свій перший крок, вимовила перше слово, почула мамину пісню колисанку, а потім народну пісню, вперше пішла стежкою до школи.
«Та земля мила, де мати народила», говорить народна мудрість. І це справді так. Де б не була людина, як би добре не було їй в чужому краї, душа сумує за рідним домом, Батьківщиною. Адже «вона у нас одна і дорожчої нема», - так сказав у своєму вірші Олесь Лупій, талановитий поет і люблячий син своєї країни.
2.Читання хором вірша Олеся Лупія «Дорожчої нема»
Рано-рано сонце встало,
Україну привітало,
Побажало їй добра,
Усміхнулось до Дніпра,
До Дністра і до Дунаю,
До Шевченкового краю,
Де живуть уже віки
Українці-козаки.
Рано-рано сонце встало,
Гарних діток привітало,
Побажало швидко встати,
Та розумними зростати,
Шанувать свою родину
І любити Україну,
Бо вона у нас одна,
І дорожчої нема.
-Про найдорожчу для кожного з нас країну, ми готували проект: досліджували історію виникнення її основних символів – Державного Прапора України, Державного Герба та Державного Гімну. Дізналися, як оспівували рідну землю, її символи в своїх творах письменники та поети.
Свою роботу сьогодні презентують дослідники, декламатори, співаки, художники,радіоведучі і майбутні поети.
3.Презентація роботи групи дослідників
1 учень.У прадавні віки прапор був засобом сигналізації. Спочатку це була жердина, до якої прикріплювали гілля дерев, жмут трави, навіть кінські хвости. Пізніше прапори об’єднували людей за групами, за спільними інтересами.
Перші прапори були трикутної форми. Лише богатир, сміливець, мужній воїн міг бути призначений прапороносцем.
Під час бою прапори виставляли попереду війська. Якщо зникав прапор з поля бою, вважалося, що військо, яке його втратило, одержало поразку.
В часи козацтва прапори називали корогвами. На них вишивали лики святих, зброю, небесні світила.
Багато років пройшло, перш ніж наш прапор став таким, як зараз. Тепер це синьо-жовте полотнище (а не жовто-блакитне, бо за правилами геральдики кольори «читаються» згори донизу). Синій колір – це синь неба та води, жовтий колір – колір пшеничних полів, сонця, хліба.
2 учень.
З давніх давен люди використовували різні знаки, щоб виділитись серед інших. Київський князь Ігор, укладаючи договори з послами інших держав, користувався різними печатками. Саме в Київській Русі тризуб став князівським знаком.
Є багато версій, які розповідають, чому саме тризуб був вибраний з поміж інших знаків. За однією з них – це пристрій, яким колись ловили рибу, щоб вижити в голодні роки. Інша твердить, що цей знак влади схожий на зброю, яка була в багатьох воїнів. Є версія, що тризуб – це символ трьох стихій: повітря, води і землі.
3 учень.
Величальну, хвалебну пісню називають гімном. Вперше такі пісні з’явились в стародавній Греції, Єгипті. Вони прославляли богів.
Державні Гімни виникли пізніше.
Слова вірша «Ще не вмерла України ні слава, ні воля» були написані у XІX столітті українським поетом Павлом Платоновичем Чубинським. Музику написав Михайло Вербицький.
В 1992 році був прийнятий закон «Про Державний Гімн України», і пісня стала нашим Державним Гімном.
4. Презентація роботи декламаторів
-Про нашу святиню – Державні символи, декламатори підготували вірші.
Прапор
Синьо-жовтий прапор України —
Це безхмарне небо, синє-синє,
А під небом золотіє нива,
І народ наш вільний і щасливий.
Прапор, як святиню, любі діти,
Треба шанувати й боронити.
Прапор — символ нашої держави,
Він для всіх ознака сили й слави.
Наш Герб
Золотий непокірний тризуб,
Як птах золотий в переливах.
На прапорі сяє, горить.
Це знак наш, це фабрики й ниви,
Це символ, що будем ми жить.
Це хліб наш, вугілля і цукор,
Степи плодовиті, моря…
Це в праці змозолені руки,
Що подвигом завжди горять.
Це наша любов, наша мужність,
Вогняний порив боротьби,
Це наша згуртованість дружня,
Це пісня нової доби.
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
(Звучить запис Державного Гімну України)
5. Презентація роботи радіоведучих
-Цікаву роботу презентували нам дослідники і декламатори.
А зараз послухайте оповідання Зірки Мензатюк «Український прапор», яке підготувала група «Радіоведучі»
Марійка сиділа і малювала. Спочатку взяла блакитний олівець:
-Хай небо буде погідне і ясне!, – сказала вона й намалювала небо.
-У небі хай сонечко сяє, - сказала вона і взяла жовтий олівець.
-Намалювала сонце, і небо повеселішало.А внизу поле, чорне та сумне.
-Розвеселімо його! – мовили жовта і блакитна барви.
-Взялися за рученьки і злинули додолу: одна блакитним дощиком, друга ясним проміннячком.
У чорній землі спала насінинка. Пробудилася та й каже:
-Як мені хороше! Дощик мене напоїв, сонечко зігріло. Буду я проростати.
І над землею піднявся зелений паросток. І другий піднявся, і третій, і тисяча тисяч веселих зелених паростків.
Тепер же я знаю, - засміялася Марійка. Де жовте й блакитне удвох, там настає весна. Бо разом вони дають зелену фарбу.
Відклала олівці й замилувалася. Гарна жовта барва з блакитною! Як сонечко з небом. Як волошка з пшеницею. Як наш прапор.
6.Завдання від радіоведучих
-Які малюнки можна намалювати за змістом оповідання?
V. Фізкультхвилинка
(Діти виконують рухи під пісню «Україно, ми твоя надія»
7. Розповідь вчителя
- Ми послухали цікаві і змістовні повідомлення про Державні символи нашої країни. А чи знаєте ви, звідки походить назва Україна?
Послухайте легенду.
Колись давно Бог створив народи і кожен наділив землею. Наші предки прийшли на розподіл пізніше, тому землі їм не дісталося. От вони пішли до Бога. А він у цей час молився, і вони не посміли йому щось сказати. Стали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні, хороші. Дізнавшися, чого прийшли, запропонував їм чорну землю.
-Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці.
-Тоді я вам дам ту землю, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, степи. Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні – ворога.
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україною.
-Мені Україна за все наймиліша –
Це рідна Вітчизна, як мати, одна.
Для кожного мила, ясна, найсвятіша,
Найкраща у цілому світі вона!
- А тепер давайте послухаємо, як оспівують у своїх віршах і піснях нашу Вітчизну поети. А допоможуть нам в цьому читці і співаки.
8. Презентація роботи групи читців і співаків
Платон Воронько «Найкраща земля»
Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у Рідному Краї.
Є багато пташок голосних,
Любі-милі нам співи пташині.
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у Рідній Країні.
І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна,
Дорога нам усім Україна!
Пісня «Україночка мала»
Марійка Підгірянка «До справ вставай!»
Маленькі наші ноги,
Та знають свою путь.
На службу Україні,
Як виростуть, підуть.
Маленькі наші руки,
Та кріпнуть і ростуть.
На службу Україні
Всю працю віддадуть.
Дитячі в нас серденька,
Та щире в них чуття,
Любити Україну
Будуть ціле життя.
Маленькі наші ноги,
Та знають, куди йти.
На службу Україні
Йдім, сестри і брати!
Пісня «Ми – нащадки козаків»
Микола Сингаївський «Земля дитинства»
Скільки барви, проміння розлито,
Кожний паросток дише теплом.
В сизих травах купається літо,
Жайвір небо торкає крилом.
Соком повниться кожна зернина,
Кожна стежка біжить до Дніпра.
Це наш сонячний край – Україна,
Це дитинства щаслива пора.
Пісня «Україно-краю»
9. Презентація роботи поетів
- Проникливо і щиро пишуть про рідну землю українські поети. А зараз послухайте вірші нашої однокласниці, майбутньої поетеси Іваненко Тані. До сьогоднішнього уроку вона підготувала вірші, які присвятила Україні, своєму рідному селу Леонівка.
Україні
Я дуже люблюУкраїну свою,
Її так любив наш Шевченко.
В годину розбрату, в хвилину тяжку
Вставала з колін наша ненька.
І навіть тоді не схилила чола,
Коли наші хлопці-герої
В кривавім бою полягли на полях
В жорстокім страшному двобої.
Усім, хто загинув – пухом земля,
Вони для нас - справжні герої.
Боролись за волю, щасливе життя,
За мир і за нас із тобою.
Моє село
Прозорий лід давно зійшов,
Потоком буйним Таль вирує.
На ріднім полі сніг розтав,
І сонечком весна милує.
Ось перший пролісок листком
Немовби бавиться із вітром
І перші крапельки роси
В промінні грають дивоцвітом.
Моє село, земля моя!
Тут ходять по ріллі лелеки.
З приходом першого тепла
Вони вернулися здалека.
Свою Леонівку люблю,
Бо тут я народилась.
Бо тут босоніж по траві
Я бігати навчилась.
Бо кожна квіточка й листок
Тут дихають любов’ю
І добрих мешканців села
Збагачують здоров’ям.
10. Презентація роботи художників
(Учні презентують свої малюнки, виконані до віршів однокласниці)
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Броунівський рух»
-Доповніть речення:
Кожному мила…
Та сторона мила, …
Людина без Вітчизни, …
Хто рідну Вітчизну свою забуває, …
(Діти, вільно рухаючись по класу, знаходять картки з написаними на них кінцівками речень)
VІІ. Завдання додому
Підібрати вірші про Україну, навчитись виразно їх читати.