Урок "Вивчення життя і творчості Лесі Українки. Захист проекту "Леся Українка - поетична квітка України".

Про матеріал

Розробка уроку має високий виховний потенціал. На прикладі життя і творчості поетеси вчитель виховує в дітей найкращі людські якості. Учні працювали над проектом і на уроці презентують свою роботу. Використані вірші четвертокласниці-поетеси Тані Іваненко.

Перегляд файлу

 

 Тема. Вивчення життя і творчості Лесі Українки. Захист проекту «Леся Українка – поетична квітка України»

 Мета. Презентувати роботу учнів, яку вони виконали, готуючи проект. Розширити, збагатити знання школярів новими фактами з життя і творчості відомої поетеси. Вчити виразно декламувати вірші, зв’язно висловлювати думки, відчувати красу рідного слова. Виховувати інтерес до вивчення творчості Лесі Українки, почуття любові до рідного слова, своєї Землі.

 Обладнання: презентація «Леся Українка – поетична квітка України», серія фотографій сім’ї, Таблиця «Родовідне дерево», ілюстрації до творів, ілюстративний матеріал для інтерактивних вправ.

 Тип уроку: урок – захист проекту

Хід уроку

 І. Організація класу до уроку

 1. Читання вірша хором

  -Хто щасливий – той сміється,

 Все йому в житті вдається.

 Він долає всі вершини,

 Це ж чудово для людини!

 - Діти, як ви розумієте цей вірш?

 - Так, щаслива, задоволена людина може легко досягти успіху в житті, здолати будь-які труднощі та негаразди. Ви – щасливі, адже всі здорові, зростаєте в люблячих сім’ях, маєте змогу вчитися, цікаво проводити своє дозвілля. Тому я впевнена, кожен з вас сьогодні буде успішним і зможе піднятися на вершину Знань.(Слайд 1)

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Послухайте, будь ласка, вірш відомого українського поета М. Т. Рильського і дайте відповідь на запитання: «Кому, на вашу думку, поет присвятив ці рядки?»

 Йти назустріч бурям і зливам,

 Буть одній – як великая рать,

 Жить в нещасті життям щасливим,

 Муку творчістю перемагать.

 Хвора дівчина, бідна Леся!

 Де ще хворі такі були,

 Щоб літали у піднебесся,

 Що його не сягнуть і орли! (Слайд 2)

 -Так, цей вірш Максим Рильський присвятив Лесі Українці. Мужній, терплячій, талановитій жінці, яка, незважаючи на нестерпні муки, вміла почувати себе щасливою, творити і жити повноцінним життям.

 Сьогоднішній урок, я думаю, буде для всіх дуже пізнавальним і повчальним. Адже напередодні ми прочитали цікаву казку Лесі Українки «Біда навчить». Крім цього на протязі тижня збирали матеріал і готували навчальний проект «Леся Українка – поетична квітка України». Сьогодні ж прийшов час підсумувати все, що дізнались про відому поетесу, познайомити один одного з матеріалами, які відшукали в різних джерелах.

 - Але, перш ніж приступити до роботи, давайте відновимо вірш, переставивши рядочки.

 Землячка-поетеса.

 Це – гордість нашої землі –

 З портрета дивиться на нас

 Нескорена, незламна Леся.

 (Вчитель показує портрет поетеси)

  ІІІ.Актуалізація опорних знань

 1. Вибірковий переказ казки

 А) Бійка горобців

 Б) Дурні бились – а розумні поживились (Слайд3)

 В) Зустріч з Зозулею

 Г) Розмова з Бузьком

 Д) Горобчик та Ґава (Слайд 4)

 2. Читання в особах розмови Горобця з сорокою та круком (Слайд5)

 3. Визначення головної думки твору

 - Яку пораду дав Горобцю Крук?

 - Як ви розумієте його слова?

 - Які ще прислів’я на цю тему ви знаєте? (Слайд 6)

 (Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

  Людей питай, а свій розум май.

 Прислів'я записані деформовано)

 4. Словесне малювання (Слайд 7)

 - Розкажіть, якої біди натерпівся горобець, коли настали холоди.

 - Чи змінився Горобчик? Доведіть.

ІV. Презентація матеріалів до проекту «Леся Українка – поетична квітка України»

 1. Вступне слово вчителя

- Ось таку повчальну історію розповіла нам Леся Українка. Які висновки ви зробили з неї? (Людина вчиться на власних помилках. Мудрість, знання здобуваються в наполегливій праці)

- Я згодна з вами. Тільки самовіддано і наполегливо працюючи, можна досягти успіхів в житті. Саме такою і була автор казки, знаменита поетеса Леся Українка.

Про її непросте, але цікаве і наповнене змістом життя, ви готували сьогодні матеріал.

Для цього створили творчі групи, щоб всесторонньо, повно, не повторюючись, розповідати про поетесу.

1 група. Дослідники

2 група. Фотокореспонденти

3 група. Художники

4 група. Актори

5 група.Декламатори

6 група. Поети (Слайд 8)

- Кожна група одержала конкретне завдання.

2. Презентація роботи групи дослідників

(Розповіді дітей ілюструються слайдами)

-Дослідники шукали цікаві факти з життя і творчості поетеси, дізнались історію її роду, склали родовідне дерево. Результати своєї роботи група представила у вигляді презентації «Життєвий шлях письменниці» (Слайд 9)

А) Лариса Петрівна Косач – Квітка народилась 25 лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському в родині Косачів. Її мати – відома українська письменниця Олена Пчілка. Батько – Петро Косач – юрист. (Слайд 10)

Б) Леся зростала серед мальовничих лісів і озер Волині. Вона була допитливою, веселою, любила співати, гратися,слухати народні пісні, казки, легенди. Мала сестер Ольгу. Ізидору, Оксану та брата Михайла. Особливо була дружною з братом.

В) В 4 роки Леся навчилась читати, в 6 – вишивати. Свій перший вірш написала в 9 років. А коли їйвиповнилось 13 – в журналі надрукували вірш «Конвалія» (Слайд 11)

Г) Конвалія – одна з найбільш улюблених квіток Лесі Українки. Дуже любила вона також троянди, лілії. Їм присвятила свої вірші. (Слайд 12)

Д) В сім’ї дуже шанували книгу. Улюбленими книжками дівчинки були «Кобзар» Тараса Шевченка, казки Андерсена, «Тарас Бульба».(Слайд 13)

Е) Читаючи про сім’ю поетеси, ми створили родинне дерево родини Косачів. (Слайд 14)

3. Фотовиставка фотокореспондентів

- Наші фотокореспонденти здійснили уявну подорож на Волинь – батьківщину Лесі Українки. Вони створили буклет з визначними місцями, які до цих пір пам’ятають відому поетесу.

(Діти показують фото, на яких зображено будинок, в якому народилася поетеса, дім в Колодяжному, де пройшло її дитинство, будинки-музеї в Києві, Ялті, Колодяжному і розповідають їх зміст)

А) Це будинок в Новограді -Волинському, в якому народилася поетеса.

Б) Коли Лесі виповнилося 8 років, сім’я переїхала до Луцька. Тут в селі Колодяжному батько придбав ділянку землі і збудував будинок.

В) Тепер тут музей Лесі Українки. В ньому зберігаються особисті речі, меблі, рукописи творів поетеси.

Г) Музеї Лесі Українки є в багатьх містах, де вона тимчасово проживала, лікувалася. Один з них – в Києві.

4. Фізкультхвилинка. Інтерактивна вправа «Карусель»

(Діти утворюють два кола: внутрішнє – нерухоме, а зовнішнє – рухоме. Учні з внутрішнього кола задають питання учням з зовнішнього кола. Ті відповідають і рухаються далі)

- Коли народилася Леся Українка?

-Як звали її матір?

- Ким вона була?

-А як звали батька?

- Ким він був за професією?

-Чий портрет висів на стіні в кабінеті батька поетеси?

- Твори яких письменників і поетів були найбільшулюбленими в сім’ї?

- Байки якого письменника батько Лесі знав напам’ять?

- А якого поета найбільш любила мама Лесі?

- По якій книжці вона вчила грамоти дітей?

- В якому віці Леся навчилась читати?

- Яку книгу вона прочитала першу?

- Під час читання якого твору дівчинка плакала?

5.  Презентація роботи художників

- А наші художники намалювали ілюстрації до творів Лесі Українки. І підготували поезії, які вони проілюстрували.

(Діти розказують вірші «Вже сонечко в море сіда», «Уже скотилось із неба сонце», «Давня весна».

6. Звіт про роботу декламаторів

- Продовжать поетичну сторінку декламатори

(Діти читають вірші «Мамо, іде вже зима», «Конвалія»,  «На зеленому горбочку», «Хотіла б я піснею стати», «Як дитиною бувало…») (Слайд 13)

7. Інсценізація уривка з казки

- А наші актори підготували виставу за казкою Лесі Українки.

(Учні показують уривок з казки «Біда навчить»

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Доповнення вчителя про життя поетеси. Розповідь про випадок, коли дівчинка простудилась і захворіла.

2. Робота в групах «Навчаючи – учусь»

 (Вчитель роздає дітям картки з відомостями про життя поетеси. Вони читають, вивчають. Потім обмінюються представниками, які знайомлять друзів з матеріалом)

 1 – 2 група. Тяжка хвороба поетеси

3 група. Іван Франко та Леся Українка. (Слайд 14)

 Взимку 1881 року, в Луцьку, на річці Стир, Леся застудила ноги в крижаній воді. Саме з того часу вона занедужала. Почала боліти нога, потім рука. Думали, ревматизм, лікували домашніми методами, а виявилось – туберкульоз кісток.

 Через хворобу  Леся не ходила до школи, не сиділа за партою, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Та дівчинка була здібна до науки, працьовита, тому вчилася самотужки. Її вчителями були мама та батько.

 Леся Українка була щирою, дружелюбною людиною, тому мала багато друзів. Серед них були й відомі люди. Такі, наприклад, як Іван Франко. Хоч вони часто сперечались, бо розходились в поглядах, але все одно залишились друзями на все життя.

 3 .Поетична сторінка

- Сьогодні на уроці ми побачили роботу дослідників, фотокореспондентів, декламаторів, художників, акторів. Але в нашому класі є й майбутня поєтеса. Під враження творів, які прочитала, вона склала вірщ.

Лесі Українці

 Образ Лесі – сильний, мужній

 Буду пам’ятати.

 І незламну, мужню вдачу

Буду поважати.

 

Скільки болі, мук, страждання

Прийшлось подолати.

І на весь світ відомою

Людиною стати.

 

До вподоби мені твори

Написані нею

Про конвалію прекрасну,

Троянду, лілею.

 

Буду завжди пам’ятати

Що біда научить.

І що як би не боліло,

То терпіти мусиш.

 

Що битися, сваритися

Недобре. Негоже.

У житті це не згодиться,

В біді не поможе.

VІ. Підсумок уроку

- Ви багато сьогодні розказали про життя і творчість Лесі Українки. А щоб підсумувати сказане. Давайте складемо асоціативний кущ із слів, які характеризують поетесу.

(Діти вибирають слова допитливість. Привітність, терплячість, талант, скромність, сила волі, високоосвіченість, стриманість, наполегливість і розміщують навколо портрета поетеси. Залишаються на столі – слабкість, нерішучість, невпевненість.)

- Так. Саме такі риси були притаманні геніальній поетесі. Слабкість, нерішучість. Невпевненість ніколи не були поряд з нею. «Не можна бути інвалідом, коли так багато роботи, - казала вона. І продовжувала творити, радувати своїх читачів чудовими віршами.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малаховська Анжела Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
2047
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку