Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, детальніше ознайомити з періодом перебування поета в Переяславі, подій, що спонукали до написання «Заповіту»; продовжити ознайомлювати з ліричними творами Шевченка; розвивати уміння виразно читати, вникаючи у кожне слово, думку поета, відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.
Урок літературного читання
на тему:
«Т.Г. Шевченко. Реве та стогне Дніпр
широкий…
Музей Заповіту Тараса Григоровича
Шевченка в Переяславі»
Мета: Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, детальніше ознайомити з періодом перебування поета в Переяславі, подій, що спонукали до написання «Заповіту»; продовжити ознайомлювати з ліричними творами Шевченка; розвивати уміння виразно читати, вникаючи у кожне слово, думку поета, відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.
Обладнання: Портрети та автопортрети Т.Г. Шевченка, ілюстрації «Мальовнича Україна», книжкова виставка (збірки поезій для дітей, де вміщено вірш «Реве та стогне Дніпр широкий…»), «Скриня асоціацій» для гри; аудіо запис пісні «Реве та стогне Дніпр широкий…», вірша «Заповіт», відео- презентація з фільмом про музей «Заповіту» у Переяславі.
Хід уроку
І. Вправи на розвиток читацьких навичок.
1. Читання вірша з дошки.
Благословенна хай буде година,
і тая хата, і село,
Що Україні принесло
З великих найбільшого сина…
( Б. Лепкий)
2. Гра «Скриня асоціацій»
- Твори Шевченка люблять усі: і дорослі, і діти. Ми з вами також і читали, і слухали багато творів великого поета.
- Я пропоную пригадати деякі з них. Для цього ми проведемо гру. Правила такі: ви не підглядаючи виймаєте зі скриньки один предмет і намагаєтесь відгадати з яким твором Тараса Григоровича можна асоціативно пов’язати цей предмет.
- Якщо вам важко справитись відразу ж з цим завданням, то можете скористатися фразами-підказками з дошки.
Вірш Предмет у скринці
а) На Великдень, на соломі Писанка або крашанка.
Против сонця діти
Грались собі крашанками
Та й стали хвалитись
Обновами.
б) Зацвіла в долині Гроно калини
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
в) Тече вода із-за гаю Качечка.
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
г) Садок вишневий коло хати, Хрущ.
Хрущi над вишнями гудуть,
Плугатарi з плугами йдуть.
Спiвають iдучи дiвчата,
А матерi вечерять ждуть.
д) Вітер віє-повіває, Кобза.
по полю гуляє,
на могилі кобзар сидить
та на кобзі грає.
е) Зоре моя вечірняя, Зірка.
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
є) Мені тринадцятий минало, Ягнятко.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було.
ж) На панщині пшеницю жала, Лялечка.
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
з) Вітер з гаєм розмовляє, Човник.
Шепче з осокою,
Пливе човен по Дунаю
Один за водою.
и) І досі сниться: під горою Хатинка.
Меж вербами та над водою
Біленька хаточка.
і) Ой стрічечка до стрічечки Стрічечки.
Мережаю три ніченьки,
Мережаю, вишиваю,
У неділю погуляю.
й) Реве та стогне Дніпр широкий, Хвилька або тополя.
сердитий вітер завива,
додолу верби гне високі,
горами хвилю підійма.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Реве та стогне Дніпр широкий…
долі українського народу !
ІІІ. Опрацювання вірша Т.Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр
широкий…»
а) Зацвіла в долині, червона калина…
б) Зоре моя вечірняя, зійди над горою…
в) Думи мої, думи мої…
г) Дивлюсь я на небо…
д) Тече вода з-під явора…
5. Етимологічна хвилинка.
- Чи знаєте ви, чому Шевченка називають Кобзарем?
- Хто такі кобзарі?
- «Кобза» - слово тюркського походження, означає струнно-щипковий музичний інструмент.
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Опрацювання твору «Музей «Заповіту» Тараса Григоровича Шевченка в Переяславі.
1. Самостійне читання твору мовчки.
- Музей якого вірша Шевченка є у Переяславі?
- У чиєму будинку він знаходиться?
- Чому тут створили музей саме цього твору?
2. Перегляд відеофільму про «Музей «Заповіту» Шевченка», обговорення.
3. Вибіркове читання.
- Прочитайте, де і коли відкрито музей «Заповіту».
- Коли був написаний цей твір?
- Які події у житті поета відбулися у переяславську осінь?
- Які живі очевидці тих подій залишилися у саду Козачковського?
4. Слухання аудіозапису із віршем «Заповіт».
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
с. 85-87.