Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного

Про матеріал
Презентація для проведення онлайн уроку з української літератури на тему: "Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»

Номер слайду 2

“Кайдашева сім’я” – один з найвидатніших творів світової літератури про психологію селянина. І досяг цього І. Нечуй-Левицький специфічними “засобами гумору, через силу-силенну винятково влучно і точно підмічених деталей побуту. (...) То був тріумф його таланту. А головне – відповідало характеру задуму, темі твору”М. Бернштейн.

Номер слайду 3

Сьогодні на уроці ми: Розкриємо ідейно-художнє значення твору, його естетичну цінність, розвиватимем літературознавчу компетентність, уміння характеризувати персонажі, порівнювати їх, з’ясовувати авторську позицію; поглибимо знання з теорії літератури: навчимося виділяти засоби комічного у творі, пояснювати їхню роль;поглибимо вміння висловлювати власну думку про українську ментальність, національний характер, народну мораль і етику.

Номер слайду 4

Переказ ключових епізодів повісті І. С. Нечуя-Левицького1. Повернення Лавріна і Мелашки з Бієвець.2. Пригода з Мотриним борщем.3. Сутички Кайдашихи з невістками.4. Показ набожності баби Палажки. · Які моральні якості персонажів виявляються в кожному епізоді?· У чому полягає (досягається) майстерність побутових картин у кожному епізоді?

Номер слайду 5

Чи є приклад сім’ї Кайдашів типовим прикладом української родини?Відомо, що українську селянську родину завжди характеризував високий духовнийпотенціал. Про справедливість, чесність, порядність людей праці йдеться у численних фольклорних творах. «Згода в сімействі» як морально-етичний ідеал підноситься у драмі І. Котляревського «Наталка Полтавка» (можна зробити порівняльний аналіз).не ставив під сумнів цієї етичної аксіоми й Нечуй-Левицький. Проте в повісті «Кайдашева сім’я» він викриває спотворений соціальною справедливістю ідеал, підкреслюючи, що без морального стрижня, без духовного, людське життя втрачає сенс й перетворюється на суцільну смугу змагань то за одне, то за інше.

Номер слайду 6

Евристична бесіда:1 Що завадило реалізуватися героям повісті і збудувати нормальне життя в межах села?2 Чи має ця роз’єднаність суспільно небезпечний характер?3 Доведіть або спростуйте думку літературознавців, що “духовна роз’єднаність – ось те лихо, яке отруює кожний день життя родини Кайдашів”.4 З’ясуйте роль духовної роз’єднаності як головного фактора, що заважає реалізувати ідеал українського устрою всередині як сім’ї, так і громади.

Номер слайду 7

Засоби змалювання комічного. Гумор - незлобне, співчутливе висміювання окремих недоліків суспільного й побутового життя або вад людського характеру (добродушне підсміювання, жартівливий тон).Іронія - іносказання, яке виражає насмішку або лукавство; подвійний смисл, коли сказане набуває протилежного значення (насмішка). Сатира - різке висміювання, гостре викриття й засудження негативного у вдачі персонажа, в суспільному чи побутовому житті (висміювання, викривальний тон, осуд). Сарказм - гнівне, в’їдливе висміювання пороків вдачі персонажа, громадського й побутового життя, спрямоване на викриття й знищення потворних негативних явищ (зла, уїдлива насмішка).

Номер слайду 8

І. С. Нечуй - Левицький майстер гумору. У повісті «Кайдашева сім’я» Нечуй-Левицький виявив себе майстерним гумористом. Розкриваючи традицію життя селянства за капіталізму в умовах темноти й безкультурності, письменник зумів по-гоголівськи показати основний конфлікт повісті, використавши сміх. Але це сміх не заради сміху. Навпаки, автор співчуває своїм персонажам, серед негативного хоче підкреслити щось і позитивне. Сміхом крізь сльози звучать окремі місця твору.

Номер слайду 9

{1502 FAB7-E835-46 B9-AD64-DE75 FF188 D53} Засіб комічного Приклад із тексту. Використання комічних ситуацій, сцен (нагадують народні анекдоти або навіть невеличкі інтермедії)Мотря з курячими яйцями в пазусі на горищі в Кайдашихи, помилкове залицяння ченця до баби Палажки, поїздка Кайдашів на розглядини на Западинці тощо. Широке вживання комічних діалогів. Карпо і Лаврін розмовляють про дівчат і вибір майбутніх дружин; розмова Кайдашихи з малими дітьми Балашів під час оглядин тощо. Використання кумедних описів«В хаті стало тихо, тільки борщ бризкав вряди-годи здоровими бульками, неначе старий дід гарчав, а густа каша ніби стогнала в горщику, підіймаючи затужавілий вершок угору…»

Номер слайду 10

{1502 FAB7-E835-46 B9-AD64-DE75 FF188 D53}Вживання незвичайних епітетів, смішних і дотепних словосполучень та слів«Видроока Кайдашиха», «пані економша». Мотря тримала за пазухою «делікатний крам» - яйця; Кайдашиха вдарилася у Балашів об одвірок і зробила на очіпкові «правдиві Западинці»; «свекрушище» тощо. Застосування контрасту або невідповідності між піднесеним, героїчним характером розповіді і тими дріб’язковими, нікчемними вчинками героїв, про які йде мова; вживання різних стилів мовлення«Не чорна хмара з синього моря наступала, то виступала Мотря з Карпом з-за своєї хати до тину. Не сиза хмара над дібровою вставала, то наближалась до тину стара видроока Кайдашиха…»; «В тебе, Лаврін, молоко на губах не обсохло, а ти брехню завдаєш преподобним жонам»; «Пом’яни, Господи, раба Божого Омелька, та ті книжки, що в церкві читають: єрмолой, бермолой, савгирю і ще тую, що телятиною обшита… Хрест на мені, хрест на спині, уся в хрестах, як овечка в реп’яхах…»

Номер слайду 11

{1502 FAB7-E835-46 B9-AD64-DE75 FF188 D53}Введення автором у текст жартівливої пісні, причому досить грубоїЇї співає Мотря на зло лихій свекрусіВикористання жартівливих народних прислів’їв, приказок, фразеологізмів. Лаврін говорить Мотрі: «Хіба ж ми просили твою курку на наше сідало? Чи шапку перед нею здіймали, чи що?»; у Мелашки,коли вона місить тісто, «дядьки з носа виглядають»; Кайдашиха запросила бабу-знахарку до хворого чоловіка, а та так загоріла на жнивах, що Маруся подумала: «Чорна, як сам чорт, ще перелякає мого чоловіка»

Номер слайду 12

Читання з маркуванням: Прочитайте епізод сварки в родині Кайдашів від слів: «Кайдашиха, недовго думавши, вхопила кочергу, Мелашка вхопила рогача...»http://ukrlit.org/nechui_levytskyi_ivan_semenovych/kaidasheva_simia/46 Дайте відповіді на запитання:- Що стало причиною сварки?- Які національні риси проявилися в цій сцені?- Чим закінчилася сварка? - Як нівелюється в повісті сакральний зміст поняття «хата»?

Номер слайду 13

Бесіда- Який епізод повісті вам здається найбільш комічним? Укажіть засоби, за допомогою яких епізод стає комічним. (Відповідь підтвердити цитатами)- Які принципи національної етики втілив автор, описуючи пригоди прочан у Києві?

Номер слайду 14

Обмін думками- Розгляньте епізод «Мотря з курячими яйцями на горищі у Кайдашихи» та вкажіть засоби комічного.- Проаналізуйте епізод, коли Карпо і Лаврін розмовляють про вибір майбутніх дружин та визначте засоби комічного. - Наведіть приклади вживання незвичайних епітетів, смішних і дотепних словосполучень та слів - Наведіть приклади застосування контрасту або невідповідності між піднесеним, героїчним характером розповіді і тими дріб’язковими, нікчемними вчинками героїв, про які йде мова.

Номер слайду 15

Літературознавець В. Панченко сказав: «Важливим елементом українського селянського світу, який постає зі сторінок повісті, є сміхова культура. Джерелом комічного завжди є невідповідність, життєва суперечність: між метою — і засобами, формою — і змістом, діями — і обставинами. Сміючись, ми немовби підносимося над цими суперечностями, оволодіваємо ними. Наш сміх над сторінками «Кайдашевої сім’ї» — це своєрідний виклик безглуздості тієї домашньої війни, яка, по суті, знищує родину». Поміркуйте: у чому вихід?

Номер слайду 16

Дискусія «Позитивні і негативні риси в ментальності українців, засвідчені І. Нечуєм – Левицьким у повісті «Кайдашева сім’я»

Номер слайду 17

Прийом «Мікрофон»-Чому гуманістичні традиції, християнська мораль не рятують героїв повісті від сварок, колотнечі в родині?-Чи є надія, що відбудуться позитивні зміни в родині Кайдашів? Від чого це залежить?

Номер слайду 18

Сенкан “Кайдешева сім’я”1 рядок – слово, яке позначає тему (іменник)2 рядок – це опис теми, який складається з 2 слів (два прикметника)3 рядок – дія, пов’язана з темою, складається з 3 слів (це дієслова).4 рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.5 рядок – це одне слово — синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок. Слова не мають повторюватися, і не мають бути спільнокореневими.

Номер слайду 19

Домашнє завдання: Вивчити матеріал теми з презентації “Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного”Переглянути відео “Урок української літератури, 10 кл., тема «Кайдашева сім’я»Дати відповіді на запитання тесту "Кайдашева сім`я" І. Нечуй-Левицький https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4529676

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Аннабердієва Лариса Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лісницька Євгенія
    Дякую.Гарна робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
26 вересня 2023
Переглядів
2666
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку