Дата |
Зміст уроку |
Практичні роботи |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Для нотаток |
|||||||||||||
За планом |
проведення |
|||||||||||||||||
ВСТУП (2 год). |
||||||||||||||||||
1 |
|
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації |
|
Знаннєвий компонент: називає об’єкти вивчення курсу; наводить приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер; пояснює особливості сучасних географічних досліджень. Діяльнісний компонент: характеризує методи досліджень фізичної та суспільної географії; розрізняє істотні ознаки понять «фізична географія» та «суспільна географія»; вміє користуватися джерелами географічної інформації. Ціннісний компонент: оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства |
Опрацювати §1 усно відповісти на питання |
|
|||||||||||
2 |
|
|
Географічні дослідження території України. Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана, С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження. |
|
Опрацювати §2 усно відповісти на питання |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії : Громадянська відповідальність Розуміє важливість знань з географії у розв’язанні актуальних проблем розвитку України |
||||||||||||||||||
Розділ І. Географічна карта та робота з нею ( 7 год) |
||||||||||||||||||
Тема 1.Географічна карта (3 год) |
||||||||||||||||||
3 |
|
|
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
|
Знаннєвий компонент: називає джерела географічної інформації, елементи карти; пояснює відмінності між різними видами карт, картографічними проекціями. Діяльнісний компонент: розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом і призначення; характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати за навчальними картами; вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами; застосовує сучасні навігаційні системи на практиці. Ціннісний компонент: оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини |
Опрацювати §3 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
4 |
|
|
Класифікація карт. Навчальні карти й атласи. Способи зображення географічних об’єктів та явищ на картах. |
|
Опрацювати §4 Відповісти на питання параграфа
|
|
||||||||||||
5 |
|
|
Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи |
|
Опрацювати §5 Опрацювати мал. 11 стор 26 |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє важливість використання сучасних навігаційних систем для власної безпеки та безпеки інших. Підприємливість і фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації |
||||||||||||||||||
Тема 2. Топографічні карти (4 год) |
||||||||||||||||||
6 |
|
|
Топографічна карта та її елементи. Читання та практичне використання топографічних карт. |
Дослідження №1Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування |
Знаннєвий компонент: називає елементи топографічної карти; пояснює особливості читання топографічної карти. Діяльнісний компонент: читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; характеризує методи і засоби отримання інформації з топографічних карт; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні, прямокутні координати, висоту точок за топографічною картою; вміє працювати в групі та команді; застосовує отримані знання в орієнтуванні на місцевості з допомогою топографічної карти, плану, схеми. Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності |
Опрацювати §6 Відповісти на питання параграфа , Провести дослідження стор 43 |
|
|||||||||||
7 |
|
|
Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. |
Практична робота №1 Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою |
Опрацювати §7 Оформити висновки до практичної роботи стор 40 |
|
||||||||||||
8 |
|
|
Плани міст, схеми руху транспорту |
|
Опрацювати §8 Розв’язати завдання стор45 |
|
||||||||||||
9 |
|
|
Узагальнення та систематизація за темою «Географічна карта та робота з нею» |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
Розділ ІІ. Географічний простір України(8 год) |
||||||||||||||||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу(3 год) |
||||||||||||||||||
10 |
|
|
Політична карта світу. Державний лад в Україні. Політична карта світу, її елементи та етапи формування |
|
Знаннєвий компонент: називає істотні ознаки політичної карти, складники державної території; пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія». Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення України; розрізняє фізико-, економіко-, політико-географічне положення держави; показує на карті суходільні і морські кордони: суходіл і територіальні води, крайні точки України, країни-сусіди України; географічні центри України; географічний центр Європи в Україні. визначає за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах. Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив значення географічного положення України в Європі та світі на економічні та політичні процеси в середині держави; оцінює політико-географічне положення держав та географічне положення України |
Опрацювати §9 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
11 |
|
|
Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне).
|
Дослідження №2.Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу |
Опрацювати §10 Провести дослідження стор 55 |
|
||||||||||||
12 |
|
|
Державна територія і кордони. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи. |
Практична робота №2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
Опрацювати §11 Завершити виконання ПР стор 60 |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Усвідомлює вплив зміни годинних поясів на здоров’я людини та безпеку. Громадянська відповідальність Розуміє вплив географічного положення країни на її соціально – економічний розвиток |
||||||||||||||||||
Тема 2. Формування території України. Адміністративно-територіальний устрій України (1 год) |
||||||||||||||||||
13 |
|
|
Формування території України. Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях |
|
Знаннєвий компонент: називає адміністративно-територіальні одиниці України; пояснює особливості сучасного адміністративно-територіального устрою України; наводить приклади різних адміністративно-територіальних одиниць за географічним положенням на карті України. Діяльнісний компонент: аналізує зміни територіальних кордонів України з ХХ ст.; прогнозує економічні та соціальні наслідки змін адміністративно-територіального устрою України; показує на карті одиниці адміністративно-територіального устрою України; зміни кордонів України в ХХ ст. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про адміністративно-територіальний устрій держави; робить висновки про місце свого населеного пункту в контексті сучасних територіальних змін |
Опрацювати §12 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Усвідомлює роль кордонів для безпеки держави |
||||||||||||||||||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів (4 год) |
||||||||||||||||||
14 |
|
|
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час.Поясний час.Літній час. Час в Україні |
|
Знаннєвий компонент: називає різні види часу, що існують в міжнародній системі його відліку; наводить приклади регулювання часу в країнах світу; пояснює відмінність між поняттями «місцевий час», «поясний час». Діяльнісний компонент: характеризує особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу; аналізує карту годинних поясів Землі; показує на карті лінію зміни дат; визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні. Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив літнього часу на господарську діяльність та здоров’я людини; оцінює значення знань про систему відліку часу |
Опрацювати §13
|
|
|||||||||||
15 |
|
|
|
Практична робота №3. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу |
Завершити виконання практичної роботи стор 70 |
|
||||||||||||
16 |
|
|
Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу.
|
Дослідження №3Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським |
Опрацювати§13, провести дослідження стор 70 Розв’язати завдання стор 71 |
|
||||||||||||
17 |
|
|
Узагальнення та систематизація за темою «Географічний простір України» |
|
Повторити вивчене
|
|
||||||||||||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України (38 год) |
||||||||||||||||||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси ( 9 год) |
||||||||||||||||||
18 |
|
|
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери |
|
Знаннєвий компонент: називає форми земної поверхні; наводить приклади корисних копалин щодо їх використання; формулює визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості». Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: низовини: Придніпровська, Причорноморська, Закарпатська, Поліська; височини: Придніпровська, Подільська, Донецька, Приазовська, Хотинська (г. Берда); гори: Українські Карпати (г. Говерла), Кримські (г. Роман-Кош); тектонічні структури: Східноєвропейська платформа, Український щит, Волино-Подільська плита, Дніпровсько-Донецька западина, Причорноморська западина, Скіфська платформа, Донецька складчаста область, Карпатська і Кримська складчасті системи; басейни і родовища корисних копалин: Донецький та Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни, Дніпровський буровугільний басейн, Західний, Східний, Південний нафтогазоносні райони, Криворізький залізорудний басейн, Кременчуцький залізорудний район, Придніпровський марганцеворудний басейн, Іршанське родовище титанових руд, Артемівське, Слов’янське родовища кам’яної солі, Заваллівське родовище графіту; аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою; пояснює вплив неотектонічних рухів на формування рельєфу. Ціннісний компонент: обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів; оцінює вплив людини на рельєф, наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр; встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території |
Опрацювати § 14 Опрацювати стор74-75 |
|
|||||||||||
19 |
|
|
Геологічна будова. Дослідження П.Тутковського. |
|
Опрацювати§16 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
20 |
|
|
Тектонічні структури. Основні тектонічні структури. Карта «Тектонічна будова». |
|
Опрацювати§15 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
21 |
|
|
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Рівнини. Гори України. Карта «Фізична поверхня» |
|
Опрацювати § 17-18 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
22 |
|
|
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини. |
|
Опрацювати §19 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
23 |
|
|
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобування вугілля, нафти, природного газу, торфу.
|
|
Опрацювати §20 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
24 |
|
|
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. |
|
Опрацювати §21-22 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
25 |
|
|
|
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами |
Завершити виконання практичної роботи стор 94,116 Розв’язати завдання стор 117 |
|
||||||||||||
26 |
|
|
Узагальнення та систематизація за темою «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює цілісність природи і взаємозв’язок її об’єктів і явищ. Наводить приклади та робить висновки щодо необхідності утилізації і переробки відходів. Здоров’я і безпекаЗнає поширення по території країни негативних процесів, пов’язаних з рельєфом, тектонічною і геологічною будовою (зсуви, землетруси, карсти, обвали).Дотримується правил поводження під час землетрусів. Громадянська відповідальність Розуміє необхідність раціонального використання мінеральних ресурсів. Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє значення корисних копалин для різних видів господарської діяльності людини
|
||||||||||||||||||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси ( 6 год) |
||||||||||||||||||
27 |
|
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в земній поверхні. Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони |
|
Знаннєвий компонент: називає основні кліматотвірні чинники, кліматичні показники, типи клімату; наводить приклади небезпечних погодних явищ та їх наслідків; формулює поняття «погода», «клімат», «атмосферний фронт», «циклон», «антициклон»; пояснює дію кліматотвірних чинників. Діяльнісний компонент: характеризує особливості розподілу сонячної енергії, напрямки руху атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів, річний розподіл кліматичних показників у межах України; визначає за кліматичною картою особливості розподілу температури, повітря та опадів; порівнює особливості зволоження в різних частинах України, кліматичні умови своєї місцевості з іншими регіонами та їх вплив на сільське господарство; аналізує погодні особливості різних регіонів України за допомогою інтернет- ресурсів. Ціннісний компонент: робить висновки про значення прогнозу погоди для життєдіяльності людей; оцінює можливість використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті |
Опрацювати § 23-24 підготувати повідомлення про циклони та антициклони,бризи |
|
|||||||||||
28 |
|
|
Кліматичні показники: температура, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл на території Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. |
Практична робота № 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками |
Опрацювати § 25 Завершити виконання практичної роботи стор 128 |
|
||||||||||||
29 |
|
|
Несприятливі погодно-кліматичні явища. Сезонні погодні умови та явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами.
|
Дослідження №4Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ
|
Опрацювати § 26 , Провести дослідження стор 134
|
|
||||||||||||
30 |
|
|
Кліматичні ресурси та охорона повітря. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. . |
Практична робота 6. Визначення причин відмін ностей кліматич них показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти |
Опрацювати § 27 завершити виконання практичної роботи стор137 |
|
||||||||||||
31 |
|
|
Контрольна робота |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
32 |
|
|
Узагальнення та систематизація за темою «Клімат і кліматичні ресурси» |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії . Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє необхідність охорони атмосферного повітря, залежність його стану від різних видів діяльності людини. Здоров’я і безпека Розуміє наслідки погодних умов на самопочуття та здоров’я людини. Усвідомлює вплив погодно-кліматичних явищ на безпеку людини. Підприємливість і фінансова грамотність Наводить приклади можливості використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті |
|
|
|
|
|
Опрацювати § 32 |
||||||||||||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси (5 год) |
||||||||||||||||||
33 |
|
|
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Живлення і режим річок Будова річкової долини, твердий стік. Річковий стік, витрати води. |
|
Знаннєвий компонент: називає складові частини вод суходолу в межах України; формулює визначення понять «річка», «озеро», «болото», «підземні води», «водосховище», «канал», «меандри», «тераси», «водний режим», «річковий стік», «витрата води», «водні ресурси», «твердий стік», «падіння річки», «похил річки»; пояснює особливості живлення та водного режиму річок, озер. Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю, Західного Бугу; озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир; лимани: Дніпровсько-Бузький, Молочний, Дністровський; водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпровське, Дніпродзержинське; Дністровське; Печенізьке; канали: Північнокримський, Дніпро – Донбас, Каховський; визначає падіння та похил річки; характеризує водні об’єкти України, шляхи раціонального використання водних ресурсів; порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; аналізує можливості використання водних ресурсів. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України; оцінює наявні водні ресурси своєї місцевості |
Опрацювати §28 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
34 |
|
|
Основні річкові басейни та системи. |
|
Опрацювати §29 |
|
||||||||||||
35 |
|
|
Озера, їх типи.. |
|
Опрацювати§30, |
|
||||||||||||
36 |
|
|
Болота,їх типи і поширення,причини заболочення. Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни України |
Практична робота №7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів. України |
Опрацювати §31 Завершити виконання практичної роботи стор 147,152,157
|
|
||||||||||||
37 |
|
|
Водні ресурси України,шляхи їх раціонального використання та охорони . води суходолу своєї місцевості |
|
Провести аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України
|
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ощадного використання та охорони водних ресурсів України. Здоров’я і безпека Розуміє вплив стану якості водних ресурсів на здоров’я людини. Усвідомлює значення водних ресурсів для створення сприятливого середовища життя. Громадянська відповідальність Робить висновки щодо необхідності заходів із охорони водних ресурсів України і своєї місцевості. Підприємливість і фінансова грамотність Усвідомлює необхідність раціонального використання води у побуті, заощадження витрат в сім’ї |
||||||||||||||||||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси.(2 год) |
||||||||||||||||||
38 |
|
|
Ґрунти України. Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів. |
Практична робота№8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України |
Знаннєвий компонент: називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів; пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів. Діяльнісний компонент: характеризує ґрунтові ресурси України; аналізує карту ґрунтів України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах; визначає вплив родючості ґрунтів на сільськогосподарську діяльність; оцінює заходи з підвищення родючості та охорони ґрунтів |
Опрацювати§32, Завершити виконання практичної роботи стор 161
|
|
|||||||||||
39 |
|
|
Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Дослідження В. Докучаєва. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів.
|
Дослідження №5 Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості |
Опрацювати§33, провести дослідження стор 164 |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Знає і розуміє необхідність раціонального використання й охорони ґрунтів. Підприємливість та фінансова грамотність Вміє отримати прибуток з використання власної земельної ділянки. Визначає залежність напрямку с/г діяльності від типу ґрунту |
||||||||||||||||||
Тема 5. Рослинність (1 год) |
||||||||||||||||||
40 |
|
|
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості |
|
Знаннєвий компонент: називає видовий склад рослинності; наводить приклади рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, ендемічних і зникаючих видів рослин. Діяльнісний компонент: характеризує основні типи рослинного покриву України; розпізнає рослини, що занесені до Червоної книги України; аналізує карту рослинності України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив; спостерігає за змінами рослинності своєї місцевості. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності в Україні; оцінює стан рослинних ресурсів, їх роль у господарській діяльності, можливості використання в різних регіонах України; усвідомлює необхідність збереження та відновлення рослинності |
Опрацювати§34, Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність збереження рослин та їх угрупувань. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність використання деяких властивостей рослин для зміцнення та профілактики здоров’я. Громадянська відповідальність Сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який: розуміє необхідність раціонального використання рослинних ресурсів; |
||||||||||||||||||
Тема 6. Тваринний світ України. ( 2 год) |
||||||||||||||||||
41 |
|
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості |
|
Знаннєвий компонент: називає видовий склад тваринного світу; наводить приклади акліматизації та реакліматизації тварин. Діяльнісний компонент: характеризує фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм;розпізнає тварин, які занесені до Червоної книги України; аналізує карту тваринного світу України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні;оцінює стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини;усвідомлює наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України і своєї місцевості |
Опрацювати §35, підготувати географ. Дослідження стор 174 |
|
|||||||||||
42 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з тем «Води суходолу і водні ресурси. Ґрунти та ґрунтові ресурси. Рослинність. Тваринний світ України» |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність збереження тварин та їх угрупувань. Громадянська відповідальність Сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який: розуміє необхідність раціонального використання тваринних ресурсів; усвідомлює наслідки впливу господарської діяльності людини на тваринний світ України та своєї місцевості |
||||||||||||||||||
Тема 7. Ландшафти України (9 год) |
||||||||||||||||||
43 |
|
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». Антропогенні ландшафти. Фізико-географічне районування. Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах |
|
Знаннєвий компонент: називає чинники формування природних ландшафтів, природні країни, природні зони; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, гірські країни, Чорне море, Азовське море; острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, Керченський, косу Арабатська Стрілка, Каркінітську затоку, Керченську протоку; характеризує рівнинні лісові, лісостепові, степові та гірські ландшафти, природні комплекси морів; аналізує карту ландшафтів, співвідношення природних та антропогенних ландшафтів у своїй місцевості. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Опрацювати § 36-37, Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
44 |
|
|
Зона мішаних та широколистих лісів. Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішані ліси. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
Опрацювати§38, Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
45 |
|
|
Лісостепова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
Опрацювати§39 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
46 |
|
|
Степова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
Опрацювати §40 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
48 |
|
|
|
Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України |
Завершити виконання практичної роботи стор 198
|
|
||||||||||||
49 |
|
|
Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
Опрацювати § 41-42 |
|
||||||||||||
50 |
|
|
Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона.
|
Дослідження №6 Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України |
Опрацювати § 43 Провести географічне дослідження стор 207,211 |
|
||||||||||||
51 |
|
|
Природні умови і ресурси Чорного моря. Проблеми раціонального використання |
|
Опрацювати § 44 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
52 |
|
|
Природні умови у ресурси Азовського моря. Проблеми раціонального використання |
|
Опрацювати § 45, Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні. Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі. Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля. Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів |
||||||||||||||||||
Тема 8. Природокористування ( 4 год) |
||||||||||||||||||
53 |
|
|
Природокористування та геоекологічна ситуація в Україні. Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на населення. |
Дослідження №7 Вплив компонентів природи на здоров’я людини |
Знаннєвий компонент: називає складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля; наводить приклади об’єктів природно-заповідного фонду України; пояснює сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк». Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Чорноморський; природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський; національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри; регіональний ландшафтний парк «Меотида»; характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; аналізує природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення; визначає об’єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості; дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Ціннісний компонент: оцінює переваги створення національної екологічної мережі, наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України; усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій; оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення |
Опрацювати §46 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
54 |
|
|
Заходи щодо раціонального природокористування. Моніторинг навколишнього середовища. Природокористування в умовах сталого розвитку. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. |
Дослідження №8 Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини |
Опрацювати §47 провести дослідження стор 229 |
|
||||||||||||
55 |
|
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості.
|
Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно заповідного фонду України |
Опрацювати §48 Завершити оформлення практичної роботи стор 234 |
|
||||||||||||
56 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з тем «Ландшафти України», «Природокористування» |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій. Характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні та своєї місцевості. Здоров’я і безпека Оцінює вплив екологічної ситуації на здоров"я населення. Дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Підприємливість і фінансова грамотність Оцінює природно-ресурсний потенціал своєї місцевості для організації туристичної діяльності |
||||||||||||||||||
Розділ IV. Населення України та світу ( 11 год) |
||||||||||||||||||
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України.( 3 год) |
||||||||||||||||||
57 |
|
|
Зміна кількості населення. Кількість населення в світі та Україні. Зміна кількості населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Дослідження Павла Чубинського. |
|
Знаннєвий компонент: називає кількість населення світу та в Україні; найбільші країни за кількістю населення; розуміє поняття «природний рух населення», «природній приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція»; пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України. Діяльнісний компонент: визначає показники народжуваності, смертності, природного й механічного руху, частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у структурі населення країни (регіону); показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом, країни з найбільш численною українською діаспорою; знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір); характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів, механічний рух населення в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя
|
Опрацювати §49 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
58 |
|
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Демографічна ситуація. Тривалість життя населення. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. |
Практична робота №11 Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу |
Опрацювати§50, Завершити оформлення практичної роботи стор247 |
|
||||||||||||
59 |
|
|
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. |
|
Опрацювати §51 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність здорового способу життя та його вплив на репродуктивне здоров’я. Громадянська відповідальність Оцінює поняття рівності та розмаїття народів, явища дискримінації та гендерної нерівності у суспільстві |
||||||||||||||||||
Тема 2.Розселення( 3 год) |
||||||||||||||||||
60 |
|
|
Розміщення населення на земній кулі та в Україні. Густота населення, територіальні відмінності густоти в світі й Україні. Міські і сільські населені пункти. Міське і сільське населення. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. |
|
Знаннєвий компонент: Називає середній показник густоти населення в Україні та визначає найбільш (найменш) густозаселені країни світу;розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація»,«агломерація», «мегалополіс», «мегаполіс». Діяльнісний компонент: визначає показники урбанізованості території; показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення та рівнем урбанізації, найбільші агломерації, світові міста, найбільші міста в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях; розрізняє міські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто, агломерація, мегаполіс й мегалополіс, темп і рівень урбанізації; порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією; оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення |
Опрацювати §52 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
61 |
|
|
Класифікація міст і урбанізація. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Хибна урбанізація. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. |
|
Опрацювати §53 Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
62 |
|
|
Вплив урбанізації на розселення населення. Субурбанізація. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. |
. |
Опрацювати§54, Відповісти на питання параграфа |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією. Громадянська відповідальність Оцінює і пояснює вплив природних, демографічних та соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення |
||||||||||||||||||
Тема 3 Етнічний склад населення (1 год) |
||||||||||||||||||
63 |
|
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. Національний склад України. Національні меншини та етнічні групи, основні райони розселення |
|
Знаннєвий компонент: називає найпоширеніші мовні сім'ї; розуміє поняття «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я». Діяльнісний компонент: характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів; порівнює етнічний склад населення регіонів України; показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни, райони розселення національних меншин в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей. |
Опрацювати §55-56 |
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Усвідомлює причетність до національної культури України, Усвідомлює проблеми, які виникають, коли суспільства з різними цінностями та переконаннями намагаються жити разом у мирі. Розуміє необхідність толерантного ставлення до інших релігій та етнічних груп. Підприємливість і фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань іноземної мови, культури інших народів для спілкування, розширення зав’язків, створення спільних проектів |
||||||||||||||||||
Тема 4.Релігійний склад населення(1 год) |
||||||||||||||||||
64 |
|
|
Релігійний склад населення світу та України. Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні |
|
Знаннєвий компонент: називає світові релігії; розуміє поняття «світова релігія»; Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони домінування світових релігій; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад |
Опрацювати §57 Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
Тема 5.Зайнятість населення в світі й Україні.(3 год) |
||||||||||||||||||
65 |
|
|
Трудові ресурси. Економічно активне населення Кількість і якість трудових ресурсів. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення.
|
|
Знаннєвий компонент: називає кількість трудових ресурсів в Україні; розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», «зайнятість населення»; пояснює причини безробіття. Діяльнісний компонент: визначає показники безробіття; показує на карті і називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів; знаходить у різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України; порівнює структуру зайнятості населення в окремих країнах і Україні. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни |
Опрацювати § 58, Відповісти на питання параграфа |
|
|||||||||||
66 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Населення України та світу» |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
67 |
|
|
Контрольна робота |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни. |
||||||||||||||||||
Розділ V. Природа й населення свого адміністративного регіону ( 4 год) |
||||||||||||||||||
68 |
|
|
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку Донецької області Природа Донецької області. Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду |
|
Знаннєвий компонент: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами, вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і своїй місцевості. Діяльнісний компонент: характеризує рельєф і геологічну будову, клімат, поверхневі й підземні води, ґрунтово-рослинний покрив, тваринний світ, ландшафти, населення, адміністративної області своєї місцевості; аналізує використання природних ресурсів, екологічні наслідки природокористування. Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення; обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні |
Опрацювати стор 290 |
|
|||||||||||
69 |
|
|
Населення Донецької області. Кількість та структура населення. Етнічний склад. |
|
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
70 |
|
|
|
Дослідження №9 Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
Повторити вивчене |
|
||||||||||||
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Висловлює судження щодо важливості заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення. Підприємливість і фінансова грамотність Обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні. |
||||||||||||||||||