Календарно-тематичне планування
Біологія і екологія
11 клас
Рівень стандарту (2 год на тиждень, 70 год за рік)
Календарно-тематичний план з біології в 11 класі складений за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407; [https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv];
Адаптований до підручника: Соболь В. І. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закл. загальної середньої освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2019. – 256 с. : іл.
№ |
Дата |
Тема |
Домашнє завдання |
Тема 5. Адаптації |
|||
1. |
|
Первинний інструктаж . Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
§1 |
2. |
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій. |
§2 |
3. |
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів. |
§3 |
4. |
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію. |
§4 |
5. |
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. |
§5 |
6. |
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
§6 |
7. |
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
§7 |
8. |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів: водне середовище. |
§8,9 |
9. |
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів: ґрунтове та наземно-повітряне середовище. |
§10,12 |
10. |
|
Способи терморегуляції організмів. Тематичне оцінювання з теми «Адаптація». |
§11 |
11. |
|
Симбіоз та його форми. |
§13 |
12. |
|
Організм як середовище мешкання. |
§14 |
13. |
|
Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування. |
|
14. |
|
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
§15 |
15. |
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. |
§17 |
16. |
|
Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
§16 |
17. |
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біоритмів. |
§18 |
18. |
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Адаптація». Тематичне оцінювання. |
Повторення §1-18 |
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя |
|||
19. |
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. |
§19 |
20. |
|
Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
§20 |
21. |
|
Безпека і статева культура. |
§21 |
22. |
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння |
§22,23 |
23. |
|
Негативний вплив на здоров’я людини наркотиків |
§24 |
24. |
|
Вплив стресових факторів на організм людини. |
§25 |
25. |
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. Навчальний проект: Особиста програма зміцнення здоров’я. |
§26 |
26. |
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
§27 |
27. |
|
Імунокорекція. Імунотерапія.
|
§28 |
28. |
|
Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини. |
§29,30 |
29. |
|
Профілактика інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. |
§31,32 |
30. |
|
Практична робота 2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань. |
|
31. |
|
Контрольна робота з теми «Біологічні основи здорового способу життя». |
|
Тема 7. Екологія |
|||
32. |
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. |
§33 |
33. |
|
Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони. |
§34 |
34. |
|
Екологічні чинники та їхня класифікація. |
§35 |
35. |
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види. |
§36 |
36. |
|
Популяції. Класифікація та структура популяцій. |
§37 |
37. |
|
Характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
§38 |
38. |
|
Властивості та характеристики екосистем. |
§39 |
39. |
|
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. Проект: Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).
|
§40 |
40. |
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. |
§41 |
41. |
|
Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
Поворити §41 |
42. |
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
§42 |
43. |
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
§43 |
44. |
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
§44 |
45. |
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
§45 |
46. |
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Екологія». Тематичне оцінювання. |
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування |
|||
47. |
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
§46 |
48. |
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
§47 |
49. |
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
§48 |
50. |
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.
|
§49 |
51. |
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
§50 |
52. |
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
§51 |
53. |
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
§52 |
54. |
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
§53 |
55. |
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
§54 |
56. |
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
Повторити §54 |
57. |
|
Практична робота 3. Оцінка екологічного стану свого регіону. |
|
58. |
|
Контрольна робота з теми: «Сталий розвиток та раціональне природокористування». Тематичне оцінювання. |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології |
|||
59. |
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.
|
§55 |
60. |
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. |
§56 |
61. |
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
§57,58 |
62. |
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія людини: досягнення та ризики. |
§59,60 |
63. |
|
Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
§61 |
64. |
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
|
65. |
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. |
§62 |
66. |
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
§63 |
67. |
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
§64 |
68. |
|
Повторення та корекція знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Тематичне оцінювання. |
|
69. |
|
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. |
|
70. |
|
Повторення та узагальнення навчального матеріалу. |
|