Тема. Квіти – диво природи!

Про матеріал

STEAM-урок в 6 класі

Тема. Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження «Будова квітки»

Перегляд файлу

STEAM-урок в 6 класі

Тема. Квіти – диво природи! (складається з двох уроків)

Тема. Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження «Будова квітки»

Мета уроку:

навчальна – ознайомити із загальним планом будови квітки та окремих її елементів, на конкретних прикладах представників різних родин розглянути різноманітність квіток, поглибити і закріпити знання учнів про розмноження рослин, розширити і поглибити знання учнів стосовно різноманітності рослин;

розвиваюча – розвивати інтерес до вивчення навчального матеріалу про будову та різноманітність квіток, розвивати креативне наукове та логічне мислення, пам’ять, творчі здібності учнів, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, працювати над умінням робити відповідні висновки, продовжувати розвивати навички роботи з різноманітним обладнанням;

виховна – виховувати науковий світогляд, бережливе ставлення до рослин, формування значення системи знань в житті людини та суспільства.

Тип уроку: комбінований, STEAM-урок.

Методи навчання: словесні (фронтальне опитування, розповідь, розповідь з елементами бесіди), наочні (ілюстрації, демонстрації), практичні (лабораторне дослідження).

Обладнання, наочні матеріали: схематичні рисунки будови квітки, різноманітності квіток; муляж квітки, квітучі кімнатні і дикорослі рослини, гербарні зразки квітучих рослин, лупа, препарувальні голки,  матеріали для створення моделей квітів (папір, клей, ножиці, нитки, заготовки тичинок і маточок тощо).

Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав’язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, правильні,  неправильні та асиметричні квітки.

Наскрізні змістові лінії: "Екологічна безпека та сталий розвиток", "Громадянська відповідальність", "Здоров'я і безпека", "Підприємливість та фінансова грамотність".

Міжпредметні зв’язки: біологія, математика, хімія, фізика, інформатика, основи здоров’я, література, технології, музика.

ХІД 1 УРОКУ

            Епіграф до уроку:                           Скільки того цвіту при долині,

                                                                        Кожна квітка-пісня України.

                                                                        Скільки того цвіту край городу,

                                                                        Кожна квітка - материна врода.

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів

Взаємоперевірка «Незакінчені речення» (на листах паперу роздруковані питання)

1. Здатність живих організмів відтворювати особистість того ж виду називається … (розмноження).

2. Є два типи розмноження – … (статеве і нестатеве).

3. Розмноження однією або групою клітин називається … (нестатевим).

4. Форми нестатевого розмноження – …, …, … (поділ навпіл, спороутворення, вегетативне).

5. Клітини, які утворюються при нестатевому типі розмноження – … (спори).

6. Розмноження рослин частинами тіла або вегетативними органами називають … (вегетативним).

7. Здатність організму відновлювати втрачені органи називається … (регенерація).

8. Вегетативне розмноження може бути двох типів: … і … (природне і штучне).

9. Розмноження, при якому відбувається злиття двох гамет з утворенням зиготи, називається … (статеве).

10. Приживлення частини вегетативного органа однієї рослини до іншої – це … (щеплення).

III. Мотивація навчальної діяльності

Мозковий штурм.

D:\Users\Downloads\qrcode_2680230_.pngУявіть, що у рослин зникла здатність до регенерації. До яких наслідків це може призвести?

Перегляд відеосюжету «Розкриваються квіти» (грає композиція Євгенія Доги «Вальс квітів»)

Проблемне запитання: Для чого природа створила квітку? Чому вони такі різні та для чого потрібні?

Повідомлення істориків

Квіти - неповторний дарунок природи. І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина.

Якою була та квітка, ніхто не знає. Узагальнена назва всіх рослин планети – «флора» – походить від латинського слова, що означає «квітка». У давніх італійців Флора була богинею квітів і юності. Пізніше стародавні римляни ототожнили Флору із старогрецькою богинею квітів Хлоріс, або Хлоридою, що означає «зелена».

Вчитель. Люди навчились використовувати різні частини рослин у своїх цілях. А саме квіти ми використовуємо для естетичного задоволення (букети троянд, хризантем, тюльпанів), у парфумерній промисловості (ароматичні олії з квіток троянди, жасмину, конвалії, бузку, нарцису), для виготовлення ліків (ромашка, календула, фіалка, м’ята, меліса).

На уроці вам буде цікаво дізнатися про будову та різноманітність квітів. Всі ви сьогодні попрацюєте в дослідницьких лабораторіях. А щоб досягти успіху, я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюсь, що дух партнерства допоможе вам у цьому.

  1. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Тема сьогоднішнього уроку – Квіти – диво природи! («Квітка. Будова і різноманітність квіток»). Визначимо разом мету та завдання уроку. Протягом 2 уроків ми будемо досліджувати квіти і доводити, що вони справді диво природи.

  1.     Засвоєння нових знань

Інтерактивна вправа «Асоціація»

                            Квітка

 

 

 

 

Виступає група учнів «Біологи», які готували матеріал заздалегідь. Розповідь з елементами бесіди, вчитель допомагає ілюстраціями та демонстрацією. Учні записують у  зошит схеми.

Квітка – це вкорочений видозмінений і обмежений в рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням.

Квітка – генеративний орган, який забезпечує розмноження квіткових рослин.

А чи знаєте ви, з чого складається квітка? Окрім яскравих великих пелюсток, які ми одразу помічаємо, у квітці є багато інших структур, без яких вона не могла б функціонувати. Отож, давайте розглянемо будову квітки детальніше.квіткка

Квітка становить собою видозмінений пагін. Вона складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок та маточок. У багатьох рослин, наприклад у яблуні і вишні, квітка прикріплюється до стебла квітконіжкою, а у кукурудзи, соняшника, конюшини квітконіжка вкорочена і зовні непомітна. Такі квітки називають сидячими.

Верхню розширену частину квітконіжки називають квітколожем. Форма квітколожа може бути різною: плоскою, як у півонії та клена, опуклою, як у жовтцю і малини, видовженою, як у ожини і магнолії, увігнутою, як у сливи чи черемхи. На квітколожі розміщені чашечка, віночок, тичинки, одна або кілька маточок.

Чашечка складається із видозмінених листочків – чашолистків, що мають, переважно, зелений колір.

Як ви вважаєте, яку функцію може виконувати чашечка?

Чашолистки захищають внутрішні частини квітки від ушкоджень, особливо коли квітка ще не розцвіла і перебуває у стані пуп'янка. Якщо чашолистки відокремлені один від одного, то чашечку називають роздільнолистою (наприклад, у капусти), а якщо вони зрощені між собою, то зрослолистою (приміром, у картоплі, петунії).

 

 

 

 

 

 

 

 

Яка частина квітки зазвичай  одразу впадає у вічі, дивлячись на квітку?

Найпомітніша частина квітки – віночок. Він складається з пелюсток – видозмінених листочків, що переважно яскраво забарвлені. Віночок захищає тичинки і маточку, а також приваблює комах-запилювачів. В одних рослин пелюстки зростаються, у інших - ні. Отже, віночок може бути вільнопелюстковим, як у шипшини, або зрослопелюстковим, як у дзвоників і картоплі.

Чашечка і віночок у багатьох рослин разом складають подвійну оцвітину, як у петунії та вишні. У деяких рослин усі частини оцвітини однакові за формою та забарвленням. Таку оцвітину називають простою, наприклад у конвалії та тюльпана. В одних рослин листочки простої оцвітини забарвлені у зелений колір, чим нагадують чашолистки. Таку просту оцвітину називають чашечкоподібною, як у кропиви і буряка. Яскраво забарвлену просту оцвітину називають віночкоподібною, наприклад у тюльпана, лілії, конвалії. Є рослини (наприклад, ясен), у яких квітки взагалі не мають оцвітини, тому їх називають голими. Чашечкоподібна оцвітина або голі квітки притаманні рослинам, які запилює вітер.

Чи можете ви назвати рослини, які мають чашечкоподібну оцвітину? (Кропива, буряк)

Головні частини квітки – маточки і тичинки. Тичинки розміщуються вздовж внутрішнього краю оцвітини. Їхня кількість у квітці коливається від однієї (наприклад, у орхідей) до кількох сотень (приміром, у мімози). Кожна тичинка утворена тичинковою ниткою та пиляком. У пиляку формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини. Сукупність пилкових зерен має назву пилок.

Пилкові зерна різних видів рослин різняться за формою та розмірами. Проте їхня будова більш-менш подібна. Кожне пилкове зерно вкрите двома оболонками. Зовнішня оболонка досить щільна і надійно захищає клітини, розташовані всередині. Саме завдяки їй пилкові зерна можуть зберігати життєздатність протягом десятків, сотень, а то й тисяч років. Клітини, розташовані всередині пилкового зерна, забезпечують процеси запліднення.

Маточка утворена одним чи кількома зрослими листочками – плодолистиками. Маточок у різних видів рослин буває від однієї, як у яблуні, до кількох десятків, як у суниць, жовтцю і магнолії. Маточка складається з нижньої розширеної частини – зав'язі, середньої видовженої – стовпчика (є не у всіх квіток) та верхньої – приймочки. Всередині зав'язі містяться один або кілька насінних зачатків.

У кожному насінному зачатку формується зародковий мішок, де міститься жіноча статева клітина – яйцеклітина та центральна клітина. Насінні зачатки вкриті покривами, які на його верхівці не зростаються і залишають отвір – пилковхід. З насінного зачатка після запліднення розвивається насінина, а із стінки зав'язі – весь оплодень чи його внутрішня частина. Оплодень може формуватись також і з інших елементів квітки. Шкірка, яка утворюється з покривів насінного зачатка, захищає розташовані всередині насінини зародок та запас поживних речовин. Насінина разом з оплоднем утворює плід. Плід може містити одну, декілька або багато насінин.

Як ви вважаєте, чи існують у природі квітки без маточок чи без тичинок?

Не у всіх рослин квітки одночасно мають тичинки і маточки. У деяких видів рослин тичинки розташовані в одних, а маточки у інших квітках. Такі квітки, відповідно, називають тичинковими (чоловічими) та маточковими (жіночими). Квітки, що мають лише тичинки або лише маточки, називають одностатевими, на відміну від двостатевих, які мають і тичинки, і маточку.

У деяких рослин (наприклад, у соняшника, волошки) частина квіток не має ні тичинок, ні маточок, тому їх називають нестатевими (стерильними).

Як ви вважаєте, яка функція стерильних квіток?

Вони яскраво забарвлені, чим і приваблюють комах-запилювачів до розташованих поруч квіток з тичинками та маточками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Є види рослин, у яких чоловічі та жіночі квітки розміщені на одній особині. Їх називають однодомними (наприклад кукурудза, дуб). Якщо ж тичинкові та маточкові квітки перебувають на різних особинах (чоловічих і жіночих), то такі рослини мають назву дводомні (наприклад, верба, тополя, обліпиха).

                                                            Рослини

                                   Однодомні                               Дводомні

                                   •обліпиха                                  •верба

                                   •кукурудза                                •тополя

  1. Фізкультхвилинка

Втомились? Встаньте і уявіть, що ви квіточки. Спочатку ви – маленький  батончик (діти сідають, обнімаючи себе руками). А тепер ви поступово розпускаєтесь, ваші пелюсточки розкриваються й тягнуться до сонечка. Поверніть свої голівки за сонечком. Вітер нахиляє вас в один бік, у другий. Ваші руки – це листочки – затріпотіли на вітрі. Сядьте зручно і продовжимо урок.

  1. Закріплення вивченого матеріалу. Лабораторне дослідження «Будова квітки».

А зараз я пропоную для закріплення ваших знань виконати лабораторне дослідження.

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

Тема: Будова квітки.

Мета: ознайомитися з будовою квіток та їхнім різноманіттям.

Обладнання, матеріали та об'єкти дослідження: живі квітки або їхні гербарні зразки, лупа, таблиці.

Хід роботи:

1. Розгляньте будову квітки вишні (або іншого представника родини Розові) та знайдіть її основні частини.

2. Визначте кількість чашолистків, пелюсток, тичинок, маточок.

3. Препарувальною голкою розгорніть квітку і розгляньте маточку. Знайдіть зав'язь, стовпчик та приймочку.

4. Опишіть вивчену вами квітку за поданим планом.

4. Розгляньте будову маточки, розріжте зав’язь упоперек, розгляньте її під лупою.

Ознака

Характеристика квітки

Кількість членів квітки ділиться на

1. Три.

2. Чотири

3. П’ять 

Тип оцвітини

1. Проста

2. Подвійна

Чашечка

1. Роздільнолиста

2.Зрослолиста

Віночок

1. Роздільнопелюстковий

2. Зрослопелюстковий

Забарвлення віночка

1. Неяскраве

2. Біле

3.Жовте

4. Червоне

5. Рожеве

6. Синє

7. Фіолетове

Симетрія квітки

1. Правильна

2. Неправильна

3. Асиметрична

Наявність тичинок та маточок

1. Двостатева

2. Маточкова

3.Тичинкова

Що міститься всередині пиляка

Чоловічий гаметофіт (пилкове зерно)

Що міститься всередині зав’язі

Жіночий гаметофіт (зародковий мішок ) та насінний зачаток

Формула квітки (додатково)

Ч П Т М

Будову квітки можна записати короткою формулою. Окремі види частин квітки позначають літерами:

О- проста оцвітина;

Ч – чашечка;

В- віночок;

Т-тичинки;

П- пелюстки.

Число листків оцвітини , чашолистків, пелюсток, тичинок і пелюсток записують цифрами праворуч від відповідної літери. Якщо їх кількість велика і невизначена, то використовують позначку безкінечності - ∞.

Якщо частини квітки розташовані колами, то вказують їхнє число у кожному колі з використанням знаку «+». Зростання частин квітки позначають дужками «()», а положення зав’язі позначають рискою «-» під числом плодолистиків (зав’язь верхня) або над ним (Зав’язь нижня)

  1.  Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
  2.      Домашнє завдання.

Вчитель пропонує учням об’єднатися в малі групи за бажанням.

І група «Мовознавці»

ІІ група «Математики»

ІІІ група «Хіміки»

ІV група «Медики»

V група «Економісти»

VI група «Фізики»

Кожна група отримує завдання. На уроці учні домовляються, як будуть виконувати, хто за що відповідатиме, у якій формі будуть презентувати (колаж, буклет, презентація, лепбук тощо).

Прочитати параграф 33 (За підручником «Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. 6-й [кл.] / Л.І. Остапченко [та ін.].  ̶  К.: Генеза, 2014. ̶  224 с.: іл.»)

 

 

ХІД 2 УРОКУ

Епіграф до уроку:                                                                   Стривай! Не рви!

Квіти - це природи діти.

Дивись, як розпустились пелюстки.

Повинні вміти розуміти,

Що їх потрібно берегти.

 

  1. D:\Users\Downloads\qrcode_2680285_.pngЗагально-інформативний етап.
  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Перегляд відеофрагменту «Незвичайні квіти світу».

  1. Повідомлення теми та задач уроку.

Продовжуємо тему – Квіти – диво природи!

ІІ. Проектувально-дослідницький етап.

  1. Презентація малих груп.

А тепер уявіть себе справжніми дослідниками-науковцями. Зараз кожна група презентуєте  свої дослідження. Всі ви працювали над спільним питанням, але вивчали квіти з різних наукових напрямків.  Так «Чому ж квіти – диво природи?». Зараз вам необхідно донести все цікаве іншим дослідникам-учням класу.

І група «Мовознавці»

ІІ група «Математики»

ІІІ група «Хіміки»

ІV група «Медики»

V група «Економісти»

VI група «Фізики»

  1. Фізкультхвилинка.

Релаксація під звуки природи.

  1. Підсумки всіх виступів груп.

Учні мають відповісти на поставлене запитання

Для  чого природа створила квітку?

Яке значення мають квіти у природі,  житті людини?

Функції квітки.

  •    утворення тичинок з пилковими зернами, плодолистків (маточок) з насінними зачатками;
  •    запилення;
  •    складні процеси запліднення;
  •    формування насінин і плоду.

Роль квітки в природі та в житті людини

Значення квітки в житті рослини:

— орган статевого розмноження;

— формуються плоди і насіння.

Значення квітки в житті людини:

— естетична насолода;

— сировина для ліків;

— ароматерапія;

— використовують у їжу як приправу (шафран);

— джерело нектару і пилку.                                     

  1. Створення різних моделей квітки та презентація їх.

Робота в групах.

А тепер кожна група повинна швиденько зробити з будь-яких матеріалів, що лежать у вас на парті, модель квітки для нашого сумісного букету.

І група – модель квітки з простою оцвітиною.                                               

ІІ група – модель квітки із подвійною оцвітиною.

ІІІ група – модель зрослопелюсткової квітки.

ІV група – модель вільнопелюсткової квітки.

V група – модель квітки з правильною оцвітиною.

VІ група – модель квітки з неправильною оцвітиною.

ІІІ. Етап узагальнення засвоєних знань.

  «Розірвана шпаргалка»

1. Укорочений видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається… (квіткою).

2. Головними частинами квітки є… (маточка і тичинки).

3. Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов… (оцвітина).

4. Оцвітина, яка утворена тільки віночком, називається… (простою).

5. Оцвітина, яка утворена віночком і чашечкою, називається… (подвійною).

6. Жіноча частина квітки називається… (маточкою).

7. Маточка складається з таких частин… (зав’язь, стовпчик, приймочка).

8. Чоловіча частина квітки називається… (тичинкою).

9. Тичинка складається з… (тичинкової нитки і пиляка).

10. За наявністю тичинок і маточки у квітці їх поділяють на… (одностатеві, двостатеві, нестатеві).

Молодці! Давайте з любов’ю і шаною відноситися до рослин – вони того варті.

Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Кожен має свій лист оцінювання, за якою по різних параметрах я виставлю відповідні бали.

Домашнє завдання

Вивчити § 33, вивчити терміни. (За підручником «Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. 6-й [кл.] / Л.І. Остапченко [та ін.].  ̶  К.: Генеза, 2014. ̶  224 с.: іл.»)

Творче завдання (за бажанням учнів). Підготувати презентацію (на папері/мультимедійну) на тему «Різноманітність квіткових рослин у мене вдома». Враховувати можна як кімнатні квіткові рослини, так і квіткові рослини поблизу будинку.

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

І група «Мовознавці»

      Дослідити, чому квіти – диво природи.

Завдання

1. Дослідіть, в яких творах чи віршах зустрічається опис квітів.

2. Вивчіть вірш або уривок про квіти напам’ять.

3. Складіть ребус, кросворд, загадку тощо про квіти.

 

         Легенда

Ви чули легенду про щастя? Стверджують, що воно перебувало в золотистому, щільно стуленому пуп'янку тюльпана. Ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися: хто — силою, хто — хитрощами, хто — заклинаннями. І йшли до тієї квітки старі й молоді, здорові й каліки, ішли царі зі шляхетним  почтом  і жебраки з торбами, ішли багатії-марнотрати й злидарі без гроша за душею. Натовп біля квітки збирався і згодом розходився ні з чим.

Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, ішла натомлена тяжкою працею бідна жінка, вела за руку свого маленького сина. їй хотілося бодай подивитися на пуп'янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не бачила за все своє життя, лише тяжко зітхала, згадуючи про нього.

Жінка тихенько, із завмиранням серця наблизилася до квітки... Раптом її хлопчик, побачивши пуп'янок, дзвінко й голосно, як може лише дитина, розсміявся.

І сталося диво! Тієї самої миті пуп'янок розкрився. Те, що не вдавалося зробити ні силою, ні хитрощами, зробив веселий безтурботний сміх. Дорослому часом важко збагнути, що не все можна купити за гроші, не все можна здобути хитрощами. По-справжньому щасливою може бути лише дитина: їй так небагато для цього треба.

 

В усі часи люди вшановували кві­ти. Про них написано багато пісень та віршів:

«Квіти» Василь Симоненко

Слів на описи не трачу, словом не передаси

їх земної безсловесної, дивовижної краси.

Люди дивляться, п'яніють, в них кохаються віки,

Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.

Ними кожен свою радість, власне щастя назива,

Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова. 

 

Квіти, як джерело натхнення

Квіти в міфах, легендах…

Квітка троянди пов’язана з дочкою Зевса – Афродітою – богинею кохання, краси, яка і придумала червону троянду. За легендою раніше всі троянди були тільки білими. Дізнавшись про смерть Адоніса, якого розірвав вепр на полюванні, богиня кинулась до місця його загибелі, не помічаючи гострих колючок дикої троянди – шипшини. Краплини крові потрапили на білі квіти і зробили їх червоними.

Учень давньогрецького лікаря Ескулапа Пеон зцілював богів з допомогою рослини, яку згодом було названо його іменем Півонією.

Мак – це не квіти, це кров загиблих, що піднімається до нас із землі, перетворившись на криваві квіти. Просить нас молитися за упокій грішних душі.

Барвінок – з вічнозеленим листям і небесно-блакитними квіточками. Він супроводжує людину від колиски до могили. У відварі купали немовлят. Щоб рослин здоровими і щасливими. Ним заквітчують окиси дівчат. Він ріс біля криниці, щоб вода була чиста і цілюща. На кладовищах – символ вічної пам’яті. Вважали, що він оберігає людину від влади диявола і нечистої сили. Його вивішували над дверима.

Чорнобривцями у Мексиці прикрашають житло. В Африці – чудовий засіб проти мух, а ще використовують індіанці висушені чорнобривці як паливо. Ефірна олія цих рослин, застосовується для виготовлення одеколону «Місячний камінь» і парфуми «Ніжність». А Грузії чорнобривці додають до страв як приправу, тому, що крім аромату, вони містять вітаміни А, В, С. В нас, на Україні, називають чорнобривці бархатки, оксамитки. Існує легенда про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чоботи, що мали яскраві червоні халяви та чорні голівки.

Що символізують кольори квітів?

Червоний – життя, свободу, урочистість.

Жовтий – світло, радість, повагу до старості.

Блакитний – ніжність, вірність, легкий сум.

Фіолетовий – дружбу, гідність.

Білий – чесність і чистоту.

 

ІІ група «Математики»

Дослідити, чому квіти – диво природи.

Завдання:

1. Дізнайтеся, що таке симетрія.

2. Складіть схему про види квіток по формі віночка.

3. Розв’яжіть задачі та дізнайтеся цікаві факти про квіти:

* Яку кількість квіток запилить одна бджола за 10 годин, якщо за 1 хв вона запилює 12 квіток?

* Для збирання меду бджола запилює величезну кількість квіток, тому що в період цвітіння одне суцвіття конюшини дає лише 8 мг нектару. Скільки суцвіть повинна запилити бджола, щоб зібрати 1г меду? 1 кг меду?

* Діаметр найбільшої квітки – рафлезії Арнольді – 1 м. Найменшу квітку має плаваюча ряска з Австралії – діаметр квітки лише 0,1 мм. Порівняйте діаметри цих квіток.

Розрізняють квітки

Правильна квітка

Якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, її називають правильною або актиноморфною. Правильні квітки у вишні, тюльпана, троянди, лілії, суниці…

Неправильна квітка

Якщо через квітку можна провести лише одну площину симетрії – вона неправильна або зигоморфна. Неправильні квітки у гороху, квасолі, акації, кропиви…

Асиметрична квітка

Іноді у квітці неможливо провести жодної площини симетрії, тоді квітку називають асиметричною. Такі квітки мають гладіолуси, канни, антуріум…

 

Найбільші квіти в рафлезії Арнольді. Це рос­лина Індонезії і Філіппінських островів. Уперше вона була виявлена європейським ботаніком Арнольді у 1818 р. Росте рафлезія в тропічних лісах де багато різноманітних ліан, і на одній з них живе рафлезія – рослина – паразит, яка не має ні листя, ні стебла, і складається з однієї великої квітки та коренів, які просмоктуються до кореня хазяїна. Її легко впізнати за запахом, схожим на запах гниючого м’яса. Цим смородом рослина приваблює мух і жуків для запилення. Великі квітки рафлезії (вага майже 7 кг, діаметром більше метра) мають п’ять товстих пелюсток червоного кольору зі світлими плямами, насіння дуже дрібне. Іно­ді рафлезію називають квіткою слона, і не лише за її розміри. Роздавлю­ючи її плоди ногами, слони перено­сять насіння й «висівають» його на своїх стежках.

Найменша квітка не більша за го­ловку булавки - це вольфія безкоренева, яка є і найдрібнішою серед усіх вищих рослин на Землі, діаметр квітки лише 0,1 мм, а вага плода - 0,00007 г., живе в стоячих водоймах. Квітки в неї одностатеві , тіло має вигляд зеленої пластинки, корені відсутні. Вона дуже рідко цвіте, розмножується вегетативно. Вольфія близька родичка ряски й нерідко трапляється поруч біля неї.

Квітки баобаба – рослини, яку називають восьмим дивом світу, розпускаються і цвітуть тільки одну ніч. Вони запилюються лемурами та кажанами, які ласують їхнім нектаром.

Найбільш квітуча рослина у світі – гліцинія, що росте в США. У період цвітіння (5 тижнів) утворює 1,5 млн квіток.

ІІІ група «Хіміки»

Дослідити, чому квіти – диво природи.

Завдання:

1. Дізнайтеся, чому квіти такі різнокольорові. Чим це зумовлено?

2. Які рослини бувають біоіндикаторами. Чому їх так називають?

3. Рослина «квітка сміху» росте на Аравійському півострові. Вона викликає сміх тривалістю до 30 хв, а потім людина засинає. Чому так відбувається?

 

Рослини-біоіндикатори

Мак, що росте у Вірменії, не схожий на мак у нашій місцевості. Його пелюстки розсічені на смужки, а квітка здається махровою. Така ненормальність властива всім рослинам, що ростуть у цьому районі. Справа в тім, що в ґрунті тут заховані поклади свинцю та цинку.

Рожевий іван-чай, що росте над місцями залягання уранових покладів, може

утворювати всю гаму забарвлення квіток від білого до яскраво-пурпурового. Наприклад, поблизу уранових рудників на Алясці були зібрані квітки іван-чаю восьми різних відтінків.

А волохата сон-трава з великими фіолетовими квітками зовсім змінилася, бо над покладами нікелевих руд можна зібрати букет з однієї рослини, але з квітками найрізноманітнішого зображення – від білого до голубого й синього.

Ботаніки встановили, що солодка звичайна з білими квітами пишно розростається, рясно цвіте й плодоносить. Саме там, де в ґрунті близько від поверхні залягає тільки прісна вода. Над солоними ґрунтовими водами ця рослина має пригнічений вигляд – дрібна, цвіте слабо, забарвлення квіток бліде й змінене.

Різноманітне забарвлення квіток зумовлене пігментами, найважливіше місце серед яких належить антоціанам. Під такою назвою поєднуються хімічні речовини синього, фіалкового, червоного кольорів. Білий колір у рослин зумовлений відсутністю пігментів і наявністю в пелюстках дрібних повітряних порожнин, від яких відбиваються промені сонячного світла.

ІV група «Медики»

Дослідити, чому квіти – диво природи.

Завдання:

  1. Опрацюйте матеріал про лікарські рослини України.
  2. Виберіть рослини, у яких використовуються квіти. Від яких хвороб їх використовують?
  3. Створіть рецепт смачного напою для всіх людей, в якому використовуються квіти.

Лікарські рослини використовували з давніх часів. Наші предки активно користувалися лікарськими рослинами і володіли вельми значними знаннями про їх властивості.

Медична цінність лікарської рослини обумовлена наявністю в її тканинах певних хімічні речовини або речовин, які мають фізіологічну дію на організм. Найважливішими є алкалоїди, сполуки вуглецю, водню, кисню та азоту, глікозиди, ефірні олії, жирні олії, слизи, дубильні речовини і смоли. Деякі з них є потужними отрутами так що даний препарат та його використання повинні ретельно контролюватися лікарями.

Що ж до наших широт, то найефективнішими лікарськими рослинами вважаються (в алфавітному порядку):

- Авран лікарський

- Беладона

- Вербена лікарська

- Грицики

- Звіробій звичайний

- Каланхое перисті

- Кріп запашний

- Лабазник шестипелюстковий

- Мати-й-мачуха

- Ромашка лікарська

- Скополія карніолійська

- Толокнянка звичайна

- Фіалка триколірна

- Цикорій звичайний

- Чистотіл великий

Барвінок хрещатий. В цієї квітки п’ять пелюсток. В народі говорять: перша пелюстка – то краса, друга – ніжність, третя – незабутність, четверта – злагода, п’ята – вірність.     

У народній медицині трава барвінку здавна застосовується при дизентерії, туберкульозі легенів, кровотечах. Відваром трави користуються для полоскання горла.

Первоцвіт цвіте ранньою весною жовтим кольором. Можна його зустріти в нашому лісі на полянах, у дубових лісах. Коли я кашляю, бабуся дає мені пити чай з первоцвіту.

Звіробій. Це ліки, як кажуть у народі, від дев’яноста дев’яти хвороб. Спиртові настої вживають для збудження апетиту, при захворюванні шлунку. Розведену водою настойку використовують для полоскання горла. Застосовують звіробій проти ангіни, ревматизму, грипу, запалення печінки і нирок, головного болю.

Материнка. Застосовують, як потогінний і відхаркувальний засіб, що поліпшує діяльність кишково-шлункового тракту. Настій материнки, який додають у ванну чудово діє проти головного болю, золотухи, рахіту, різних запалень шкіри.

Подорожник. А в народі називають "бабака". Росте, як бур’ян вздовж шляхів, біля жител. Листок подорожника очищає рани, прискорює їх загоєння. Якщо прикласти листок бабки до рани, то на другий день перестає боліти.

Деревій відомий як кровоспинний знезаражувальний засіб. Лікують ним і виразкову хворобу шлунка, гастрити.

Волошка синя, як літнє небо, є постійним супутником жита. В народній медицині цю рослину використовують при запаленні нирок, застудних захворюваннях, кашлю, болях у шлунку, при гарячці.

Чистотілом користуються з давніх-давен. Рослина затримує ріст деяких злоякісних пухлин. Зменшує і заспокоює болі, загоює рани, виводить бородавки та мозолі.

З історії відомо, що в Древньому Римі жив письменник і вчений Пліній Старший. У нього є оповідання, про те як ластівка-мати лікувала своїх діток, які втратили зір, чистотілом. З тих пір чистотіл має ще назву "трава ластівки".

Кропива має сечогінні, послаблю вальні, антисептичні, протизапальні, знеболювальні, кровоочисні, кровоспинні та ранозагоювальні властивості. Відвар кропиви застосовують при хворобі печінки та жовчних шляхів, дезинтерії, простудних захворюваннях.

Шипшина має багато вітамінів. З неї роблять препарати, сиропи, що лікують запалення печінки і жовчного міхура. Настій із самої шкірочки плодів шипшини вживають при запаленні сечового міхура, каменях і піску в нирках.

Гарні квіти Троянди. З пелюсток трояндових квітів роблять ліки. Її ліки стимулюють роботу серця, зміцнюють нервову систему, сприяють одужанню хворих бронхіальною астмою. А роблять ці ліки так: пелюстки перемішують з цукром та укладають у скляний посуд, ставлять на місяць у темне прохолодне місце.

Рум’янок. Її використовують при лікуванні дітей. Коли немовля купають, то в воду додають ромашку.

Та не всяка рослина є лікувальною. У природі зустрічаються дуже багато отруйних рослин, від яких можна загинути. Це вовчі ягоди, жовтець, вороняче око, блекота. Їх треба знати і остерігатися.

Конвалія. Багаторічна трав’яниста рослина з родини лілійних з повзучим кореневищем. Квіти пахучі, білі, зібрані в суцвіття китицю. Цвіте в травні.

В народній медицині застосовують квітки, квіткові китиці, листя з суцвіттям, а також окремо листя для лікування серця.

Деревій тисячолистий

Багаторічна трав’яниста рослина з родини складноцвітих. Цвіте з червня до морозів. Рослина дуже ароматна.

Широко використовується в народній медицині: листки й суцвіття при відсутності апетиту, слабому травленні, кровотечах, кров’яних поносах, виразці шлунка, кровохарканні.


V група «Економісти»

Дослідити, чому квіти – диво природи.

Завдання:

  1. Розв’яжіть задачі.
  2. Зробіть невеличкі презентації по задачам.

        Задача 1

Відома приправа «Шафран», вагою 0,2 грами, коштує 60 грн. Щоб отримати 1 грам шафрану в сухому, товарному вигляді необхідно зібрати 150 квітів. Одна цибулина шафрану коштує 43 гривні. Припустимо, що з однієї цибулини розпуститься дві квітки. Визначте, найкращий спосіб:

  1. Купити готову приправу;
  2. Виготовити приправу власноруч.

Здобуті факти необхідно продемонструвати за допомогою презентації.

Задача 2

Трояндова олія має широке застосування у парфумерії.  На відомих сайтах в  Інтернеті олію можна придбати за 8 мілілітрів - 107 гривень. Відомо, що для одного мілілітра олії необхідно 5 кілограм пелюсток троянд. На одному кущі троянди можна отримати не більше 4 квіток, а одна троянда має не менше 60 пелюсток. Вага однієї квітки 50-70 грам. Садженець троянди можна придбати за 64 гривні.  Визначте, що вигідніше: купувати олію, чи виготовити її самостійно? Але зауважте, що в даному випадку з одного садженця буде лише 4 квітки.

Здобуті факти необхідно продемонструвати за допомогою презентації.

 

Шафран (крокус) із його тонким, чарівним ароматом – пряність унікальна за всіма характеристиками, починаючи від зовнішнього вигляду, кольору та властивостей і закінчуючи ціною.

Гортаючи старовинні рецепти, розумієш, яку важливу роль у кухні тих часів відігравали приправи.

І королем середньовічних приправ можна сміливо називати шафран. Хто б міг подумати, що з тендітної квітки альпійського крокуса, що так приємно тішить нас навесні, наші предки отримували одну з найдорожчих приправ.

У складі шафрану домінують корисні вуглеводи, їх у спеції майже 62%, але на білки та жири шафран теж багатий. А ще в ньому містяться:

  • харчові волокна;
  • величезна кількість калію;
  • магній;
  • фосфор;
  • натрій;
  • залізо;
  • цинк;
  • кальцій;
  • мідь;
  • марганець;
  • селен;
  • насичені жирні кислоти;
  • вітаміни груп А, В і С;
  • ефірні та жирні олії;
  • камедь;
  • флавоноїди;
  • каротиноїди;
  • альфа- і бета-каротин;
  • лікопін.

Є у шафрані і калорії – 310 ккал на 100 грамів продукту, але якщо ви використовуєте шафран у кулінарії, враховувати його калорійність вам не доведеться. Її немає сенсу навіть враховувати, тому що вживають шафран у мізерно малих кількостях.

VI група «Фізики»

Дослідити, чому квіти – диво природи.

Завдання:

1. Дізнайтеся, які рослини називаються барометрами.  Чому?

2. Що таке звук? Чи бувають рослини, які видають звуки своїми квітами?

3. Чому у середині квіток багатьох рослин температура вища, ніж в оточуючому середовищі?

 

Деякі рослини під час розпускання квіток можуть видавати звуки, які виникають завдяки тертю пелюсток. У болотах острова Бугенвіль у Тихому океані росте «ридаюче» дерево, або заурауйя. Його квітки, розкриваючись, видають  характерний  ридаючий звук.

У середині квіток багатьох рослин температура вища, ніж в оточуючому середовищі, завдяки диханню.

 

Рослини-барометри

«Прикмети українського народу, пов'язані з квітками рослин»

  •     Перед дощем розкриваються, виділяють багато нектару квітки акації, бузку, жасмину, буркуну та інших рослин.
  •     Якщо о сьомій-восьмій годині ранку з води піднімається і розкривається латаття біле - буде ясно, коли ні - вдень буде дощ. Взагалі не піднімається - затяжна негода, похолодання.
  •     Перед дощем квітки мати-й-мачухи, козельцю, мальви, фіалки, березки, латаття закриваються.
  •     У передчутті дощу не розкривають своїх бутонів троянда, шипшина.
  •     Квіти льону зі сходом сонця розкриваються і голубіють - день буде ясний, не розкриваються – день буде сирий і похмурий.

 

Квітка мальви прив’яла, змінилась вологість повітря, наближається дощ.

Квітки жовтої акації маленькі й непоказні. Спостерігаючи за квітами цієї акації, можна помітити, що іноді на них немає жодної комахи, іноді – хмари комах. Ця рослина чутлива до зміни вологості повітря, але не закриває своїх квіток, як це роблять інші рослини, а навпаки: відкриті квіти посилено починають виділяти солодкий сік – нектар перед дощем, що й приваблюють комах.

Оранжеві квітки нагідок закриваються попереджаючи про те, що буде дощ.

Мальви, нагідки, кульбаба, конюшина – це рослини – барометри, що попереджають про негоду «поведінкою» своїх листочків, стебел і квіток.

D:\Users\Desktop\Для ГУНДАРЕВОЇ\МАЙСТЕР-КЛАС\Слайд27.JPG

D:\Users\Desktop\Для ГУНДАРЕВОЇ\МАЙСТЕР-КЛАС\Слайд28.JPG

D:\Users\Desktop\Для ГУНДАРЕВОЇ\МАЙСТЕР-КЛАС\Слайд29.JPG

D:\Users\Desktop\Для ГУНДАРЕВОЇ\МАЙСТЕР-КЛАС\Слайд30.JPG

D:\Users\Desktop\Для ГУНДАРЕВОЇ\МАЙСТЕР-КЛАС\Слайд31.JPG

D:\Users\Desktop\Для ГУНДАРЕВОЇ\МАЙСТЕР-КЛАС\Слайд32.JPG

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інтегровані уроки
Додано
1 серпня 2023
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку