6 клас «Пізнаємо природу» (70 год, 2год/ тижд) ( 4 резерв)
(за програмою авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
№ п/п |
дата |
зміст |
прим |
|
|
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ ( 3 год) |
|
1 |
|
Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук. |
|
2 |
|
Природничі науки, STEM і професії майбутнього. |
|
3 |
|
Причинно-наслідкові зв’язки у природі. |
|
|
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ ( 32 год) |
|
4 |
|
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища ( 14 год.) Механічні явища. Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. |
|
5 |
|
Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух. Швидкість. |
|
6 |
|
Теплові явища. Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення. |
|
7 |
|
Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. |
|
8 |
|
Пароутворення. |
|
9 |
|
Електричні явища. Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди. |
|
10 |
|
Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка. Правила безпечної поведінки під час грози |
|
11 |
|
Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл. |
|
12 |
|
Дії електричного струму. Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами |
|
13 |
|
. Електромобілі. Поняття про перетворення та передачу електроенергії. |
|
14 |
|
Світлові явища. Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла. Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні |
|
15 |
|
. Поняття про закони поширення світла. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети. Як діє лінза? Як виникає зображення в оці? |
|
16 |
|
Звукові явища. Джерела та характеристики звуку. Як поширюється звук? Швидкість звуку |
|
17 |
|
Як ми чуємо? Вплив звуків на організм людини. |
|
18 |
|
Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни ( 5 год) Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). |
|
19 20 |
|
Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. Повітря та морська вода – природні суміші. |
|
21 |
|
Способи розділення сумішей. Практична робота «Приготування та розділення сумішей» |
|
22 |
|
Зворотні та незворотні зміни речовин. експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»; дослідження чинників, що впливають на розчинність |
|
23
24 |
|
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища ( 2 год.) Земля і Місяць Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі. дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?» Фази Місяця. Сонячні та місячні затемнення. Поняття про припливи та відпливи. |
|
25 |
|
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища( 11 год) Живлення організмів. Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Практична робота «Виявлення крохмалю в зелених частинах рослин під час фотосинтезу» |
|
26
|
|
Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. |
|
27
|
|
Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини). |
|
28
|
|
Дихання організмів. Як дихають рослини. Різноманітність органів і способів дихання тварин. Дослідження дихання рослин; дослідження і спостереження за диханням людини |
|
29
|
|
Подразливість, рухи організмів. Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин. |
|
30 31
|
|
Розмноження організмів Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве (спороутворення у папоротеподібних), статеве (утворення насіння у покритонасінних) і вегетативне (на прикладі папоротеподібних і покритонасінних рослин). Практична робота «Розмноження рослин»; |
|
32
|
|
Форми розмноження тварин. Екскурсія в теплицю або фермерське господарство |
|
33
|
|
Ріст і розвиток організмів. Дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин» |
|
34
|
|
Як ростуть рослини, тварини, людина. Таємниці індивідуального розвитку різних організмів. Проєкт на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини». |
|
35 |
|
Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя. |
|
|
|
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ ( 9 год) |
|
36 |
|
Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження ( 2 год) Оптичні телескопи та радіотелескопи. Твої власні астрономічні спостереження. Бінокль. |
|
37 |
|
Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я. Екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію |
|
38 |
|
Тема 2. Сонячна система ( 5 год) Склад Сонячної системи. Сонце. |
|
39 |
|
Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди. |
|
40 |
|
Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. Кратери й астроблеми. Практичне завдання «Орбіта планети – еліпс» |
|
41 |
|
Супутники та кільця планет. Пошуки життя в Сонячній системі. Інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?» |
|
42 |
|
Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи. Інформаційний пошук «Перші кроки до колонізації Марса» |
|
43 |
|
Тема 3. Всесвіт ( 1 год) Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту. Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті. Інформаційний проєкт «Імена України в космосі». |
|
|
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ ( 17 год) |
|
44 |
|
Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою ( 5 год) Середовище життя, чинники неживої природи. |
|
45 |
|
Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин. |
|
46 |
|
Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин. |
|
47 |
|
Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Проєкт «Як тварини впливають на родючість ґрунту» |
|
48 |
|
Організми як середовище життя. Проєкт «Паразити домашніх тварин» |
|
49 |
|
Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами ( 4 год) Паразити і хижаки. Нахлібники і квартиранти. Партнери. |
|
50 51 |
|
Ланцюги живлення. Практична робота «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»; |
|
52 |
|
Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими. |
|
53 |
|
Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях ( 6 год) Угруповання організмів, природні і створені людиною. |
|
54 |
|
Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані. Проєкт «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», |
|
55 |
|
Взаємозв’язки в лісі й парку. Проєкт «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі» |
|
56 |
|
Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям. Проєкт «Організми та їхні зв’язки на городі» |
|
57 |
|
Взаємозв’язки організмів у ґрунті.
|
|
58 |
|
Виживання в пустелях. Життя рослин і тварин серед людей. Проєкт «Життя рослин і тварин біля нас» |
|
59-60 |
|
Тема 4. Біологічні ритми організмів ( 2 год) Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів. Практична робота «Квітковий годинник на подвір’ї» |
|
|
|
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ ( 6 год) |
|
61 |
|
Тема 1. Пізнай свої здібності ( 2 год) Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності. Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму. Практична робота складання раціону харчування «Смаколики для мозку» |
|
62 |
|
Вплив циклічних процесів у природі на організм людини. Інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі» |
|
63 |
|
Тема 2. Мистецтво виживання ( 2 год) Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського. Дослідження океанів і атмосфери. |
|
64 |
|
Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі. |
|
65
|
|
Тема 3. Як змінити світ на краще ( 2 год) Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища. |
|
66 |
|
Життя в екостилі та позитивні емоції. Інформаційний мініпроєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?». |
|