Календарне планування з всесвітньої історії 7 клас
(1 година на тиждень, 35 – на рік)
Складено відповідно до оновленої програми для учнів 7-9 класів: « Історія України. Всесвітня історія. 7-9 класи », затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698
Підручник, який використовується на уроках - Всесвітня історія - О. В. Гісем, О. О. Мартинюк - 2020 р.
№ ур. |
Дата |
Прим. |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. |
І семестр |
|||||
Вступ (2 години) |
|||||
|
01.09 |
|
Повторення: Велике переселення народів та його наслідки. Розселення слов’ян. |
Знати:
час Великого переселення народів;
Розуміти:
князівств i союзів (V–IX ст.) – з добою раннього Середньовіччя (середина V ст. – кінець IХ ст.); б) період існування Русі (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовіччя (Х–ХІІІ ст.); в) період удільних князівств (XIII–XV/XVI ст.) – з добою пізнього Середньовіччя (XІV–XV ст.);
Уміти:
«Європа в добу Середньовіччя». |
|
|
08.09 |
§ 1 |
Вступ: Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація. Практична робота 1
«Європа в добу Середньовіччя» |
||
Розділ 1. Перші середньовічні держави. |
|||||
|
15.09 |
§2 |
Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг. Завоювання Карла Великого. Імперія франків. Розподіл імперії. |
Знати:
Розуміти:
«іслам», «Коран», «халіфат». Уміти:
«варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах; визначити наслідки Великого переселення народів, розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу й арабської експансії. |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
переселення народів, Франкське королівство, Франкську та Візантійську імперії, перші Арабські халіфати (Омейядів і Аббасидів), об’єднання арабів під владою Мухаммада, виникнення ісламу та ісламського літочислення.
|
|
22.09 |
§3 |
Візантійська імперія доби Юстиніана. Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів. Культура Візантії. |
||
|
29.09 |
§3-4 |
Природно- географічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммад. Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури. Практична робота: |
||
|
06.10 |
§1-4 |
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із розділу 1 " Перші середньовічні держави " |
||
Розділ 2. Середньовічний світ Західної Європи |
|||||
|
13.10 |
§5-6 |
Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація. Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм. Практична робота 2 |
Знати: – основні стани середньовічного суспільства; – найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства. Розуміти: – станове суспільство як суспільство з ієрархічно вибудуваною соціальною структурою, кожна з соціальних груп (станів) якого – відносно замкнена та умовно об’єднана своїми правовим і економічним становищем у суспільстві; – причини і наслідки внутрішньої і зовнішньої колонізації середньовічної Європи; – роль християнської церкви в Середньовіччі; – поняття «васалітет», «внутрішня колонізація», «Ганза», «гільдія», «єпархія», «зовнішня колонізація», «лихварство», «майстер», «міська комуна», «підмайстер», «суспільний стан», «учень», «феод», «феодалізм», «феодальна драбина», «церковна ієрархія», «цех». Уміти: – показати на карті найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства; – описати повсякденне життя у феодальному замку, міському будинку (майстерня, крамниця), селянській господі; – схарактеризувати соціальне становище і роль кожного з основних станів середньовічного суспільства. |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Підготувати (з використанням кількох видів джерел) і представити усне повідомлення (п’єску, живу картинку) на теми «У феодальному замку», «У міському будинку (майстерні, крамниці)», «У селянській господі» (на вибір учителя/учениця або учнів/учениць). – Зіставити (на основі витягів з доступних джерел) правове становище різних груп середньовічного населення Західної Європи. |
|
20.10 |
§7-8 |
Організація християнської церкви в Середньовіччі.
Середньовічне місто
|
||
Розділ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х–ХV ст. |
|||||
|
03.11 |
§9 |
Скандинавія в Середньовіччі. Походи вікінгів та їхні завоювання |
Знати: – час походів вікінгів, нормандського завоювання Англії, «Хрестових походів», Реконкісти, Столітньої війни, «Війни троянд»; – дати утворення Священної Римської імперії, початку скликання англійського парламенту та Генеральних штатів у Франції, ухвалення «Великої хартії вольностей»; – території походів вікінгів, «Хрестових походів». Розуміти: – причини політичного роздроблення держав Західної Європи та мотиви «Хрестових походів»; – суспільне значення самопожертви Жанни д’Арк; – значення формулювання принципу недоторканності особи для становлення правової культури європейської цивілізації; – феодально-теократичний характер Священної Римської імперії; – поняття «вікінги», «Генеральні штати», «династична унія», «духовно-рицарські ордени», «парламент» («кортеси», «сейм»), «Реконкіста», «станово-представницька монархія», «теократія», «феодальна роздробленість», «Хрестові походи». Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про походи вікінгів, формування середньовічних держав (від роздробленості до станово-представницьких монархій або республік), «Хрестові походи» і держави хрестоносців; – показати на карті території Королівства Іспанія, Королівства Франція, Королівства Англія, Священної Римської імперії, італійських торговельних республік, напрямки походів вікінгів, «Хрестових походів», торговельні шляхи, якими користувались італійські міста-держави; – розкрити сутність та історичне значення діяльності Жанни д’Арк; – описати і порівняти формування станово-представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи; – схарактеризувати організацію влади в торговельних містах-державах (Генуї, Венеції та ін.); напрямки внутрішньої й зовнішньої політики європейських правителів (Ізабелль I і Фернандо II, Луї ХІ, Генрі ІІ Плантагенета, інших); – визначити наслідки «Хрестових походів», Реконкісти, Столітньої війни, «Війни троянд». |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
королівства Іспанія, Столітню війну, утворення Священної Римської імперії, перше скликання англійського парламенту і Генеральних штатів у Франції, інші (на розсуд учительки/учителя).
Римської імперії, італійських торговельних республік, найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, напрямки походів вікінгів, «Хрестових походів».
державах Західної Європи (монархіях, середньовічних республіках); тезово (усно або письмово) представити результати зіставлення (висновки). – Встановити (на основі витягів з тексту документа) цінність «Великої хартії вольностей» для сучасних європейців, її значення для становлення європейської правової культури.
|
|
10.11 |
§10 |
. «Хрестові походи». Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени. |
||
|
17.11 |
§11 |
Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій. |
||
|
24.11 |
§12 |
Франція у ХІ–ХV ст. Столітня війна. Консолідація влади в руках французьких королів. |
||
|
01.12 |
§13 |
Англія в ХІ–ХV ст. «Велика хартія вольностей». «Війна троянд». |
||
|
08.12 |
§15 |
Священна Римська імперія: устрій та боротьба за політичний провід між світськими і духовними володарями. Реконкіста. Династична унія Ізабелль I і Фернандо II та утворення Королівства Іспанія. Італійські торговельні республіки (Генуя, Венеція). |
||
|
15.12 |
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із Розділу 2-3 Середньовічний світ Західної Європи, Європейське суспільство і держави в Х–ХV ст |
||
|
22.12 |
|
Урок повторення |
|
|
Розділ 3. Європейське суспільство і держави в Х – ХV ст. |
||||
|
Походи вікінгів і нормандські завоювання. Вільгельм Завойовник |
|
§ 12 |
|
|
Хрестові походи. Взаємовідносини європейського та східного світів |
|
§ 13-14 |
|
|
|
|
|
|
|
Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій |
|
§ 15 |
|
|
Франція у ХІ–ХV ст. |
|
§ 16 |
|
|
Англія у ХІ–ХV ст. |
|
§ 17 |
|
|
Практичне заняття. Велика Хартія Вольностей |
|
|
|
|
Священна Римська імперія |
|
§18 |
|
|
Держави Середземномор΄я в Середні віки |
|
§ 19повтор 12-18 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
Розділ 4. Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя |
||||
|
Освіта, наукові дослідження та винаходи Середньовіччя |
|
§ 20 -22 |
|
|
Вплив Церкви на середньовічне суспільство |
|
§ 21 |
|
|
Раннє Відродження і гуманізм |
|
§ 23 |
|
|
Практичне заняття. Середньовічні замки та собори: візитна картка туристичної Європи (ілюстрована уявна екскурсія) |
|
§24 повтор. |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
Розділ 5. Країни Центральної та Східної Європи в Х – ХV ст. |
||||
|
Держави Центральної та Східної Європи в Х–ХV ст. |
|
§ 25 |
|
|
Землі Північно- Східної Русі в ХІ–ХV ст |
|
§ 26 |
|
|
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ |
|
§ 28 |
|
|
Практичне заняття. Виявити в пам’ятках культури народів Центрально-Східної Європи прояви візантійської, руської та західноєвропейської (католицької) культурних традицій |
|
повтор.§ 25-28 |
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
|
|
Розділ 6. Середньовічний Схід |
||||
33 |
Життя в Піднебесній імперії |
|
§ 29 |
|
34 |
Середньовічне суспільство Індії . |
|
§ 30 |
|
35 |
Узагальнення до курсу: «Середні віки в історії людства». |
|
|
|