Комунальний заклад «Сахновщинський навчально-реабілітаційний центр» Харківської обласної ради
Календарно-тематичне планування
з предмета "Трудове навчання"
курсу інваріантної складової навчального плану
у 8 клаcі на І семестр 2024/2025 навчального року
Учитель трудового навчання
першої кваліфікаційної категорії
Орищенко Людмила Олександрівна
Розглянуто
на засіданні методичної кафедри
вчителів естетичного циклу
від 30. 08.2024, протокол № 1
ПОГОДЖУЮ
Заступник директора з навчальної роботи
_______________І.В.Нестеренко
______________2024
Сахновщина 2024
Трудове навчання
«ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО»
Навчальна програма(з варіативними модулями)
для 5-9 класів
спецiальних загальноосвiтнiх навчальних закладiв
для розумово вiдсталих дiтей
Програма розроблена вчителем трудового навчання вищої категорії
спеціальної школи –інтернату № 8, Шевченківського району м. Києва
Гаврюш Вікторією Олександрівною; Київ 2014.
«ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО»
Пояснювальна записка
Особлива роль у корекційно-розвивальній роботі з дітьми, що мають порушення розумового розвитку, відводиться трудовому навчанню. Але корекційно-розвивальний ефект можливий лише за умови спеціальної організації трудового навчання, тобто якщо воно є корекційно спрямованим. Максимально можливий розвиток може бути досягнуто тільки при дотриманні ряду умов: застосування адекватної програми і методів навчання, що відповідають реальному віковому періоду і реальним можливостям дітей з вадами розвитку та цілям їх виховання.
Для учнів з відхиленнями в розвитку трудове навчання, як відомо, має первинне значення, оскільки в ході його:
В процесі трудового навчання педагогові необхідно враховувати не лише особливості, але і можливості кожного учня. Особливу увагу необхідно приділяти формуванню загальнотрудових умінь у учнів; розвитку особових якостей, які будуть йому потрібні на будь-якому виробництві, у будь-якому колективі.
Зміст програми спрямований на виховання художньої культури школярів, на розвиток їх потенційних можливостей і інтересів до народної творчості, її традицій і спадщини. Залучення дітей і підлітків до навчання народним ремеслам передбачає вирішення проблеми культурної спадкоємності, естетичного, художнього і морального виховання, професійної орієнтації. Різноманітність видів праці забезпечує різнобічну і активну роботу всіх аналізаторів. Тому учням треба дати якомога більшу кількість видів діяльності, щоб сформувати різноплановий досвід.
Існуючі державні програми з трудового навчання для спеціальних (корекційних) шкіл спрямовані на отримання професії випускниками такої школи (столяр, швачка, слюсар). Слід зазначити, що частина дітей, як правило, із складною структурою дефекту, не здатні засвоїти той або інший профіль трудового навчання. Тому, актуальність цієї проблеми і визначила розробку даної Програми, як нового виду трудової діяльності «Декоративно-ужиткове мистецтво», що дозволяє вирішити ряд соціально значимих завдань трудового навчання дитини з особливими потребами.
Метою програми є: створення додаткової форми освіти учнів для подальшої соціалізації в суспільстві, виховання і розвиток особистості, а також створення умов для розвитку творчого потенціалу дітей з відхиленнями в розвитку.
Для створення цих умов потрібне рішення наступних завдань :
Реалізацію визначених цілей з даного предмету у 5 - 9 класах автором пропонується здійснювати за програмою, яка складається з двох частин – основної (інваріативної) та варіативної. Трудове навчання у 5-9 класах базується на практичній діяльності учнів. Засвоєння теоретичного матеріалу доцільно проводити під час практичних робіт, не витрачаючи на це окремого навчального часу. Однак, не виключається можливість проведення уроків засвоєння нових знань, під час яких вчитель може розкрити навчальний матеріал або його окремі частини. Такі уроки у навчальному процесі можуть бути одиничними.
Наведені у програмі вироби (об’єкти праці) є орієнтовними. Вчитель може замінити їх іншими, але у всіх випадках замінені вироби повинні мати достатню кількість вправ для опанування учнями практичними навичками, згідно з темою програми.
При здійсненні відбору об'єктів праці, слід дотримуватися основних вимог:
Лабораторні роботи (визначення властивостей матеріалів: паперу, тканини, пластиліну, тіста тощо) також важливі в роботі з дітьми з вадами розумового розвитку. Вони допомагають розвинути навички самостійної роботи і спостережливість. Перші лабораторні роботи повинні проводитися як роботи-спостереження, в процесі яких поступово накопичується фактичний матеріал. І ще один вид лабораторних робіт - роботи-підтвердження сформульованих педагогом правил, висновків.
Екскурсія як метод навчання отримала досить широке розповсюдження в спеціальній школі. Екскурсії можуть бути загальноосвітньої спрямованості або мати спеціальне учбове призначення. Будь-який вид екскурсії вимагає ретельної організаційної підготовки. В процесі екскурсій діти вчаться спостерігати об'єкти в реальних умовах. Саме тому, в програмі передбачені екскурсії до музеїв, магазинів, училищ, на виставки.
З метою удосконалення загальнотрудових умінь і навичок у 9 класі за програмою передбачені години практичного повторення навчального матеріалу. Крім того, бюджет часу на практичне повторення залежно від умов, які складаються у школі (матеріальна база, контингент учнів), може бути використаний як на вивчення тем варіативної частини, так і на повторення та (чи) закріплення раніше вивчених тем.
Наприкінці кожної частини семестру проводиться підсумкове практичне заняття, метою якого є підбиття підсумків роботи за певний термін часу. У процесі роботи учні повинні орієнтуватися у завданні, планувати і контролювати правильність виконання. Об’єктом уваги вчителя має бути процес самостійної діяльності учнів, а не лише її результат.
Програмою передбачено резерв часу. Цей час використовується вчителем на власний розсуд (ці години можна додавати як до інваріантної складової, так і до варіативної, у повному обсязі чи розподіляти в певній пропорції, використовувати на проведення екскурсій, тематичного оцінювання або ширшого вивчення окремих тем).
Особлива увага звертається на знання і точне дотримання учнями правил безпечної праці, виробничої санітарії та особистої гігієни, навчанню їх правилам безпечних прийомів роботи, ознайомленню із заходами запобігання травматизму, на уроках систематично вивчаються та повторюються правила безпечного виконання кожної операції.
Програма передбачає спадкоємність в розвитку знань і умінь отриманих раніше як на уроках ручної праці, так і на уроках загальноосвітніх дисциплін (математика, історія, географія, природознавство, малювання).
Програма передбачає також ознайомлення школярів з професіями в різних галузях народного господарства.
Важливою умовою в трудовому навчанні та вихованні учнів є забезпечення принципу наступності за роками навчання, сутність якого полягає у послідовному розширенні та поглибленні знань і практичних навичок.
Програма є навчальною, виховуючою і носить чітко спрямований корекційно-розвиваючий характер:
Ефективність програми «Декоративно-прикладне мистецтво» припускає наступне:
Виконання програми в цілому забезпечується високим рівнем підготовки вчителя до уроку, систематичною роботою з методичною літературою, контролем за результатами навчальної діяльності учнів.
Графік проведення тематичного оцінювання
№ п/п |
Предмет |
Клас |
Дата |
1 |
Трудове навчання |
8 |
25.09 07.10 22.10 08.11 16.12 |
Сітка контролюючих годин
№з/п |
Предмет |
Клас |
Кількість уроків за програмою |
Фактично проведено |
1 |
Трудове навчання |
8 |
315 |
128 |
8 клас
І семестр
(128 годин, 8 годин на тиждень)
№ п/п |
Дата
|
К-сть год. |
Зміст навчального матеріалу
|
Примітка |
1. |
02.09 |
1 |
Завдання курсу трудового навчання у 8-му класі. Об’єкти навчальних робіт |
|
2. |
02.09 |
1 |
Ознайомлення з планом роботи |
|
3. |
03.09 |
1 |
Повторення правил безпечної роботи в кабінеті трудового навчання з різними матеріалами і інструментами |
|
4. |
03.09 |
1 |
Підготовка робочих місць та обладнання
|
|
|
|
|
Розділ. Технологія ручної обробки матеріалів Тема. Робота з папером і картоном Технологія об’ємного плетіння з паперових трубочок |
|
5. |
04.09 |
1 |
Лозоплетіння, як вид українського декоративно-ужиткового мистецтва
|
|
6. |
04.09 |
1 |
Лозоплетіння, як вид українського декоративно-ужиткового мистецтва
|
|
7. |
06.09 |
1 |
Віртуальна екскурсія. Огляд експозиції виробів з лози
|
|
8. |
06.09 |
І |
Плетіння з паперових трубочок, як імітація лозоплетіння |
|
9. |
09.09 |
1 |
Плетіння з паперових трубочок, як імітація лозоплетіння |
|
10. |
09.09 |
1 |
Матеріали, інструменти та приладдя для плетіння |
|
11. |
10.09 |
1 |
Правила безпечної роботи, організації робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги до роботи |
|
12. |
10.09 |
І |
Практична робота. Виготовлення паперових трубочок, шляхом накручування на в’язальну спицю та проклеювання останнього шару паперу. Просушування трубочок
|
|
13. |
11.09 |
1 |
Практична робота. Виготовлення паперових трубочок, шляхом накручування на в’язальну спицю та проклеювання останнього шару паперу. Просушування трубочок
|
|
14. |
11.09 |
1 |
Перегляд відеопрезентації виробів з паперових трубочок |
|
15. |
13.09 |
1 |
Цікавинки з інтернету. Вироби, які доцільно виготовляти з паперових трубочок |
|
16. |
13.09 |
1 |
Технологія об’ємного плетіння з паперових трубочок |
|
17. |
16.09 |
1 |
Технологія об’ємного плетіння з паперових трубочок |
|
18. |
16.09 |
1 |
Практична робота. Виготовлення виробів шляхом плетіння з паперових трубочок (кошик) |
|
19. |
17.09 |
1 |
Виготовлення ескізу |
|
20. |
17.09 |
1 |
Виготовлення ескізу |
|
21. |
18.09 |
1 |
Підбір матеріалів та інструментів |
|
22. |
18.09 |
1 |
Плетіння виробу |
|
23. |
20.09 |
1 |
Плетіння виробу |
|
24. |
20.09 |
1 |
Плетіння виробу |
|
25. |
23.09 |
1 |
Фарбування готового виробу |
|
26. |
23.09 |
1 |
Фарбування готового виробу |
|
27. |
24.09 |
1 |
Лакування готового виробу |
|
28. |
24.09 |
1 |
Остаточне оздоблення та оформлення виробу
|
|
29. |
25.09 |
1 |
Остаточне оздоблення та оформлення виробу
|
|
30. |
25.09 |
1 |
Лозоплетіння.Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
Тема. Робота з фарбами
|
|
31. |
27.09 |
1 |
Відбиток - переклад фарби з однієї поверхні на іншу, при цьому виходять відбитки фарб (плями) |
|
32. |
27.09 |
1 |
Декалькоманія - спосіб декоративної обробки виробу |
|
33. |
30.09 |
1 |
Декалькоманія - спосіб декоративної обробки виробу |
|
34. |
30.09 |
1 |
Матеріали та інструменти для роботи |
|
35. |
01.10 |
1 |
Правила техніки безпеки, організації робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги до роботи |
|
36. |
01.10 |
1 |
Правила нанесення фарби на скло |
|
37. |
02.10 |
1 |
Практична робота. Виготовлення відбитків в техніці декалькоманія |
|
38. |
02.10 |
1 |
Нанесення фарби на скло за певними правилами |
|
39. |
04.10 |
1 |
Накладання листа паперу на скло або навпаки |
|
40. |
04.10 |
І |
Відривання паперу або скла |
|
41. |
07.10 |
1 |
Просушування заготовок |
|
42. |
07.10 |
1 |
Декалькоманія. Тематичне оцінювання
|
|
|
|
|
Тема. Робота з природними матеріалами |
|
43. |
08.10 |
1 |
Флорист. Робота флориста |
|
44. |
08.10 |
1 |
Флористика – один із видів художнього ремесла, що застосовується для декору приміщень |
|
45. |
09.10 |
1 |
Флористика – один із видів художнього ремесла, що застосовується для декору приміщень |
|
46. |
09.10 |
1 |
Правила засушування квітів, листя, плодів |
|
47. |
11.10 |
1 |
Квіти та листя, що зберігають свій колір або втрачають його |
|
48. |
11.10 |
1 |
Вимоги до засушування квітів |
|
49. |
14.10 |
1 |
Засушування багатопелюсткових квітів |
|
50. |
14.10 |
1 |
Практична робота. Збір природного матеріалу: листя, квітів, трав, стебел тощо |
|
51. |
15.10 |
1 |
Засушування зібраного матеріалу |
|
52. |
15.10 |
1 |
Відображення рослинних форм у композиціях. Способи компонування рослинних форм |
|
53. |
16.10 |
1 |
Особливості складання композиції з засушених квітів за заданою кольоровою гамою |
|
54. |
16.10 |
1 |
Колаж, стилі колажу: вегетація, імпресія, вертикально-асиметрична робота, пейзаж |
|
55. |
18.10 |
1 |
Техніка наклеювання квітів, стебел, листя
|
|
56. |
18.10 |
1 |
Практична робота. Виготовлення аплікації-колажу з листя, трав, квітів на тлі в техніці декалькоманія |
|
57. |
21.10 |
1 |
Задум виробу. Прикладання природного матеріалу на тло, пошук стилю колажу |
|
58. |
21.10 |
І |
Приклеювання природного матеріалу. Остаточне оздоблення та оформлення виробу
|
|
|
|
|
Розділ. Технологія благоустрою і озеленення приміщень і території Тема. Технологія вирощування рослин. Осінні роботи на пришкільній ділянці
|
|
60. |
22.10 |
1 |
Осіння обробка пришкільної ділянки |
|
61. |
23.10 |
1 |
Осіння обробка пришкільної ділянки |
|
62. |
23.10 |
1 |
Необхідність внесення органічних добрив (перегною, попелу) |
|
63. |
25.10 |
1 |
Правила гігієни і безпеки під час внесення добрив |
|
64. |
25.10 |
1 |
Правила догляду за багаторічними квітковими рослинами |
|
65. |
04.11 |
1 |
Правила догляду за багаторічними квітковими рослинами |
|
66. |
04.11 |
1 |
Підготовка їх до зими |
|
67. |
05.11 |
1 |
Підготовка їх до зими |
|
68.
|
05.11
|
1
|
Практична робота. Перекопування ґрунту |
|
69
|
06.11 |
1
|
Догляд за багаторічними квітковими рослинами: підживлення, підготовка до зими |
|
70.
|
06.11 |
1
|
Посильна допомога дорослим
|
|
71.
|
08.11 |
1 |
Перекопування грунту (вдома). Тематичне оцінювання
|
|
|
|
|
Розділ. Технологія ручної обробки матеріалів Тема. Робота з пластичними матеріалами Технологія ліплення з солоного тіста |
|
72. |
08.11 |
1 |
Загальні відомості про технологію ліплення виробів з пластичних матеріалів |
|
73. |
11.11 |
1 |
Загальні відомості про технологію ліплення виробів з пластичних матеріалів |
|
74. |
11.11 |
1 |
Матеріали для ліплення: пластилін, пластика, глина, солоне тісто |
|
75. |
12.11 |
1 |
Солоне тісто |
|
76. |
12.11 |
1 |
Сировина для приготування пластичної маси |
|
77. |
13.11 |
1 |
Короткі історичні відомості про виникнення та розвиток ліплення із солоного тіста |
|
78. |
13.11 |
1 |
Короткі історичні відомості про виникнення та розвиток ліплення із солоного тіста |
|
79. |
15.11 |
1 |
Види ліплення із солоного тіста (геометричні елементи, об'ємні форми, кольорові поєднання, поєднання з іншими матеріалами) |
|
80. |
15.11 |
1 |
Види ліплення із солоного тіста (геометричні елементи, об'ємні форми, кольорові поєднання, поєднання з іншими матеріалами) |
|
81. |
18.11 |
1 |
Інгредієнти солоного тіста |
|
82. |
18.11 |
1 |
Спосіб приготування солоного тіста |
|
83. |
19.11 |
1 |
Інструменти та пристосування для ліплення із солоного тіста
|
|
84. |
19.11 |
1 |
Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги |
|
85. |
20.11 |
1 |
Організація робочого місця |
|
86. |
20.11 |
1 |
Ознайомлення з технологією ліплення з солоного тіста
|
|
87. |
22.11 |
1 |
Практична робота. Приготування тіста |
|
88. |
22.11 |
1 |
Прийоми роботи з солоним тістом та його висушування |
|
89. |
25.11 |
1 |
Підготовка роботи до фарбування |
|
90. |
25.11 |
1 |
Фарбування та лакування роботи |
|
91. |
26.11 |
1 |
Скульптурні роботи |
|
92. |
26.11 |
1 |
Картинки та колажі з солоного тіста |
|
93. |
27.11 |
1 |
Аналіз форми об’єкту |
|
94. |
27.11 |
1 |
. Деталювання об’єкту роботи. |
|
95. |
29.11 |
1 |
Визначення прийомів роботи з тістом та необхідних інструментів
|
|
96. |
29.11 |
1 |
Просторове орієнтування при виконанні скульптури та композиції |
|
97. |
02.12 |
1 |
Практична робота. Виготовлення панно із солоного тіста |
|
98. |
02.12 |
1 |
Вибір основи під композицію |
|
99. |
03.12 |
1 |
Складання ескізу зображення |
|
100. |
03.12 |
1 |
Виготовлення окремих деталей виробу |
|
101. |
04.12 |
1 |
Виготовлення окремих деталей виробу |
|
102. |
04.12 |
1 |
Висушування виробу (деталей виробу |
|
103. |
06.12 |
1 |
Запікання виробу |
|
104. |
06.12 |
1 |
Фарбування елементів |
|
105. |
09.12 |
1 |
Фарбування елементів |
|
106. |
09.12 |
1 |
З'єднання деталей між собою та з основою виробу |
|
107. |
10.12 |
1 |
Лакування роботи |
|
108. |
10.12 |
1 |
Оформлення роботи за призначенням |
|
109. |
11.12 |
1 |
Оформлення роботи за призначенням |
|
110. |
11.12 |
1 |
Оздоблення виробу |
|
111. |
13.12 |
1 |
Остаточна обробка виробу |
|
112. |
13.12 |
1 |
Екскурсія .на виставку робіт із солоного тіста |
|
113. |
16.12 |
1 |
Майстер- клас « Сувенір з солоного тіста» |
|
114. |
16.12 |
1 |
Технологія ліплення з солоного тіста. Тематичне оцінювання
|
|
115. |
17.12 |
1 |
Листівки, їх призначення |
|
116. |
17.12 |
1 |
Види листівок |
|
117. |
18.12 |
1 |
Новорічна листівка: історія та традиції |
|
118. |
18.12 |
1 |
Підсумкове заняття. Виготовлення новорічної листівки з використанням вивчених технік роботи з фарбами та пластичними матеріалами за вибором |
|
119. |
20.12 |
1 |
Технологічний процес виготовлення новорічної листівки |
|
120. |
20.12 |
1 |
Технологічний процес виготовлення новорічної листівки |
|
121 |
23.12 |
1 |
Самостійна робота. Оформлення новорічної листівки |
|
122. |
23.12 |
1 |
Самостійна робота. Оформлення новорічної листівки |
|
123. |
24.12 |
1 |
Самостійна робота. Оформлення новорічної листівки |
|
124. |
24.12 |
1 |
Перегляд відеопрезентації «Новорічні листівки» |
|
125. |
25.12 |
1 |
Перегляд відеопрезентації «Новорічні листівки» |
|
126. |
25.12 |
1 |
Майстер клас «Новорічна листівка своїми руками» |
|
127. |
27.12 |
1 |
Підсумковий урок |
|
128. |
27.12 |
1 |
Підсумковий урок |
|