№ |
Дата |
Тема уроку |
Дослідження / практичні роботи |
Д\З |
*Примітки |
|||
ВСТУП (2 год.) |
||||||||
1
2
|
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації
Географічні дослідження території України. Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана, С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження.
|
|
|
|
|||
|
|
|||||||
Розділ І. Географічна карта та робота з нею 6 год Тема 1.Географічна карта |
||||||||
3
|
|
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. Способи зображення географічних об’єктів та явищ на картах.
|
|
|
|
|||
4 |
|
Карти і геоінформаційні системи. Класифікація карт. Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи |
|
|
|
|||
Тема 2. Топографічні карти |
||||||||
5
6
|
|
Топографічна карта та її елементи. Читання та практичне використання топографічних карт.
|
Практична робота №1 Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою.
|
|
|
|||
|
||||||||
7
|
|
Плани міст, схеми руху транспорту
|
Дослідження №1 Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування
|
|
|
|||
8 |
|
Підсумковий урок. Тематичне оцінювання 1. |
|
|
|
|||
Розділ ІІ. Географічний простір України 7 год Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу |
||||||||
9
|
|
Політична карта світу. Державний лад в Україні. Політична карта світу, її елементи.
|
|
|
|
|||
10
|
|
Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне).
|
Дослідження №2. Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу (2 – 3 на вибір) |
|
|
|||
11 |
|
Державна територія і кордони. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи.
|
Практична робота №2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
|
|
|||
Тема 2. Формування території України. Адміністративно-територіальний устрій України |
||||||||
12 |
|
Формування території України. Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях
|
|
|
|
|||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів |
||||||||
13
14
|
|
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні
Практична робота №3. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу
|
Дослідження №3 Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським
|
|
|
|||
15 |
|
Підсумковий урок. Тематичне оцінювання 2. |
|
|
|
|||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України 34 год Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси 8 год |
||||||||
16
|
|
Геологічна історія. Геологічна будова. Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. Геологічна будова. Дослідження П. Тутковського. Тектонічні структури. Основні тектонічні структури. Карта «Тектонічна будова». |
|
|
|
|||
17
|
|
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня»
|
|
|
|
|||
18
|
|
Геоморфологічна будова. Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини.
|
|
|
|
|||
19
|
|
Паливні корисні копалини Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобування вугілля, нафти, природного газу, торфу. |
|
|
|
|||
20
|
|
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. |
|
|
|
|||
21
|
|
|
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами
|
|
|
|||
22
|
|
Підсумковий урок. Тематичне оцінювання 3. |
|
|
|
|||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси 4 год |
||||||||
23
|
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в земній поверхні. Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. Кліматичні показники: температура, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл на території Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта.
|
|
|
|
|||
24
|
|
|
Практична робота № 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками
|
|
|
|||
25
|
|
Несприятливі погодно-кліматичні явища. Сезонні погодні умови та явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. |
Дослідження №4 Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ. |
|
|
|||
26 |
|
Кліматичні ресурси та охорона повітря. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості.
|
Практична робота 6. . Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти. |
|
|
|||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси |
||||||||
27
|
|
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Живлення і режим річок Будова річкової долини, твердий стік. Річковий стік, витрати води. Основні річкові басейни та системи.
|
Практична робота №7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів. України (протягом вивчення теми)
|
|
|
|||
28
|
|
Озера, їх типи. Водосховища та канали.
|
Практична робота №7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів. України (протягом вивчення теми)
|
|
|
|||
29
|
|
Болота і підземні води. Водні ресурси. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. |
|
|
|
|||
30
|
|
Підсумковий урок. Тематичне оцінювання 4. Семестрова контольна робота |
|
|
|
|||
31
|
|
Повторення матеріалу за 1 семестр. Проведення інтелектуальної гри «Найрозумніший». |
|
|
|
|||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси. |
||||||||
32
|
|
Ґрунти України. Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів.
|
Практична робота № 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України |
|
|
|||
33 |
|
Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Дослідження В. Докучаєва. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів.
|
Дослідження №5 Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості |
|
|
|||
Тема 5. Рослинність |
||||||||
34 |
|
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості
|
|
|
|
|||
Тема 6. Тваринний світ України. |
||||||||
35 |
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості
|
|
|
|
|||
Тема 7. Ландшафти України. |
||||||||
36
|
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». Антропогенні ландшафти |
|
|
|
|||
37
|
|
Фізико-географічне районування. Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах.
|
|
|
|
|||
38
|
|
Зона мішаних та широколистих лісів. Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішані ліси. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
|
|
|||
39 |
|
Лісостепова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
|
|
|||
40 |
|
Степова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів.
|
Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором) |
|
|
|||
41 |
|
Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона.
|
Дослідження №6 Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання |
|
|
|||
42 |
|
Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона.
|
Дослідження №7 Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України
|
|
|
|||
43 |
|
Природні умови і ресурси Чорного моря. Проблеми раціонального використання
|
|
|
|
|||
44 |
|
Природні умови у ресурси Азовського моря. Проблеми раціонального використання. |
|
|
|
|||
Тема 8. Природокористування |
||||||||
45 |
|
Природокористування та геоекологічна ситуація в Україні. Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на населення. Екологічні проблеми України у зв’язку з військовими діями на території країни. |
Дослідження №8 (на вибір) Вплив компонентів природи на здоров’я людини. Заходи щодо раціонального природокористування.
|
|
|
|||
46 |
|
Моніторинг навколишнього середовища. Природокористування в умовах сталого розвитку. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. |
Дослідження №9 Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини
|
|
|
|||
47 |
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. |
Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно заповідного фонду України
|
|
|
|||
48 |
|
Підсумковий урок. Тематичне оцінювання 5. |
|
|
|
|||
Розділ IV. Населення України та світу Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України |
||||||||
49 |
|
Зміна кількості населення. Кількість населення в світі та Україні. Зміна кількості населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Дослідження Павла Чубинського. |
|
|
|
|||
50 |
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Демографічна ситуація. Тривалість життя населення. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. |
Практична робота №11. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу
|
|
|
|||
51 |
|
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. Біженці та внутрішньо переміщені особи. |
|
|
|
|||
Тема 2.Розселення |
||||||||
52 |
|
Розміщення населення на земній кулі та в Україні. Густота населення, територіальні відмінності густоти в світі й Україні. Міські і сільські населені пункти. Міське і сільське населення. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. |
|
|
|
|||
53 |
|
Класифікація міст і урбанізація. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Хибна урбанізація. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. |
|
|
|
|||
54 |
|
Вплив урбанізації на розселення населення. Субурбанізація. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. |
|
|
|
|||
Тема 3. Етнічний склад населення |
||||||||
55 |
|
Етноси і нації. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни.
|
|
|
|
|||
56 |
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
|
|
|||
Тема 4. Релігійний склад населення |
||||||||
57 |
|
Релігійний склад населення світу та України. Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. |
|
|
|
|||
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні |
||||||||
58 |
|
Зайнятість населення. Трудові ресурси. Економічно активне населення Кількість і якість трудових ресурсів. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення. |
|
|
|
|||
59 |
|
Підсумковий урок. Тематичне оцінювання 6. |
|
|
|
|||
Розділ V. Природа й населення свого адміністративного регіону 5 год |
||||||||
60 |
|
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку Полтавської області |
|
|
|
|||
61 |
|
Тема 2. Природа Полтавської області. Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду
|
Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
|
|
|||
62 |
|
Тема 3. Населення Полтавської області. Кількість та структура населення. Етнічний склад. Особливості зайнятості населення
|
|
|
|
|||
63 |
|
Підсумковий урок. Тематичне оцінювання 7. |
|
|
|
|||
64 |
|
Річна контрольна робота |
|
|
|
|||
65 |
|
Підсумковий урок |
|
|
|
|||
66 |
|
Повторення за рік |
|
|
|
|||
67 |
|
Повторення за рік |
|
|
|
|||
68 |
|
Повторення за рік |
|
|
|
|||
1