ГЕОГРАФІЯ «МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ»
7 КЛАС
(70 годин, 2години на тиждень)
Складено згідно з оновленою навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 та з використанням методичних рекомендацій, підготовлених МОН України спільно з НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України 09.08.2017 № 1/9-436).
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Практичні роботи та дослідження |
Корекція |
ВСТУП (2 години) |
||||
1 |
|
Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення на Землі материків та океанів. Материки і частини світу. Джерела географічної інформації про материки та океани. Інструктаж з БЖД. |
|
|
2 |
|
Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням |
|
|
Розділ І. ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ (10 годин) |
||||
Тема 1. ФОРМА І РУХИ ЗЕМЛІ (2 години) |
||||
3 |
|
Куляста форма Землі та її географічні наслідки. |
|
|
4 |
|
Рухи Землі, їх наслідки. |
|
|
Тема 2. МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ - ВЕЛИКІ ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ (8 годин) |
||||
5 |
|
Походження материків та океанічних западин внаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення. |
|
|
6 |
|
Тектонічні структури: платформи і областіскладчастості. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах.
|
Практична робота № 1 (оцінювана).Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу. |
|
7 |
|
Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів. |
|
|
8 |
|
Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. Закономірності розподілу атмосферних опадів. |
|
|
9 |
|
Кліматичні пояси і типи клімату Землі. |
|
|
10 |
|
Водні маси, їх властивості. Океанічні течії. |
|
|
11 |
|
Природні комплекси материків і океанів. Широтна зональність і висотна (вертикальна) поясність. |
Дослідження №1. Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки. |
|
12 |
|
Узагальнення знань учнів за темою «Вступ» та розділом І «Закономірності формування природи материків та океанів». |
|
|
Розділ ІІ. МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ (22 години) |
||||
Тема 1. АФРИКА (10 годин) |
||||
13 |
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка.
|
Практична робота №2. Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід. |
|
14 |
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини.
|
Практична робота № 3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. |
|
15 |
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.
|
Практична робота № 4 (оцінювана).Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами. |
|
16 |
|
Води суходолу. Використання водних ресурсів. |
|
|
17 |
|
Природні зони, закономірності їх розміщення (екваторіальні ліси, савани). |
|
|
18 |
|
Природні зони, закономірності їх розміщення (пустелі й напівпустелі, вічнозелені твердолисті ліси і чагарники). |
|
|
19 |
|
Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, занесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|
20 |
|
Населення. |
|
|
21 |
|
Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту. |
|
|
22 |
|
Узагальненнязнаньучнівзатемою «Африка». |
|
|
Тема 2. ПІВДЕННА АМЕРИКА (8 годин) |
||||
23 |
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка.
|
Практична робота № 5. Позначення на контурній карті географічних об`єктів материка. |
|
24 |
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
|
Практична робота № 5. Позначення на контурній карті географічних об`єктів материка. |
|
25 |
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.
|
Практична робота № 6 (оцінювана).Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. |
|
26 |
|
Води суходолу. |
|
|
27 |
|
Природні зони. Вертикальна поясність Анд. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідомішіоб’єкти Південної Америки, занесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
Дослідження № 2. Природні унікуми Південної Америки. |
|
28 |
|
Населення. |
|
|
29 |
|
Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки. |
|
|
30 |
|
Контрольна робота № 1. Узагальнення знаньучнівза темою «Південна Америка». |
|
|
Тема 3. АВСТРАЛІЯ (4 години) |
||||
31 |
|
Географічне положення Австралії. Дослідження та освоєння материка. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини.
|
Практична робота № 7. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії |
|
32 |
|
Клімат. Води суходолу.
|
Практична робота № 8. Визначеннятипівклімату за кліматичнимидіаграмами. |
|
33 |
|
Унікальність рослинності і тваринного світу Австралії. Природні зони. Зміна природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти Австраліїї, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. Інструктаж з БЖД. |
|
|
34 |
|
Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Україна і Австралія. |
|
|
Розділ ІІІ. ПОЛЯРНИЙ МАТЕРИК ПЛАНЕТИ (2 години) |
||||
Тема 1. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО АНТАРКТИДУ (1 година) |
||||
35 |
|
Географічне положення. Дослідження материка. Українська дослідна станція «Академік Вернадський». Міжнародний статус материка. Антарктида й Антарктика. |
|
|
Тема 2. ПРИРОДА МАТЕРИКА (1 година) |
||||
36 |
|
Тектонічна будова, рельєф, клімат, рослинний і тваринний світ Антарктиди. Природні багатства, їх використання. Екологічні проблеми материка. Узагальненнязнаньучнівза темою «Австралія» та розділом «Полярний материк планети». |
|
|
Розділ ІV. МАТЕРИКИ ПІВНІЧНОЇ ПІВКУЛІ (24 години) |
||||
Тема 1. ПІВНІЧНА АМЕРИКА (9 годин) |
||||
37 |
|
Географічне положення Північної Америки. Історія відкриття та освоєння. |
|
|
38 |
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
|
Практична робота № 9. Позначення на контурній карті географічних об'єктів Північної Америки. |
|
39 |
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. |
|
|
40 |
|
Води суходолу. |
|
|
41 |
|
Природні зони. Висотна поясність в горах. |
|
|
42 |
|
Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідомішіоб’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
Дослідження №3. «Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти Північної Америки, віднесені до Списку природної спадщини ЮНЕСКО»). |
|
43 |
|
Населення. |
|
|
44 |
|
Держави. Україна і держави Північної Америки. |
|
|
45 |
|
Узагальненнязнаньучнівза темою «Північна Америка». |
|
|
Тема 2. ЄВРАЗІЯ (15 годин) |
||||
46 |
|
Географічне положення. Поділ Євразії на дві частини світу.
|
Практичні роботи № 10. Позначення на контурній карті географічних об’єктів Євразії. |
|
47 |
|
Дослідження та освоєння материка. |
|
|
48 |
|
Тектонічна будова. Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх сил у його формуванні. Корисні копалини.
|
Практичні роботи № 10 (продовження). Позначення на контурній карті географічних об’єктів Євразії. |
|
49 |
|
Загальні риси клімату. |
|
|
50 |
|
Кліматичні пояси і типи клімату.
|
Практичні роботи № 11 (оцінювана).Визначеннятипівкліматуумежахпомірногокліматичного поясу Євразіїза допомогоюкліматичнихдіаграм. |
|
51 |
|
Води суходолу Євразії. |
|
|
52 |
|
Озера Євразії. |
|
|
53 |
|
Природні зони. |
|
|
54 |
|
Природні зони. Вертикальна поясність. |
|
|
55 |
|
Зміни природи материка людиною. Найвідомішіоб’єкти, занесені до Світової природноїспадщини ЮНЕСКО. |
|
|
56 |
|
Населення. Політична карта Євразії. |
|
|
57 |
|
Найбільші держави Європи. Зв’язки України з країнами Європи. |
|
|
58 |
|
Найбільші держави Азії. Зв’язки України з країнами Азії. |
|
|
59 |
|
|
Дослідження №4. «Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів». |
|
60 |
|
Контрольна робота № 2. Узагальненнязнаньучнівза темою «Євразія». |
|
|
Розділ V. ОКЕАНИ (6 годин) |
||||
Тема 1.ТИХИЙ ОКЕАН (2 години) |
||||
61 |
|
Географічне положення. Острови в Тихомуокеані, їхпоходження і природні особливості. Рельєф дна.
|
Практична робота № 12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті (виконується поетапно під час вивчення кожного океану). |
|
62 |
|
Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси.Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. |
|
|
Тема 2. АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН (2 години) |
||||
63 |
|
Географічне положення океану. Рельєф дна. Клімат і води. |
Практична робота № 12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті (продовження). |
|
64 |
|
Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. |
|
|
Тема 3. ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН (1 година) |
||||
65 |
|
Географічне положення океану. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. |
Практична робота № 12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті (продовження). |
|
Тема 4. ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН (1 година) |
||||
66 |
|
Географічне положення Північного Льодовитого океану у високих широтах. Історія географічних досліджень океану. Рельєф дна. Клімат і води. Льодовий режим океану. Органічнийсвіт і природніресурси. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглихматериків. |
Практична робота № 12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті (закінчення). |
|
РозділVI. ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ПРИРОДУ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ (3 години) |
||||
Тема 1. ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИХ БАГАТСТВ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ (1 година) |
||||
67 |
|
Природнібагатстваматериківтаокеанів, їхосновнівиди. Наслідкивикористанняресурсівлюдиною. Порушенняприродноїрівноваги. Антропогенніландшафти. |
|
|
Тема 2. ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ (2 години) |
||||
68 |
|
Забруднення навколишнього середовища. Види забруднення, основні джерела їх надходження. Міжнародне співробітництво у розв’язуванні екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи. |
|
|
69 |
|
Узагальненнязнаньучнівза темою«Океани» та «Впливлюдини на природу материків і океанів». |
Дослідження№ 5. «Шляхи розв’язування екологічних проблем» |
|
70 |
|
Підсумок роботи за рік. |
|
|