№ |
Зміст (тема) уроку 8 клас 68 год, 2 год на тиждень Підручник: «Хімія 8 клас» О. В. Григорович. |
Години |
Домашні завдання |
Дата |
Примітка |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
|
Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу |
5 |
|
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; наводить приклади формул і назв простих (метали і неметали) і складних (оксидів, основ, кислот) речовин; рівнянь реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду і води; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом, води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; реакцій розкладу і сполучення. Діяльнісний компонент обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою, масову частку елемента в складній речовині. Ціннісний компонент критично ставиться до власних знань і умінь із хімії. |
|
1 |
Первинний інструктаж з БЖД за інструкціями № 6-1,6-2,6-3,6-4. Найважливіші хімічні поняття.
|
1 |
§1 |
|
|
||
2 |
Прості й складні речовини (кисень, вода).
|
2 |
§2 |
|
|
||
3 |
Реакції розкладу, сполучення.
|
3 |
§2 |
|
|
||
4 |
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка елемента в складній речовині.
|
4 |
§3 |
|
|
||
5 |
Діагностичний контроль знань за курс 7 класу.
|
5 |
|
|
|
||
|
Тема 1. Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів |
16 |
|
|
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент формулює періодичний закон; записує: електронні та графічні електронні формули атомів 20 хімічних елементів; пояснює періодичність зміни властивостей хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру елементів та властивостей їхніх сполук від електронної будови атомів; наводить приклади лужних, інертних елементів, галогенів.
Діяльнісний компонент
розрізняє атомне ядро, електрони, протони, нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи періодичної системи; металічні та неметалічні елементи; характеризує склад атомних ядер (кількість протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20) за його положенням у періодичній системі, зміни радіусів атомів у періодах і підгрупах, металічних і неметалічних властивостей елементів; структуру періодичної системи (періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б); аналізує інформацію, закладену в періодичній системі, та використовує її для характеристики хімічного елемента; використовує інформацію, закладену в періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин (метал або неметал).
Ціннісний компонент
усвідомлює значення прийому класифікації в науці; обґрунтовує фізичну сутність періодичного закону; оцінює значення періодичного закону як одного із фундаментальних законів природи.
|
|
6 |
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів. Представлення результатів Навчальний проект №1 «Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів.» |
1 |
§4 |
|
|
||
7 |
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени. Демонстрації 1. Періодична система хімічних елементів (довга і коротка форми).
|
2 |
§5 |
|
|
||
8 |
Періодичний закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання).
|
3 |
§6 |
|
|
||
9 |
Періодична система хімічних елементів, її структура. Представлення результатів навчального проекту №2 «Форми Періодичної системи хімічних елементів.» Демонстрації 1. Періодична система хімічних елементів (довга і коротка форми). |
4 |
§7 |
|
|
||
10 |
Значення Періодичного закону. Представлення результатів навчальних проектів №3 «Хімічні елементи в літературних творах.»; №4 «Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів.» |
5 |
§8 |
|
|
||
11 |
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число. Демонстрації 2. Моделі атомів (віртуальні 3D).
|
6 |
§9 |
|
|
||
12 |
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число. Демонстрації 2. Моделі атомів (віртуальні 3D). Тематична №1 («Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» І частина)
|
7 |
§10 |
|
|
||
13 |
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20. Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі. Демонстрації 3. Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D). |
8 |
§11 |
|
|
||
14 |
Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20. Демонстрації 3. Форми електронних орбіталей (віртуальні 3D).
|
9 |
§12 |
|
|
||
15 |
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20.
|
10 |
§13 |
|
|
||
16 |
Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20.
|
11 |
§13 |
|
|
||
17 |
Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20 і структура періодичної системи.
|
12 |
§14 |
|
|
||
18 |
Поняття про радіус атома.
|
13 |
§15 |
|
|
||
19 |
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. Представлення результатів навчальних проектів №3 «Хімічні елементи в літературних творах.»
|
14 |
§16 |
|
|
||
20 |
Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома. Представлення результатів навчальних проектів №4 «Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів.»
|
15 |
§16 |
|
|
||
21 |
Контроль знань з теми «Будова атома. Періодичний закон та періодична система хімічних елементів». Тематична №2 Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність Значення Періодичного закону |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини |
7 |
|
|
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає види хімічного зв’язку, типи кристалічних ґраток; наводить приклади сполук із ковалентним (полярним і неполярним) та йонним хімічними зв’язками, атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками; пояснює утворення йонного, ковалентного (полярного і неполярного) зв'язків.
Діяльнісний компонент
складає електронні формули молекул; характеризує особливості ковалентного та йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами хімічного зв'язку; визначає вид хімічного зв’язку в типових випадках, полярність ковалентного зв'язку; прогнозує фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток; використовує поняття електронегативності для характеристики хімічних зв'язків.
Ціннісний компонент
обґрунтовує природу хімічних зв'язків; фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток; робить висновки про тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них.
|
22 |
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів. Лабораторний дослід №1 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.» Інструктаж з БЖД за інструкцією №6-8-1 Демонстрації 4. Моделі кристалічних ґраток різних типів. 5. Зразки речовин атомної, молекулярної та йонної будови. |
1 |
§17 |
|
|
||
23 |
Ковалентний зв'язок, його утворення. Електронні формули молекул. Лабораторний дослід №1 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.» Інструктаж з БЖД за інструкцією №6-8-1 |
2 |
§18 |
|
|
||
24 |
Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. Електронні формули молекул.
|
3 |
§19 |
|
|
||
25 |
Йони. Йонний зв’язок, його утворення. Лабораторний дослід №1 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.» Інструктаж з БЖД за інструкцією №6-8-1
|
4 |
§20 |
|
|
||
26 |
|
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток. Лабораторний дослід №1 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.» Інструктаж з БЖД за інструкцією №6-8-1 |
5 |
§23 |
|
|
|
27 |
|
Практична робота №1 «Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток (наприклад: цукру, кухонної солі, графіту)» Інструктаж з БЖД за інструкцією №6-8-2 Представлення результатів навчальних проектів №5 «Використання кристалів у техніці.»; №6 «Кристали: краса і користь.» |
6 |
|
|
|
|
28 |
|
Контроль знань з теми «Хімічний зв’язок і будова речовини» Тематична №3 Наскрізні змістові лінії Підприємливість і фінансова грамотність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток Атомні, молекулярні та йонні кристали. |
7 |
|
|
|
|
Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами |
9 |
|
|
|
|
29 |
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро. Демонстрації 6. Зразки речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини). |
1 |
§24
|
|
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини.
Діяльнісний компонент
установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
Ціннісний компонент
робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач. |
30 |
Молярна маса. Розв’язування розрахункових задач №5 «Обчислення молярної маси речовини.»
|
2 |
§25
|
|
|
|
31 |
Розв’язування розрахункових задач №6 «Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі»
|
3 |
|
|
|
|
32 |
Розв’язування розрахункових задач №7 «Обчислення за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою.»
|
4 |
|
|
|
|
33 |
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розв’язування розрахункових задач №8 «Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов.»
|
5 |
§26 |
|
|
|
34 |
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розв’язування розрахункових задач №8 «Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов.»
|
6 |
§26 |
|
|
|
35 |
Відносна густина газів. Розв’язування розрахункових задач №9 «Обчислення з використанням відносної густини газів.»
|
7 |
§27
|
|
|
|
36 |
Відносна густина газів. Розв’язування розрахункових задач №9 «Обчислення з використанням відносної густини газів.»
|
8 |
§27 |
|
|
|
37 |
Контроль знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами». Тематична №4 Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за даною темою. |
9 |
|
|
|
|
Тема 4. Основні класи неорганічних сполук |
31 |
|
|
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає оксиди, основи, кислоти, амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою; наводить приклади оснόвних, кислотних і амфотерних оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот, розчинних і нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей.
Діяльнісний компонент
розрізняє несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації; описує поширеність представників основних класів неорганічних сполук у природі; складає хімічні формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку), кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів, нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів, середніх солей; порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і нерозчинні основи; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує поняття амфотерності, фізичні та хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей, амфотерних гідроксидів; установлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук; обчислює за рівняннями хімічних реакцій масу, кількість речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій солей і кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами розв’язує експериментальні задачі, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання.
Ціннісний компонент
обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин; оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук; висловлює судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень.
|
38 |
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
|
1 |
§28
|
|
|
|
39 |
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
|
2 |
§28
|
|
|
|
40 |
Фізичні властивості оксидів. Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини. Демонстрації 7. Зразки оксидів.
|
3 |
§29
|
|
|
|
41 |
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою. Демонстрації 8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою.
|
4 |
§30
|
|
|
|
42 |
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: кислотами, лугами, іншими оксидами.
|
5 |
§30
|
|
|
|
43 |
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.»
|
6 |
§31
|
|
|
|
44 |
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.»
|
7 |
§31
|
|
|
|
45 |
Фізичні властивості основ. Поширеність у природі та використання основ. Вплив на довкілля і здоров’я людини. Демонстрації 11. Зразки основ.
|
8 |
§32
|
|
|
|
46 |
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Заходи безпеки під час роботи з лугами. Лабораторний дослід №2 «Взаємодія лугів з кислотами в розчині.» Інструктаж з БЖД 6-8-1 Демонстрації 12. Хімічні властивості лугів. |
9 |
§33 |
|
|
|
47 |
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання. Демонстрації13. Добування і хімічні властивості нерозчинних основ. |
10 |
§33
|
|
|
|
48 |
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.» |
11 |
§31
|
|
|
|
49 |
Контроль знань з підтеми: «Оксиди. Основи.» Тематична № 5 ( І частина)
|
12 |
|
|
|
|
50 |
Фізичні властивості кислот. Поширеність у природі та використання кислот. Вплив на довкілля і здоров’я людини. Демонстрації 9. Зразки кислот. |
13 |
§34
|
|
|
|
51 |
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Демонстрації 10. Хімічні властивості кислот. |
14 |
§35
|
|
|
|
52 |
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Демонстрації 15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей. |
15 |
Домашній експеримент 1. Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, оцту, розчину харчової соди, мильного розчину. |
|
|
|
53 |
Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Лабораторний дослід №3 «Взаємодія хлоридної кислоти з металами» Інструктаж з БЖД 6-8-1
|
16 |
§36
|
|
|
|
54 |
Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Лабораторний дослід №4 «Взаємодія металів із солями у водному розчині» Інструктаж з БЖД 6-8-1
|
17 |
§36 |
|
|
|
55 |
Розрахункові задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.»
|
18 |
|
|
|
|
56 |
Фізичні властивості середніх солей. Поширеність у природі та використання середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини. Демонстрації 15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей. 16. Зразки солей. Представлення результатів навчальних проектів №7 «Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті.» |
19 |
§37 |
|
|
|
57 |
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Демонстрації 17. Хімічні властивості солей. 15. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей.
|
20 |
§38 |
|
|
|
58 |
Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Лабораторні досліди №5 «Взаємодія солей з лугами у водному розчині.»; №6 «Реакція обміну між солями в розчині.» Інструктаж з БЖД 6-8-1 |
21 |
§38 |
|
|
|
59 |
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні). Демонстрації 14. Доведення амфотерності цинк гідроксиду. |
22 |
§39
|
|
|
|
60 |
Загальні способи добування кислот, основ, солей, оксидів.
|
23 |
§40,41
|
|
|
|
61 |
Практична робота № 2: «Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.» Інструктаж з БЖД 6-8-3 Представлення результатів навчальних проектів №9 «Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини.» Тематична № 6 (ІІ частина) |
24 |
|
|
|
|
62 |
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. Демонстрації 18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу в розчин, що утворився.
|
25 |
§42
|
|
|
|
63 |
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. Лабораторний дослід №7 «Розв’язування експериментальної задачі на прикладі реакції обміну.» Інструктаж з БЖД 6-8-1 |
26 |
§43
|
|
|
|
64 |
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. Представлення результатів навчальних проектів №8 «Хімічний склад і використання мінералів.» |
27 |
§42-43 |
|
|
|
65 |
Практична робота №3: «Розв’язування експериментальних задач.» Інструктаж з БЖД 6-8-4
|
28 |
|
|
|
|
66 |
Контроль знань з теми «Основні класи неорганічних сполук» |
29 |
|
|
|
|
67 |
Систематизація, аналіз та коригування знань учнів . |
30 |
|
|
|
|
68 |
Контрольна робота за рік. Тематична № 7. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Здоров’я і безпека Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Заходи безпеки під час роботи з кислотами і лугами. Екологічна безпека і сталий розвиток Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. Безпечне поводження з речовинами. Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій. |
31 |
|
|
|