№ |
Зміст (тема) уроку Підручник: «Хімія 9 клас» О. В. Григорович. |
години |
Домашні завдання |
Дата |
Примітка
|
Очікуванірезультатинавчально-пізнавальноїдіяльності |
|
Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу
|
4
|
|
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент наводить приклади назв і формул речовин, що належать до основних класів неорганічних сполук. Діяльнісний компонент класифікує неорганічні сполуки; порівнює склад і властивості неорганічних сполук різних класів; властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови; характеризує йонний і ковалентний хімічні зв'язки; хімічні властивості основних класів неорганічних сполук. Ціннісний компонент обґрунтовує залежність властивостей речовин від їхніх складу і будови. |
1 |
Первинний інструктаж з БЖД за інструкціями № 6-1,6-2,6-3,6-4. Склад і властивості основних класів неорганічних сполук.
|
1 |
§1 |
|
|
|
2 |
Склад і властивості основних класів неорганічних сполук.
|
2 |
§1 |
|
|
|
3 |
Хімічний зв'язок і будова речовини.
|
3 |
§3 |
|
|
|
4 |
Діагностичний контроль знань за курс 8 класу.
|
4 |
|
|
|
|
|
Тема 1. Розчини
|
19 |
|
|
|
Учень/учениця
|
5 |
Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі.
|
1 |
§3, Домашній експеримент №1. Виготовлення колоїдних розчинів (желе, кисіль тощо). |
|
|
Знаннєвий компонент наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, розчинників, суспензій, емульсій, аерозолів, електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів, кристалогідратів; пояснює вплив різних чинників на розчинність речовин; утворення водневого зв’язку; суть процесу електролітичної дисоціації. Діяльнісний компонент розрізняє компоненти розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального середовища; описує розчинення речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісну реакцію на хлорид-іони; виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену; складає рівняння електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на хлорид-іони в молекулярній та йонній формах; розв’язує експериментальні задачі, обираючи й обґрунтовуючи спосіб розв’язання . обчислює масу, об’єм, кількість речовини за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; характеризує електроліти за ступенем дисоціації; визначає характер середовища за значенням рН; проводить реакції між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на карбонат-, сульфат- хлорид-іони; виявляє у розчині гідроксид-іони і йони Гідрогену; використовує значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. Ціннісний компонент обґрунтовує перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах; оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції тощо; висловлює судження про значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань щодо виявлення деяких йонів; про роль експерименту в науці.
|
6 |
Будова молекули води. Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хімічний процес. Демонстрації 1.Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і безводного кальцій хлориду у воді). |
2 |
§4 |
|
|
|
7 |
Поняття про кристалогідрати. Представлення результатів навчального проекту №2: «Вирощування кристалів солей.»
|
3 |
§4 |
|
|
|
8 |
Поняття про водневий зв'язок.
|
4 |
§5 |
|
|
|
9 |
Розчинність речовин, її залежність від різних чинників.
|
5 |
§6 |
|
|
|
10 |
Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини. Представлення результатів навчального проекту №3: «Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги.» |
6 |
§7 |
|
|
|
11 |
Розрахункові задачі №1 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини.
|
7
|
§7 |
|
|
|
12 |
Розрахункові задачі №1 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини (розчини кристалогідратів). |
8 |
§7 |
|
|
|
13 |
Контроль знань з теми «Розчини», (І частина). Тематична №1.
|
9 |
|
|
|
|
14 |
Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти. Демонстрації 2.Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота). |
10 |
§8 |
|
|
|
15 |
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
|
11 |
§9 |
|
|
|
16 |
Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти. Представлення результатів навчального проекту №1: «Електроліти в сучасних акумуляторах.»
|
12
|
§10 |
|
|
|
17 |
Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Лабораторні досліди №1 «Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчинах.»; №2 «Установлення приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду, хлоридної кислоти) за допомогою універсального індикатора.»; №3«Дослідження рН харчової і косметичної продукції.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-1. |
13 |
§11 |
|
|
|
18 |
Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. Представлення результатів навчальних проектів № 4:«Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості.»; №5 «Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин.»; №6 «Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі.»; №7 «Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів.»; №8 «Дослідження рН середовища мінеральних вод України.» |
14 |
§11 |
|
|
|
19 |
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. Демонстрації №3. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах.
|
15 |
§12 |
|
|
|
20 |
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. Лабораторні досліди №4 «Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду.»; №5 «Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу.»; №6 «Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-1. |
16 |
§12 |
|
|
|
21 |
Практична робота №1: «Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-3. |
17 |
Ст.76 |
|
|
|
22 |
Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. Лабораторні досліди №7 « Виявлення хлорид-іонів у розчині.»; №8 «Виявлення сульфат-іонів у розчині.»; №9 «Виявлення карбонат-іонів у розчині.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-1. |
18 |
§13 |
|
|
|
23 |
Практична робота №2: «Розв’язування експериментальних задач.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-4. |
19 |
Ст. 82 |
|
|
|
24 |
Контроль знань з теми «Розчини». Тематична №2. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Здоров’я і безпека Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Колоїдні та істинні розчини. Безпечне поводження з речовинами. Електроліти й неелектроліти. Поняття про рН розчину. Екологічна безпека і сталий розвиток Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про рН розчину. Застосування якісних реакцій. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про рН розчину. Розчинність речовин. Електроліти й неелектроліти. Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Застосування якісних реакцій.
|
20 |
|
|
|
|
|
Тема 2. Хімічні реакції
|
11 |
|
|
|
Учень/учениця
|
25 |
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.
|
1 |
§14 |
|
|
Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять: хімічна реакція, ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і відновлення, тепловий ефект реакції, швидкість хімічної реакції; наводить приклади основних типів хімічних реакцій; відновників і окисників. Діяльнісний компонент визначає ступені окиснення елементів у сполуках за їхніми формулами; розрізняє реакції сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції; окисники і відновники; валентність і ступінь окиснення елемента; складає хімічні формули бінарних сполук за ступенями окиснення елементів; рівняння найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій; класифікує реакції за різними ознаками; характеризує процеси окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у довкіллі; дотримується правил використання побутових хімікатів. Ціннісний компонент обґрунтовує процеси окиснення й відновлення з погляду електронної будови атомів; висловлює судження про значення хімічних реакцій та знань про них у природі, промисловості, побуті; |
26 |
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники.
|
2 |
§15,16 |
|
|
|
27 |
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.
|
3 |
§17 |
|
|
|
28 |
Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.
|
4 |
§16 |
|
|
|
29 |
Екзотермічні й ендотермічні реакції.
|
5 |
§18 |
|
|
|
30 |
Термохімічне рівняння. Представлення результатів навчальних проектів №9 «Ендотермічні реакції на службі людині.»; №10 «Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів.» Тематична №3 (І частина) |
6 |
§19 |
|
|
|
31 |
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників. Демонстрації №5 Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотою від активності металу. |
7 |
§20 |
|
|
|
32 |
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників. Лабораторний дослід №10 «Вплив концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-1. |
8 |
§20 |
|
|
|
33 |
Практична робота №3 «Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-5. |
9 |
Ст.127
|
|
|
|
34 |
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Оборотні й необоротні реакції. Демонстрації №4 Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції. |
10 |
§21
|
|
|
|
35 |
Контроль знань з теми «Хімічні реакції». Тематична №4. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. Екзотермічні та ендотермічні реакції. Оборотні й необоротні реакції. Швидкість хімічної реакції.
|
11 |
|
|
|
|
|
Тема 3. Початкові поняття про органічні сполуки
|
28 |
|
|
|
Учень/учениця
|
36 |
Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними). Елементи-органогени. Демонстрації №6. Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування).
|
1 |
§22 |
|
|
Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять гомолог, гомологія; поділ органічних речовин за якісним складом на вуглеводні, оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки; називає елементи-органогени, найважливіші органічні сполуки (метан і перші десять його гомологів, етен, етин, метанол. етанол, гліцерол, етанова кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза, стеаринова, пальмітинова, олеїнова, аміноетанова кислоти), основні продукти перегонки нафти; наводить приклади гомологів метану; природних і синтетичних речовин, спиртів, карбонових кислот, жирів, вуглеводів; пояснює реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину; деякі хімічні властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки нафти. Діяльнісний компонент складає молекулярні й структурні формули метану та перших десяти його гомологів, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; молекулярні формули глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози; рівняння реакцій горіння (метану, етену й етину, метанолу, етанолу), заміщення для метану (хлорування), приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування), етанової кислоти (електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами, солями); загальну схему полімеризації етену; розрізняє за складом метан, етен, етин, метанол, етанол, гліцерол, етанову кислоту, вищі карбонові кислоти, глюкозу, сахарозу, крохмаль, целюлозу, мило, природні й гідрогенізовані, тваринні й рослинні, тверді й рідкі жири, білки, поліетилен, природні і штучні жири; порівнює: органічні й неорганічні речовини, крохмаль і целюлозу, склад гомологів метану, насичені й ненасичені вуглеводні; характеризує склад, фізичні властивості метану і його гомологів, етену, етину, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти, жирів, глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози, білків, поліетилену; визначає дослідним шляхом гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, крохмаль; розв’язує розрахункові задачі на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями та інших раніше вивчених типів на прикладі органічних сполук; дотримується правил безпечного поводження з горючими речовинами, побутовими хімікатами. Ціннісний компонент усвідомлює значення вуглеводневої сировини в енергетиці; природних і синтетичних органічних сполук; моральну та соціальну відповідальність за насідки вживання алкогольних напоїв; необхідність збереження довкілля для майбутніх поколінь; обґрунтовує роль органічних сполук у живій природі; оцінює згубну дію алкоголю на здоров’я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє середовище в разі неправильного використання їх; висловлює судження щодо значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті, харчуванні, охороні здоров’я тощо; захисту довкілля від стійких органічних забруднювачів.
|
37 |
Вуглеводні. Метан як представник насичених вуглеводнів. Демонстрації №6. Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування).
|
2 |
§23 |
|
|
|
38 |
Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви.
|
3 |
§24 |
|
|
|
39 |
Фізичні властивості. Реакція заміщення для метану. |
4
|
§25 |
|
|
|
40 |
Розв'язування розрахункових задач №2 «Обчислення об'ємних відношень газів за хімічними рівняннями.»
|
5 |
§26 |
|
|
|
41 |
Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. Молекулярні і структурні формули. Фізичні властивості.
|
6 |
§27 |
|
|
|
42 |
Реакція приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування). |
7 |
§27 |
|
|
|
43 |
Горіння вуглеводнів. Демонстрації №7 Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння. |
8 |
|
|
|
|
44 |
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену. Представлення результатів навчального проекту №11 «Використання полімерів: еколого-економічний аспект.» Демонстрації №8. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів. |
9 |
§28 |
|
|
|
45 |
Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля – природні джерела вуглеводнів. |
10 |
§29 |
|
|
|
46 |
Перегонка нафти. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Застосування вуглеводнів. Представлення результатів навчального проекту №12 «Альтернативні джерела енергії.»
|
11 |
§29 |
|
|
|
47 |
Контроль знань з підтеми «Вуглеводні». Тематична №5.
|
12 |
|
|
|
|
48 |
Оксигеновмісні органічні речовини. Поняття про спирти, карбонові кислоти, жири, вуглеводи. Метанол, етанол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості. Горіння етанолу. |
13
|
§30 |
|
|
|
49 |
Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини. |
14 |
§31
|
|
|
|
50 |
Гліцерол. Якісна реакція на гліцерол. Лабораторний дослід №11 «Взаємодія гліцеролу з купрум (ІІ) гідроксидом.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-2.
|
15
|
§32 |
|
|
|
51 |
Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. Застосування етанової кислоти. |
16
|
§33 |
|
|
|
52 |
Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, дія на індикатори, взаємодія з металами, лугами, солями. Демонстрації №9. Дія етанової кислоти на індикатори. №10. Взаємодія етанової кислоти з металами, лугами. |
17 |
§33 |
|
|
|
53 |
Практична робот №4 «Властивості етанової кислоти.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-6.
|
18 |
Ст.189 |
|
|
|
54 |
Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. Мило, його склад, мийна дія. Навчальний проект №14 «Виготовлення мила з мильної основи.»
|
19 |
§34, домашній експеримент №2 Порівняння мийної дії мила та прального порошку вітчизняного виробника. |
|
|
|
55 |
Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів. Представлення результатів навчального проекту №13 «Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.»
|
20 |
§35 |
|
|
|
56 |
Вуглеводи: глюкоза, сахароза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі. Якісні реакції на глюкозу. Лабораторний дослід №12 «Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-2. |
21 |
§36 |
|
|
|
57 |
Крохмаль і целюлоза – природні полімери. Якісні реакції на крохмаль. Лабораторні досліди №13 «Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).»; №14 «Взаємодія крохмалю з йодом.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-2. |
22 |
§37, домашній експеримент №3 Виявлення крохмалю в харчових продуктах. |
|
|
|
58 |
Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. Представлення результатів навчальних проектів №15 « Дослідження хімічного складу їжі.»; №16 «Хімічний склад жувальних гумок.»; №17 «Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.» |
23 |
|
|
|
|
59 |
Нітрогеновмісні органічні речовини. Поняття про амінокислоти. |
24 |
§38 |
|
|
|
60 |
Білки як біологічні полімери. Денатурація білків. Біологічна роль амінокислот і білків. |
25 |
§38 |
|
|
|
61 |
Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів. Представлення результатів навчальних проектів №18 «Друге життя паперу.»; №19 «Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).» |
26 |
§39 |
|
|
|
62 |
Практичні роботи №5 «Виявлення органічних сполук у харчових продуктах.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-9-7. |
27 |
Ст. 216 |
|
|
|
63 |
Контроль знань з теми «Органічні сполуки». Тематична №6. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Застосування органічних речовин. Отруйність метанолу й етанолу. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів. Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Згубна дія алкоголю на організм людини. Природні й гідрогенізовані жири. Мило, його мийна дія. Біологічна роль жирів, вуглеводів, амінокислот і білків. Екологічна безпека і сталий розвиток Природні й синтетичні органічні речовини. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів. Підприємливість і фінансова грамотність Поняття про полімери. Переробка нафти. Мило, його склад. Застосування органічних речовин.
|
28 |
|
|
|
|
|
Тема 4. Роль хімії в житті суспільства |
5 |
|
|
|
Учень/учениця
|
64 |
Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення. |
1 |
|
|
|
Знаннєвий компонент називає: імена видатних вітчизняних учених-хіміків; найважливіші хімічні виробництва в Україні; наводить приклади: взаємозв’язків між речовинами; застосування хімічних сполук у різних галузях та у повсякденному житті. Діяльнісний компонент характеризує: значення хімії у житті суспільства, збереженні довкілля, для здоров’я людей. Ціннісний компонент усвідомлює значення громадянської позиції вченого, причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; поважає авторське право; обґрунтовує: роль хімії у пізнанні хімічних процесів; критично ставиться: до хімічної інформації з різних джерел; оцінює: внесок хімічної науки в розвиток вітчизняного виробництва; значення хімічних знань як складника загальної культури людини. |
65 |
Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу. Представлення результатів навчальних проектів №21 «Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію.»; №22 «Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості.» |
2 |
§41 |
|
|
|
66 |
Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства. Представлення результатів навчального проекту №23 «Дослідження достовірності реклами з погляду хімії.» |
3
|
§40 |
|
|
|
67 |
Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. Представлення результатів навчального проекту №20 «Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості.» |
4
|
§42, 43 |
|
|
|
68 |
Систематизація, аналіз та корекція знань учнів з курсу хімії 9 класу. Контрольна робота за рік. Тематична № 7. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. Значення хімії для розуміння наукової картини світу. Здоров’я і безпека Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення. Екологічна безпека і сталий розвиток Хімія та екологія. Підприємливість і фінансова грамотність Хімічна наука і виробництво в Україні. Орієнтовні об’єкти екскурсій. Водоочисна станція. Підприємства з виробництва пластмас, цукровий завод, кондитерська, хлібопекарня.
|
5 |
|
|
|