Історія України 10 клас.
Профільний рівень.
105 годин на рік, 3 годин на тиждень.
За навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти «Історія України.10-11 класи», затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698
Підручник - В. Власова, С. Кульчицького «Історія України» 10 клас. Профільний рівень.
№ |
Дата |
Примітка |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Орієнтовні теми для практичних занять.
|
І семестр |
|
||||
|
01.09 |
|
Повторення розділу 6. "Україна в ХХ ст. перед викликами модернізації" |
Знати: – дати створення Революційної української партії (РУП), утворення в Російській імперії Державної думи, проведення виборчої реформи в Австро-Угорській імперії (запровадження загального виборчого права). Розуміти: – поняття: «страйк», «народне віче», «монополія», «політизація національного руху», «ксенофобія»; – тенденції й протиріччя соціально-економічної та суспільно-політичної модернізації України початку ХХ ст.; – вплив російської революції 1905–1907 рр. на український національний рух у Російській імперії; – значення австрійського конституційно- парламентського устрою для розвитку українського руху. Уміти: – схарактеризувати соціально-економічні зміни в Україні на зламі ХІХ–ХХ ст., діяльність політичних партій та інших національних організацій, український національний рух у період російської революції 1905–1907 рр., боротьбу українців за реформу виборчої системи в Австро-Угорщині; – визначити і пояснити цілі та особливості проведення в Україні столипінської аграрної реформи; – пояснити причини і визначити наслідки посилення тиску російської влади на український національний рух у 1907–1914 рр.; – обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Івана Боберського, Михайла Грушевського, Костя Левицького, Миколи Міхновського, Кирила Трильовського. Євгена Чикаленка. |
|
|
02.09 |
|
Повторення розділу 6. "Україна в ХХ ст. перед викликами модернізації" |
||
|
06.09 |
|
Повторення розділу 6. "Україна в ХХ ст. перед викликами модернізації" |
||
|
08.09 |
|
Повторення розділу 7. "повсякденне життя та культура України в середині ХІХ ст.- на початку ХХ ст." |
Знати: – дати створення університетів в Одесі й Чернівцях, перетворення літературного Товариства імені Шевченка на наукове, обрання Андрея Шептицького митрополитом Греко-католицької церкви. Розуміти: – поняття: «емансипація», «меценат», «реалізм», «секуляризація», «український модерн/модернізм»; – суперечливість умов, у яких розвивалася українська культура (залежність від національної політики імперій); – роль наук, освіти, мистецької культури в розвитку українського руху, зокрема в обґрунтуванні української національної ідеї, визначенні цілей національного руху в боротьбі з імперським устроєм; – значення доброчинності та меценатства для розвитку української освіти й культури; доброчинність і меценатство як вияв взаємодії моралі та економіки; – роль церкви в суспільно-політичному і культурному житті українців та інших народів на теренах України. Уміти: – схарактеризувати вплив модернізації на суспільно-культурне життя українців, зміни у світогляді людини і повсякденному житті; – розпізнати й описати пам’ятки архітектури й образотворчого мистецтва, створені під впливом художніх принципів реалізму і модернізму; – обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Михайла Грушевського, Марії Заньковецької, Михайла Коцюбинського, Соломії Крушельницької, Миколи Лисенка, Іллі |
|
|
09.09 |
|
Повторення розділу 7. "повсякденне життя та культура України в середині ХІХ ст.- на початку ХХ ст." |
||
|
13.09 |
|
Урок контролю та систематизації знань учнів |
||
|
15.09 |
С.5-9 |
Повторення. Вступ
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку. ХХ століття у світовій історії. Формування модерної української нації. ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст. Особливості курсу історії України 1914–1945 рр. |
Знати: – характерні ознаки «короткого» ХХ століття; – територіальні межі розселення українців як етносу на початку ХХ ст.; – етнічний і соціальний склад населення України початку ХХ ст.; – алгоритми опрацювання зображувальних (візуальних) джерел. Розуміти: – зміст понять: «геополітика», «світова війна», «імперіалізм», «імперія», «націоналізм», «національна держава», «національна революція», «нація»; – періодизацію історії як інструмент для розуміння особливостей розвитку українських земель у першій половині ХХ ст.; – особливості розвитку українського суспільства на початку ХХ ст.; – розпад імперій і утворення національних держав як провідну тенденцію ХХ століття. Уміти: – показати на історичній карті держави-метрополії та їхні залежні території; території українських земель, що входили до складу Російської та Австро-Угорської імперій; – зіставити території розселення українців початку ХХ ст. і сучасної України; – визначити основні тенденції політичного, соціально-економічного та культурного розвитку України і світу на зламі ХІХ–ХХ ст.; – здобувати та зіставляти інформацію, використовуючи матеріали підручників та різні типи історичних джерел. |
|
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|||||
|
16.09 |
|
Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. |
Знати: – сутність українського питання напередодні війни; геополітичних планів країн Антанти і Центральних держав щодо українських земель; – позиції українських політичних сил напередодні та в умовах війни; – місце, перебіг і результати воєнних операцій, що відбувалися на території України в 1914–1917 рр.: Галицька битва, Горлицький прорив, Брусиловський прорив, Червневий наступ, бойові дії на Чорному морі; – бойовий шлях легіону Українських січових стрільців. Розуміти: – поняття: Перша світова війна, окупаційний режим, військове генерал-губернаторство, депортація; – особливості становища українців у районах бойових дій; – особливості російського окупаційного режиму на українських теренах, що входили до складу Австрії; – причини розходжень українських політичних сил у ставленні до війни; – причини та наслідки створення українських добровольчих військових формувань і сплеску доброчинного руху в Україні. Уміти: – встановити синхронність подій Першої світової війни на українських землях, що входили до складу Російської та Австро-Угорської імперій, і на Західному фронті; – використовувати карту як джерело інформації про події Першої світової війни на українських землях; – схарактеризувати російський окупаційний режим на українських теренах, що належали Австро- Угорської імперії; – висловити аргументовані судження щодо ставлення українських політичних сил Наддніпрянщини і західноукраїнських земель до Першої світової війни; – схарактеризувати повсякдення різних верств населення в умовах Першої світової війни; – скласти біографічні портрети визначних особистостей (Андрій Жук, Вільгельм Франц фон Габсбург-Лотрінген (Василь Вишиваний), Григорій Коссак, Кость Левицький, Михайло Галущинський). . |
Орієнтовні теми для практичних занять. – Українські політичні організації й середовища в Російській та Австро-Угорській імперіях: порівняльний аналіз стратегій здобуття української державності. – Механізми дії пропаганди протиборчих сторін з формування «образу ворога» (на основі аналізу періодики, зображальних джерел). – Перша світова як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел). Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Бойові дії на Чорному морі в роки Першої світової війни. – Культурно-просвітницька діяльність Українських січових стрільців. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Першої світової війни. Орієнтовні теми для написання есе. – Травма війни у творчості Василя Стефаника і Марка Черемшини. – Українські добровольці та волонтери: історія традиції від Першої світової до
сучасної війни Російської Федерації проти України. |
|
20.09 |
|
Головна українська рада. Союз визволення України. Загальна українська рада Український національний рух у Російській імперії. |
||
|
22.09 |
|
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. |
||
|
23.09 |
|
Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. |
||
|
27.09 |
|
Пропаганда воюючих сторін. Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення. |
||
|
29.09 |
|
Практичне заняття. Українські січові стрільці – перше у вітчизняній історії національне військо. |
||
|
30.09 |
|
Політика Російської імперії та Австро-Угорщини на українських землях у 1914–1917 рр |
||
|
04.10 |
|
Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. Антиєврейські погроми російської армії в
Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. |
||
|
06.10 |
|
Практичне заняття. Перша світова як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел). |
||
|
07.10 |
|
Навчальний проєкт. Бойові дії на Чорному морі в роки Першої світової війни. |
||
|
11.10 |
|
Урок контролю (і корекції) навчальних досягнень учнів з розділу 1«Україна в роки Першої світової війни». |
Розділ 2. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПО- СТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ |
|||||||||
|
13.10 |
|
Причини та рушійні сили Української революції. Українська Центральна Рада (УЦР). Всеукраїнський національний конгрес. Українізація в російській армії. Вільне козацтво. |
Знати: – дати утворення УЦР, проголошення УНР і державної незалежності УНР, бою під Крутами, утворення Кримської Народної Республіки. Розуміти: – зміст понять: «автономісти», «курултай», «національно-культурна автономія», «меджліс», «самостійники», «універсал», «червоний терор»; – передумови постання національної держави – Української Народної Республіки; – вплив світових подій на внутрішньоукраїнські процеси; – передумови, характер і наслідки війни більшовицької Росії проти УНР. Уміти: – визначити хронологічні межі Української революції та синхронізувати історичні події в різних регіонах України, в Росії, Європі; – використовувати карту як джерело інформації про події Української революції та першої російсько-української війни; – порівняти політичні програми українських партій періоду революції, визначити причини і характер виявлених розбіжностей, наслідки боротьби політичних партій за впливи на населення України; – узагальнити зміст Універсалів УЦР, визначити положення, включення яких диктували тогочасна політична ситуація або/і політичні погляди більшості членів УЦР; причини і наслідки укладення УНР Берестейського мирного договору; – визначити здобутки і прорахунки УЦР у державотворчому процесі, обґрунтувати висловлені судження; – аргументовано оцінювати діяльність визначних особистостей (Володимир Винниченко, Євген Чикаленко, Микола Міхновський, Михайло Грушевський, Номан Челебіджіхан, Петро Болбочан,
Сергій Єфремов). |
Орієнтовні теми для практичних занять. – Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. – Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. – Українська революція та боротьба за українську державність: загальноукраїнський і регіональний виміри. – Меценатство в часи Української революції та боротьби за державність. Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – «У 1918-му Україна здобула незалежність, у 1991-му – відновила, сьогодні – захищає» (початок проєкту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ– ХХІ ст.; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми «Європейський вибір України. Російсько-українська війна»). – Питання суверенності, соборності й територіальної цілісності України в роки революції та боротьби за державність у світлі історичних джерел. – Відображення Української революції в текстах українських письменників (на вибір). – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1918 рр. Орієнтовна тема для написання есе. – Постання національної держави Української Народної Республіки: «вигадка німців» чи закономірність? |
||||
|
14.10 |
|
Практичне заняття. Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. |
||||||
|
18.10 |
|
Відносини УЦР із Тимчасовим урядом. І та ІІ Універсали. Генеральний Секретаріат. Збройний виступ самостійників.. |
||||||
|
20.10 |
|
З’їзд поневолених народів Росії як передвісник розпаду Російської імперії. |
||||||
|
21.10 |
|
Прихід до влади більшовиків у Росії: позиція УЦР. III Універсал. Внутрішня та зовнішня політика УЦР після проголошення Української Народної Республіки (УНР). Кримськотатарський національний рух. Курултай і Кримська Народна Республіка. |
||||||
|
01.11 |
|
Проголошення в Харкові більшовицької влади та маріонеткової квазідержави УНР (Радянської/Совєтської). |
||||||
|
03.11 |
|
Початок і перебіг першої російсько-української війни. Бій під Крутами. |
||||||
|
04.11 |
|
IV Універсал: проголошення державної незалежності УНР. Мирний договір УНР із Центральними державами.
Вигнання більшовиків із території УНР. Похід Петра Болбочана на Крим. |
||||||
|
08.11 |
|
Практичне заняття
Державотворча діяльність УЦР взимку-навесні 1918 р. Формування української громадянської нації. Закон УНР «Про національно-персональну автономію». Конституція УНР. |
||||||
|
10.11 |
|
Практичне заняття Джерела про Брестський мирний договір і війну УНР з радянською Росією |
||||||
|
11.11 |
|
Навчальний проєкт. Питання суверенності, соборності й територіальної цілісності України під час революції в світлі історичних джерел |
|
|||||
|
15.11 |
|
Урок контролю (і корекції) навчальних досягнень учнів з розділу 2 «УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ» |
||||||
Розділ 3. В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ |
|||||||||
|
17.11 |
|
Українська Держава (гетьманат Павла Скоропадського): внутрішня та зовнішня політика. Прелімінарний (попередній) мирний договір Української Держави з Російською Соціалістичною Федеративною Радянською/Совєтською Республікою (РСФРР/РСФСР). |
Знати: – дати утворення ЗУНР і проголошення Акта злуки, Чортківської офензиви; – хронологічні межі, перебіг та результати Першого та Другого зимових походів Армії УНР; – час існування, форми та основні ознаки національної державності: УНР за УЦР, Української Держави, УНР за Директорії, ЗУНР; – центри та ідейні течії української еміграції. Розуміти: – зміст понять: «воєнний комунізм», «гетьманат», «Директорія», «київськакатастрофа», «лінія Керзона», «націонал-комунізм», «політична еміграція», «продовольча розкладка», «реімперіалізація», «реквізиція», «терор», «червоний імперіалізм»; – значення Акта злуки УНР і ЗУНР як вияву волі українців до консолідації етнічних земель та свідчення національної самоідентифікації населення України; – створення УСРР як один із результатів більшовицької реімперіалізації, особливості статусу УСРР у 1919–1920 рр.; – наслідки відмови урядом РСФРР від передбаченого прелімінарним (попереднім) договором з Українською Державою укладання великого українсько-російського договору між двома незалежними державами; – вплив рішень Паризької мирної конференції та Варшавської угоди на перебіг боротьби за українську незалежність, визвольних змагань і державотворчих процесів в Україні на розвиток української культури; – значущість творчого доробку українських митців для національної і світової культури. Уміти: – встановити послідовність і синхронність подій Української революції та боротьби за збереження української незалежності (на національному, регіональному і локальному рівнях); – показувати на карті території УНР, Української Держави, ЗУНР; держави з центрами української політичної еміграції; – виявити специфіку розвитку громадського і релігійного життя, освіти і наук, мистецтв за часів УНР, Української Держави та ЗУНР; – пояснити роль маріонеткових квазідержав (УНР (Радянської), Донецько-Криворізької, Одеської радянських республік, УСРР) як знарядь експансії РСФРР в Україну; – порівнювати державотворчі процеси в УНР, Українській Державі, ЗУНР; – висловити аргументоване судженняпро причини переміг і поразок українських політичних сил у боротьбі за збереження незалежності; – пояснити причини політичної еміграції українців; особливості ставлення різних груп населення до революційних процесів та боротьби за збереження української незалежності. – визначити особливості розвитку української культури та повсякденного життя людей у 1917–1921 рр.; – аргументовано оцінювати діяльність визначних персоналій (Марко Безручко, Михайло Омелянович- Павленко, Нестор Махно, Олександр Удовиченко); – схарактеризувати політичну та/або мистецьку діяльність Володимира (Зеєва) Жаботинського, Георгія Нарбута, Євгена Петрушевича, Павла Скоропадського, Симона Петлюри. |
Орієнтовні теми для практичних занять. – Місця пам’яті Української революції та боротьби за незалежність 1917 – початку 1920-х рр. у рідному населеному пункті. – Повстанський рух в Україні 1920–1921 рр.: ідейні основи, практика. – «Червоний імперіалізм» у більшовицькій пропаганді в умовах збройної експансії РСФРР в Україну. – Сергій Мазлах, Василь Шахрай «До хвилі (Що діється на Вкраїні і з Україною?)»: чому памфлет українських націонал-комуністів був заборонений аж до розвалу СРСР? – Постать Володимира (Зеєва) Жаботинського як уособлення єврейсько- української співпраці. Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Студії боротьби за незалежність: від ідеї автономії до самостійності (початок кейсу «Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?»; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми «Розвиток України як незалежної держави»). – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1921 рр. Орієнтовні теми для написання есе. – Тернистий шлях Галицької армії. – Без соборності немає незалежності. – Уроки Української революції та боротьби за державність у 1917 – на початку 1920-х рр. – Зовнішній ворог чи/і внутрішній розбрат: як долати загрози суверенітету держави. |
||||
|
18.11 |
|
Утворення Директорії. Антигетьманське повстання. Відновлення УНР. Реорганізація Директорії УНР. Акт Злуки УНР і Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР), його історичне значення. Трудовий КонгресУкраїни. Державне будівництво та національна політика. |
||||||
|
22.11 |
|
Кримські крайові уряди 1918–1919 рр. Спроби приєднання Криму до України. |
||||||
|
24.11 |
|
Розпад Австро-Угорської імперії. «Листопадовий зрив». Західно- Українська Народна Республіка: державне будівництво. Польсько- українська війна 1918–1919 рр.: причини, перебіг та результати. Галицька армія. Єврейський бойовий курінь в УГА. Чортківська офензива. Український національний рух на
Буковині й у Закарпатті. |
||||||
|
25.11 |
|
Друга російсько-українська війна. Отаманщина. Холодноярська республіка. Створення маріонеткової Української Соціалістичної Радянської/Совєтської Республіки (УСРР/УССР). Політика «воєнного комунізму». «Червоний» терор. Поразка більшовицької влади в Україні |
||||||
|
29.11 |
|
УНР в кільці фронтів: ключові події, герої та результати боротьби за збереження української держави. Денікінський режим на теренах України в другій половині 1919 р.: ставлення та становище місцевого населення. Відновлення збройної експансії більшовицької Росії та окупація теренів УНР. «Червоний імперіалізм». Перший зимовий похід Армії УНР. |
||||||
|
01.12 |
|
Варшавська угода. Війна УНР в союзі з Польщею проти більшовицької Росії. Здобуття Києва. Контрнаступ більшовицьких армій на Львів і Варшаву. |
||||||
|
02.12 |
|
Поразки Червоної армії під Варшавою–Замостям («Диво на Віслі»). Поразка Збройних сил Півдня Росії. «Червоний» терор у Криму.Повстанський рух 1920–1921 рр. Другий Зимовий похід Армії УНР.
Поразка УНР. |
||||||
|
06.12 |
|
Практичне заняття.
Повстанський рух в Україні 1920–1921 рр.: ідейні основи, практика. |
||||||
|
08.12 |
|
Розвиток культури у 1917–1921 рр.: освіта, науки, мистецтва. Особливості пропаганди протиборчих сторін. |
||||||
|
09.12 |
|
Міжетнічні відносини в Україні 1917– 1921 рр. Міжетнічні конфлікти, їх наслідки. Антиєврейські погроми. Особлива слідча комісія для розслідування протиєврейських погромних дій при Раді Народних Міністрів УНР. |
||||||
|
13.12 |
|
Повсякдення в умовах революцій та воєн: індивідуальний досвід, стратегії виживання, моральні виклики. Політична і трудова еміграція. Історичні уроки Української революції та боротьби за незалежність |
||||||
|
15.12 |
|
Навчальний проєкт. Стадії боротьби за незалежність: від ідеї автономії до самостійності
(початок кейсу «Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?»; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми «Розвиток України як незалежної держави»). |
||||||
|
16.12 |
|
Урок контролю (і корекції) навчальних досягнень учнів з розділу 3 - В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ |
||||||
|
20.12 |
|
Урок узагальнюючого повторення |
||||||
|
22.12 |
|
Урок узагальнюючого повторення |
||||||
|
23.12 |
|
Урок узагальнюючого повторення |
||||||