Розробка уроку до теми " Конфлікт" для учнів 11 класу - передовий досвід, з використанням презентації та доповідей учнів.Цікаво буде вчителям історії та філософії.
Тема уроку: «Конфлікти»
Мета уроку: з’ясувати ознаки й типи конфліктів, причини їх виникнення та методи розв’язання; формувати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти факти й події, оформляти здобуті знання у вигляді схем і таблиць, розвивати комунікативні навички. Уміння здійснювати науково - дослідницьку роботу ; застосовувати здобуті знання у справі розв’язання конфліктних ситуацій; формувати здатність до толерантної поведінки.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Форми організації навчальної діяльності:творчі, індивідуальні, і групові завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми живемо у світі, де часто сонячне світло порозуміння заслоняють хмари образ, де холодний вітер підозр, спалахують блискавки конфліктів. … Як утримати прекрасну погоду в нашій душі, жити в мирі і радості? Як не «змокнути» під дощем нерозуміння і як допомогти в цьому іншим?
Однією з найбільш актуальних проблем сучасного суспільства є проблема конструктивної співпраці та взаємодії. У зв’язку з цим проблема конфліктів стала проблемою вивчення багатьох наук, таких як філософія, соціологія, політологія, педагогіка, психологія, правознавство. У 80-ті роки ХХ ст. у багатьох країнах світу з’явилися конфліктологічні центри. А 1986 в Австралії за ініціативою ООН було створено міжнародний центр розв’язання конфліктів. Останнім часом наука конфліктологія набуває дедалі більше практичного значення. Можливо, невдовзі цей предмет вивчатиметься в школі.
Метод « Мозковий штурм»
1. Що ви розумієте під поняттям конфлікт?
2. Чи можна дати означення поняттю «конфлікт»?
/Записи поняття « конфлікт» .Висновок/
У конфліктології вироблена певна модель конфлікту.
Конфлікт
Конфліктна ситуація Інцидент
Наслідки конфлікту
(вихід з конфлікту)
Конфліктна ситуація – це суперечливі позиції сторін з будь – якого приводу, прагнення протилежної мети, використання різноманітних засобів щодо їх досягнення,незбіг інтересів. Бажань тощо.
Досить часто в основі конфліктної ситуації лежать об’єктивні суперечності, але іноді достатньо будь – якої дрібнички: необережно висловленого слова, тобто інценденту – і конфлікт може розпочатися.
Інцидент( мотив) – активізація діяльності однієї зі сторін, яка ущемлює ( можливо, навіть ненавмисно) інтереси іншої сторони.
Ситуація№1
«Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно. Другий образився грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. « Інцидент вичерпано», - заявив керівник задоволено, маючи на увазі,що конфлікт розв’язано Чи так це?
1. Зверніться до моделі конфлікту і визначте:
а) що є конфліктом?
б) конфліктною ситуацією?
В) інцидентом?
2. Які наслідки конфлікту?
Практичні завдання:
а) Які конфлікти виникають в школі?
б) в сім’ї ?
в) в класних колективах?
г ) Пригадайте літературні твори. Сюжет яких побудовано навколо конфлікту між персонажами. Чим розпочався конфлікт і як він вирішився?
Які шляхи виходу з конфлікту ви пропонуєте?
1.Конструктивний ( гумор. Поступки. Компроміс, співробітництво. Усвідомлення позиції сторін).
2. Деструктивний ( погроза,насильство, брутальність, приниження,перехід особистості, розрив відносин).
3.Ігнорування ( відхід від розв’язання проблеми).
Існує 3 шляхи розв’язання конфлікту:
1. Переговори – Це процес,під час якого сторони намагаються розв’язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою.
2. Медіація – в процес вступає третя сторона – посередник, мета якої – допомогти першим двом домовитись.
3.Арбітраж – третя сторона контролює не тільки процес, але й результат.
Бесіда з класом:
1. Чи змінилася ваша думка про конфлікт?
2.Чи завжди конфлікт – це погано?
3.Які основні причини конфліктів? Яких видів вони бувають?
Практична робота: записати 6 правил « Кодексу поведінки» , які дозволять нам позбавитися конфліктів і подобатися людям.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати 14-16.
2.Уявіть, що Ви – Генеральний секретар ООН . Складіть план дій урегулювання міжнародних конфліктів у гарячих точках планети.