Календарний план до
курсу «Природознавство»
5-Б клас (70 годин, 2 години на тиждень)
Календарний план складений згідно з удосконаленою навчальною програмою (наказ МОНУ від 07. 06. 2017 р. № 804), розробленою на
підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти ( Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р.
№ 1392) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
Читання курсу ведеться за підручником «Природознавство», 5 клас, автори Коршевнюк Т.В., Баштовий В. І., 2018 р.
Календарний план до
курсу «Природознавство»
5-Б клас (70 годин, 2 години на тиждень)
Календарний план складений згідно з удосконаленою навчальною програмою (наказ МОНУ від 07. 06. 2017 р. № 804), розробленою на
підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти ( Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р.
№ 1392) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
Читання курсу ведеться за підручником «Природознавство», 5 клас, автори Коршевнюк Т.В., Баштовий В. І., 2018 р.
№ уроку |
Тема уроку |
Дата |
Скори-гована дата |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Примітки |
|
Вступ |
|
|
|
|
1
|
Науки, о вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини
|
|
|
Знаннєвий компонент: називає природничі науки ( біологію, фізику,хімію, географію,астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи. Діяльнісний компонент пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук. Оцінно-цілісний компонент оцінює рольприродничих наук у створення технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «для чого вивчати природу» усвідомлює роль природничих наук і власні можливості у пізнаннні природи
|
|
2
|
Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями природничих наук різних типів: енциклопедіями, словниками, довідниками величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет-ресурсами тощо.
|
|
|
Діяльнісний компонент знаходить необхіну інформацію в довідкови виданнях з природничих наук |
|
3 |
Методи вивчення природи.. Обладнання для вивчення природи. |
|
|
Знаннєвий компонент: називає методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент розповідає про методи вивчення природи. |
|
4 |
Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень і дослідів. |
|
|
Діяльнісний компонент обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання
|
|
5 |
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» |
|
|
Діяльнісний компонент ● визначає і класифікує об’єкти навколишнього світу за запропонованими ознаками; ● вносить дані в таблиці, будує діаграми; ● узагальнюває, робить аргументовані висновки; ● співпрацює в команді (розподіляти ролі в малій групі, робить внесок до спільної діяльністі, підбадьорює, спонукає інших, вирішує проблеми); ● презентує результати спільної діяльності, оцінювати свій внесок у діяльність групи |
|
6 |
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» |
|
|
Діяльнісний компонент ● визначає і класифікує об’єкти навколишнього світу за запропонованими ознаками; ● вносить дані в таблиці, будує діаграми; ● узагальнюває, робить аргументовані висновки; ● співпрацює в команді (розподіляти ролі в малій групі, робить внесок до спільної діяльністі, підбадьорює, спонукає інших, вирішує проблеми); ● презентує результати спільної діяльності, оцінювати свій внесок у діяльність групи |
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС |
|||||
7
|
Тіла навколо нас. Характеристика тіл.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм);; наводить приклади: тіл і речовин, що оточують людину;
Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; Ціннісний компонент робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи. |
|
8 |
Вимірювання тіл Практична робота №1 Вимірювання маси і розмірів тіл. |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; |
|
9 |
Речовинни. Фізичні властивості речовин |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); наводить приклади: речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2–3); Діяльнісний компонент описує за запропонованим планом речовини; застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; Ціннісний компонент обговорює питання безпечного використання речовин. |
|
10 |
Властивості твердих тіл, рідин і газів |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); наводить приклади: тіл, що оточують людину;
|
|
11 |
Атоми й молекули. Дифузія. |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин. Демонстрація моделей молекул
|
|
12 |
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); наводить приклади: неорганічних та органічних речовин (2–3);
Діяльнісний компонент пояснює: значення органічних речовин для живої природи; порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду
|
|
13 |
Чисті речовинни та суміші |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); наводить приклади чистих речовин і сумішей (2–3); використання сумішей Діяльнісний компонент пояснюєчистих речовин – від сумішей; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; Демострація: чистих речови і сумішей |
|
14 |
Способи розділення сумішей |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називаєспособи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); Діяльнісний компонент уміє розділяти суміш фільтруванням; дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду Демонстрація способів розділення сумішей
|
|
15 |
Практичні заняття Розділення сумішей фільтруванням |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називаєспособи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); Діяльнісний компонент уміє розділяти суміш фільтруванням; дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду
|
|
16 |
Явища природи |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; Діяльнісний компонент розрізняє: фізичні, хімічні та біологічні явища; описує :явища природи (2–3); установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); Організація спостережень за явищами природи |
|
17 |
Фізичні явища та їх різноманітність |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: явищ у природі, техніці, побуті. Діяльнісний компонент розрізняє: фізичні явища; Ціннісний компонент; робить висновок про різноманітність явищ природи; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин. Демонстрація фізичних явищ |
|
18 |
Практичні заняття Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні.
|
|
|
Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних |
|
19 |
Хімічні явища, їх ознаки |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: ознаки хімічних явищ; Діяльнісний компонент розрізняє: хімічні явища; Ціннісний компонент розуміє значимість потреби в безпеці під час проведення робіт; Демонстрація хімічних явищ. |
|
20 |
Горіння. Гниття |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: умови, за яких відбувається горіння; Діяльнісний компонент пояснює: значення горіння і гниття; характеризує: горіння як приклад хімічних явищ. |
|
21 |
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються;
Діяльнісний компонент установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); Ціннісний компонент розуміє значимість потреби в безпеці
|
|
22 |
Узагальнення з Вступ й розділу «Тіла, ечовинни та явища навколо нас» |
|
|
|
|
Розділ ІІ. Всесвіт |
|||||
23
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент пояснює: причину видимих рухів світил; Ціннісний компонент Учень / учениця усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту.
|
|
24 |
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); Діяльнісний компонент характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; Ціннісний компонент виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень;
|
|
25 |
Практичні заняття Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці; Організація спостережень за сузірями Малої та Великої Ведмедиці.
|
|
26 |
Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт; Діяльнісний компонент описує: відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика).
|
|
27 |
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами |
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; розрізняє: типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; Демонстрація моделей Сонячної системи, фотографій планет |
|
28 |
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система»
|
|
|
Учень / учениця
|
|
29 |
Зоряні системи — галактики. Всесвіт і його складові.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; Ціннісний компонент Учень / учениця оцінює значення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень.
|
|
30 |
Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт.Методи та засоби астрономічних досліджень
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); Діяльнісний компонент характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; Демонстрація приладів для вивчення Всесвіту. |
|
31 |
Узагальнення знань з розділу «Всесвіт» |
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||||
32 |
Тема 1. Земля як планета Форма і розміри Землі. |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: форму й розміри Землі |
|
33 |
Внутрішня будова Землі.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент описує: внутрішню будову Землі; Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини;
|
|
34 |
Рухи Землі.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає:рухи Землі Діяльнісний компонент пояснює: зміну дня і ночі; зміну пір року; Демонстрація за допомогою Телурія обертання осі; обертання Землі навколо Сонця
|
|
35 |
Пори року |
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент пояснює: нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; Організація спостережень за поверненням листків до Сонця Демонстрація залежності освітлення від кута падіння сонячних променів;дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року |
|
36 |
Практичне заняття: Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент пояснює: значення сонячного світла і тепла для живої природи; складає план досліду і проводить його; Організація спостережень за нагріванням тіл променями Сонця |
|
37 |
Місяць –спутник Землі. Сонячні та місячні затемнення |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає:; фази Місяця; Діяльнісний компонент пояснює: зміни фаз Місяця; причини місячного затемнення; розрізняє: фази Місяця на зображеннях; Демонстрація фотографій різних фаз місяця, місячного й сонячного затемнення
|
|
38 |
Способи зображення Землі |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: способи зображення Землі; Діяльнісний компонент розрізняє: способи зображення об’єктів на географічних картах; Демонстрація різних фотографій Землі з орбітальних і космічних апаратів |
|
39 |
Практичне заняття: Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних об’єктів.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси;
|
|
40 |
Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає склад ґрунту Діяльнісний компонент пояснює: значення грунту для живої природи; використовує:; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини Демонстрація дослідів, що демонструють властивості грунту |
|
41 |
Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: склад повітря; властивості повітря; Діяльнісний компонент пояснює: значення повітря для живої природи; Ціннісний компонент висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини Демонстрація дослідів, що демонструть властивості та руз повітря. |
|
42 |
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кологообіг води |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості, води; наводить приклади: використання води людиною Діяльнісний компонент пояснює: колообіг води у природі; значення води. показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; Ціннісний компонент висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища;
|
|
43 |
Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; Демонстрація дослідів на розчиність різних речовин |
|
44 |
Практичне заняття: Дослідження розчинності речовин(цукру, солі, лимонної кислоти, олії) Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; Діяльнісний компонент описує: результати власних спостережень і дослідів; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; Демонстрація дослідів на розчиність цукру і солі у воді
|
|
45 |
Практичне заняття: Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; Діяльнісний компонент описує: результати власних спостережень і дослідів; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; Демонстрація дослідів на розчиність цукру і солі у воді
|
|
46 |
Розчини у природі. Значення води у природі. Використання води людиною
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи |
|
47 |
Узагальнення знань з теми «Земля як планета» |
|
|
|
|
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів |
|||||
48 |
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості організмів Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини; Демонстрація клітиної будови огранізмів |
|
49 |
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовищ Діяльнісний компонент розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини. Демонстрація колекції зображень рослин, тварин. |
|
50 |
Різноманітність організмів: Гриби, Бактерії |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; Діяльнісний компонент пояснює: зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; розпізнає:; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини; Демонстрація колекції зображень грибів, бактерій |
|
51 |
Практичне заняття: Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини; Демонстрація колекції зображень грибів, бактерій, рослин і тварин |
|
52 |
Практичне заняття: Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини; Демонстрація колекції зображень грибів, рослин і тварин |
|
53 |
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: умови життя на планеті Земля; чинники середовища; Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: вплив чинників середовища на живі організми; |
|
54 |
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини»
|
|
|
Учень / учениця
|
|
55 |
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до середовища життя; пояснює: вплив чинників середовища на живі організми; |
|
56 |
Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. Наземно-повітряне середовище.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини
|
|
57 |
Водне середовище життя.
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
58 |
Ґрунтове середовище життя. |
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
59 |
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості організмів;чинники середовища; Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до середовища життя; Ціннісний компонент усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
60 |
Співіснування організмів.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає; співіснування організмів; Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
61 |
Угруповання організмів. Екосистеми.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: склад екосистеми; наводить приклади: співіснування організмів; природних і штучних екосистем Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини;
|
|
62 |
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
|
|
|
Учень / учениця Діяльнісний компонент розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; |
|
63
|
Узагальнення знань з теми « Планета Земля як середовище життя організмів» |
|
|
|
|
Тема 3. Людина на планеті Земля |
|||||
64 |
Людина — частина природи. Зв’язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; |
|
65 |
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття,
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; Діяльнісний компонент аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент обговорює питання економного використання енергоносіїв; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи. |
|
66 |
Практичне заняття. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості |
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: важливі екологічні проблеми своєї місцевості; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; Ціннісний компонент висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; |
|
67 |
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей)
|
|
|
Учень / учениця
визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності |
|
68 |
Охорона природи. Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі Практична робота.
|
|
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснює; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи |
|
69 |
Узагальненнь і систематизація знань з теми «Людина на планеті Земля» |
|
|
|
|
70 |
Підсумковий урок з курсу « Природознавство" |
|
|
|