Качанівський ліцей Підволочиської селищної ради
Навчальна програма та календарне планування
Історія України. 7 клас
Розроблена на основі модельної навчальної програми
«Історія України. 7-9 класи»
для закладів загальної середньої освіти (авт. Бурлака О. В., Желіба О. В., Павловська-Кравчук В. А., Худобець О. А., Черкас Б. В., Щупак І. Я.)
35 год.
Вчитель: Кульбаба Тарас Ігорович
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Очікувані результати |
Види діяльності |
||
Розділ 1. Вступ. Виникнення та становлення Русі-України |
||||
№1 |
|
Середні віки на теренах України.
|
Базові знання: Учень/учениця
«Русь» («Русь-Україна»), «князь», «дружина», «полюддя», «данина», «хозари», «печеніги», «Імперія ромеїв (Візантія)». Уміння: Учень/учениця
а) період становлення племінних князівств i союзів на українських теренах (V–IX ст.) — з добою раннього європейського Середньовіччя (середина V ст. – кінець IХ ст.); б) період існування Русі (IX–XIII ст.) — з добою зрілого Середньовіччя (Х–ХІІІ ст.); в) період руських князівств XIII–XVI ст.) — з добою пізнього Середньовіччя (XІV–XV ст.);
аналізує різновидові історичні джерела з історії Великого розселення слов’ян та періоду утворення Русі-України за запропонованим вчителем алгоритмом;
Ставлення: Учень/учениця
оцінює якість виконання роботи за допомогою рефлексії та конструктивного зворотного зв’язку. |
Види навчальної діяльності: навчально- пізнавальна, дослідницька, творча. Приклади навчальної діяльності: діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за курсом 6 класу, робота (фронтальна або групова) з навчальним текстом, пошук відповідей на питання та конструювання власних питань до навчального матеріалу, історичною/контурною картами, складання синхронізованої таблиці «Русь-Україна та і світ за доби Середньовіччя», аналіз історичних джерел (документів) за запропонованою вчителем пам’яткою для роботи, дослідницький проєкт «Давньоруські назви в топонімах рідного краю», підготовка творчих проєктів (історичний портрет діяча/діячки, міністаття до історичного блогу, лепбук, віртуальна екскурсія та ін.) |
2 |
|
Велике розселення слов’ян.
|
||
3 |
|
Господарство та суспільство слов’ян.
|
||
4 |
|
Сусіди східних слов’ян. Народи Північного Причорномор’я.
|
||
5 |
|
Утворення держави Русі-України. Перші князі: Олег, Ігор
|
||
6 |
|
Правління Ольги, Святослава.
|
||
7 |
|
Русь- Україна і держави середньовіччя Європи та Азії. |
||
8 |
|
Урок узагальнення (до розділу 1). Контрольна робота за групами результатів. |
||
Розділ 2. Русь-Україна наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. |
||||
9 |
|
Князь Володимир Великий.
|
|
Види навчальної діяльності: Репродуктивна, дослідницька, творча, проєктна.
Приклади навчальної діяльності: створення за навчальним текстом та історичними джерелами графічних проєктів «Русь-Україна за доби розквіту» (блок-схем, порівняльних таблиць тощо), словникова робота, складання синхронізованої таблиці «Русь-Україна та і світ за доби Середньовіччя», вправи на впорядкування хронологічної інформації, укладання за картою (за допомогою легенди) розповіді про діяльність історичних діячів/діячок, підготовка і презентація творчих проєктів з історії культури Русі-України (віртуальних екскурсій, лепбуків, історичних портретів діячів/діячок тощо), дослідницький проєкт «Пам’ятки культури Русі-України в сучасному просторі». |
10 |
|
Впровадження християнства. |
||
11 |
|
Русь- Україна за Ярослава Мудрого. «Руська правда». |
||
12 |
|
Політичний устрій, суспільне, господарське та повсякденне життя.
|
||
13 |
|
Культура Русі-України наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. |
||
14 |
|
Урок узагальнення. Контрольна робота за групами результатів. |
||
Розділ 3. Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. |
||||
15 |
|
Політична роздробленість Русі- України. Русь-Україна за правління Ярославичів.
|
Базові знання: Учень/учениця
Уміння: Учень/учениця
пояснює причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів, використовуючи відповідні поняття і терміни (в межах розділу);
Ставлення: Учень/учениця
визначає історичне значення періоду історії українських земель у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. в історії українського державотворення.
|
Види навчальної діяльності: репродуктивна, дослідницька, творча, проєктна. Приклади навчальної діяльності: складання за навчальним текстом та історичними джерелами систематичної таблиці діяльності правителів Русі-України (у межах розділу), робота синхронізованою таблицею «Русь- Україна та і світ за доби Середньовіччя», робота (позначення об’єктів, «читання» за допомогою легенди) з історичними/контурни ми картами, словникова робота, аналіз за визначеним алгоритмом історичних документів, підготовка і презентація творчих проєктів з історії культури «Русі- України» (віртуальних екскурсій, лепбуків, історичних портретів діячів/діячок тощо), написання міністатті на визначену тему, дискусія «Політична роздробленість Русі- України: збіг обставин чи історична закономірність». |
16 |
|
Любецький з’їзд князів. Володимир Мономах. |
||
17 |
|
Політичний та соціально-економічний розвиток Київського, Переяславського та Чернігівського князівств в середині ХІІ – першій половині ХІІІ ст.
|
||
18 |
|
Галицьке та Волинське князівства в другій половині ХІІ ст.
|
||
19 |
|
Відносини руських князівств із сусідами. Крим.
|
||
20 |
|
Україна як модерне означення прикордоння, де творяться подвиги і звитяга.
|
||
21 |
|
Культура Русі- України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. |
||
22 |
|
Урок узагальнення. Контрольна робота за групами результатів. |
||
Розділ 4. Волинсько-Галицьке князівство («держава Романовичів») |
||||
23 |
|
Утворення Волинсько- Галицького князівства («держави Романовичів»).
|
Базові знання: Учень/учениця знає час утворення Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»), діяльності Романа Мстиславича, короля Данила, Юрія І, походів походи монголів на українські землі, боротьби за землі Волинсько-Галицького князівства між Угорщиною та Польщею, дати битви на р. Калка, коронації Данила Романовича; розуміє зміст термінів, понять і назв «король», «хан», «ярлик», «баскак», «Золота Орда», «монгольська навала». Уміння: Учень/учениця ● упорядковує у визначений спосіб хронологічну інформацію про історичні події й процеси у межах розділу/курсу, синхронізує події на українських теренах з подіями у світі; ● визначає передумови, причини і приводи, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів (на прикладі монгольської навали на Русь та подій історії Волинсько-Галицького князівства); ● співставляє історичні умови, особливості розвитку Волинсько- Галицького князівства («держави Романовичів») та сусідніх держав; ● характеризує чинники розвитку, політичний устрій, економічний розвиток Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»); |
Види навчальної діяльності: репродуктивна, дослідницька, творча, проєктна. Приклади навчальної діяльності: навчально-пізнавальна робота з навчальним текстом, словникова робота, складання карти пам’яті «Волинсько-Галицьке князівство в системі міжнародних відносин», складання хронологічної/синхроні зованої таблиці «Русь- Україна та і світ за доби Середньовіччя», розповідь за історичною картою про історичні події, робота (позначення об’єктів) контурними картами, аналіз за визначеним алгоритмом історичних документів, складання карт-пам’яті за результатами дослідницької діяльності, підготовка і презентація творчих проєктів (віртуальних екскурсій, презентацій, лепбуків, історичного портрета короля Данила тощо), дискусія, дебати. |
24 |
|
Монгольська навала. Створення Золотої Орди.
|
||
25 |
|
Коронація Данила. Волинсько-Галицька держава за його наступників.
|
||
26 |
|
Культура Волинсько-Галицького князівства («держави Романовичів»). |
||
27 |
|
Урок узагальнення. Контрольна робота за групами результатів. |
||
Розділ 5. Руські землі у складі східноєвропейських держав XIV–XV ст. Кримське ханство |
||||
28 |
|
Українські землі у складі Великого князівства Литовського. Київське князівство у ХІV–XV ст.
|
Базові знання: Учень/учениця ● знає час входження українських земель до складу Великого князівства Литовського, Угорщини, Польщі, Молдови, Османської імперії, створення Кримського ханства, існування держави Феодоро, поширення магдебурзького права на українських теренах; дати битви на р. Сині Води, Кревської унії, Городельської унії, Грюнвальдської битви; ● знає факти діяльності Ольгерда, Вітовта, Свидригайла, Костянтина Івановича Острозького, Юрія Котермака (Дрогобича), Хаджі І Герая; ● розуміє зміст термінів, понять і назв «еліта», «шляхта», «магнат», «султан», «унія», «магдебурзьке право», «самоврядування», «інкорпорація». Уміння: Учень/учениця ● упорядковує у визначений спосіб хронологічну інформацію про історичні події й процеси у межах розділу/курсу, синхронізує події на українських теренах з подіями у світі; ● розрізняє економічні, політичні, культурно-інтелектуальні чинники розвитку суспільства на українських теренах залежно від особливостей устрою та соціально-економічного розвитку держав, до складу яких входили українські землі в XIV-XV ст.; ● визначає механізми інкорпорації (включення) українських земель до складу сусідніх держав; ● висловлює обґрунтовані судження щодо ролі особи в минулому та сучасному (на прикладах історичних постатей в межах теми); ролі руських еліт у державотворчих процесах на східноєвропейських теренах у XIV-XV ст.; ● визначає передумови, причини, розрізняє результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів (на матеріалі розділу); ● пов’язує історичні події, явища, процеси (в межах розділу) з географічним простором, позначає їх на карті та використовує карту для їх опису і пояснення, визначає належність культурно-історичних пам’яток XIV-XV ст. до географічних, етнографічних та історичних регіонів; |
Види навчальної діяльності: репродуктивна, дослідницька, творча, проєктна.
Приклади навчальної діяльності: складання за навчальним текстом та історичними джерелами карт пам’яті, порівняльної таблиці «Статус українських земель у складі іноземних держав», словникова робота, складання хронологічної/синхроні зованої таблиці, розповідь за історичною картою, позначення історико- географічних об’єктів на контурній карті, аналіз за визначеним алгоритмом історичних документів, дослідницький проєкт «Роль української шляхти у державотворчих процесах Великого князівства Литовського», підготовка і презентація творчих проєктів (віртуальних екскурсій, спільних мультимедійних презентацій, історичних портретів діячів/діячок тощо), написання навчального історичного есе. |
29 |
|
Опір Великого князівства Литовського наступу Московії на українські землі. Кревська унія 1385 р. і українські території.
|
||
30 |
|
Галичина та Західне Поділля в складі Польського королівства. Українські землі у складі Угорщини, Молдови (Русо-Валахії), Османської імперії.
|
||
31 |
|
Держава Феодоро. Кримське ханство.
|
||
32 |
|
Суспільне і церковне життя на теренах України в ХІV–XV ст. Господарський і соціальний розвиток. Міста, магдебурзьке право. |
||
33 |
|
Розвиток української культури в ХІV–XV ст. |
||
34 |
|
Узагальнення. Контрольна робота за групами результатів. |
||
Узагальнення до курсу |
||||
35 |
|
Узагальнення. Історія Русі-України в контексті епохи середніх віків. Здобутки середньовічного русько- українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі- України. Внесок Русі- України у формування європейської цивілізації. |
Базові знання: Учень/учениця ● знає час створення та існування та територіальне розташування держав на теренах українських земель за доби Середньовіччя, дати вирішальних подій української історії (в межах курсу), час діяльності визначних історичних особистостей на українських теренах; ● пам’ятки культурної спадщини українських земель періоду Середньовіччя. Уміння: Учень/учениця ● простежує тяглість історичного процесу доби Русі-України; ● співставляє особливості суспільного розвитку на українських теренах та у Європі, наводить приклади спільного й відмінного в історичних подіях, явищах і процесах; ● за визначеними критеріями визначає зміни у житті українського суспільства та наводить приклади цих змін протягом середньовічної історії (з допомогою вчителя); ● спираючись на логіку причинно-наслідкових і просторових зв’язків, прогнозує подальший перебіг подій, явищ, процесів та оцінює можливі зміни в розвитку суспільства в наступний історичний період; ● пояснює важливість заходів щодо збереження і популяризації пам’яток історії, культури та туристичних об’єктів і бере участь у таких заходах; ● використовує інформацію із суміжних галузей знань для характеристики минулих і сучасних суспільних подій, явищ, процесів. Ставлення: Учень/учениця ● аргументовано висловлює власні судження стосовно важливості духовних і матеріальних здобутків українського суспільства та сусідніх народів доби Русі-України для подальшого суспільного розвитку, діяльності історичних діячів/діячок. |
Види навчальної діяльності: репродуктивна, творча, проєктна.
Приклади навчальної діяльності: узагальнююча гра- вікторина, виконання навчальних завдань з метою узагальнення і корекції знаннєвого компоненту, складання узагальнюючих блок- схем, карт-пам’яті, ілюстрованих ліній часу тощо; підготовка і презентація узагальнюючих творчих проєктів. |