Навколишній світ
І семестр
4 години на тиждень
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітки |
Компе тентності |
Очікувані результати |
Природа рідного краю |
|||||
1 |
Повторення |
|
|
К.-4, 6. |
*має уявлення про явища та об’єкти живої та неживої природи, про розмноження рослин, про перелітних та осілих птахів рідного краю; *розуміє причини сезонних змін в живій і неживій природі; *розпізнає найпоширеніші плоди і насіння рослин рідного краю, отруйні та їстівні гриби, хвойні і листяні дерева; *уміє проводити елементарні спостереження в навколишньому світі, здобувати та фіксувати необхідну інформацію про природу рідного краю; *дотримується, використовуючи власний початковий досвід, правил поведінки у природі. |
2 |
Є одна із книжок книжка та, що ми звемо природа. Місце людини в природі. |
|
|
К.-1, 4, 6. |
|
3 |
Осінь, щоб відвідати лісок, золотом оплачує квиток. Осінні місяці. Народні прикмети про осінь. Барви осені. Дерева восени. Чому жовтіє і опадає листя. |
|
|
К.-1, 3,9 |
|
4 |
Падолист. Уявлення та вміння спостерігати сезонні зміни в природі. Від чого залежать зміни в природі. |
|
|
К.-4, 6. |
|
5 |
Гербарій. Рослини восени. Спостереження й розпізнавання рослин за формою та кольором стовбура, гілок, листя, плодів, насіння. |
|
|
К.-1, 4,5. |
|
6 |
Екскурсія до скверу. Привернення уваги учнів до краси осінньої природи. Осінній листопад. Збір листя. Збирання насіння для підгодовування птахів узимку. Практичні роботи. -складання простих гербаріїв; -виготовлення аплікації з опалого листя; -як зберігати в домашніх умовах плоди та насіння. |
|
|
К-4,10. |
|
7 |
Придивися до квітів. Осінні квіти й кольори. Які рослини цвітуть навесні, а які влітку й восени. Мистецтво складання букетів. |
|
|
К.-1, 7, 8. |
|
8 |
Осінні турботи дорослих в саду, на городах, на луках. Практичні роботи: -виготовлення іграшок, букетів, прикрас з опалого листя; -приготування квіткового чаю.
|
|
|
К.-1,4, 10 |
|
9 |
Міні-пректи. Квіти у нашій родині. Лісова аптека. |
|
|
К.-4, 5,11 |
|
10 |
Осінній пейзаж та натюрморт. Осіння краса рідного краю. Осінні явища в житті рослин. Охорона природи. Чому природа- велика цінність для нас? Рослини Червоної книги України, що ростуть в твоєму краю. Зачитування оповідань, вивчення поезії, народних прикмет та пісень про красу осені. |
|
|
К.-2, 6, 8. |
|
11 |
Фрукти нашу їжу добре прикрашають, їх нам щедра осінь щедро постачає. Овочі та фрукти (форми, кольори, поживні властивості, поширені українські страви). Натюрморт. Краса рідної природи: форми, барви, звуки. Практична робота: виконання художньо творчих завдань. |
|
|
К-1, 4,10. |
|
12 |
Екскурсія до саду та на город для ознайомлення з овочами та фруктами. Спостереження та розпізнавання рослин за формою та кольором стовбура, гілок, листя, плодів, насіння. |
|
|
К-1, 10. 11. |
|
13 |
Що ховає різнобарвний ліс? Які бувають ліси. Дубовий та березовий гай, ялинник, сосновий бір, мішаний ліс. Ліс у художній творчості, краса осіннього лісу. |
|
|
К-4, 8.10. |
|
14 |
Охорона лісу.Від чого і як треба оберігати ліс? Практична робота: «Розгляд колекції муляжів. Їстівні та отруйні гриби». Замальовки, ліплення, виготовлення аплікації грибів. |
|
|
К-4. 6, 7. |
|
15 |
Гриби (форма, кольори, схожість та відмінність грибів між собою), їстівні та отруйні гриби: місця зростання грибів (який гриб з яким деревом дружить) і основні правила їх збирання. |
|
|
К-4,11. |
|
16 |
Навчальні міні-проекти. -Коли ліс дякує, а коли скаржиться? -Тиша в лісі. -Як не заблукати в лісі? -Новорічна ялинка без ялинки. Як це так? |
|
|
К-4, 8, 6. |
|
17 |
Діагностична робота № 1 з теми «Природи лагідна краса» |
|
|
|
|
18 |
Корекційні вправи (пейзаж, натюрморт). Де ростуть дивовижні дерева? Дерева різних кліматичних зон планети Земля. Гра-лото. Ботанічний сад. Екскурсія до ботанічного саду для ознайомлення з осінніми квітами та оранжереї для ознайомлення з екзотичними рослинами |
|
|
К-1, 8, 9. |
|
Змістові лінії. Людина: розповідає про себе та інших, висловлює свої вподобання, пояснює від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі, досліджує зміни, що відбуваються з людиною. Людина серед людей: пояснює, що може робити в сім’ї, серед однолітків, в школі, дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших; співпрацює в групах для досягнення спільних цілей. Людина в суспільстві: : розпитує і збирає інформацію про свій край і державу, історичні події; розпитує старших про минуле, бере активну участь у спільних заходах державного значення. Людина і світ: усвідомлює необхідність толерантного ставлення до інших країн і народів, цікавиться відповідною інформацією. Людина і природа: називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі у різні пори року; наводить приклади зв’язку людини і природи, наводить приклади виробів, які допомагають людині у побуті. |
|||||
Сонце і небо, Земля та вода. |
|||||
19 |
У гості до сонечка. Значення Сонця для життя на Землі. Явища природи. |
|
|
К-1, 4,7. |
*має уявлення про обертання планети навколо своєї осі, Сонця, сторони горизонту, колообіг води в природі; * розуміє значення сонячного світла і тепла для живої природи, утворення тіні від непрозорих предметів; * називає види деяких хмар, основні витоки прісної води, опади; * знає тривалість доби і року, складові погоди. |
20 |
Форма планети Земля.Глобус- модель Землі. Горизонт та його основні сторони. |
|
|
К- 4, 8. |
|
21 |
Чому буває день і ніч? Обертання планети Земля навколо осі. Доба. Гномон. Моделювання: -утворення тіні від непрозорих предметів; -зміни дня і ночі за допомогою глобуса і джерела світла. |
|
|
К- 4, 7,8. |
|
22 |
Дослідницький практикум: -зміни довжини тіні предмета залежно від висоти джерела світла. Як виникає тінь? -вимірювання довжини тіні від гномона та планування регулярних (1-2 рази на місяць) спостережень за висотою Сонця опівдні. |
|
|
К-1, 3, 8. |
|
23 |
Чому відбувається зміна пір року? Обертання Землі навколо Сонця. Рік. Уявлення про причини зміни пір року на планеті Земля. |
|
|
К- 3, 4, 6. |
|
24 |
Рух Сонця по обрію. Вплив Сонця на сезонні явища у природі. Демонстування зміни пір року на Землі за допомогою телурія. |
|
|
К- 2, 5, 7. |
|
25 |
Земля, природа і погода. Умови позначення природних явищ. Погода та її складові. Вплив Сонця на природу. |
|
|
|
|
26 |
Навчальний проект. Як рослини і тварини допомагають людям передбачити погоду? |
|
|
К- 4, 7, 8. |
|
27 |
Подивись на небо: що за чудеса? Баранцями білими вкрились небеса! Яким буває небо. Хмари й хмарки на небі. Утворення хмар. |
|
|
К- 1, 6, 8. |
|
28 |
Небо в різну погоду, у різний час доби, його кольори; порівняння осіннього неба з описами неба влітку, взимку, навесні. |
|
|
К- 1, 10. |
|
29 |
Такі різні дощі. Опади: туман, роса, дощ, сніг, град. |
|
|
К- 4, 8. |
|
30 |
Дарує природа погоду й негоду. Спостереження за погодою рідного краю. Термометр та його призначення. |
|
|
К- 2, 3, 6. |
|
31 |
Синоптики. Народні прикмети передбачення погоди. Осінні явища в неживій природі. Осінні явища в житті тварин. Підготовка тварин ддо приходу зими (зміни пори року). |
|
|
К- 4, 10. |
|
32 |
Дослідницький практикум. Визначення показу термометра за малюнками. Визначення температури повітря та води. |
|
|
К- 1, 3, 8. |
|
33 |
Красиві та працьовиті. Комахи восени. |
|
|
К-1, 9. |
|
34 |
Підготовка комах до зимівлі. Практична робота. Розгляд колекції «Представники комах» |
|
|
К-4, 6, 8. |
|
35 |
Ріки, озера, болота, ставки. Струмки, річки, озера, болота, ставки. Чому воду називають мандрівницею? Народні прикмети. Турбота про чистоту водойм. |
|
|
К- 1, 6, 7. |
|
36 |
Мешканці озер, ставків, річок. Їх підготовка до зимівлі. |
|
|
К- 1,4. |
|
37 |
Дослідницький практикум. Визначення стану водойми (чиста, забруднена, заросла, висихаюча). |
|
|
К- 1, 6, 8. |
|
38 |
Я малюю море, синій-синій простір. Ви такого моря не бачили досі. Море, океан. Мешканці морів та океанів. Море в поезії, фольклорі, живописі, музиці. Чи потрібно берегти воду й чому? Як нам доглядати й берегти Землю. |
|
|
К- 4, 6, 10, 11. |
|
39 |
Діагностична робота № 2 з теми «Сонце і небо. Земля і вода» |
|
|
|
|
40 |
Корекційні вправи (Сонце і небо, Земля і вода).Захист проекту « Мої власні відкриття» (на вибір учителя) -Куди тече вода із річок та озер (на прикладах водойм рідного краю). -Коли вода руйнівник, а коли рятівник? |
|
|
К- 4, 6, 9. |
|
Змістові лінії. Людина: ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для здоров’я та безпеки, досліджує позитивні і негативні впливи на вибір здорової та безпечної поведінки. Людина серед людей: дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших, висловлює оцінні судження. Людина в суспільстві: розпитує старших про минуле, збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб. Людина і світ: має уявлення прорізноманітність людей у світі, виявляє доброзичливе ставлення до інших. Людина і природа: має уявлення про форму землі, вплив сонця на сезонні явища в природі, причини змін пір року, наводить приклади зв’язку людини і природи. |
|||||
У світі симетрії |
|||||
Дзеркальна симетрія |
|||||
41 |
«Миле люстерко моє, розкажи усе як є…»Ознайомлення учнів з одним із основних законів природи- симетрією та її основними видами. Приклади дзеркальної (площинної) симетрії в природі та серед об’єктів, створених людиною. |
|
|
К- 1, 3. |
*має уявлення про переносну, поворотну, дзеркальну симетрію, поняття «бордюр», «орнамент», «мистецтво», «техніка», «архітектура»; *наводить приклади дзеркальної, поворотної, переносної симетрії; *уміє знаходити симетричні об’єкти |
42 |
Дзеркальна симетрія і рівновага, ваги, літак, птах, бабка. Відмінності об’єктів від їх відображень у дзеркалі (верх-низ, ліве-праве). Ознайомлення з важільними терезами. |
|
|
К- 3, 5. |
|
43 |
Симетрія відносно прямої лінії. Вісь симетрії. Вертикальна та горизонтальна осі симетрії. Симетричні цифри і літери. Пошук симетричних слів. |
|
|
К- 1, 3, 10. |
|
44 |
Дослідницький практикум: -визначення за допомогою дзеркала симетричних об’єктів (вони мають вісь симетрії, ліва половина точно співпадає з правою, якщо їх сумістити одна з одною); -виявлення відмінності речі від її відображення в дзеркалі (ліва рука в дзеркалі стає правою, але верх і низ у дзеркалі не змінюються). |
|
|
К- 2, 3, 8. |
|
Змістові лінії. Людина: розповідає про себе та інших, висловлює свої вподобання, описує себе, свій характер, що відрізняє його від інших; досліджує зміни, що відбуваються з людиною. Людина серед людей: не порушує права інших дітей, виявляє та засуджує вчинки, які ображають, або принижують інших. Людина в суспільстві: розпитує старших про минуле, збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб. Людина і світ: виявляє доброзичливе ставлення до людей інших національностей, до їхніх культур та звичаїв. Людина і природа:наводить приклади зв’язку людини і природи, застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях. |
|||||
Поворотна симетрія |
|||||
45 |
Чудові іграшки-вітрячки. Поворотна симетрія вприроді: квіти, стебла, морська зірка, сніжинка, тощо. Точка повороту. |
|
|
К- 1, 3, 4. |
*має уявлення про переносну, дзеркальну, поворотну симетрію, поняття «бордюр», «орнамент», «мистецтво», «техніка», «архітектура»; *наводить приклади дзеркальної, переносної симетрії; *уміє знаходити симетричні об’єкти. |
46 |
Вісь обертання. Використання поворотної симетрії людиною: посуд, колесо, труби, тощо. Спостереження за допомогою лупи сніжинок, крапель води, тощо. Практична робота: створення вітрячків, іграшок, що демонструють обертання навколо осі. |
|
|
К- 1, 5, 10. |
|
47 |
Циркуль та сажень. Циркуль. Примітивні пристрої для малювання кіл будь-яких розмірів. Практична робота: креслення за допомогою примітивних пристроїв ( канцелярська кнопка-нитка- олівець, стрічка-дошка-крейда) та за допомогою циркуля кіл. |
|
|
К- 1, 3, 11. |
|
48 |
Симетричні фігури. Поворотна симетрія в геометричних фігурах. Застосування у побуті поворотної симетрії. Практична робота: виготовлення новорічних прикрас (сніжинок) за допомогою ножиць. |
|
|
К- 2, 4, 10. |
|
Змістові лінії. Людина: ухвалює рішення щодо простих побутових ситуацій з користю для здоров’я і безпеки, пояснює від чого залежить безпека вдома, у школі, на вулиці. Людина серед людей: дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших, висловлює оцінні судження щодо вчинку, події, явищ. Людина в суспільстві: розпитує і збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб. Людина і світ: виявляє інтерес до інформації про інші країни і народи, їхні звичаї. Людина і природа: наводить приклади зв’язку людини і природи, застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях, розповідає про використання матеріалів на основі їх властивостей. |
|||||
Переносна симетрія |
|||||
49 |
Різні фігури- чудові бордюри. Переносна симетрія в природі: малюнок на тілі змії, розміщення зерняток бобових у стручку, розміщення листя на стеблі, тощо. |
|
|
К- 4, 6, 10. |
.*має уявлення про дзеркальну, переносну, поворотну симетрію, поняття «бордюр», «орнамент», «мистецтво», «техніка», «архітектура»; *наводить приклади дзеркальної поворотної, переносної симетрії; *уміє знаходоти симетричні об’єкти. |
50 |
Практична робота: створення різноманітних бордюрів та орнаментів (у колі, на смужці): малювання, ліплення, аплікація, мережка. |
|
|
К- 1, 10. |
|
51 |
Орнаменти навколо нас. Бордюри й орнаменти- поєднання різних видів симетрії. Орнаменти для оздоблення одягу, житла, предметів побуту. |
|
|
К- 1, 9, 10 |
|
52 |
Переносна симетрія в декоративно-прикладному мистецтві, техніці, архітектурі. Дослідницький практикум. Пошук за малюнками та зображеннями зразків переносної симетрії. |
|
|
К- 2, 8 |
|
Змістові лінії Людина:розповідає про себе та інших, пізнає предмети і явища природного і суспільного життя. Людина серед людей: розрізняє минуле, сучасне, майбутнє, доброзичливо спілкується з іншими в спільній діяльності. Людина в суспільстві: орієнтується в найближчому просторі, долучається до корисних справ громади. Людина і світ: наводить приклади виробів, які допомагають людині в побуті, приклади винаходів людства. Людина і природа: розрізняє предмети неживої і живої природи, рукотворні об’єкти, встановлює взаємозв’язки між ними, розуміє цінність природи для життя людей, бере посильну участь у природоохоронній діяльності, використовує різні джерела для пошуку інформації. |
|||||
Симетрія у світі різноманітних фігур |
|||||
53 |
Місто многокутників. Симетрія в світі різноманітних фігур. Плоскі геометричні фігури: трикутник, квадрат, багатокутник, коло. Правильні многокутники. |
|
|
К- 1, 3, 8. |
|
54 |
В країні об’ємних фігур. Правильні многокутники. |
|
|
К-1, 3 |
|
55 |
Геометричні фігури в навколишньому світі та їх симетрія. Правильні многокутники. Стихії вогню, води, землі, повітря і цілого світу. Практичні роботи: пошук симетричних об’єктів у природі та виготовлення фігур, в яких мають місце різні види симетрії; виготовлення паперових розгорток для створення многокутників. |
|
|
К 3. 4, 7 |
|
56 |
Циліндр та конус. Об’ємні геометричні фігури: циліндр, конус. Об’ємні фігури в природі, техніці, побуті. Практична робота. Конструювання симетричних геометричних фігур, іграшок, прикрас. |
|
|
К- 1. 3, 10 |
|
57 |
Куля- найсиметричніше об’ємне тіло. Найправильніше тіло- куля. Симетрія кулі. Кулі в природі: небесні тіла, око, крапля роси, тощо. Куля в техніці і побуті. |
|
|
К- 4, 8, 7. |
|
58 |
Діагностична робота № 3 з теми «У світі симетрії». |
|
|
|
|
59 |
Корекційні вправи (у світі симетрії). Проект «Мої власні відкриття» (за вибором учнів): -Місяць, Земля, зорі- космічні кулі. -Для чого в кульковій ручці кулька? - Глобус-«куля»? |
|
|
К- 1, 6, 10 |
|
Змістові лінії. Людина:пояснює від чого залежить безпека на вулиці, вдома, у школі; досліджує зміни, що відбуваються; висловлює свої вподобання. Людина серед людей: не порушує права інших дітей, виявляє і засуджує вчинки, які ображають, або принижують інших, дотримується навичок співжиття і співпраці. Людина в суспільстві: вміє спостерігати, досліджувати довкілля, розпитує і збирає інформацію про минуле, історичні події, відомих осіб. Людина і світ: виявляє інтерес до інформації про інші країни і народи, має уявлення про всесвіт. Людина і природа: має уявлення про форму землі, вплив сонця на сезонні явища в природі, причини змін пір року, наводить приклади зв’язку людини і природи, знаходить інформацію про найважливіші винаходи людства, використовуючи різноманітні джерела. |
|||||
Зима в рідному краї |
|||||
60 |
Яка ти , зимонько? Зимові місяці. Зимові явища у природі. Ознайомлення учнів із змінами в природі узимку (холодно, морозно, падає сніг). Слухання оповідань, вивчення пісень про зиму. Практична робота. Вирізання витинанок ( сніжинки). |
|
|
К- 1, 8, 10. |
*має уявлення про зимові явища в неживій природі; *називає народні зимові свята; *знає назви зимових місяців, зимуючих та осілих птахів, тварин, що зимують у рідному краї; *розуміє причини настання зими, замерзання водойм, утворення льоду; *допомагає тваринам і птахам узимку. |
61 |
Земля в снігу- бути пирогу. Погода взимку (низька температура, хмарність, опади). Сніг, лід, крига. Краса природи взимку. Привернення уваги учнів до краси зимової природи. Ознайомлення з деякими особливостями життя рослин і тварин узимку. |
|
|
К- 4, 9, 10. |
|
62 |
Зимові свята. Народні свята (Свято Миколая, свято Коляди- Різдво Христове, Свято Щедрого вечора, Водохреща), зимові ігри. Ознайомлення з Вертепом. Практичні роботи: виготовлення новорічних аплікацій та іграшок; вивчення колядок, щедрівок. |
|
|
К- 4, 9, 10, 11. |
|
Змістові лінії Людина: висловлює свої вподобання, розпізнає та описує небезпеку вдома або в школі, досліджує зміни, що відбуваються, досліджує позитивні та негативні впливи на вибір здорової та безпечної поведінки. Людина серед людей: висловлює оцінні судження щодо вчинку, явищ, добирає докази до своїх висновків, співпрацює в групі для досягнення спільних цілей, пояснює що може робити в сім’ї, серед однолітків, у школі, дотримується правил поведінки. Людина в суспільстві: розпитує і збирає інформацію про свій край і державу, історичні події, відомих осіб, розпитує старших про минуле. Людина і світ: виявляє інтерес до інформації про інші країни і народи, виявляє доброзичливе ставлення до людей інших національностей, до інших культур і звичаїв. Людина і природа: має уявлення про вплив сонця на сезонні зміни в природі, причини змін пір року, назмває пори року та відповідні їм місяці, явища в живій та неживій природі, наводить приклади зв’язку людини та природи. |
Умовні позначення: