Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від12.07.2021 № 795)
Заболотний О.В. Українська мова: підруч. для 5 кл. закл. загальн. середн. освіти / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. — Київ: Генеза, 2022.
«Погоджую» «Погоджую»
Заступник директора з НВР Заступник директора з НВР
Календарне планування
уроків української мови
в 5 класі
( 2022-2023 н.р.)
Учитель _________________
Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від12.07.2021 № 795)
Заболотний О.В. Українська мова: підруч. для 5 кл. закл. загальн. середн. освіти / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. — Київ: Генеза, 2022.
УКРАЇНСЬКА МОВА
5 КЛАС
І СЕМЕСТР
№ |
Пропонований зміст навчального предмета |
Дата |
Види діяльності |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Примітка |
|
ВСТУП (1 год.) Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України |
||||||
1 |
Мова як основний засіб спілкування. Інші функції мови: формування думки, пізнавальна, об’єднувальна. Мовні й немовні засоби спілкування, які люди використовують у повсякденному житті. Значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян. Зміст статті 10 Конституції України. |
|
|
Учень/учениця:
ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо
дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування |
|
|
2 |
РМ № 1 Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності. Мета спілкування та адресат мовлення. |
|
|
|||
3 |
РМ № 2 Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й діалогічне. Основні правила спілкування. Складання та розігрування діалогів |
|
|
|||
4 |
РМ № 3 Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного та виконання тестових завдань. |
|
|
|||
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ (11 год.) Текст. Речення. Слово |
||||||
5 |
Текст. Заголовок тексту. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення. Ключові слова в тексті |
|
МОВНА ЛІНІЯ • Тлумачення лексичного значення слова. • Добирання синонімів i антонімів. • Доповнення речень словами в правильних граматичних формах. • Обґрунтування ролі слів різних частин мови. • Визначення в слові орфограм, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Розв’язування ситуаційних завдань, пов’язаних із неправильним уживанням cлів. • Робота зі словниками та довідковими джерелами. Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації. • Ігри зі словами (вікторини, кросворди, ребуси) МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аналіз та оцінювання прочитаного чи прослуханого тесту. • Добирання заголовка тексту. • Формулювання теми й основної думки тексту. • Визначення мікротем i тематичних речень. • Колективне складання простого плану прослуханого a6o прочитаного тексту. • Визначення ключових слів у тексті. • Аналіз будови тексту, виділення зачину, основної частини та кінцівки. • Редагування речень, у яких допущено помилки у слововживанні. • Складання висловлення за поданими чи дібраними самостійно опорними • Складання висловлення за коміксом (малюнком). • Усний опис малюнка, за допомогою якого можна проілюструвати прочитаний текст. • Мовленнєвий експеримент (наприклад, заміна іменників займенниками для уникнення небажаного повтору слів). • Складання висловлення з особовими займенниками з урахуванням змісту. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. • Зіставлення прочитаного із зображеним на малюнку (зокрема передавання емоцій людини в тексті та на малюнку) • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. |
Учень/учениця:
урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами |
|
|
6 |
Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка). Простий план тексту |
|
|
|||
7 |
Моніторингова контрольна робота за текстами адміністрації |
|
|
|||
8 |
Аналіз контрольної роботи. Поділ тексту на речення. Усна й письмова форми тексту (висловлення) |
|
|
|||
9 |
Інтонація речень, різних за метою висловлювання. |
|
|
|||
10 |
Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. |
|
|
|||
11 |
РМ № 4 Типи мовлення: розповідь, опис, роздум. |
|
|
|||
12 |
Слово як частина мови. Роль слів різних частин мови. Граматичні форми слів різних частин мови (практично). |
|
|
|||
13 |
Слово як частина мови. Роль слів різних частин мови. Граматичні форми слів різних частин мови (практично). |
|
|
|||
14 |
Слово як частина мови. Роль слів різних частин мови. Граматичні форми слів різних частин мови (практично). |
|
|
|||
15 |
РМ № 5 Особливості побудови опису предмета. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним простим планом. Редагування переказу. |
|
|
|||
16 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми |
|
|
|||
17 |
Контрольна робота № 1 з теми «Повторення вивченого в початкових класах» (тести) |
|
|
|||
ЛЕКСИКОЛОГІЯ (11 год.) Групи слів за значенням |
||||||
18 |
Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення). Лексична помилка (практично) |
|
МОВНА ЛІНІЯ • Тлумачення лексичного значення слова. Зіставлення лексичного та граматичного значення слова. • Лінгвістичне мінідослідження • Тлумачення лексичних значень багатозначних слів, омонімів i паронімів з урахуванням контенту. • Добирання синонімів, антонімів. • Доповнення речень словами з урахуванням контексту. • Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправильним вживанням слів. • Робота зі словниками та іншими джерелами інформації. Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації. • Ігри зі словами (вікторини; наприклад, відгадування за лексичним значенням, добирання синонімів, антонімів тощо). МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аудіювання i читання тексту, у якому використано слова, ужиті в переносному значенні. • Аналіз, оцінювання, інтерпретація тексту. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Порівнювання текстів щодо наявності в них багатозначних слів, синонімії, антонімії. • Редагування речень i текстів (зокрема оголошень), у яких допущено лексичні помилки, з коментуванням. • Складання речень з опорними словами та певного змісту. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. • Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами. • Складання i розігрування діалогу-розпитування про користь різних видів cпopтy (правила користування смартфоном та ін.) 3 використанням синонімів, антонімів. • Складання діалогу про погоду з використанням запропонованих a6o дібраних самостійно антонімів. • Робота з деформованим текстом (заміна повторюваних слів синонімами, використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті). • Складання опису природи з використанням слів у переносному значенні, а також епітетів i порівняння. • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Підготовка аудіо- чи відеорекомендацій (постер, слайди, відеоролик) для соцмереж про поширені лексичні помилки. • Виконання проєкту (наприклад, складання рекламного тексту з метою спонукати правильно добирати слова, урізноманітнювати своє мовлення тощо). |
Учень/учениця:
|
|
|
19 |
Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Роль слів у переносному значенні в художньому стилі мовлення |
|
|
|||
20 |
Синоніми. Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів |
|
|
|||
21 |
Антоніми (повторення i поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях i приказках |
|
|
|||
22 |
РМ № 6 Особливості будови опису тварини. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним планом) |
|
|
|||
23 |
Омоніми (повторення i поглиблення). Розрізнення омонімів i багатозначних слів |
|
|
|||
24 |
Пароніми |
|
|
|||
25-26 |
РМ №7 Контрольний докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (або тварини, що містить синоніми та антоніми (за самостійно складеним простим планом) Редагування переказу |
|
|
|||
27 |
РМ №8Аналіз письмового переказу. Складання та розігрування діалогів за ілюстрацією (або коміксом) |
|
|
|||
28 |
Правильне вживання слів |
|
|
|||
29 |
Правильне вживання слів. Тлумачний словник, словники антонімів, синонімів, омонімів, паронімів (практично) |
|
|
|||
30 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми |
|
|
|||
31 |
Контрольна робота №2 з теми «Лексикологія» (тести) |
|
|
|||
БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ (11 год.) |
||||||
32 |
Основа слова и закінчення |
|
• Добирання спільнокореневих слів, слів з певними префіксами та суфіксами, слів за схемами. • Виділення у слові значущих частин. • Лінгвістичне мінідослідження (наприклад: «Фемінітиви - це прекрасно», «Найуживаніші суфікси для творення фемінітивів»). • Визначення в реченнях (текстах) i добирання слів, що містять антонімічні префікси. • Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання значущих частин слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами. • Складання «хмари слів» до теми «Правопис префіксів». • Робота зі словником. • Ігри зі словами (наприклад, добирання слів, відгадування тощо). МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Аудіювання i питання текстів, що містять слова із суфіксами, які надають слову значень зменшуваності й пестливості. • Аналізування, оцінювання, інтерпретація тексту. • Порівнювання текстів щодо наявності в них спільнокореневих слів. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. • Редагування речень і текстів, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова. • Створення казки, текст якої містить слова, що надають слову значення збільшеності та згрубілості. • Складання мікротексту зі словами, що мають суфікси та префікси, які надають їм емоційного забарвлення і виразності. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. • Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами. • Створення розповіді про відвідування зоопарку з використанням незмінних слів (назв тварин). • Складання речень- компліментів з використанням слів із префіксом пре- • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.
|
Учень/учениця:
|
|
|
33 |
Незмінні й змінні слова (повторення i поглиблення) |
|
|
|||
34 |
Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення i поглиблення) |
|
|
|||
35 |
Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті |
|
|
|||
36 |
Префікс (повторення i поглиблення). Префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності |
|
|
|||
37 |
Суфікс (повторення i поглиблення). Суфікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності |
|
|
|||
38 |
РМ №9 Особливості твору-опису тварини (предмета). Написання твору-опису тварини (або предмета) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності. Редагування твору-опису |
|
|
|||
39 |
РМ №10Аналіз письмового твору-опису. Аудіювання |
|
|
|||
40 |
Правопис значущих частин слова (повторення) |
|
|
|||
41 |
Написання префіксів пре-, при-, npi- |
|
|
|||
42 |
Правописні теми розділу. Тренувальні вправи |
|
|
|||
43 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми |
|
|
|||
44 |
Контрольна робота № 3 з теми «Будова слова. Орфографія» (тести) |
|
|
|||
ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ Звуки мови и звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос (18 год.) |
||||||
45 |
Звуки мови i звуки мовлення. Відмінність ïx від інших звуків, які створює людина (кашляння, свист), звуків природи, фізичних явищ тощо. Голосні i приголосні звуки. |
|
МОВНА ЛІНІЯ • Записування слова фонетичною транскрипцією. • Визначення належності звуків до певної групи: голосних, приголосних, твердих i м’яких, дзвінких i глухих, шиплячих. • Фонетичний розбір слова. • Лінгвістичне мінідослідження. • Мовленнєвий експеримент (наприклад, зсув наголосу в слові). • Орфоепічний тренінг (удосконалення вимови звуків відповідно до правил орфоепії). • Визначення складів у слові. Перенесення слів із рядка в рядок. • Визначення наголосу в слові. • Використання логічного наголосу для виділення слів зі смисловим навантаженням. • Упорядкування за алфавітом прізвищ письменників (співаків, імен героїв улюблених мультфільмів та ін.). • Виправлення орфоепічних помилок. • Складання електронної мапи (малюнка) звуків української мови. • Робота з орфоепічним словником i словником наголосів. • Ігри зі словами (вікторини). МОВЛЕННЄВА ЛІНІЯ • Виразне читання текстів з дотриманням правил орфоепії. • Аналізування, оцінювання тексту. • Відповіді на запитання за змістом прочитаного та почутого. • Виявлення та аналіз орфоепічних помилок (зокрема в наголошуванні слів, вимові шиплячих) у своєму мовленні та мовленні інших людей. • Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. • Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. • Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами. • Складання та розігрування діалогів з використанням слів, у вимові яких часто трапляються помилки (черговий, новий, випадок, вимова, запитання, завдання, разом та ін.). • Запис аудіопривітання з дотриманням правил орфоепії. • Складання речень i мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. • Підготовка аудіоповідомлення для соцмереж про поширені помилки в наголошувані слів. • Складання тексту, у якому всі слова починаються однаковою буквою. |
Учень/учениця:
|
|
|
46 |
Орфоепічна помилка (практично). Фонетична транскрипція |
|
|
|||
47 |
Приголосні тверді i м’які. Напівпом’якшені приголосні |
|
|
|||
48 |
Приголосні дзвінкі i глухі, шиплячі (повторення) |
|
|
|||
49 |
Вимова звуків, які позначаємо буквами г і ґ |
|
|
|||
50 |
Контрольний диктант за І семестр |
|
|
|||
51 |
Аналіз контрольного диктанту. Робота над помилками |
|
|
|||
52 |
Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука) |
|
|
|||
53 |
Співвідношення звуків i букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення) |
|
|
|||
54 |
Склад |
|
|
|||
55 |
Основні правила переносу |
|
|
|||
56 |
Наголос. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням. Орфоепічний словник i словник наголосів |
|
|
|||
57 |
Записування слова фонетичною транскрипцією (тренувальні вправи) |
|
|
|||
58 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми |
|
|
|||
59 |
Контрольна робота №4 з теми «Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос» (тести) |
|
|
|||
60 |
РМ №11 Особливості будови розповіді. Написання твору-розповіді на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом). Редагування твору |
|
|
|||
61 |
РМ №12 Аналіз твору-розповіді. Читання мовчки та вголос. Відповіді на запитання за змістом прочитаного |
|
|
|||
62 |
Складання й розігрування діалогів з використанням слів, у вимові яких часто трапляються помилки (випадок, черговий, вимова, запитання, завдання та ін.) |
|
|
|||
63 |
Запис аудіолиста-привітання з дотриманням правил орфоепії |
|
|
|||
64 |
Мовна вікторина (повторення вивченого в першому семестрі) |
|
|
|||