УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
7 КЛАС
(Відповідно до навчальної програми:
Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами,
затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)
2 год на тиждень (70 годин на рік)
І семестр – 32 год
ІІ семестр – 38 год
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
|
К-сть |
К-сть |
||
Контрольні роботи у формі: |
Всього |
2 |
3 |
контрольного класного твору |
1 |
1 |
|
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
2 |
2 |
|
Позакласне читання |
2 |
2 |
|
Виразне читання |
1 |
1 |
|
Література рідного краю |
2 |
2 |
|
Розвиток мовлення |
2 у+п |
2 у+п |
Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»1 – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
Метою вивчення наскрізної лінії «Громадянська відповідальність»2 є формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.
Вивченням наскрізної лінії «Здоров’я і безпека» 3 прагнемо сформувати учня духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінним членом суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
Вивчення наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність»4 забезпечить краще розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
І СЕМЕСТР
№ п/п |
Тема уроку
|
Дата |
Примітка |
|||||||
|
Вступ. Коригуюче навчання |
|
|
|||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||||||
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє функції літератури як мистецтва слова та називає їх.
|
Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про функції мистецтва, його місце в житті людини.
|
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби в читанні художніх творів та ознайомленні з іншими видами мистецтва. |
||||||||
Наскрізні лінії «Здоров’я і безпека» НЛ–3 сформувати учня духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінним членом суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
|
||||||||||
1 |
Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва |
|
|
|||||||
ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ |
||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||||||
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє зміст козацьких і чумацьких пісень; добирає висловлювання відомих людей про українські пісні, коментує їх; вдумливо читає суспільно-побутові пісні, коломийки; аналізує їхній зміст, образи, настрої, з’ясовуючи роль художніх засобів, специфічні ознаки народної пісні та коломийки. Вивчає напам’ять: 1 пісню (на вибір).
|
Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про роль народної пісні в житті людини; про відповідальність кожного за збереження духовної спадщини для майбутніх поколінь; розуміє важливість відродження народної творчості для сьогодення; зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва.
|
Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення значення пісенної спадщини українців, усвідомлення важливості відродження й вивчення оригінальної творчості в наш час. |
||||||||
Наскрізні лінії Громадянська відповідальність»НЛ-2 формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави. «Здоров’я і безпека»НЛ-3 сформувати учня духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінним членом суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища. |
||||||||||
|
Суспільно-побутові пісні |
|
|
|||||||
2 |
Суспільно-побутові пісні. Жанрово-тематичне розмаїття пісень. Козацькі пісні. «Ой на горі та женці жнуть». Героїзм у козацьких піснях ТЛ: суспільно-побутові пісні |
|
Вивчити напам’ять 1пісню (на вибір) |
|||||||
3 |
Чумацькі пісні. «Ой у степу криниченька». Трагізм у чумацьких піснях |
|
||||||||
|
Коломийки |
|
||||||||
4 |
«Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Гумор і любов до життя ТЛ: коломийки |
|
||||||||
5 |
Урок мовленнєвого розвитку №1. Складання коломийок |
|
РМ №1 (Усно) |
|||||||
ПРО МИНУЛІ ЧАСИ Іван Франко |
||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||||||
Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає коротко про І. Франка; знає історичну основу повісті; переказує і коментує зміст; визначає тему повісті; характеризує образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка; підтверджує власну думку цитатами з тексту; визначає улюбленого героя; аналізує роль художніх засобів, особливості мови; пояснює роль діалектизмів. |
Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації; розуміє значення історичної пам’яті для кожної людини, приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині.
|
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби виховання патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей. |
||||||||
Наскрізні лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» НЛ-1формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства. «Громадянська відповідальність» НЛ-2 формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави. Підприємливість і фінансова грамотність»НЛ-4 забезпечить краще розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі. |
||||||||||
6 |
Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут» ТЛ: історична повість |
|
|
|||||||
7 |
Іван Франко. «Захар Беркут». Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників |
|
|
|||||||
8 |
Іван Франко. «Захар Беркут». Патріотична ідея у творі |
|
|
|||||||
9 |
Іван Франко. «Захар Беркут». Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті |
|
|
|||||||
10 |
Іван Франко. «Захар Беркут». Лідерські якості головного героя твору Урок виразного читання №1.Читання окремих фрагментів повісті І.Франка «Захар Беркут» |
|
ВЧ №1 |
|||||||
11 |
Контрольна робота №1. Вступ. Із пісенних скарбів. Про минулі часи |
|
КР №1 (Тест) |
|||||||
Тарас Шевченко |
||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||||||
Предметні компетентності Учень / учениця: знає про творче життя поета; розуміє значення його творчості для українського народу; виразно й осмислено читає твори; аналізує роздуми поета про сирітське дитинство; пояснює роль контрасту та інших художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»; визначає ознаки балади («Тополя»), фольклорну основу твору, народно-пісенні засоби; аналізує твір «Заповіт».
|
Ключові компетентності Учень / учениця: дискутує з приводу порушених у творах проблем; критично оцінює тексти; зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва.
Вивчає напам’ять: «Як умру, то поховайте...».
|
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення великого значення для формування особистості почуття вірності (ідеї, батьківщині, любові, принципам). |
||||||||
Наскрізні лінії «Громадянська відповідальність» НЛ-2 формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.
|
||||||||||
12 |
Тарас Шевченко. Життєпис поета. Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…») |
|
|
|||||||
13 |
Тарас Шевченко. Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя») ТЛ: балада, метаморфози |
|
|
|||||||
14 |
Тарас Шевченко. «Як умру, то поховайте…» – твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього ТЛ: ідея |
|
Вивчити напам’ять |
|||||||
Андрій Чайковський |
||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||||||
Предметні компетентності Учень / учениця: аналізує повість; визначає її жанрові ознаки; характеризує образи козаків-запорожців; з’ясовує фольклорні мотиви, засоби; висловлює власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя.
|
Ключові компетентності Учень / учениця: складає план до характеристики Павлуся; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі й образотворчому мистецтві.
|
Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби виховання лицарських чеснот, почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси, справедливості. |
||||||||
Наскрізні лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» НЛ-1формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства. «Громадянська відповідальність» НЛ-2 формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави. |
||||||||||
15 |
Андрій Чайковський. «За сестрою». Коротко про митця. Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті ТЛ: героїко-романтична повість, композиція |
|
|
|||||||
16 |
Андрій Чайковський. «За сестрою». Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. |
|
|
|||||||
17 |
Андрій Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків ТЛ: романтичний герой |
|
|
|||||||
18 |
Андрій Чайковський. «За сестрою». Родинні цінності і патріотизм у творі. Фольклорні мотиви, засоби (прийом гіперболізації) |
|
|
|||||||
19 |
Урок позакласного читання №1. Андрій Чайковський «Богданко» |
|
ПЧ №1 |
|||||||
20 |
Контрольна робота №2. Про минулі часи |
|
КР №2 (Тест) |
|||||||
21 |
Урок літератури рідного краю №1. Край, де щедрістю все дише. Т.Яковенко |
|
ЛРК №1 |
|||||||
Михайло Стельмах |
||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||||||
Предметні компетентності Учень / учениця: знає про звичаї і традиції українського народу; переказує зміст розділів повісті; характеризує образ Михайлика, його сприйняття життя, образи діда, батьків, подружки Люби; визначає головну думку твору; з’ясовує роль художніх засобів та елементів фольклору; пояснює своє розуміння образу гусей-лебедів. |
Ключові компетентності Учень / учениця: усвідомлює необхідність гармонійного розвитку особистостідля самореалізації; дискутує щодо проблем самореалізації творчої особистості;поваги до представників старшого покоління. |
Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до старших, любов до батьків, природи і світу – важливі моральні цінності людини. Потреба розвивати фантазію, уяву. |
||||||||
Наскрізні лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» НЛ-1формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства. «Громадянська відповідальність» НЛ-2 формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави. «Здоров’я і безпека»НЛ-3 сформувати учня духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінним членом суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища. |
||||||||||
22 |
Михайло Стельмах. Коротко про митця. Поетичне сприйняття світу. «Гуси-лебеді летять…» – автобіографічна повість про дитинство ТЛ: автобіографічний твір |
|
|
|||||||
23 |
Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи і світу дитячої душі Образ гусей-лебедів |
|
|
|||||||
24 |
Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців |
|
|
|||||||
25 |
Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять…». Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика Урок мовленнєвого розвитку №2. Створення каліграм про природу |
|
РМ №2 (Письмово) |
|||||||
26 |
Урок літератури рідного краю №2.В.Горлей |
|
ЛРК №2 |
|||||||
Григір Тютюнник |
||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
||||||||||
Предметні компетентності |
Ключові компетентності |
НЛ–1, 2, 3 |
||||||||
Наскрізні лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» НЛ-1формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства. «Громадянська відповідальність» НЛ-2 формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи; ґрунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави. «Здоров’я і безпека»НЛ-3 сформувати учня духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінним членом суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища. |
||||||||||
27 |
Григір Тютюнник. Цікавий епізод з дитинства письменника. Автобіографічна основа повісті «Климко» |
|
|
|||||||
28 |
Григорій Тютюнник «Климко». Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви |
|
|
|||||||
29 |
Григорій Тютюнник «Климко». Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних |
|
|
|||||||
30 |
Григір Тютюнник. «Климко». Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь) ТЛ: художня деталь |
|
|
|||||||
31 |
Урок позакласного читання №2. Г.Тютюнник. «Вогник далеко в степу» |
|
ПЧ №2 |
|||||||
32
|
Контрольна робота №3. Про минулі часи |
|
КР №3 (Твір) |
|||||||
|
|
|
|
|||||||
|
«ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ — ЛЮДИНА…» |
|
|
|||||||
35 |
Відомості про Олексу Стороженка, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми в оповіданні «Скарб» |
|
|
36 |
Олекса Стороженко. «Скарб». Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання |
|
|
37 |
Богдан Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально-етичні проблеми у творі |
|
|
38 |
Богдан Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)». Збереження загальнолюд-ських цінностей – необхідна умова життя в суспільстві. Трагічна й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі |
|
|
39 |
Урок позакласного читання №3. М.Стельмах. «Щедрий вечір» |
|
ПЧ №3 |
40 |
Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив…» |
|
Вивчити напам’ять 1 вірш (на вибір) |
41 |
Ліна Костенко. «Кольорові миші». Ідея зіткнення неповторності й буденності. Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни |
|
|
42 |
Ліна Костенко. «Чайка на крижині». Духовне багатство – найбільший скарб у житті |
|
|
43 |
Ліна Костенко. «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально |
|
|
44 |
Контрольна робота № 4. Ти знаєш, що ти -людина |
|
КР №4 (тест) |
45 |
Урок літератури рідного краю № 3.
|
|
ЛРК №3 |
46 |
Василь Симоненко. Коротко про митця. «Лебеді материнства» Громадянські, патріотичні мотиви його лірики. |
|
Вивчити напам’ять 1 вірш (на вибір) |
47 |
В.Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина?». Загальнолюдські цінності та ідеї |
|
|
48 |
В.Симоненко. «Гей, нові Колумби й Магелани». Заклик поета відкривати «духовні острови» в інтелектуальному морі свого народу |
|
|
49 |
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній |
|
|
50 |
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного |
|
|
51 |
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Добро і зло в повісті, у сучасному світі та людині. |
|
|
52 |
Урок мовленнєвого розвитку №3. Складання анкети головного героя твору Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» |
|
РМ №3 (письмово) |
53 |
Урок виразного читання №2. Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» |
|
ВЧ №2 |
54 |
Любов Пономаренко. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності ТЛ: новела |
|
|
55 |
Любов Пономаренко. «Гер переможений». Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин) |
|
|
56 |
Контрольна робота №5. Ти знаєш, що ти людина |
|
КР №5 (твір) |
|
МИ – УКРАЇНЦІ |
|
|
57 |
Олег Ольжич. Українські національні герої, лицарі духу. «Захочеш – і будеш». Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом |
|
|
58 |
Олена Теліга. «Сучасникам». Моральний заповіт нащадкам |
|
|
59 |
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Повість про пригоди українського силача |
|
|
60 |
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості |
|
|
61 |
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність |
|
|
62 |
Урок мовленнєвого розвитку №4. «Нова пригода Івана Сили». Продовження повісті Олександра Гавроша |
|
РМ №4 (усно) |
63 |
Урок позакласного читання №4. А.Дімаров.«Блакитна дитина» |
|
ПЧ №4 |
64 |
Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник». Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них |
|
Вивчити напам’ять 1 вірш (на вибір) |
65 |
Андрій Малишко. «Чому, сказати, й сам не знаю…». Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті |
|
|
66 |
Ліризм поезій А. Малишка |
|
|
67 |
Урок літератури рідного краю № 4. «Летючий промінь вічності». Тамара Севернюк |
|
ЛРК №4 |
68 |
Контрольна робота №6. Ми - українці |
|
КР №6 (тест) |
69-70 |
Твори, які вивчались упродовж року й викликали найбільшу зацікавленість |
|
|