Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка «Кобзар»). Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 7 класу закладів загальної середньої освіти із використанням інфомедійного компоненту, присвячена вивченю творчості Т.Г.Шевченка в школі.
Перегляд файлу

Українська література. 7 клас

Тема:Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка «Кобзар»). Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»)

Мета: формувати предметні компетентності: пригадати основні відомості про життєвий шлях Т.Шевченка, викуп поета з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, видання збірки «Кобзар», виразно та осмислено читати поезію; формувати вміння аналізувати роздуми поета про сирітське дитинство; пояснювати роль контрасту та інших художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»; формувати загальнокультурні компетентності: виховувати повагу до творчості Тараса Шевченка; обізнаність та самовираження у сфері  культури: зіставляти специфіку розкриття певної теми в різних видах мистецтва; формувати здоров`язбережувальні компетентності: пропагувати психоемоційне здоров’я шляхом використання кольоротерапії; уміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас; працювати в парах; формування інфомедійної грамотності: розвивати вміння розрізняти різні журналістські жанри, ознайомитися з рецензією як жанром журналістики, учитися створювати власні рецензії на різні види мистецтва

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, робочі зошити, роздатковий матеріал, папір А4 формату, кольорові олівці та фломастери

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Іван Франко писав: «Він був сином мужика — і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури».

Про кого йдеться в цитаті? Кого з відомих українських поетів мав на увазі Франко? (відповіді учнів)

Безперечно, Тарас Григорович Шевченко – «велетень у царстві людської культури», і саме йому буде присвячений сьогоднішній урок, на якому ви поповните свої знання про життя та творчість письменника, а також познайомитесь із його автобіографічним твором «Мені тринадцятий минало…»

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

Тож тема нашого уроку: «Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка «Кобзар»). Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»)» (учні записують у зошити).

Завдання, які ставимо перед собою:

  • пригадати основні відомості про життєвий шлях Т.Шевченка, викуп поета з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, видання збірки «Кобзар»;
  • виразно та осмислено читати поезію;
  • Сигнальні картки "Світлофор" .Сигнальні картки "Світлофор" .формувати вміння аналізувати роздуми поета про сирітське дитинство;
  • пояснювати роль контрасту та інших художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»;
  • розвивати вміння розрізняти різні журналістські жанри, ознайомитися з рецензією як жанром журналістики, вчитися створювати власні рецензії на різні види мистецтва

ІV. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Перш ніж ми приступимо до опрацювання теми уроку, пригадаймо основні відомості про життя Тараса Шевченка. Для цього пограємо гру «Так чи Ні». Я читатиму твердження, якщо ви з ними згодні, піднімаєте зелену сигнальну картку, якщо не згодні – червону та коментуєте свій вибір.

Гра «Так чи Ні»

  • Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року;
  • поет народився в родині кріпака;
  • місце його народження – село Моринці на Чернігівщині;
  • Тарас навчався в Академії мистецтв у Москві;
  • його поетична збірка «Кобзар»;
  • збірка була видана 1845 року.

V. Основний зміст уроку

Вчитель. Із попереднім завданням ви впоралися. Тож попрацюємо в групах, продовжуючи знайомитися з іншими моментами із життя великого поета.

  1.                     Робота в групах «Викуп поета з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, видання збірки «Кобзар»

Вчитель. Тож попрацюємо в групах (об’єднуються в групи). Кожна з груп отримає матеріал для опрацювання, який потрібно презентувати у вигляді ментальної карти (працюють 5 хвилин та презентують карти).

Орієнтовний матеріал для 1 групи: «Викуп поета з неволі»

Улітку 1836 р. Шевченко познайомився зі своїм земляком — художником І. Сошенком, а через нього — з Євгеном Гребінкою, В. Григоровичем і О. Венеціановим.

5 квітня (17 квітня) 1838 р. Шевченко разом з А. Мокрицьким відвідують Ермітаж, де оглядають твори видатних художників (Ван-Дейка, Рубенса, Веласкеса, Гвідо Рені та інших), говорять про достоїнства їхніх полотен.

Навесні 1838 р. Карл Брюллов та Василь Жуковський викупили молодого поета з кріпацтва. Пан погодився відпустити кріпака за великі гроші — 2500 рублів. Щоб їх здобути, Карл Брюллов намалював портрет Василя Жуковського — вихователя спадкоємця престолу, і портрет розіграли в лотереї, у котрій взяла участь царська родина. Лотерея відбулася 22 квітня (4 травня) 1838 року, а 25 квітня (7 травня) Шевченкові видали відпускну.

 

Орієнтовний матеріал для 2 групи: «Навчання Шевченка в Петербурзькій академії мистецтв»

1838 рік. 24-річного Т.Шевченка викуповують із кріпацтва, і він розпочинає своє семирічне навчання в Петербурзькій Академії мистецтв  під керівництвом видатного живописця Карла Брюллова як вільний слухач.

В Академії існувала традиція – старшокурсники їздили до Риму для продовження навчання й підвищення своєї кваліфікації. Тарас також загорівся цією ідеєю. Для поїздки й життя в Римі треба було чимало коштів. Академія рідко кому фінансувала поїздку.

Після виходу в світ 1840 року «Кобзаря» і написання в 1841 р. «Гайдамаків» Тарас Шевченко стає доволі популярним і модним поетом у середовищі українського дворянства та інтелігенції. Користуючись цим, він продає право на видання своїх поетичних творів одному з петербурзьких видавництв, а одночасно задумує реалізувати комерційний мистецький проект «Живописна Україна», який мав би за розрахунками митця принести йому частину коштів для римської подорожі.

11 травня 1843 р. Т.Шевченко отримав чотиримісячну відпустку в академії для поїздки в Україну, щоб підготувати «замальовки» для майбутнього альбому. Одночасно він планував писати портрети на замовлення, щоб заробити гроші.

До вересня 1843 р. Т.Шевченко  мандрував Лівобережжям  України, відвідав колишнього учасника декабристського руху Олексія Капніста, у Яготині гостював у князя Миколи Рєпніна-Волконського, де, на замовлення Григорія Тарновського, пише низку полотен, зокрема й портрет Миколи Рєпніна. Там же він познайомився з донькою князя Миколи Рєпніна – Варварою, яка з величезною симпатією поставилася до творчості молодого поета й митця та впродовж усього життя йому допомагала.

Перебуваючи під впливом побаченого в Україні, 9 жовтня 1843 р. поет створює свою знамениту «Розриту могилу». Одночасно працює над ескізами до майбутнього альбому «Живописна Україна».

На початку 1844 р. Т.Шевченко повертається до Петербурга. У столиці імперії перед ним постають два головні завдання: завершити навчання в Академії та знайти спонсорів для видання «Живописної України».

11 листопада 1844 р. комітет Товариства заохочення художників ухвалив рішення надати Т.Шевченкові  300 рублів сріблом на друк першого видання «Живописної України».  До кінця того ж року альбом із шести офортів («У Києві», «Видубицький монастир», «Судня рада», «Старости», «Казка», «Дари в Чигирині») був опублікований.

Навесні 1845 р. Т.Шевченко подав заяву до Ради Академії мистецтв із проханням надати йому звання художника. Рада Академії постановила удостоїти його звання некласного художника. Загальні збори Академії підтвердили це рішення  і  Шевченко отримав право виїхати з Петербурга до України як титулований художник.

 

Орієнтовний матеріал для 3 групи «Видання збірки «Кобзар»

1840, 26 квітня – у Петербурзі вийшло перше видання «Кобзаря» Тараса Шевченка.

«Ся маленька книжечка відразу відкрила немов новий світ поезії, вибухла мов джерело чистої, холодної води, заясніла невідомою досі в українському письменстві ясністю, простотою і поетичною грацією вислову», – писав Іван Франко.

Видання побачило світ за сприяння відомого письменника Євгена Гребінки. «Кобзар» надрукувало приватне видавництво Фішера в Санкт-Петербурзі коштом полтавського землевласника Петра Мартоса.

Останній приписував собі славу відкриття Шевченка-поета, оповідаючи, як замовив молодому і талановитому художнику свій портрет. І одного разу, коли Тарас Шевченко на хвилинку відлучився, знудьгований поміщик підняв із підлоги аркуш паперу з віршами. Прочитане вразило. Тарас Шевченко дістав із-під ліжка коробку, в якій зберігав свої твори, а Петро Мартос негайно відніс їх до Євгена Гребінки.

Насправді Шевченко ще в 1838-му віддав Євгену Гребінці п’ять своїх поезій для публікації в альманасі «Ластівка» (його видали лише в 1841-му), і той перебував у захваті від творчості Тараса.

До «Кобзаря» увійшли 8 поезій: «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка» («Нащо мені чорні брови»), «До Основ’яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч» та «Думи мої, думи, лихо мені з вами».

Книга мала зручний формат і була видрукувана на якісному папері тиражем 1000 примірників. На початку книгу прикрашав офорт за малюнком Василя Штернберга «Кобзар із поводирем».

Існує два варіанти видання: з кількістю сторінок 106 та 116. Це пов’язано з тим, що перший наклад вийшов практично не цензурований, а після шаленого розголосу, який отримав «Кобзар» своїм антиімперським спрямуванням, його було піддано більш жорсткій цензурі і всі подальші примірники були надруковані з купюрами. Припускають, що це зробив сам Мартос, злякавшись санкцій.

Книга швидко розійшлася (згідно газетних оголошень, продавалася по карбованцю сріблом за примірник), виторг Петра Мартоса склав приблизно 400 карбованців сріблом.

«Багато праці коштувало мені умовити Шевченка», – згадував Мартос. Натомість Михайло Лазаревський наводив слова поета: «Шевченко розповідав мені, що перше видання вийшло майже проти його волі й що при розрахунках із видавцем він одержав непомірно малу вигоду».

Після виходу збірки Тараса Шевченка почали називати Кобзарем.

Арешт і заслання поета в 1847-му спричинили заборону й вилучення «Кобзаря» з книгосховищ, через що видання стало рідкісним ще в ті часи.

Насьогодні у світі збереглося лише кілька примірників книги.

Друге видання побачило світ у 1844-му, третє – в 1860-му. Вони доповнювалися новими творами, відтак «Кобзар» став головною книгою Тараса Шевченка.

  1. Робота над змістом твору «Мені тринадцятий минало»
    1.  Виразне читання поезії вчителем та учнями
    2.  Бесіда за прочитаним
  • які враження викликала поезія?
  • яка тема та ідея твору?
  • що вам відомо про кріпацтво?
  • які роботи виконували діти-підлітки, прислужуючи панам?
  • якою була доля малого Тараса
  • хто допоміг хлопцю, коли він розплакався? Як він це сприйняв?
  • чому, на думку хлопця, Бог нічого йому не дав?
  • що чому протиставляється в поезії?

Хвилинка релаксації «Кольоротерапія»

Вчитель. Ми з вами багато працювали, а зараз трішки відпочинемо, порелаксуємо за допомогою кольоротерапії червоним кольором, адже це колір здоров'я, життя, енергії, сили, влади (перегляд відео «Кольоротерапія червоним кольором» https://www.youtube.com/watch?v=GWGZIBGMneI)

  1.  Теорія літератури

Вчитель. Ви помітили, що твір Тараса Шевченка побудований на протиставленні. Такий літературний прийом називається контрастом. Давайте дізнаємось більше про цей прийом.

Отже, контраст – літературний прийом протиставлення явищ, предметів, характерів, що посилює змістовне й емоційне звучання твору.

Бесіда

  • для чого, на вашу думку, Шевченко використав контраст?
  • які художні засоби є у творі?
  1. Робота за картиною І.Їжакевича «Тарас-Пастух»

Файл:Їжакевич. Мені тринадцятий минало.jpg — ВикипедияВчитель. Ми розглянемо репродукцію полотна І.Їжакевича «Тарас-пастух», створеного у 1935 р. Картина знаходиться у Київському музеї Т. Г. Шевченка.

Бесіда

-    хто є героєм картини?

- а якби картина не мала назви, чи зрозуміли б ви її зміст?

- опишіть героя картини - малого пастушка;

- як одягнутий хлопчик?

- що зображено на другому плані картини

- що можна сказати про кольори полотна?

- які думки, почуття і настрої викликає картина

4. Вправа «Попрацюймо критиками»

Вчитель. А зараз я пропоную вам уявити себе критиками – тими, хто аналізує, оцінює певний твір літератури чи мистецтва (мета такої діяльності - поцінування художньої своєрідності нових мистецьких творів, їх естетичної вартості, виявлення провідних тенденцій культурного процесу) і створити рецензію на вірш Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало» та картину І.Їжакевича «Тарас-пастух». Перший ряд працюватиме з поезією, другий – з картиною в парах. Але для цього розглянемо таблицю «Жанри журналістики» та ознайомимося з рецензією як журналістським жанром (після чого учні працюють над написанням рецензій)

 

Жанри журналістики

 

Інформаційні:

Аналітичні:

Художньо-публіцистичні:

Замітка

Стаття

Нарис

Репортаж

Рецензія

Памфлет

Інтерв’ю

Огляд

Фейлетон

 

 

Есе

Рецензія – це один з найпоширеніших аналітичних жанрів, мета якого аналіз, оцінка художнього, мистецького, публіцистичного, наукового твору, зіставлення його з життям, а також розгляд порушених у творі суспільних проблем.

Як писати рецензію?

1. Прочитайте твір (перегляньте кінофільм, відвідайте виставу…), за яким будете писати рецензію.

2. Визначте тему, що розкриває автор твору, який ви рецензуєте.

3. Прокоментуйте назву твору.

4. Висловте свою думку про зміст твору, проблеми, які порушує автор, про ідею твору.

5. Напишіть, чи вважаєте ви проблеми, про які пише автор, актуальними в наш час; чи поділяєте ви точку зору автора на ці проблеми.

6. Розкажіть, в чому збігається чи не збігається ваше сприйняття предмета мовлення з авторським.

7. Відзначте мовленнєві засоби, які складають своєрідність стилю автора.

 

 

5.Вправа «Мистецький журнал»

Вчитель. А тепер уявіть, що написані вами рецензії потрібно опублікувати в мистецькому журналі. Запропонуйте його назву та створіть на папері за допомогою кольорових олівців та фломастерів ескіз його обкладинки (працюють в парах кілька хвилин та презентують роботи)

VІ. Закріплення вивченого

«Мікрофон»

Читаючи поезію Т.Шевченка «Мені тринадцятий минало…» я задумався/задумалася про…»

VІІ. Рефлексія уроку

Вчитель. Наш урок підходить до завершення. Пропоную підвести підсумки за допомогою методу «Три М» - момент, що сподобався, момент, який найкраще запам’ятався, момент, над яким потрібно попрацювати ще, після чого пояснити, чи виконали ми, працюючи на уроці, поставлені завдання, які були такими:

  • пригадати основні відомості про життєвий шлях Т.Шевченка, викуп поета з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, видання збірки «Кобзар»;
  • виразно та осмислено читати поезію;
  • формувати вміння аналізувати роздуми поета про сирітське дитинство;
  • пояснювати роль контрасту та інших художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»;
  • розвивати вміння розрізняти різні журналістські жанри, ознайомитися з рецензією як жанром журналістики, вчитися створювати власні рецензії на різні види мистецтва

VІІІ. Етап оцінювання роботи учнів на уроці

ІХ. Домашнє завдання: перечитати виразно поезію, написати її власне продовження у віршовій чи прозовій формі             

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Лобатюк Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Глуханюк Олена Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Олексіївна Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
13 вересня 2021
Переглядів
6983
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку