Астрономія 11 клас
І семестр
№ |
Дата проведення |
Тема уроку |
Примітки |
|
ВСТУП. ПРЕДМЕТ АСТРОНОМІЇ. ЇЇ РОЗВИТОК І ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. КОРОТКИЙ ОГЛЯД ОБ’ЄКТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В АСТРОНОМІЇ |
|
|
1. |
02.09.2022 |
Астрономія – фундаментальна наука, яка вивчає об’єкти Всесвіту та Всесвіт у цілому. Галузі астрономії. Зв’язок астрономії з іншими науками. Історія розвитку астрономії. Псевдонауковість астрології та її завбачень. Значення астрономії для формування світогляду та культури людини. Об’єкти дослідження та просторово-часові масштаби в астрономії. |
|
Очікувані результати: Знаннєвий компонент Учень/учениця: оперує поняттями і термінами: астрономія; видатні астрономи (Птолемей, Коперник, Ґалілей, Кеплер, Гершель, Габбл та ін.); сучасні галузі астрономії. Пояснює причини, що зумовили зародження й розвиток астрономії; зв’язок астрономії з іншими науками, значення астрономії у формуванні світогляду людини, роль астрономії та космонавтики в розв’язанні глобальних проблем людства. Наводить приклади з історії розвитку астрономії у світі й в Україні, зв’язку астрономії з іншими науками, внеску видатних вчених світу та України в астрономічну науку, об’єктів Всесвіту, використання астрономічних знань в життєдіяльності людини. Діяльнісний компонент Учень/учениця: характеризує головні віхи розвитку астрономії; астрономію як спостережну науку, астрономічні знання як чинник культури; просторово-часові масштаби в астрономії. Формулює визначення астрономії як науки. Ціннісний компонент Учень/учениця: висловлює судження про астрономію як фундаментальну фізико-математичну науку, про хибність та ненауковість астрології. Обґрунтовує практичне значення астрономії. |
|||
|
|
ТЕМА 1. НЕБЕСНА СФЕРА. РУХ СВІТИЛ НА НЕБЕСНІЙ СФЕРІ |
|
2. |
09.09.2022 |
Небесні світила й небесна сфера. Сузір’я. Зоряні величини. |
|
3. |
16.09.2022 |
Визначення відстаней до небесних тіл. Небесні координати. |
|
4. |
23.09.2022 |
Астрономія та визначення часу. Типи календарів |
|
5. |
30.09.2022 |
Практична робота №1. Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення положення світил на небесній сфері за допомогою карти зоряного неба (зоряного глобуса). Інструктаж з БЖД |
|
6. |
07.10.2022 |
Видимий рух Сонця. Видимі рухи Місяця та планет |
|
7. |
14.10.2022 |
|
|
Очікувані результати: Знаннєвий компонент Учень/учениця: оперує поняттями і термінами: небесна сфера, сузір’я, характерні сузір’я зоряного неба, точки й лінії небесної сфери; екліптика; небесні координати; горизонтальний паралакс, одиниці вимірювання відстаней в астрономії; видима й абсолютна зоряна величина; місцевий, поясний і всесвітній час; типи календарів; закони Кеплера. Називає кількість сузір’їв за сучасним поділом на небі. Пояснює причини видимих рухів світил по небесній сфері, методи визначення відстаней до небесних тіл, а також їх розмірів і маси, принцип визначення місцевого часу, принцип побудови календаря, системи небесних координат, причини сонячних та місячних затемнень. Наводить приклади небесних світил, походження назв сузір’їв, використання різних типів календарів у країнах світу, застосування законів Кеплера. Діяльнісний компонент Учень/учениця: показує на зоряному небі характерні сузір’я, найяскравіші зорі (Сіріус, Арктур, Вега, Капела, Рігель та ін.), планети Сонячної системи, видимі неозброєним оком. Описує добовий рух світил на різних географічних широтах. Характеризує якісно шкалу зоряних величин. Спостерігає зміну вигляду зоряного неба впродовж року, Місяць, планети Сонячної системи; Користується рухомою картою зоряного неба, зоряними атласами. Орієнтується на місцевості по Сонцю і Полярною зорею. Ціннісний компонент Учень/учениця: виявляє ставлення до зоряного неба і його світил. Оцінює використання астрономічних знань для виміру часу та побудови календарів. |
|||
|
ТЕМА 2. МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ |
|
|
8. |
21.10.2022 |
Випромінювання небесних тіл. Методи асторономічних досліджень (спостережень). |
|
9. |
04.11.2022 |
|
|
10. |
11.11.2022 |
Сучасні наземні й космічні телескопи. Астрономічні обсерваторії. Застосування в телескопобудуванні досягнень техніки і технологій. |
|
11. |
18.11.2022 |
Підсумковий урок за темами 1 та 2 (Контрольна робота) |
|
|
Тематична |
|
|
Очікувані результати: Знаннєвий компонент Учень/учениця: оперує поняттями і термінами: телескоп; діапазони електромагнітного спектра; приймач випромінювання; оптичний телескоп; радіотелескоп; космічний телескоп; астрономічна обсерваторія; нейтринна і гравітаційна астрономія. Називає діапазони випромінювання небесних тіл, телескопи та приймачі випромінювання для різних діапазонів електромагнітного спектра, найвідоміші детектори нейтрино та гравітаційних хвиль, провідні астрономічні обсерваторії України та світу. Пояснює вплив атмосфери на астрономічні спостереження, принцип дії оптичного телескопа, відмінності між оптичними телескопами та радіотелескопами, особливості реєстрації випромінювання небесних тіл. Наводить приклади «вікон прозорості» для електромагнітного спектра в атмосфері Землі, методів астрономічних досліджень, приймачів випромінювання небесних тіл, наземних і космічних телескопів та їх застосування для різних діапазонів випромінювання. Діяльнісний компонент Учень/учениця: характеризує застосування в телескопобудуванні досягнень техніки й технологій. Ціннісний компонент Учень/учениця: оцінює важливість астрономічних спостережень у всьому діапазоні електромагнітного спектра |
|||
|
ТЕМА 3. НАША ПЛАНЕТНА СИСТЕМА |
|
|
12. |
25.11.2022 |
Земля і Місяць |
|
13. |
02.12.2022 |
Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс і його супутники |
|
14. |
09.12.2022 |
Планети-гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун та їхні супутники |
|
15. |
16.12.2022 |
Карликові планети. Пояс Койпера, хмара Оорта. |
|
16. |
23.12.2022 |
Малі тіла Сонячної системи – астероїди, комети, метеороїди. |
|
Календарно-тематичне планування уроків фізики та астрономії для 10-11 класів розглянуто на засіданні методичного об’єднання вчителів природничо-математичного циклу 02.09.2022.
ПОГОДЖЕНО
Заступник директора
З навчально-виховної роботи
Туменського ліцею
______________ Ірина ДЕРАЧИЦЬ
05.09.2022