Календарно-тематичне планування уроків з біології у 9 класі на 2018-2019 н. р., складене згідно з чинними «Навчальними програмами для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 5-9 класи», затвердженими МОН молоді та спорту від 12.09.2011 р. № 1051, зі змінами згідно з наказами МОН від 29.05.2015 р. № 584, від 05.08.2016 р. № 948, від 09.08.2017 р. №1/9 436 «Про затвердження змін до навчальних програм для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів»»
Календарне планування уроків біології людини у 9 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ п/п |
Теми уроків Лабораторні роботи,дослідження,проекти |
Дата
|
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
Вступ (орієнтовно 2 год) |
|
|
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|
1 |
Вступний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.
|
|
|
практикує:- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — редставлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;моделює / створює моделі:- простих біологічних систем різних рівнів ( |
оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: основні галузі біології; - рівні організації життя;наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації;пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками;характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|||
Тема 1. Хімічний склад клітини (орієнтовно 8 год) |
|
|
|
|
|
|
3 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
|
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами:- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;- будову й функції нуклеїнових кислот;наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;пояснює:- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;- роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі;- щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок:- про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;- про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток біохімії ( |
4 |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
|
|||
5 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
|||
6 |
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження: Властивостей ферментів |
|
|
|||
7 |
Вуглеводи |
|
|
|||
8 |
Ліпіди.
|
|
|
|||
9 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
|||
10 |
Узагальнення |
|
|
|||
Тема 2. Структура клітини (орієнтовно 6 год) |
|
|
|
|
|
|
11 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
|
порівнює:- будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів;дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує:- взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає:- методи дослідження клітин;- складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції;- основні компоненти та функції ядра;наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;розпізнає:- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує:- хімічний склад клітинної мембрани |
застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
12 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
|
|
|||
13 |
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма .
|
|
|
|||
14 |
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели. |
|
|
|||
15 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|||
16 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
|
|
|||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (орієнтовно 6 год) |
|
|
|
|||
17 |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.
|
|
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері) |
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
висловлює судження:- щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів;- щодо планетарної ролі фотосинтезу;застосовує знання про:- процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя;робить висновок:- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів;- про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів |
18 |
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.
|
|
||||
19 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза
|
|
||||
20 |
Хемосинтез.
|
|
||||
21 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах
|
|
||||
22 |
Контрольна робота №1 |
|
||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год) |
||||||
23 |
Гени та геноми. |
|
|
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
24 |
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
|
|||
25 |
Транскрипція. Основні типи РНК. |
|
|
|||
26 |
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
|
|||
27 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
|||
28 |
Практичні роботи 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
|
||
29 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК. Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|
|
|||
30 |
Статеві клітини та запліднення. |
|
|
|||
31 |
Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
|||
32 |
Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
|||
33 |
Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадко- вої інформації» |
|
|
|||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно 10 год) |
||||||
34 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини
|
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
висловлює судження:- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
35 |
Закони Менделя. |
|
||||
36 |
Ознака як результат взаємодії генів. Практичні роботи 3. Складання схем схрещування. |
|
||||
37 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
||||
38 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
||||
39 |
Форми мінливості. Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|
||||
40 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
||||
41 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
||||
42 |
Сучасні методи молекулярної генетики |
|
||||
43 |
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|
||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год) |
||||||
44 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
|
характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції;- основні характеристики популяції;- елементарні фактори еволюції;- критерії виду; - способи видоутворення;- докази еволюції;- види природного добору;- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія); - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції;наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох |
висловлює судження:- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;- про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток еволюційного учення ( |
45 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
|||
46 |
Механізми видоутворення.
|
|
|
|||
47 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
|||
48 |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини.
|
|
|
|||
49 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя
|
|
|
|||
50 |
Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу» |
|
|
|||
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год) |
||||||
51 |
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
|
|
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;усвідомлює :- значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
52 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
|||
53 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
|
|
|||
54 |
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
|
|||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год) |
||||||
55 |
Екосистема. Різноманітність екосистем
|
|
Екологічна безпека та сталий розвиток (розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) Підприємливість та фінансова грамотність (усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі).Здоров’я і безпека (розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистемиГромадянська відповідальність (спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності |
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
56 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
|
|
||||
57 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
|
||||
58 |
Стабільність екосистем та причини її порушення.
|
|
||||
59 |
Біосфера як цілісна система. .
|
|
||||
60 |
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
||||
61 |
Узагальнення знань |
|
||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год) |
|
|
|
|||
62 |
Введення в культуру рослин Одомашнення тварин.
|
|
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння сучасних технологій у застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів) Підприємливість і фінансова грамотність (класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, ) |
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
63 |
Поняття про селекцію. Методи селекції рослин Методи селекції тварин.
|
|
||||
64 |
Огляд традиційних біотехнологій.
|
|
||||
65 |
Основи генетичної та клітинної інженерії.
|
|
||||
66 |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.
|
|
||||
67 |
Генетично модифіковані організми
|
|
||||
68р |
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
69 |
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем |
|
|
характеризує: - основні загальні властивості живих систем |
оперує термінами: - система |
робить висновок: - про єдність живих систем різних рівнів |
70р |
Повторення вивченого |
|
|