Мета: Освітня.Ознайомити учнів з генетикою як наукою про спадковість і мінливість організмів; почати формувати знання про основні генетичні закономірності успадкування ознак; розкрити основні генетичні поняття; розкрити набір методів генетичних досліджень.
Розвиваюча. Розвивати уміння учнів вибирати головне у матеріалі, що вивчається; уміння працювати з термінами, що утворені від іноземних мов, а також уміння порівнювати та робити висновки і узагальнення.
Виховна.Виховувати бережливе ставлення до живих організмів планети та гордість за досягнення в галузі розвитку генетичної науки.
Урок № ___
Біологія
9 клас
Тема: Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі
Мета: Освітня. Ознайомити учнів з генетикою як наукою про спадковість і мінливість організмів; почати формувати знання про основні генетичні закономірності успадкування ознак; розкрити основні генетичні поняття; розкрити набір методів генетичних досліджень.
Розвиваюча. Розвивати уміння учнів вибирати головне у матеріалі, що вивчається; уміння працювати з термінами, що утворені від іноземних мов, а також уміння порівнювати та робити висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до живих організмів планети та гордість за досягнення в галузі розвитку генетичної науки.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
У 1914 році в Англії ремонтували собор. Роботами керував нащадок першого герцога Шрюсбері Джона Тальбота, похованого у цьому соборі 1453 року. Джон Тальбот був історичною постаттю. Він воював проти Жанни д’Арк і помер від ран. Чотирнадцять поколінь відділяли рицаря п’ятнадцятого століття від його нащадків початку двадцятого.
Нащадок розкрив гробницю. Те, що в ній лежав Тальбот, не викликало сумнівів. На кістках п’ятнадцятого століття були ушкодження, які свідчили про рани, згадувані літописцями Столітньої війни. Про встановлення портретної схожості не могло бути й мови. І тут виявився неспростовний доказ спорідненості, надійніший, аніж засвідчені нотаріусом генеалогічні документи: на одному з пальців скелета дві фаланги зрослися в одну.
Нащадок порубаного французами герцога радісно простягнув свідкам, що були присутні під час розкриття гробниці, свою руку з розчепіреними пальцями. На тій же руці, що й у скелета, ті ж дві фаланги виглядали як одна. їх зростив домінантний алель, фенотипічний прояв якого в медицині називають симфалангією.
Отакою є сила гена. Така сила спадковості.
Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Історія виникнення генетики
Генетика(від грецьк.генезис— походження) — наука про спадковість і мінливість живих організмів. В її основу були покладені закономірності спадковості, виявлені Г. Менделем під час вивчення різних сортів і гібридів гороху в 1860-х роках (гібридизація). Народження генетики відносять до 1900 року, коли Х. де Фріз, К. Корренс і Є. Чермак повторно відкрили закон Г. Менделя (закономірності успадкування ознак). Залежно від об’єкта дослідження виділяють генетику рослин, тварин, мікроорганізмів і людини тощо. Сам термін «генетика» було запропоновано англійським генетиком В. Бетсоном 1905 (1906) року.
Термін «хромосома» - Т.Х.Морган 1914 рік
Генетика як наука виникла внаслідок практичних потреб. Підчас розведення домашніх тварин і культурних рослин здавна використовувалася гібридизація порід або сортів, які відрізнялися між собою за певними ознаками. Порівнюючи гібриди з вихідними формами, практики давно помітили деякі особливості успадкування ознак. А поєднання багаторічних спостережень і потреби підвищення врожайності й ефективності сільського господарства і стало причиною бурхливого розвитку генетики у ХХ столітті.
На вивченні генетичних закономірностей ґрунтуються технології створення нових і покращення існуючих порід домашніх тварин, сортів культурних рослин, а також мікроорганізмів, які використовуються у фармацевтичній промисловості й медицині. Велике значення має генетика для медицини та ветеринарії, оскільки багато хвороб людини і тварин є спадковими та для їх діагностики, лікування й профілактики потрібні генетичні дослідження.
2. Основні генетичні поняття, терміни
Ген - це ділянка молекли ДНК, що зберігає й передавальний спадкоємну інформацію.
Алель — один з можливих станів (варіантів) гена.
Домінантний алель — алель, який пригнічує прояв іншого алеля певного гена.
Рецесивний алель — алель, прояв якого пригнічується.
Локус — місце розташування алелей певного гена на хромосомі.
Гомозигота — диплоїдна або поліплоїдна клітина (особина), гомологічні хромосоми якої мають однакові алелі певного гена.
Гетерозигота — диплоїдна або поліплоїдна клітина (особина), гомологічні хромосоми якої мають різні алелі певного гена.
Генотип — сукупність усіх генів клітини.
Фенотип - сукупність всіх ознак і властивостей організму, що сформувалися в процесі його індивідуального розвитку.
Спадковість — здатність живих організмів передавати особинам наступного покоління морфоанатомічні, фізіологічні, біохімічні особливості своєї організації, а також характерні риси становлення цих особливостей у процесі онтогенезу.
Мінливість — властивість організму змінювати свою морфофізіологічну організацію (що зумовлює різноманітність індивідів, популяцій, рас), а також набувати нових ознак у процесі індивідуального розвитку.
3. Основні генетичні символи.
Р – батьківські особини, взяті для схрещування.
Х – знак схрещування.
♀ – жіноча особина.
♂ – чоловіча особина.
G - гамети
F1,2..n – гібридні покоління.
А,В,С – домінантні алелі
а,в,с – рецесивні алелі
АА, аа – гомозиготи.
Аа – гетерозиготи.
АаВв – дигетерозигота
аавв – дигомозигота
4. Методи генетичних досліджень
|
Метод |
Суть методу |
|
Гібридологічний |
Схрещування організмів, вивчення гібридів, успадкування ознак |
|
Генеалогічний |
Вивчення родоводів, характер успадкування ознак у ряді поколінь |
|
Близнюковий |
Дослідження моно- та полізиготних близнюків, вивчення ролі чинників середовища у формуванні ознак організму |
|
Цитогенетичний |
Дослідження каріотипів організмів та мутацій, що пов’язані зі зміною кількості хромосом |
|
Біохімічний |
Вивчення спадкових хвороб, пов’язаних з метаболізмом |
|
Популяційно-статистичний |
Вивчення генетичної структури популяцій, аналіз частоти повторюваності генотипів |
|
Генна інженерія |
Вивчення закономірностей переміщення, перебудови, сполучення генів і зміни спадковості (отримання нових властивостей організму) |
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
1. Що таке генетика?
2. Які є розділи генетики?
3. Назвіть методи генетики.
4. Що таке ген і алельні гени?
6. Що таке гомозигота й гетерозигота, генотип і фенотип?
7. Які завдання сучасної генетики?
8. У чому полягає суть основних методів генетичних досліджень?
9. Які основні поняття генетики?
ІV. Підведення підсумків уроку.
Обговорення та виставлення оцінок
V. Надання та пояснення домашнього завдання.