7 клас
Г Е О Г Р А Ф І Я
«МАТЕРИКИ Й ОКЕАНИ»
(70 годин, 2 години на тиждень). За новою програмою
7 клас
Г Е О Г Р А Ф І Я
«МАТЕРИКИ Й ОКЕАНИ»
(70 годин, 2 години на тиждень)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||||||||||
ВСТУП (1год) |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає материки, частини світу, океани, різні види карт. Діяльнісний компонент: порівнює материки та океани за площею, карти за масштабом та просторовим охопленням; розрізняє в атласах карти показує (знаходить) на картах різного масштабу материки, частини світу, океани. Ціннісний компонент: оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани |
1 |
|
Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення на Землі материків та океанів. Материки і частини світу. Джерела географічної інформації про материки та океани. Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням |
Громадянська відповідальність Уміє пояснювати на конкретних прикладах та доводити практичне значення вивчення материків та океанів
|
|||||||||||||||||
РОЗДІЛ І. Закономірності формування природи материків та океанів(10год) |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає і уявляє форму Землі, дні рівнодення та сонцестояння; розуміє і наводить приклади добових і річних ритмів як наслідків осьового обертання та орбітального руху Землі. Діяльнісний компонент: знаходить на карті екватор, лінії тропіків і полярні кола; пояснює вплив форми Землі та її рухів на природу материків і океанів. |
2 |
|
Тема 1. Форма і рухи Землі Куляста форма Землі та її географічні наслідки. Рухи Землі, їх наслідки |
Здоров’я і безпека Моделює оптимальний режим життя відповідного до добових і річних циклів (ритмів) |
|||||||||||||||||
Ціннісний компонент: оцінює і характеризує наслідки форми Землі, добового і річного рухів Землі на життя людини |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні етапи розвитку геологічної історії Землі, наслідки руху літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості, різних за властивостями повітряних і водних мас, типів клімату, теплих і холодних течій, природних зон на материках; знає і розуміє гіпотези дрейфу материків, загальну циркуляцію атмосфери та їх вплив на природні умови Землі. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші літосферні плити, райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів, кліматичні пояси, найбільші теплі й холодні поверхневі течії, природні зони; пояснює вплив повітряних мас на погодні умови Землі своєї місцевості; аналізує закономірності розміщення форм рельєфу на материках та океанах, причини виникнення океанічних течій розміщення природних комплексів на материках і в океанах, взаємодію і взаємовплив океанів і материків; вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: тектонічної, кліматичної і географічних поясів природних зон. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини; досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу |
3 |
|
Тема 2. Материки й океани — великі природні комплекси географічної оболонки Походження материків та океанічних западин унаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі — на прикладі своєї місцевості. |
|||||||||||||||||
4 |
|
Тектонічні структури: платформи та області складчастості. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах. |
|||||||||||||||||||
5 |
|
Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. |
|||||||||||||||||||
6 |
|
Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів. |
|||||||||||||||||||
7 |
|
Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. Кліматичні пояси і типи клімату Землі. Закономірності розподілу атмосферних опадів. |
|||||||||||||||||||
8 |
|
Водні маси, їх властивості. Океанічні течії. |
|||||||||||||||||||
9 |
|
Природні комплекси материків та океанів. Широтна зональність і висотна (вертикальна) поясність. |
|||||||||||||||||||
10 |
|
Практична робота 1. Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу. Дослідження Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки |
|||||||||||||||||||
11 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
РОЗДІЛ ІІ. Материки тропічних широт |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку; розуміє особливості сучасного рівня соціально-економічного розвитку країн. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; аналізує закономірності розміщення форм рельєфу, кліматичних поясів, вод суходолу, природні зони, зональні типи ґрунтів; описує природу найвідоміших національних парків Африки; визначає типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; держави та їх столиці: Єгипет, Нігерія, Південна Африка. |
12 |
|
Тема 1. Африка Географічне положен Практичні роботи 2. Визначення географічних координат крайніх точок і протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід. ня. Дослідження та освоєння материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення.
Здоров’я і безпека Обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій.
Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів.
Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє важливість напрямків взаємозв’язків України та країн Африки |
|||||||||||||||||
13 |
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. Практичні роботи 3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. |
|||||||||||||||||||
14 |
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Практичні роботи 4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами |
|||||||||||||||||||
15 |
|
Води суходолу. Використання водних ресурсів. |
|||||||||||||||||||
16 |
|
Природні зони, закономірності їх розміщення. |
|||||||||||||||||||
17 |
|
Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|||||||||||||||||||
18 |
|
Населення. Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту. |
|||||||||||||||||||
19 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн; оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка; робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує населення та його господарську діяльність у різних країнах материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: море Карибське; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські, Галапагоські; рівнини: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Льюльяйльяко, Котопахі; річки: Амазонка, Парана, Оріноко; водоспади:Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака; пустелю Атакама; держави та їх столиці: Бразилія, Аргентина, Чилі; порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу, особливості розподілу температури й опадів на материку, прояв широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в Андах; визначає за кліматичними картами і кліматичними діаграмами – типи клімату. |
20 |
|
Тема 2. Південна Америка Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення.
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (вулкан, землетрус) та їх вплив на життя людей.
Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів.
Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та країн Південної Америки |
|||||||||||||||||
21 |
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. |
|||||||||||||||||||
22 |
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. |
|||||||||||||||||||
23 |
|
Води суходолу. |
|||||||||||||||||||
24 |
|
Природні зони. Вертикальна поясність Анд. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|||||||||||||||||||
25 |
|
Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки.
|
|||||||||||||||||||
26 |
|
Практичні роботи 5. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
|||||||||||||||||||
27 |
|
6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. Дослідження Природні унікуми Південної Америки |
|||||||||||||||||||
28 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ціннісний компонент оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Коралове, Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф; півострів Кейп-Йорк; плоскогір’я Західно-Австралійське; низовину Центральну; гори: Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко); річки: Муррей, Дарлінг; озеро Ейр; пустелі: Велика Піщана, Велика пустеля Вікторія; державу Австралійський Союз та її столицю; характеризує особливості географічного положення, головні риси населення та його господарської діяльності; порівнює географічне положення Австралії і Африки. Ціннісний компонент: пояснює вплив рельєфу і клімату на формування вод суходолу, унікальність органічного світу, особливості заселення Австралії; |
29 |
|
Тема 3. Австралія. Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення.
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (лісові пожежі, посухи) та їх вплив на життя людей.
Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та Австралії |
|||||||||||||||||
30 |
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. |
|||||||||||||||||||
31 |
|
Клімат. |
|||||||||||||||||||
32 |
|
Води суходолу. |
|||||||||||||||||||
33 |
|
Унікальність рослинності і тваринного світу. Природні зони. |
|||||||||||||||||||
34 |
|
Зміна природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти Австралії, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|||||||||||||||||||
35 |
|
Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Україна і Австралія. |
|||||||||||||||||||
36 |
|
Практичні роботи: 7. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
|||||||||||||||||||
37 |
|
8. Визначення типів клімату за кліматичними діаграмами |
|||||||||||||||||||
38 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає історію дослідження та освоєння материка , першовідкривачів материка Фадея Беллінсгаузена, Михайла Лазарєва, Роальда Амундсена, Роберта Скотта, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях; наводить приклади про значення міжнародного співробітництва у вивченні Антарктиди; пояснює відмінності між Антарктикою й Арктикою. Діяльнісний компонент: характеризує особливості географічного положення материка; |
39 |
|
Тема 1. Загальні відомості про Антарктиду Географічне положення. Антарктида й Антарктика. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Дискутує щодо перспективних напрямків розвитку окремих видів діяльності людини на материку
|
|||||||||||||||||
40 |
|
Дослідження материка. Українська дослідна станція «Академік Вернадський». Міжнародний статус материка |
|||||||||||||||||||
позначає і показує на карті Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса. Ціннісний компонент оцінює роль України в дослідженні Антарктиди |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає та пояснює представників рослин і тварин світу Антарктики, особливості їх пристосування. Діяльнісний компонент: характеризує риси природи Антарктиди, Антарктики; характеризує особливості тектонічної будови, клімат; пояснює причини утворення суцільного покривного зледеніння, його вплив на природу материка. |
41 |
|
Тема 2. Природа материка Тектонічна будова, рельєф. |
|
|||||||||||||||||
42 |
|
Клімат , рослинність і тваринний світ Антарктиди. Природні багатства, їх використання. Екологічні проблеми материка |
|||||||||||||||||||
Ціннісний компонент обґрунтовує судження про вплив Антарктиди на природні особливості планети |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; пояснює закономірності розміщення форм рельєфу, клімату, внутрішніх вод, типів ґрунтів, рослин і тварин, природних зон, впливу господарської діяльності людей на природу материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри, Делані (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі; річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; водоспад Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне; держави та їх столиці: США, Канада, Мексика; порівнює рельєф і клімат Північної і Південної Америки; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; досліджує об’єкти Північної Америки, віднесені до світової природної спадщини ЮНЕСКО |
43 |
|
Тема 1. Північна Америка Географічне положення. Історія відкриття та освоєння. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення.
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей.
Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів.
Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє важливсть різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Північної Америки |
|||||||||||||||||
44 |
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. |
|||||||||||||||||||
45 |
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. |
|||||||||||||||||||
46 |
|
Води суходолу. |
|||||||||||||||||||
47 |
|
Природні зони. Висотна поясність у горах. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|||||||||||||||||||
48 |
|
Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки. |
|||||||||||||||||||
49 |
|
Практична робота 9. Позначення на контурній карті назв географічних об'єктів Північної Америки. Дослідження Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО |
|||||||||||||||||||
50 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив географічного положення материка на його природу, особливості освоєння людиною; оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка; висловлює судження про економічний розвиток країн материка; робить висновок про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; пояснює закономірності форм рельєфу, клімату, річок та озер, типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних зон материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин на території материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська; протоки: Босфор, Ла-Манш, острови: Велика Британія, Ірландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява), Філіппінські, Шрі Ланка, Тайвань; півострови: Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, мала Азія рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Прикаспійська, Середньодунайська, Індо-Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібнособковик; гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Карпати, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма); нагір’я: Тибет, Іранське; вулкани: Гекла, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма; пустелі: Каракуми, Гобі, Руб-ель-Халі; річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр; озера: Каспійське, Женевське, Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море; держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина; порівнює типи клімату в межах помірного поясу Євразії, висотні пояси в різних гірських системах; установлює причини різноманітності природи Євразії. |
51 |
|
Тема 2. Євразія Географічне положення. Поділ Євразії на дві частини світу. Дослідження та освоєння материка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення.
Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (цунамі, землетрус) та їх вплив на життя людей.
Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. Підприємливість і фінансова грамотність Розуміє важливість різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Євразії |
|||||||||||||||||
52 |
|
Тектонічна будова. Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх сил у його формуванні. Корисні копалини. |
|||||||||||||||||||
53 |
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. |
|||||||||||||||||||
54 |
|
Води суходолу. |
|||||||||||||||||||
55 |
|
Природні зони. Вертикальна поясність. Зміни природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|||||||||||||||||||
56 |
|
Населення. Найбільші держави Європи та Азії. Зв’язки України з країнами Європи та Азії. |
|||||||||||||||||||
57 |
|
Практичні роботи 10. Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. |
|||||||||||||||||||
58 |
|
11. Визначення типів клімату в межахпомірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм. Дослідження
Здійснення уявної подорожі уздовж |
|||||||||||||||||||
59 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|
||||||||||||||||||
|
Ціннісний компонент: висловлює судження щодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей |
|
|||||||||||||||||||
РОЗДІЛ V. Океани |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення Тихого океану; досліджує виникнення форм рельєфу, течій, островів; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська, Східноавстралійська; острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські, порівнює властивості водних мас різних частин Тихого океану. Ціннісний компонент: обґрунтовує зв'язок клімату океану з атмосферною циркуляцією та переміщенням течій, своєрідність органічного світу; |
60 |
|
Тема 1. Тихий океан Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану.
Здоров’я і безпека Аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів.
Підприємливість і фінансова грамотність Презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану |
|||||||||||||||||
61 |
|
Острови в Тихому океані, їх походження і природні особливості. Практична робота 12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті (виконується поетапно під час вивчення кожного океану) |
|||||||||||||||||||
оцінює вплив океану на життя і діяльність людей на прибережних територіях; робить висновок про механізм утворення цунамі та його вплив на життя людей |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення Атлантичного океану; досліджує виникнення форм рельєфу дна, течій, поширення представників органічного світу; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська; острів: Ісландія; |
62 |
|
Тема 2. Атлантичний океан Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків |
|
|||||||||||||||||
характеризує особливості клімату океану; порівнює переміщення океанічних течій у північній і південній частинах океану. Ціннісний компонент: висловлює судження про проблеми забруднення океану; оцінює вплив Атлантичного океану на природу материків і життєдіяльність людей |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення океану, його природні ресурси; досліджує виникнення форм рельєфу дна океану, течій, поширення представників органічного світу; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська, Західних вітрів; |
63 |
|
Тема 3. Індійський океан Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей на прилеглих материках |
|
|||||||||||||||||
порівнює особливості географічного положення Індійського океану з Тихим та Атлантичним океанами; пояснює вплив океану на природу материків і життєдіяльність людей. Ціннісний компонент оцінює наслідки впливу людської діяльності на природу океану |
|||||||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає історію освоєння океану; називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує особливості географічного положення океану, особливості поширення крижаного покриву; досліджує виникнення форм рельєфу дна, поширення представників органічного світу; пояснює вплив географічного положення океану на клімат. |
64 |
|
Тема 4. Північний Льодовитий океан Географічне положення Північного Льодовитого океану у високих широтах. Історія географічних досліджень океану. Рельєф дна. Клімат і води. Льодовий режим океану. Органічний світ і природні ресурси. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків |
|
|||||||||||||||||
65 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ціннісний компонент: оцінює можливості використання природних ресурсів океану та наявні екологічні проблеми |
|||||||||||||||||||||
РОЗДІЛ VI. Вплив людини на природу материків й океанів |
|||||||||||||||||||||
Знаннєвий компонент:Знає і розуміє види природних багатств материків та океанів.Діяльнісний компонент: пояснює зміни природних комплексів під впливом людської діяльності та виникнення антропогенних ландшафтів. Ціннісний компонент обґрунтовує зміни природних умов внаслідок інтенсивного природокористування; оцінює наслідки використання людиною природних багатств материків і океанів; дає господарську оцінку природним ресурсам |
66 |
|
Тема 1. Використання природних багатств материків та океанів Природні багатства материків та океанів, їх основні види. Наслідки використання ресурсів людиною. Порушення природної рівноваги. Антропогенні ландшафти |
Екологічна безпека та сталий розвиток Аналізує порушення природної рівноваги на прикладі природних комплексів своєї місцевості.Описує антропогенні ландшафти своєї місцевості.Розуміє та пропонує шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів |
|||||||||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає і розуміє джерела забруднення навколишнього середовища, роль міжнародних організацій з охорони природи. Діяльнісний компонент: розрізняє основні види забруднення довкілля: хімічне, радіаційне, біологічне, теплове, звукове; знаходить і показує на карті вже відомі природоохоронні території, райони екологічного лиха; прогнозує зміни природних умов під впливом людської діяльності; аналізує рівень забруднення навколишнього середовища на материках і в океанах за показниками екологічного моніторингу. Ціннісний компонент: висловлює судження про шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів; оцінює роль міжнародного співробітництва у розв’язуванні проблем взаємодії природи і суспільства |
67 |
|
Тема 2. Екологічні проблеми материків та океанів Забруднення навколишнього середовища. Види забруднення, основні джерела їх надходження. Міжнародне співробітництво у розв’язанні екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи. Дослідження Шляхи розв’язування екологічних проблем |
|
|||||||||||||||||
68 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
69 |
|
Дослідження Шляхи розв’язування екологічних проблем |
|||||||||||||||||||
70 |
|
Підсумковий урок |
|||||||||||||||||||