"Географічний всюдихід над просторами Південної Америки" Урок- подорож для 7 класу
Мета уроку. Узагальнити і систематизувати знання учнів про материк Південна Америка; розвивати пізнавальний інтерес до географії, творчу активність, допитливість, пам'ять; виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги під час групової роботи учнів.
урок-подорож для 7 класу
"Географічний всюдихід над просторами Південної Америки"
Мета уроку. Узагальнити і систематизувати знання учнів про материк Південна Америка; розвивати пізнавальний інтерес до географії, творчу активність, допитливість, пам’ять; виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги під час групової роботи учнів.
Обладнання: тематичні карти Південної Америки, виставка реферативних робіт учнів, енциклопедичної й науково-популярної літератури, малюнки тварин.
Тип уроку: узагальнююче повторення в ігровій формі.
Форма уроку: урок-подорож
ХІД УРОКУ
I. Організація навальної діяльності учнів.
II. Пояснення до уроку.
Учитель. Сьогодні в нас підсумковий урок до теми "Південна Америка", і проведемо його в ігровій формі. Це буде урок-подорож, і назвемо його "Географічний всюдихід над просторами Південної Америки".
У подорож нас поведуть командир корабля та юнга, а також команда істориків, географів, гідрологів, природознавців, етнографів. Зупинки на шляху подорожі - "Амазонія", "Анди", "Пампа", "Патагонія".
ІІІ. Узагальнення і систематизація
Командир корабля. Шановні друзі! Вас вітають командир корабля, юнга та команда знавців Південної Америки. Під час подорожі ви станете учасниками вікторини. Отож, озбройтесь ручками й аркушами паперу – і в дорогу разом з нами!
Юнга. (Дивиться в підзорну трубу). Бачу Землю! Під нами велика частина суходолу, що нагадує трикутник і оточена водою зі сходу й заходу. Де ми знаходимося?
Історик. Земля має назву материк Південна Америка. До її берегів першими дісталися європейці 12 жовтня 1492 р., і привів їх Христофор Колумб. Він вирушив до Індії, потрапив на невідомі острови. Це були Багамські острови, місцевих жителів він назвав індіанцями. Мандрівник здійснив ще три подорожі до берегів цього материка, але так і не зрзумів, що відкрив Новий континент.
Юнга. Увага! Запитання вікторини:
Історик. У 1500 р. флорентієць Америго Веспуччі очолює експедицію на Захід Південної Америки і досліджує узбережжя, яке він назвав Венесуелою. Саме він довів, що ця невідома земля – материк. Пізніше його ім’ям було названо цей континент.
Юнга. Бачу під нами зелене море, яке прорізане вузькими блакитними стрічками.
Командир. Опускаємося нижче, стишуємо хід. Шановні знавці, що ви нам розкажете про це зелене море?
Географ. Під нами долина річки Амазонки, вкрита найбільшим у світі лісом, площею в 4 млн. км². Цей тропічний ліс називається сельвою. Ліс – легені планети. Але в наш час цей ліс інтенсивно знищується
Юнга. Увага! Запитання вікторини:
Гідролог. Амазонська низовина – басейн однієї з найповноводніших річок нашої планети – Амазонки. У нижній течії її ширина 20 км, а глибина понад 90 м. У цій частині річка зазнає впливу дивовижної сили. Двічі на добу з океану в гирло надходить так багато води, що вона утворює хвилю заввишки 4 м. Хвиля з великою швидкістю й гуркотом рухається в гору по річці на 1700 м і затоплює прибережну частину сельви.
Юнга. Увага! Запитання вікторини:
Природознавець. В Амазонії нараховується 40 тис. видів рослин. Дерева в лісі ростуть кількома ярусами, переплетені ліанами, орхідеями, що яскраво цвітуть. Тут є кущі стрихносу, корені якого містять найсильніший яд кураре, що ним туземці змащують наконечники стріл. У річці росте латаття з гігантськими листками до 2 м. Є залізне дерево, а також рослина-паразит пуїзейро, що поселяється на іншому дереві, згодом задушуючи його.
Природознавець. Тварини живуть в основному на деревах: мавпи-ревуни, саймири, лінивці, опосуми, ящірки, жаби, що мають липучки на лапах. На землі – мурахоїди, броненосці, дикобрази, ягуари. Дуже багато птахів, різноколірні папуги, колібрі – найменші птахи на Землі, хижі гарпії. В річках водяться крокодили, черепахи, найбільший водяний удав – анаконда 9-11 м завдовжки, хижі невеликі риби, табун яких за кілька хвилин обгризає свою жертву до кістяка.
Юнга. Увага! Запитання вікторини:
Етнограф. Амазонські ліси малонаселені. Тут живуть племена індіанців у невеликих селищах серед заростей густого лісу. Деякі племена до цього часу ведуть мандрівне життя і вживають дари природи.
Командир. Ми наближаємося до велетенської темно-коричневої смуги, що тягнеться з півночі на південь материка. Шановні знавці, що це?
Географ. Це найдовша у світі гірська система, її довжина до 7500 км. Це – молоді гори. Найвища вершина їх – згаслий вулкан земної кулі Аконкагуа (6960 м). Тут є діючі вулкани Котопахі й Сангай. Між двома хребтами в поздовжній долині знаходиться пустеля Атакама, дощі тут майже не випадають. Ці гори є частиною Тихоокеанського вогняного кільця. Про них кажуть: "це гірські велетні, що стоять "ногами" у вологій спеці, а їх "голови" вкриті льодовими та сніговими шапками".
Юнга. Увага! Запитання вікторини:
Гідролог. У плоскогір’ях цих гір раніше було два внутрішніх моря, які на сьогодні висохли, але залишилося найбільше у світі високогірне озеро Тітікака, що перекладі з мови місцевих індіанців значить "свинцева вода". Озеро розташоване на висоті 3812 м, його глибина 304 м – це сховище прісної води.
Природознавець. Природа в Андах змінюється зі зміною висоти над рівнем моря. Біля підніжжя – ліси, а вище – сухі холодні степи й напівпустелі. На висотах понад 5000 м лежать багаторічні сніги й льодовики. Тваринний світ порівняно бідний, поширені лами, шиншили, найбільший хижий птах – кондор. Розмах його крил до 3 м.
Юнга. Увага! Запитання вікторини:
Етнограф. У межах гір лежать держави Чилі, Перу, Колумбія, Еквадор, Болівія. Гірські степи в основному заселені індіанцями. Вони займаються сільським господарством, а також працюють на шахтах.
Юнга. Друзі на горизонті з’являється безкрайня рівнина, ніде не видно дерев, лише поодинокі кущі й трави.
Природознавець. Під нами лежать субтропічні степи в нижній течії річки Парани, що називаються пампою. На цій території є місця, де зовсім немає рослинності. Ростуть ковила, дике просо, тонконіг, бородач, живуть тварини – олені, лами, страус нанду, є багато гризунів.
Етнограф. На рівнинах аргентинські скотарі – гаучо випасають худобу. На розораних рівнинах вирощують пшеницю і кукурудзу.
Командир. Наш всюдихід закінчує свою подорож над просторами Південної Америки. Ми пролітаємо над південною частиною материка – Патагонією.
Природознавець. Патагонія – країна контрастів. На сході – напівпустелі і пустелі, на вузькій смузі Тихоокеанського узбережжя – мішані ліси. На сході – щільні зарості з вічнозеленого чагарнику та злакових трав. Низькорослі рослини часто утворюють "подушки", настільки тверді, що копита коней не залишають на них сліду. Тут водиться багато гризунів (зокрема патагонська сіра миша, яка живиться рослинністю і лазить по деревах) і плазунів, у річка – нутрія. Серед хижаків трапляються пума, койот, страус нанду, дрібні броненосці.
Історик. Ця частина материка дістала свою назву після зустрічі європейських моряків з людиною великого зросту. Особливо вразили моряків ноги велетня, загорнуті в шкіри. Вони нагадували величезні лапи тварин, що Магеллан вигукнув: "Патаган", тобто ластоногий. Так і стала називатись ця місцевість Патагонією.
Командир. Шановні друзі! Наша мандрівка закінчилася, але залишилися запитання вікторини. Увага!
Юнга. Увага! Підведемо підсумки географічної вікторини. Слухайте і перевіряйте правильні відповіді.
IV. Підбиття підсумків уроку
Учитель. Отже, урок-подорож закінчився і відповіді на запитання вікторини стали вашою тематичною атестацією до теми "Південна Америка". Кількість правильних відповідей є вашою оцінкою.