7 клас |
Календарне планування з хімії для учнів 7 класу загальноосвітніх закладів за новою програмою
7 клас 51 год, 1,5 год на тиждень |
|||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчального матеріалу |
Практична частина |
|||||||||
|
№ |
Дата |
Вступ (4год) |
||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснює призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії. Діяльнісний компонент виконує найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Ціннісний компонент висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього маркування; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення. |
1 |
|
Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. |
|
|||||||
2 |
|
Короткі відомості з історії хімії. |
Навчальні проекти 1. Хімічні речовини навколо нас. 2. Історичне значення вогню. |
||||||||
3 |
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. |
Демонстрації 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
||||||||
4 |
|
|
Лабораторні досліди 1. Дослідження будови полум’я. 2. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів). Практичні роботи 1. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій. |
||||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин. |
|||||||||||
Тема 1. Початкові хімічні поняття (22год) |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні 6елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій. Діяльнісний компонент розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й |
5 |
|
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Фізичні властивості речовин. |
Лабораторні досліди 3. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків. Домашній експеримент 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром. |
|||||||
6 |
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). |
|
||||||||
7 |
|
Способи розділення сумішей. |
|
||||||||
8 |
|
|
Практична робота 2. Розділення сумішей |
||||||||
9 |
|
Молекули. Атоми. Йони. Будова речовини |
|
||||||||
10 |
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. |
|
||||||||
11 |
|
Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів. |
Демонстрації 3. Періодична система хімічних елементів. |
||||||||
12 |
|
Хімічні формули речовин.
|
|
||||||||
складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей; Ціннісний компонент усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
|||||||||||
13 |
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. |
|
||||||||
14 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Вступ. Початкові хімічні поняття» |
Розрахункові задачі 1. Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою. |
||||||||
15 |
|
Контрольна робота № 1 з теми: «Початкові хімічні поняття» тематична |
|
||||||||
16 |
|
Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи. |
Демонстрації 4. Зразки металів і неметалів. Лабораторні досліди 4. Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин. |
||||||||
17 |
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. |
|
||||||||
18 |
|
Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
|
||||||||
19 |
|
Масова частка елемента в складній речовині. |
Розрахункові задачі 2. Обчислення масової частки елемента в складній речовині. 3. Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою. |
||||||||
20 |
|
Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин. |
Лабораторні досліди 5-9. Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом. |
||||||||
21 |
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння. |
Демонстрації 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
||||||||
22 |
|
Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії. |
Навчальні проекти 3. Хімічні явища у природі. 4. Хімічні явища у побуті. 5. Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах. 6. Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості. |
||||||||
23 |
|
|
Практичні роботи 3. Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів. |
||||||||
24 |
|
Розрахунки за хімічною формулою. Розв’язування задач і вправ |
|
||||||||
25 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Початкові хімічні поняття» |
|
||||||||
26 |
|
Контрольна робота № 2 з теми: «Початкові хімічні поняття» тематична |
|
||||||||
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Підприємливість і фінансова грамотність Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка елемента в складній речовині». |
|||||||||||
|
|||||||||||
Тема 2. Кисень (10год) |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснює суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену. Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінює значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
27 |
|
Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
|
|||||||
28 |
|
Добування кисню в лабораторії (на прикладі гідроген пероксиду і води) та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню. |
Демонстрації 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
||||||||
29 |
|
|
Практичні роботи 4. Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності. |
||||||||
30 |
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. |
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
||||||||
31 |
|
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). |
|
||||||||
32 |
|
Умови виникнення та припинення горіння. Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду). |
|
||||||||
33 |
|
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду). |
|
||||||||
34 |
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. |
Навчальні проекти 7. Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її. 8. Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять. |
||||||||
35 |
|
Узагальнення знань.Розв’язування задач і вправ |
|
||||||||
36 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Кисень» тематична |
|
||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Умови виникнення та припинення горіння. Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Екологічна безпека і сталий розвиток Склад повітря. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Підприємливість і фінансова грамотність Проблема чистого повітря. Поняття про каталізатор. |
|||||||||||
Тема 3. Вода (13год) |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ. |
37 |
|
Вода, склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. |
|
|||||||
38 |
|
Вода – розчинник. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. |
|
||||||||
Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняє розчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володіє елементарними навичками очищення води в домашніх умовах; Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів. |
39 |
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. |
|
|||||||
40 |
|
|
Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
||||||||
41 |
|
Виготовлення розчину. |
Демонстрації 10. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
||||||||
42 |
|
|
Практичні роботи 5. Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин. |
||||||||
43 |
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. |
|
||||||||
44 |
|
Поняття про індикатори. |
Лабораторні досліди 10. Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами. Демонстрації 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. 12. Взаємодія карбон(ІУ) оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. |
||||||||
45 |
|
Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. |
Домашній експеримент 2. Очищення забрудненої води за допомогою власноруч виготовленого фільтру. |
||||||||
46 |
|
Кислотні дощі. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. |
Навчальні проекти 9. Дослідження якості води з різних джерел. 10. Дослідження фізичних і хімічних властивостей води. 11. Способи очищення води в побуті. 12. Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості. 13. Еколого-економічний проект «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет». |
||||||||
47 |
|
Розв’язування задач і вправ |
|
||||||||
48 |
|
Узагальнюючий урок з теми «Вода» |
|
||||||||
49 |
|
Контрольна робота № 2 з теми: «Вода» |
|
||||||||
50 |
|
Екскурсія. Орієнтовні об’єкти екскурсій. Хімічні лабораторії промислових і сільськогосподарських підприємств, |
науково-дослідних інститутів, вищих навчальних закладів. Пожежна частина. Водоочисна станція. Аптека. Краєзнавчий музей. |
||||||||
51 |
|
Підсумковий урок |
|
||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Здоров’я і безпека Хімічні властивості води. Кислотні дощі. Екологічна безпека і сталий розвиток Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Охорона водойм від забруднення. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини». |
|||||||||||