Календарне планування з природознавства для 5 класу
ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні)
ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
||||||||
ВСТУП (6 год) |
|||||||||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи
презентувати результати спільної діяльності, оцінювати свій внесок у діяльність групи |
1 |
|
Науки, що вивчають природу. Демонстрації: зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ. |
||||||||
2 |
|
Практичні заняття
|
|||||||||
3 |
|
Методи вивчення природи. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи |
|||||||||
4 |
|
Обладнання для вивчення природи. Практичні заняття Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень і дослідів. |
|||||||||
5 |
|
Значення природничо-наукових знань для людини Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» |
|||||||||
6 |
|
Узагальнення вивченого по темі, тематична |
|||||||||
Змістова лінія «Громадянська відповідальність» реалізується під час виконання проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання, сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування |
|||||||||||
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
|||||||||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади: тіл і речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; значення горіння і гниття; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; характеризує: горіння як приклад хімічних явищ; вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; уміє розділяти суміш фільтруванням; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи; обговорює питання безпечного використання речовин; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин; розуміє значимість потреби в безпеці |
7 |
|
Тіла навколо нас. |
||||||||
8 |
|
Характеристики тіла, їх вимірювання. Практичні роботи
|
|||||||||
9 |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. |
|||||||||
10 |
|
Властивості твердих тіл, рідин і газів. |
|||||||||
11 |
|
Атоми й молекули. |
|||||||||
12 |
|
Дифузія. |
|||||||||
13 |
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
|||||||||
14 |
|
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. |
|||||||||
15 |
|
Практичні заняття Розділення сумішей фільтруванням. |
|||||||||
16 |
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. Практичні заняття
Організація спостережень за явищами природи |
|||||||||
17 |
|
Фізичні явища, їх різноманітність |
|||||||||
18 |
|
Фізичні явища, їх різноманітність |
|||||||||
19 |
|
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. |
|||||||||
20 |
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі |
|||||||||
21 |
|
Узагальнення вивченого по темі, тематична |
|||||||||
Демонстрації: зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ. Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань. Змістова лінія «Здоров’я і безпека» реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йти на ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпеку й екологічні і етичні наслідки власної діяльності. |
|||||||||||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (9 год) |
|||||||||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці Ціннісний компонент Учень / учениця усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінює значення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень
розподіляти порівну навантаження при презентуванні продукту проекту; здійснювати само- і взаємооцінювання за наданими вчителем критеріями до продукта проекту і діяльності учнів під час виконання проекту |
22 |
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. |
||||||||
23 |
|
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. Практичні заняття
|
|||||||||
24 |
|
Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. |
|||||||||
25 |
|
Планети. Відмінності між планетами. |
|||||||||
26 |
|
Сонячна система. |
|||||||||
27 |
|
Зоряні системи — галактики. Всесвіт і його складові. |
|||||||||
28 |
|
Людина і Всесвіт. Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці |
|||||||||
29 |
|
Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система» |
|||||||||
30 |
|
Узагальнення вивченого по темі, тематична |
|||||||||
Демонстрації: карти зоряного неба; моделі Сонячної системи; фотографій галактик, планет, Місяця; приладів для вивчення Всесвіту Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» здійснюється при реалізації проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, вміння рівномірно розподілити навантаження і під час виконання проекту і його презентування. |
|||||||||||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||||||||||
Тема 1. Земля як планета (15 год) |
|||||||||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Діяльнісний компонент описує: внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє: фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини |
31 |
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
||||||||
32 |
|
Практичні заняття:
|
|||||||||
33 |
|
Рухи Землі. |
|||||||||
34 |
|
Пори року. Практичні заняття:
|
|||||||||
35 |
|
Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. |
|||||||||
36 |
|
Способи зображення Землі. |
|||||||||
37 |
|
Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом. |
|||||||||
38 |
|
Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря. |
|||||||||
39 |
|
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кологообіг води. |
|||||||||
40 |
|
Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. |
|||||||||
41 |
|
Практичні заняття:
|
|||||||||
42 |
|
Розчини у природі. |
|||||||||
43 |
|
Значення води у природі. Використання води людиною |
|||||||||
44 |
|
Узагальнення вивченого по темі |
|||||||||
45 |
|
Узагальнення вивченого по темі, тематична |
|||||||||
Демонстрації: обертання Землі навколо осі; обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія; залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року; фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів, Місяця в різні фази, місячного й сонячного затемнення; дослідів, що демонструють властивості ґрунту, властивості та рух повітря, розчинність речовин. Організація спостережень: за повертанням листків рослин до Сонця; нагріванням тіл променями Сонця |
|||||||||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год) |
|||||||||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини
планує роботу групи, узгоджує створення підсумкового звіту/презентації про хід і результати виконання проекту; спільно усією групою презентує результати роботи, само- і взаємооцінює діяльність із виконання проекту і презентації, висловлює в ролі доброзичливого критика оцінку презентування інших груп |
46 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. |
||||||||
47 |
|
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, |
|||||||||
48 |
|
Різноманітність організмів: Гриби, Бактерії. |
|||||||||
49 |
|
Практичні заняття Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій. Практичні заняття
|
|||||||||
50 |
|
Умови життя на планеті Земля. |
|||||||||
51 |
|
Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
|||||||||
52 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
|||||||||
53 |
|
Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. |
|||||||||
54 |
|
Наземно-повітряне середовище. |
|||||||||
55 |
|
Водне середовище життя. Ґрунтове середовище життя. |
|||||||||
56 |
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. |
|||||||||
57 |
|
Співіснування організмів. Угруповання організмів. |
|||||||||
58 |
|
Екосистеми. Рослинний і тваринний світ своєї місцевості |
|||||||||
59 |
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
|||||||||
60 |
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарка, живого куточка, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо. |
|||||||||
61 |
|
Узагальнення вивченого по темі, тематична |
|||||||||
Демонстрації: клітинної будови організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин, грибів, тварин, бактерій. Організація спостережень за основними властивостями живих організмів Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах. |
|||||||||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год) |
|||||||||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи
визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності |
62 |
|
Людина — частина природи. Зв’язок людини з природою. |
||||||||
63 |
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
|||||||||
64 |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, Практичні занятття Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
|||||||||
65 |
|
Охорона природи. Червона книга України. Практичні роботи Складання Червоної книги своєї місцевості. |
|||||||||
66 |
|
Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі |
|||||||||
67 |
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) |
|||||||||
68 |
|
Узагальнення вивченого по темі, тематична |
|||||||||
69 |
|
Підсумковий урок |
|||||||||
70 |
|
Екскурсія |
|||||||||
Демонстрації: зображень рідкісних рослин і тварин своєї місцевості, що їх занесено до Червоної книги України; відеоматеріалів про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язування, охорону природи, природоохоронні території України. Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості. Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується через розуміння екологічних проблем своєї місцевості, проведення спостережень за природоохоронною діяльністю в своїй місцевості і власну творчу діяльність під час виконання проекту. Змістові лінії «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізуються при співробітництві і свідомому дотриманні безпечної і відповідальної поведінки під час виконання учнями екологічного проекту. Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» може бути реалізована за умови розрахунку учнями фінансового ефекту від створення нових корисних речей з уживаних під час виконання проекту |
|||||||||||