Календарно-тематичне планування для 5-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Природознавство: 5 клас (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.)
ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(70 годин, 2 год./тиждень)
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Домашнє завдання |
І семестр ВСТУП (6 год) |
|||
|
|
Науки, що вивчають природу.
|
|
|
|
Методи вивчення природи. Практичне заняття 1. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів |
|
|
|
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття 2. Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень і дослідів. |
|
|
|
Значення природничо-наукових знань для людини. |
|
|
|
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас» |
|
Тема 1. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
|||
|
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. Практичні робота 1. Вимірювання маси та розмірів різних тіл. |
|
|
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. |
|
|
|
Властивості твердих тіл, рідин і газів. |
|
|
|
Атоми й молекули. |
|
|
|
Дифузія. |
|
|
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
|
|
|
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. Практичне заняття 3. Розділення сумішей фільтруванням. |
|
|
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. Практичне заняття 4. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні. |
|
|
|
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. |
|
|
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Вступ. Тіла, речовини та явища навколо нас» |
|
Тема 2. ВСЕСВІТ (8 год) |
|||
|
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. |
|
|
|
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. Практичне заняття 5. Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. |
|
|
|
Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. |
|
|
|
Міжзоряний простір. |
|
|
|
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. |
|
|
|
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система» |
|
|
|
Зоряні системи — галактики. Всесвіт і його складові. |
|
|
|
Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Всесвіт» |
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||
Тема 3. Земля як планета (16 год) |
|||
|
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
|
|
|
Рухи Землі. |
|
|
|
Пори року. |
|
|
|
Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. Практичне заняття 6. Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця. |
|
|
|
Способи зображення Землі. Практичне заняття 7. Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних об’єктів. |
|
|
|
Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом. |
|
|
|
Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря. |
|
|
|
Вода на Землі. Властивості води. |
|
|
|
Кологообіг води. |
|
|
|
Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Практичне заняття 8. Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії). 9. Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти. 10. Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. |
|
|
|
Розчини у природі. |
|
|
|
Значення води у природі. Використання води людиною |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Земля як планета» |
|
Тема 4. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год) |
|||
|
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. |
|
|
|
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії. |
|
|
|
Умови життя на планеті Земля. |
|
|
|
Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
|
|
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
|
|
|
Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. |
|
|
|
Наземно-повітряне середовище. |
|
|
|
Водне середовище життя. |
|
|
|
Ґрунтове середовище життя. |
|
|
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. |
|
|
|
Співіснування організмів. |
|
|
|
Угруповання організмів. |
|
|
|
Екосистеми. Практичне заняття 11. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій |
|
|
|
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості Практичне заняття 12. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості |
|
|
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Планета Земля як середовище життя організмів» |
|
Тема 5. Людина на планеті Земля (7 год) |
|||
|
|
Людина — частина природи. |
|
|
|
Зв’язок людини з природою. |
|
|
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» |
|
|
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
|
|
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування. Практичне занятття 13. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
|
|
|
Охорона природи. Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі. |
|
|
|
Червона книга України. Практична робота 2. Складання Червоної книги своєї місцевості. |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Людина на планеті Земля» |
|
1