КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
розвитку мовлення
6 клас (інклюзивна форма навчання),
складене за ПРОГРАМОЮ З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ
«РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ»
ДЛЯ УЧНІВ 5-10 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ПОМІРНИМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
К, 2016. (Хайдарова О.С., Блеч Г.О.)
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Спрямованість корекційно-розвиткової роботи |
К-сть годин |
Дата |
Примітки |
1. |
Повторення вивченого матеріалу. Алфавіт. Розрізнення приголосних звуків (глухі та дзвінкі, тверді та м’які). Пом’якшення приголосних перед я, ю, є, ї та знаком м’якшення. |
Розвиток уміння розрізняти звуки, схожі за звучанням, та букви, оптично схожі за написанням.
|
|
|
|
2. |
Поділ слів на склади. Подвоєння приголосних у словах. Перенос таких слів. Вживання апострофа після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї. |
Удосконалення навичок звукового, звуко-буквеного, складового аналізу слів. Розвиток уміння застосовувати здобуті мовні знання та вміння на практиці. |
|
|
|
3. |
Вживання великої букви у словах.
|
Формування умінь контролювати та оцінювати власні дії. |
|
|
|
4. |
Слухання-розуміння усного мовлення. Слухання-розуміння усного зв’язного мовлення, розуміння його фактичного змісту. Відповіді на запитання за змістом прослуханого, прочитаного. |
Формування уміння налаштуватися на виконання завдання. Розвиток усвідомленості, швидкості й точності сприйняття усного мовлення.
|
|
|
|
5. |
Слухання-розуміння запитання, прохання, наказу, пояснення, завдання, інструкції вчителя. Добір ілюстрацій до мовленнєвого матеріалу. |
Розвиток довільної уваги, спостережливості. Розвиток змістовного і логічного зв’язного мовлення. Конкретизація уявлень про предмети, явища довкілля. |
|
|
|
6. |
Замальовки за змістом сприйнятого мовленнєвого матеріалу. |
Формування уміння регулювати власні дії у відповідності з інструкцією щодо виконання завдання. Розвиток виразності природних жестів, міміки. |
|
|
|
7. |
Говоріння. Правильна вимова та наголошування слів під час говоріння. Побудова відповідей на запитання співрозмовника (у вигляді словосполучень, речень). |
Розвиток мовленнєвого дихання. Регулювання сили голосу. Формування та розвиток чіткості усного мовлення.
|
|
|
|
8. |
Участь у бесіді. Застосування засвоєних слів у власному мовленні. Практичне використання прийменників. |
Формування чіткості та виразності усного мовлення. Збагачення словникового запасу. Збагачення міміки. Формування правильної зву-ковимови, інтонації мовлення. |
|
|
|
9. |
Діалогічне мовлення. Побудова запитань і відповідей на них за прослуханим чи прочитаним текстом, малюнком, ілюстрацією до тексту, навчальною ситуацією у класі та ін. Практичне ознайомлення із засобами виразності усного мовлення (сила голосу, темп мовлення, його інтонування). |
Дотримання нормального темпу мовлення. Формування навичок діалогічного та монологічного мовлення. Формування логічної послідовності побудови висловлювань. |
|
|
|
10. |
Складання, розігрування діалогів за темами, близькими до життєвого досвіду учнів, після попередньої підготовки (обговорення змісту, робота зі словом та словосполученням, етикетними мовленнєвими формулами). |
Формування чіткості та виразності усного мовлення. Збагачення словникового запасу. Збагачення міміки. Формування правильної зву-ковимови, інтонації мовлення. Стимулювання активності в спілкуванні. |
|
|
|
11. |
Монологічне мовлення. Повторення зразка зв’язного висловлювання, пропонованого вчителем. Самостійне висловлювання. |
Формування навичок діалогічного та монологічного мовлення. Формування логічної послідовності побудови висловлювань. Збагачення словникового запасу. |
|
|
|
12. |
Переказування невеликого прослуханого тексту з опорою на подані словосполучення, запитання, малюнки). Розповідь про події власного життя за визначеною послідовністю. Заміна імен на займенники (без визначення термінології). |
Формування чіткості та виразності усного мовлення. Збагачення словникового запасу. Збагачення міміки. Стимулювання активності в спілкуванні. Виховання вміння спілкуватися з оточуючими. Виховання культури мовлення, жестикулювання. Виховання уважного, шанобливого ставлення до співрозмовника.
|
|
|
|
13. |
Читання. Читання по складах і цілими словами речень, коротких текстів. |
Розвиток навичок правильного читання по складах і цілими словами. Розвиток навичок розпізнавання знайомих слів. Формування та розвиток навичок читання-розуміння слів, речень, текстів. |
|
|
|
14. |
Розпізнавання слова в реченні та речення в тексті за певними візуальними характеристиками. Інтонування речень під час їх читання. |
Розвиток навичок розпізнавання знайомих слів. Корекція та удосконалення звуковимови. Розвиток навичок орієнтування в прочитаному реченні (тексті). Розвиток виразності читання і усного мовлення. |
|
|
|
15. |
Писемне мовлення. Уявлення про важливість письма, яке дає змогу передавати інформацію на відстані, зберігати її тривалий час. Позначення звуків буквами. Голосні та приголосні, їх розрізнення на слух та на письмі. |
Формування уявлення про письмо як таке, що дає змогу зберігати і передавати інформацію. Розвиток зорового сприймання графічного зображення букви, просторового розташування її елементів.
|
|
|
|
16. |
Списування мовленнєвого матеріалу. Слово. Перенос слів із рядка в рядок. Підписи під малюнками. Практичне розрізнення групи окремих слів і речення. |
Формування навичок орфо-графічно грамотного письма. Розвиток зорової, слухової та оперативної пам’яті. Розвиток уміння співвідносити слово з образом реального предмета (явища). |
|
|
|
17. |
Крапка в кінці речення та велика буква на початку речення. Списування рукописного і друкованого тексту після попереднього аналізу. |
Формування аналітико-синтетич-ного сприймання. Формування мислительних операцій аналізу, порівняння, узагальнення; Формування навичок списування. Виховання охайності під час письма та списування |
|
|
|
18. |
Мова і мовлення. Мова як засіб спілкування між людьми. Поняття про українську мову. Слово як основна одиниця мови. Усне й писемне мовлення |
Формування навичок швидкого й точного сприймання зверненого мовлення. Формування слухової уваги та памяті; довільної уваги, спостережливості.
|
|
|
|
19. |
Речення як основна одиниця мовлення. Практичне спостереження над засобами відмежування речень в усному (пауза) й писемному (велика буква на початку речення, крапка в кінці) мовленні. |
Розвиток фонематичного слуху. Формування процесів порівняння. Тренування правильної вимови звуків рідної мови. Стимулювання мовленнєвої активності.
|
|
|
|
20. |
Культура мовлення. Практичне засвоєння різних форм звертання до співрозмовника. Ознайомлення із словами ввічливості (уміння привітатися, запитати, відповісти, попросити, подякувати, вибачитись, попрощатися). Практичне засвоєння таких слів у мовленні (в природних і створюваних мовленнєвих ситуаціях). |
Розвиток зв’язного усного мовлення. Регулювання інтонаційної виразності мовлення. Збагачення лексичного запасу. Стимулювання мовленнєвої активності. Розвиток виразності мовлення. Виховання ввічливості, шанобли-вого ставлення до оточуючих. Виховання культури мовлення та культури поведінки. |
|
|
|
21. |
Звуки і букви. Алфавіт. Вимова звуків. Позначення звуків на письмі. Читання букв. |
Розвиток слухового та зорового сприймання. Досягнення чіткої артикуляції звуків, їх диференціації учнями. |
|
|
|
22. |
Голосні та приголосні звуки і букви, їх розрізнення. Поняття про склад. Поділ слів на склади. Перенос слів із рядка в рядок. |
Розвиток фонематичного слуху. Розвиток уміння розрізняти звуки, схожі за звучанням. Розвиток довільної уваги. |
|
|
|
23. |
Наголос. Поняття про наголошені та ненаголошені склади. |
Розвиток слухового та зорового сприймання. Розвиток оперативної пам’яті. Розвиток зорової пам’яті. Формування мислительних операцій порівняння. |
|
|
|
24. |
Вживання букв я, ю, є, ї. Пом’якшення звуків у словах перед і, я, ю, є, ь. |
Досягнення чіткої артикуляції звуків, їх диференціації учнями. Розвиток фонематичного слуху. Розвиток уміння розрізняти звуки, схожі за звучанням. Розвиток зорової пам’яті. |
|
|
|
25. |
Тверді та м’які приголосні. Розрізнення голосних: и-і, і-ї, а-я, у-ю, е-є. |
Розвиток слухового та зорового сприймання. Досягнення чіткої артикуляції звуків, їх диференціації учнями. Розвиток фонематичного слуху. Розвиток уміння розрізняти звуки, схожі за звучанням. |
|
|
|
26. |
Розрізнення подібних приголосних звуків і букв: з-с, б-п, в-ф, ж-ш , сполучень дз-дж. |
Розвиток фонематичного слуху. Розвиток уміння розрізняти звуки, схожі за звучанням. Розвиток довільної уваги. Розвиток оперативної пам’яті. Розвиток зорової пам’яті. Формування мислительних операцій порівняння. |
|
|
|
27. |
Слово. Поняття про слово. Значення слова (означає назви предмета, дії, ознаки тощо). Будова слова. Корінь слова, закінчення (практично). |
Розвиток розуміння сигніфікатив-ної функції мовлення (функції позначення). Активізація засвоєння семантич-ної (смислової) сторони слова. |
|
|
|
28. |
Ознайомлення зі словами, що означають назви предметів: розпізнавання слів за питаннями хто? що? |
Формування уміння співвідносити слово з образом реального предмета (явища). Розвиток уміння групувати пред-мети за різними ознаками. |
|
|
|
29. |
Ознайомлення зі словами, що означають ознаки предметів: розпізнавання слів за питаннями який? яка? яке? |
Формування процесів аналітичного сприймання. Формування мислительних операцій порівняння, узагальнення та систематизації. Розвиток оперативної пам’яті. |
|
|
|
30. |
Розпізнавання слів, що означають один і кілька однакових предметів. Слова, близькі та протилежні за значенням. |
Розвиток оперативної пам’яті. Формування уміння використову-вати набуті знання. Розвиток усного та писемного зв’язного мовлення. |
|
|
|
31. |
Розрізнення слів за приналежністю до певної групи (навчальне приладдя, меблі, посуд, овочі, фрукти, одяг тощо); групування слів за приналежністю до певної групи; |
Розвиток усного та писемного зв’язного мовлення. Поширення запасу предметних уявлень. Попередження вербалізації знань.
|
|
|
|
32. |
Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей і кличках тварин. |
Розвиток оперативної пам’яті. Попередження вербалізації знань. Сприяння усвідомленню конкретного змісту слів. Збагачення активного словника. |
|
|
|
33. |
Ознайомлення зі словами, що означають дію. Називання дій за питаннями: що робить? що роблять? |
Сприяння усвідомленню конкрет-ного змісту слів. Збагачення активного словника. Збудження пізнавальної зацікавленості. |
|
|
|
34. |
Групування дій за ознакою їх однорідності (хто як голос подає? хто як пересувається? та ін.). Розрізнення предметів за їх діями (бігає, гавкає ...(хто?); пташка летить, а риба – ...). Узгодження слів, що означають назви дій, зі словами, що означають назви предметів. |
Збагачення активного словника. Збудження пізнавальної зацікавленості. Виховання зосередженості, сумлінності, відповідальності. |
|
|
|
35. |
Спільнокореневі слова. Ненаголошені голосні в корені слова. |
Поширення запасу предметних уявлень. Попередження вербалізації знань. Сприяння усвідомленню конкретного змісту слів. Збагачення активного словника. |
|
|
|
36. |
Речення, словосполучення. Практичне розрізнення групи окремих слів і речення. |
Формування практичних мовлен-нєвих навичок письма на базі доступних відомостей про речення як таке, що виражає завершену думку. Розвиток слухової пам’яті та уваги. |
|
|
|
37. |
Речення розповідні, питальні. Розділові знаки в кінці цих речень. Речення з однорідними членами. |
Формування довільного сприймання. Формування осмисленості сприймання (розуміння суті того, що сприймається). Формування узагальненості сприймання (виділення в реченнях суттєвих властивостей та ознак). |
|
|
|
38. |
Визначення в реченні кількості слів, їх послідовності. Графічна модель речення. Складання речень за графічними моделями. |
Формування аналітико-синтетичного сприймання. Розвиток фонематичного слуху. Формування процесів порівняння. Формування цілеспрямованості сприймання. |
|
|
|
39. |
Встановлення зв’язку слів у реченні за запитаннями. Поширення речень за питаннями. |
Формування інтонаційної ви-разності мовлення. Формування мислительних операцій аналізу, порівняння, узагальнення. |
|
|
|
40. |
Побудова розповідних і питальних речень за зразком, схемою, з опорою на малюнок, поданий початок тощо. Питання до слів у реченнях |
Формування мислительних операцій аналізу, порівняння, узагальнення. Формування наочно-образного мислення. |
|
|
|
41. |
Слова в, у, до, з, за, на, під, над, по, від. Частка не. Роздільне написання їх з іншими словами. |
Розвиток фонематичного слуху. Формування процесів порівняння. Формування цілеспрямованості сприймання. Формування інтонаційної виразності мовлення. |
|
|
|
42. |
Текст. Поняття про текст. Практичне розрізнення групи окремих речень і тексту. Визначення теми висловлювання (про що йдеться в тексті). Заголовок, його відповідність змістові тексту. |
Формування практичних мов-леннєвих навичок на базі до-ступних відомостей про текст як зв’язне висловлювання. Розвиток слухової пам’яті та уваги.
|
|
|
|
43. |
Спостереження за різними засобами зв’язку речень у тексті (вживання слів він, вона, воно, вони, цей, ця, це, ці; слів, близьких за значенням). |
Формування узагальненості сприймання (виділення в реченнях і тексті суттєвих властивостей та ознак). Формування емоційної, образної, словесно-логічної пам’яті. Розвиток запам’ятовування й адекватного відтворення інформації |
|
|
|
44. |
Переказ прослуханого або прочитаного тексту (з трьох-чотирьох речень) за поданим планом у вигляді такої самої кількості запитань, скільки речень у тексті (після усного опрацювання під керівництвом учителя). |
Розвиток запам’ятовування й адекватного відтворення інфор-мації. Формування логічної послідовності побудови висловлювань. Розвиток усного та писемного зв’язного мовлення. |
|
|
|
45. |
Повторення та закріплення вивченого матеріалу за рік. |
|
|
|
|