Українська мова : підруч. Для 3кл.загальноосвіт.навч.закл.з навчанням українською мовою/ М.С. Вашуленко, О. І. Мельничайко,Н.А.Васильківська/ за ред. М.С.Вашуленко. –К. : Видавничий дім «Освіта»,2013. -192с. : іл. |
Українська мова
Українська мова : підруч. Для 3кл.загальноосвіт.навч.закл.з навчанням українською мовою/ М.С. Вашуленко, О. І. Мельничайко,Н.А.Васильківська/ за ред. М.С.Вашуленко. –К. : Видавничий дім «Освіта»,2013. -192с. : іл.
1 семестр
|
|||||
№ уроку |
Тема уроку |
Вправи |
Дата |
||
Мова і мовлення |
|||||
1. |
Мова — найважливіший засіб людського спілкування. Українська мова – державна мова України. Український алфавіт. |
1-9 |
|
||
2. |
Культура усного і писемного мовлення. |
10-19 |
|
||
3. |
Культура спілкування. Практичне засвоєння слів увічливості. Увічливі звертання . |
20-23 |
|
||
Учень/учениця: пояснює значення мови в житті людей; розрізнює поняття державна (українська) і рідна мова; знає основні ознаки культури усного і писемного мовлення; володіє словами ввічливості, різними формами звертання до тих, з ким спілкується
Текст |
|||||
4. |
Текст. Добирання заголовків до тексту |
24-28 |
|
||
5. |
Визначення теми, мети текстів різних типів, добирання до них заголовків |
29-35 |
|
||
6. |
Зв’язок між реченнями в тексті. Частини тексту |
36-40 |
|
||
7. |
Текст-розповідь. Складання розповіді за малюнками |
41-46 |
|
||
8. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання тексту-опису. |
57-59 |
|
||
9. |
Текст-міркування. Його основні частини . |
47-52 |
|
||
10. |
Спостереження за ознаками художніх, науково-популярних та ділових текстів . |
53-56 |
|
||
11. |
Абзац. Поділ тексту на абзаци. План тексту. Складання розповіді за поданим планом. |
60-64 |
|
||
12. |
Складання текстів-інструкцій до гри та для виготовлення іграшки |
65-67 |
|
||
13. |
Особливості текстів-листів. Складання письмових привітань, запрошень. Правила написання адреси |
68-74 |
|
||
14. |
Контроль та оцінювання знань за темами «Мова і мовлення», «Текст» |
|
|
||
Учень/учениця: визначає в тексті його основні складові – зачин, основну частину, кінцівку відновлює деформований текст із переміщеними частинами впізнає за характерними ознаками художні, наукові (правила, визначення), науково-популярні та ділові тексти розрізняє типи текстів за їх характерними ознаками; визначає тему (про що цей текст) та мету (чого він вчить, для чого створений) у текстах різних типів добирає заголовок відповідно до теми тексту бере участь у колективному (під керівництвом учителя) складанні плану прочитаного тексту впізнає і визначає кількість абзаців у тексті дотримується абзаців при списуванні тексту, в оформленні творчих робіт, переказів пояснює зв’язок між абзацами та планом тексту зв’язує два сусідні речення в тексті за допомогою слів він, вона, воно, вони, цей, ця, ці, потім, тоді та ін. використовує синоніми для зв’язку речень у тексті; складає і записує художні і науково-популярні тексти за поданим зразком; есе складає усно (під керівництвом учителя); Речення
|
|||||
15. |
Повторення вивченого про речення. Поділ тексту на речення |
75-79 |
|
||
16. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання розповіді за планом і опорними словами |
|
|
||
17. |
Види речень за метою висловлювання та інтонацією. Окличні речення. Інтонування речень . |
80-84 |
|
||
18. |
Питальні речення. Побудова питальних речень за змістом розповідних . |
85-87 |
|
||
19. |
Звертання. Розділові знаки при звертаннях |
88-92 |
|
||
20. |
Головні і другорядні члени речення |
93-97 |
|
||
21. |
Закріплення знань про члени речення. Установлення зв’язку слів у реченні. Побудова речень за схемами |
98-102 |
|
||
22. |
Узагальнення знань і вмінь учнів за темою «Речення» . |
103-107 |
|
||
Учень/учениця: розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення впізнає окличні речення на слух та на письмі за розділовим знаком у кінці правильно інтонує речення, різні за метою висловлювання та вираженням експресії (почуттів) складає усно і записує речення, різні за метою висловлювання та вираженням почуттів правильно вживає розділові знаки в кінці різних за метою висловлювання речень; виділяє звертання в усній формі інтонацією, а на письмі розділовими знаками – комами, знаком оклику використовує форми кличного відмінка (до вчителя, товаришів по класу, працівників школи, членів родини) визначає в реченні головні члени (підмет і присудок – його основу); виділяє словосполучення у групі підмета і групі присудка; визначає другорядні члени речення (без поділу їх на види) встановлює з допомогою і під керівництвом учителя смислові і граматичні зв’язки між словами у простому неускладненому реченні з підметом-іменником і присудком-дієсловом за допомогою питань від головного слова до залежного (практично, без термінів): росте (на чому? де?) на грядці поспішає (до чого? куди?) до класу складає і поширює прості речення за запитаннями. Слово. Значення слова.
|
|||||
23. |
Слова з прямим і переносним значенням |
108-111 |
|
||
24. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
||
25. |
Слова, що мають кілька значень . |
112-115 |
|
||
26. |
Слова, що звучать і пишуться однаково |
116-120 |
|
||
27. |
Слова, близькі за значенням (синоніми) . |
121-125 |
|
||
28. |
Ознайомлення з фразеологізмами |
126-128 |
|
||
29. |
Слова, протилежні за значенням (антоніми) . |
129-134 |
|
||
30. |
Перевірна робота. Диктант |
|
|
||
Учень/учениця: виявляє в тексті слова з прямим і переносним значенням, багатозначні слова, найуживаніші омоніми (омофони – коса (дівчини і знаряддя праці) омоформи – моя мати – мати книжку омóграфи (книжкú і кнúжки) – практично, у процесі навчальної роботи, без уживання термінів добирає синоніми й антоніми до загальновживаних слів використовує їх в усному і писемному мовленні (навчальних творчих роботах) пояснює і вживає у власному мовленні опрацьовані за підручниками фразеологізми, зокрема, прислів’я пояснює значення слів, опрацьованих у попередній навчальній діяльності користується прийомами тлумачення слів (добір синонімів, опора на морфемну будову тощо) та тлумачним словником добирає слова для точного вираження думки в усному і писемному мовленні; виявляє у навчальних текстах, у мовленні товаришів по класу, у власному мовленні хибні, примітивні слова; замінює їх літературними, нормативними
Будова слова.
|
|||||
31. |
Аналіз перевірної роботи. Закінчення слова |
135-140 |
|
||
32. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання речень за малюнком і планом |
|
|
||
33. |
Основа слова . |
141-146 |
|
||
34. |
Частини основи |
147-151 |
|
||
|
Спільнокореневі слова. Корінь |
152-155 |
|
||
36. |
Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та різних форм одного й того самого слова |
156-159 |
|
||
37. |
Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення |
160-163 |
|
||
38. |
Чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів . |
164-168 |
|
||
39. |
Чергування приголосних [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і [з’], [ц’], [с’] |
169-173 |
|
||
40. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання тексту-міркування «Книга — твій друг, без неї — як без рук» |
|
|
||
41. |
Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в коренях |
174-178 |
|
||
42. |
Ненаголошені [е], [и], які перевіряються наголосом . |
179-183 |
|
||
43. |
Вимова та правопис слів із ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом . |
184-189 |
|
||
44. |
Контроль та оцінювання знань за темами «Речення», «Слово. Значення слова», «Будова слова» |
|
|
||
45. |
Аналіз перевірної роботи. Вимова слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками |
190-193 |
|
||
46. |
Правильна вимова і правопис слів із дзвінкими приголосними в кінці та середині слів перед глухими . |
194-197 |
|
||
47. |
Правило перевірки правопису слів типу просьба, боротьба, кігті, нігті |
198-204 |
|
||
48. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Упорядкування деформованого тексту |
|
|
||
49. |
Повторення правопису слів із дзвінкими приголосними в кінці та середині слів перед глухими . |
205-209 |
|
||
50. |
Префікс. Словотворча роль префіксів. Перевірна робота. Діалог |
210-214 |
|
||
51. |
Префікси і прийменники |
215-219 |
|
||
52. |
Правопис префіксів роз-, без- |
220-224 |
|
||
53. |
Написання префіксів з- (с-) |
225-228 |
|
||
54. |
Закріплення вивченого матеріалу |
229-232 |
|
||
55. |
Перевірна робота. Діалог. |
|
|
||
56. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Письмовий переказ тексту за складеним планом |
|
|
||
57. |
Апостроф після префіксів . |
233-236 |
|
||
58. |
Перевірна робота. Списування . |
|
|
||
59. |
Перевірна робота. Диктант |
|
|
||
60. |
Аналіз перевірної роботи. Перенос слів із префіксами . |
237-240 |
|
||
61. |
Суфікс |
241-245 |
|
||
62. |
Закріплення знань про роль суфіксів у словах |
246-250 |
|
||
63. |
Розбір слів за будовою |
251-255 |
|
||
64. |
Збіг однакових приголосних звуків на межі кореня та суфікса |
256-258 |
|
||
|
. |
|
|
||
Учень/учениця:
змінює слова за питаннями під керівництвом учителя;
виділяє змінну частину, визначає основу
знаходить, визначає закінчення у слові, поданому в кількох формах пояснює роль закінчення у зв’язках слів у реченні;
знаходить, визначає корінь у ряді спільнокореневих слів
визначає префікс, суфікс у ряді слів з тим самим префіксом, суфіксом
розрізнює,добирає під керівництвом учителя і самостійно спільнокореневі слова, що належать до різних части мови;
аналізує в навчальній роботі під керівництвом учителя і самостійно слова за будовою
правильно вимовляє слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и]
знає, що таке «орфограма»; знаходить слова з орфограмами, перевіряє їх;
користується орфографічним словником для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом
знає правило вимовляння дзвінких приголосних звуків у кінці слова і складу перед глухим і дотримується його в мовленні
користується правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції (про[зь]ба, моло[дь]ба, кі[х]ті, ні[х]ті).
утворює нові слова від заданої основи за допомогою префіксів
пояснює значення префіксів у словах з опорою на введення їх у словосполучення, речення
розрізнює в процесі навчальної роботи співзвучні префікси і прийменники (типу без сорому – безсоромний, на письмі – написаний) на слух і на письмі.
знає і дотримується в навчальній роботі правила вимовляння і правопису префіксів роз-, без- , з-, с-;
дотримується правил правопису слів з апострофом після префіксів, переносу слів із префіксами у процесі виконання навчальних вправ
утворює нові слова, що належать до тієї самої частини мови за допомогою поданих суфіксів (ручка, рученька, ручище чорний, чорнявий, чорненький, чорнющий);
пояснює в навчальній роботі значення, якого надають словам найуживаніші суфікси, зокрема суфікси зменшення, здрібнілості, пестливості.
Календарне планування уроків української мови у 3 класі
2 семестр
№ уроку |
Тема уроку |
Вправи |
Дата |
Частини мови
|
|||
65. |
Загальне уявлення про частини мови. |
259-262 |
|
66. |
Логічні вправи на розрізнення слів за родовими і видовими ознаками та за смисловими групами у межах кожної частини мови. |
263-266 |
|
67. |
Добір спільнокореневих слів, які належать до різних частин мови, розрізнення їх за питаннями, значенням, роллю в реченні та за зв’язками з іншими словами. |
267-271 |
|
68. |
Закріплення вивченого |
272-275 |
|
Учень/учениця: ділить на групи слова, які відповідають на питання різних частин мови (серед них числівників, прислівників без уживання терміна), які розрізнюються за родом, числом (іменники, прикметники), стоять у формі того чи іншого часу (дієслова) будує сполучення зі слів, що є різними частинами мови, використовуючи службові слова: пішли до лісу хлопчики і дівчатка; розрізнює слова за родовими і видовими ознаками: птахи: лелеки, зозулі, синиці, горобці дерева: дуб, клен, яблуня, вишня кольори: червоний, фіолетовий, зелений тощодобирає групи спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови, вводить їх у словосполучення і речення (дуб, дубовий, задубіти сміх, смішний, усміхатися)
Іменник
|
|||
69. |
Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот та неістот. |
276-279 |
|
70. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
71. |
Іменники, що означають назви істот та неістот. Зв’язок іменників з іншими словами у реченні. |
280-283 |
|
72. |
Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках. |
284-287 |
|
73 |
Закріплення навичок правопису власних і загальних іменників. |
288-293 |
|
74. |
Поняття предметності на прикладах іменників, утворених від прикметників. |
294-297 |
|
75. |
Поняття предметності на прикладах іменників, що означають дії. |
298-303 |
|
76. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
77. |
Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. |
304-307 |
|
78. |
Вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями іменників. |
308-312 |
|
79. |
Змінювання іменників за числами. |
313-317 |
|
80. |
Іменники, які вживаються тільки в однині чи множині. |
318-321 |
|
81 |
Змінювання іменників за відмінками |
322-325 |
|
82. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
83. |
Прийменники й закінчення як засоби вираження зв’язку між словами в реченні. Роль іменників у реченні. |
326-330 |
|
84. |
Перевірна робота. Диктант. |
|
|
Учень/учениця: має уявлення про іменник як частину мови впізнає в тексті і самостійно добирає іменники ставить питання до іменників, що належать до різних родів будує сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення і прийменники розрізнює іменники-назви істот і неістот, правильно ставить до них питання розрізнює власні і загальні іменники, добирає відповідні приклади вживає в письмових текстах власні іменники з великою буквою відносить до іменників за поставленим питанням що? опредмечені якості, дії (зелень, добро, плавання, напис). розрізнює і пояснює в процесі навчальної роботи іменники в прямому і переносному значеннях визначає рід іменників, ставить питання і відносить іменник до одного з родів змінює іменники за числами; визначає число іменників; знає назви відмінків і відмінкові питання; має уявлення про відмінювання іменників;пояснює на конкретних прикладах значення терміну форма слова; добирає найуживаніші (1-3) синоніми та антонім до кожного із заданих іменників; вживає синоніми й антоніми в усних і письмових висловлюваннях бере участь в удосконаленні навчальних і власних текстів за допомогою синонімів.
Прикметник
|
|||
85. |
Аналіз контрольної роботи. Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні. |
331-335 |
|
86. |
Зв’язок прикметників з іменниками. |
336-340 |
|
87. |
Встановлення зв’язку прикметників з іменниками. |
341-345 |
|
88. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
89. |
Змінювання прикметників за числами у сполученні з іменниками. |
346-350 |
|
90 |
Закріплення вміння змінювати прикметники за числами, ставити питання до прикметника, редагувати текст. |
351-355 |
|
91. |
Змінювання прикметників за родами. Родові закінчення прикметників. |
356-359 |
|
92. |
Визначення роду і числа прикметників за іменниками. Прикметники-антоніми. |
360-369 |
|
93. |
Закріплення вивченого. Повний аналіз прикметника як частини мови. |
365-369 |
|
94. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
95. |
Вживання прикметників у прямому і переносному значеннях. |
369-373 |
|
96. |
Спостереження за роллю прикметників у загадках. Закріплення вивченого. |
374-378 |
|
97. |
Вправи на засвоєння різних форм прикметників у сполученні з іменниками. |
379-383 |
|
98. |
Закріплення й узагальнення знань про прикметник. |
384-387 |
|
99. |
Контроль та оцінювання знань за темами «Іменник. Прикметник» |
|
|
100. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
Учень/учениця: має уявлення про прикметник як частину мови впізнає прикметники в реченні і тексті пояснює роль прикметників у мові і мовленні будує сполучення прикметників з іменниками; встановлює між ними граматичний зв’язок за допомогою питань (нове пальто – пальто (яке?) нове у новому пальті – у пальті (якому?) новому); пояснює пряме і переносне значення прикметників у процесі виконання навчальних вправ добирає до поданих прикметників 1-3 синоніми та антонім використовує їх в усному і писемному мовленні, зокрема в описах бере участь у колективних навчальних вправах з удосконалення речень, текстів шляхом додавання (добору) прикметників до іменників складає прості загадки про предмети за допомогою прикметників, що характеризують предмети-відгадки; змінює прикметники за родами визначає рід прикметників за закінченням, поставленим питанням за родом іменників, з якими вони зв’язані змінює прикметники за числами, вводить їх у речення.
Дієслово
|
|||
101. |
Аналіз перевірної роботи. Загальне поняття про дієслово. Зв’язок дієслова з іменником у реченні. |
388-391 |
|
102. |
Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах. |
392-394 |
|
103. |
Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах. |
395-398 |
|
104. |
Дієслова синоніми. |
399-403 |
|
105. |
Дієслова антоніми. |
404-407 |
|
106. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Перевірна робота. Усний твір. |
|
|
107. |
Закріплення вивченого. |
408-412 |
|
108. |
Закріплення вивченого. |
413-417 |
|
109. |
Змінювання дієслів за часами. |
418-422 |
|
110. |
Розрізнення часових форм дієслів. |
423-426 |
|
111. |
Дієслова завершеної і незавершеної дії. |
427-431 |
|
112. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Перевірна робота. Письмовий переказ. |
|
|
113. |
Закріплення знань і вмінь про часові форми дієслова. |
432-436 |
|
114. |
Закріплення вивченого. |
437-440 |
|
115. |
Написання не з дієсловами. |
441-445 |
|
116. |
Закріплення знань і вмінь з теми. |
446-449 |
|
117. |
Контроль та оцінювання знань з теми «Дієслово» |
|
|
118. |
Повторення вивченого на протязі року. |
450-456 |
|
119. |
Перевірна робота. Диктант |
|
|
120. |
Урок розвитку зв’язного мовлення. |
|
|
121. |
Повторення вивченого на протязі року.. Списування. |
457-461 |
|
122. |
Повторення вивченого на протязі року. |
462-466 |
|
124. |
Повторення вивченого на протязі року. |
467-470 |
|
125. |
|
|
|
Учень/учениця:
має уявлення про дієслово як частину мови
впізнає дієслова в реченні, тексті, ставить до них питання; пояснює їх значення у мові і мовленні зв’язує з іменниками
добирає до поданого дієслова 1-3 синоніми, антонім пояснює в навчальній роботі дієслова, вжиті у переносному значенні
бере участь у колективних навчальних вправах з удосконалення текстів шляхом добору дієслів-синонімів
розрізнює часові форми дієслова ставить питання до дієслів різних часових форм
змінює дієслова за часами у формах доконаного і недоконаного виду (без уживання термінів) за допомогою питань: що робить? що зробить? що робив? що зробив?
розпізнає часові форми дієслів у тексті
вживає дієслова з не в усному і писемному мовленні, в різних ситуаціях спілкування (в суперечках, дискусіях, застереженнях, виправдовуваннях, порадах, повчаннях)