Збірка "Дидактичні ігри на уроках української мови"

Про матеріал

Вивчення мови можна перетворити на цікаву гру. Поєднання гри та групової работи дає можливість успішно працювати у класі з інтерактивними дітьми. До кожної гри пропонуються завдання для обговорення у парах або групах, виконати які можливо тільки разом.

Перегляд файлу

 

Дидактичні ігри  на  уроках  української  мови

 

«Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, музики, фантазії, творчості»  В. Сухомлинський

 

     

ТЕМА    «ЗВУКИ  І  БУКВИ»

Ігри «Алфавітний ланцюжок»

 

  1.              Учні називають в алфавітному порядку слова, що означають назви тварин. Наприклад: А - акула, Б - бегемот, В - вовк, і так далі.

 

  1.              Записати в алфавітному порядку назви рослин, міст України, Донецької області, тощо. Наприклад: Дніпро, Десна, Дністер, Дунай, Рось, Тетерів, Збруч, Псел, Либідь, Черемош, Горинь.

 

 

  1.              Із орфографічного словника вибрати спільнокореневі слова, що утворені від коренів берез-, чит-, дуб-, дит-, тощо.

 

  1.              «Змійка»

Один учень називає слово (можна записувати на дошці або у зошитах), наступний називає слово на останній звук (або букву, якщо слова записуються).

Наприклад: рибалка – аґрус – син – ненька – абрикос – стіл тощо. Завдання ускладнюється, якщо використовуються слова з однієї певної теми.                                              

     

  5.  «Запросили ми гостей»

Завдання для обговорення в групах. Малюнки героїв казок або мультфільмів розмістити у алфавітному порядку.

  Мальвіна, Буратіно, П’єро, Артемон.

  Колобок, Дід, Баба, Заєць, Вовк, Ведмідь, Лисиця.

«Рукавичка»: дід, собака, мишка, жабка,зайчик, лиска, вовк, ведмідь.

«Колосок»: Півник, Круть, Верть.

 

Завдання для обговорення у групах.

 1. Складіть нову казку так, щоб дійові особи з являлися у алфавітному порядку.               

 2. Складіть і розіграйте діалог між казковими героями.

 

 

 

 

 

6.  «Гарне місто Алфавіт»

  Гравцям роздаються картки із словами, які учні мають розкласти за  алфавітом. ( Всі набори групуються за значенням слів).  Завдання для обговорення у група.

Скласти текст – розповідь, (міркування або опис), використавши групи слів та запитання до кожної з них.

 №1. Вікно, двері, поріг, стеля, підвіконня, стіна,рама, підлога, кватирка, плінтус.

Завдання для обговорення в групах. Розкажіть послідовність хатнього прибирання. Як ви допомагаєте прибирати квартиру?

 

 №2. Фартух, блуза, жакет, черевики, сукня, піджак, хустка, шкарпетки, чоботи, валянки

Завдання для обговорення в групах. Згрупуй слова. Які з них означають одяг, які взуття.

 

   №3. Жайворонок, зозуля, шпак,перепел, ворона, чайка, ластівка, сорока, качка, голуб.

Завдання для обговорення в групах. Які з цих птахів перелітні? Що ти знаєш про них знаєш?

 

   №4. Картопля, часник, цибуля, помідори, огірок, салат, морква, редиска, буряк, диня.

Завдання для обговорення в групах. Які овочі треба взяти для весняного салату?

 

№5. Груша, липа, ялина, клен, вишня, сосна,береза, дуб, осика, абрикос.

Завдання для обговорення в групах. Вибери дерева, які можеш посадити у своєму саду. Як назвати їх одним словом?

 

 №6. Чорнобривці, резеда, барвінок, конвалія, пролісок, гвоздика, айстра,рожа, троянда, нарцис.

Завдання для обговорення в групах. «Бережи весняні квіти!» Про які квіти це сказано?

 

   №7.Шосе, вулиця, світлофор, дорога, площа, тротуар, бруківка, асфальт, кювет, перехід.

Завдання для обговорення в групах. Розкажи, як правильно переходити вулицю. Що називають «регулювальником перехрестя?»

 

   №8.Лев, заєць, борсук, ведмідь,ховрах, слон, вовк,олень, лисиця, єнот.

Завдання для обговорення в групах. Яких тварин ти можеш побачити тільки у зоопарку? Чому?

 

 

 

  №9. Книжка, пенал, щоденник, ручка, олівець, гумка, словник, зошит, альбом, лінійка.

Завдання для обговорення в групах.  з запропонованих речей треба взяти, щоб написати вітальну листівку?

 

   №10. Комбайн, бульдозер, літак, трактор, моторолер, сівалка, мотоцикл, екскаватор, автомобіль.

Завдання для обговорення в групах. У казці  мишенята знайшли колосок. Розкажи, які машини допомогли виростити цей колосок.

 

  № 11. Тарілка, чашка, миска,ложка, виделка, ніж, сковорідка, чайник, каструля, склянка.

  Завдання для обговорення в групах.  Коли до тебе приходять друзі, ти пригощаєш їх тістечками з чаєм. Який посуд ти використовуєш?

 

  №12. Костюм, піджак, штани, сарафан, сорочка, спідниця, сукня, светр, кашкет, капелюх.

Завдання для обговорення в групах. Ляльку Наталку треба взяти на прогулянку. Які речі на неї ти вдягнеш?

 

  №13. Жито, овес, пшениця, гречка, просо, ячмінь, горох, сорго, чечевиця, кукурудза.

Завдання для обговорення в групах. «Хліб – усьому голова.»Які з цих злаків використовують для випічки хліба?

 

 №14. Корова, кінь, теля, вівця, кобила, лоша, собака, кіт, баран, свиня,ягня, порося, бик, кабан.

Завдання для обговорення в групах. Об єднай тварин у «сім ї». Хто залишився? Який вислів про життя котів і собак ти знаєш? Поясни його.

 

7. «Ставай в алфавітному порядку»

Завдання для обговорення в групах.  Розміщуючи слова в алфавітному порядку, складіть з них речення.

  Наприклад: Кішка ловить мишку.

Лапкою, носика, мив, котик. Рудий, підкрався, собака, обережно. Тікай, скоріше!

 

8. «На одну букву»

 Завдання для обговорення в групах. Складіть речення, слова у якому починаються на одну букву.

  • Наприклад: Віє веселий вітерець. Віталій вивчив вірш. Летять лебеді.

 

 

 

 

 

 

9. «Від А до Я».

   Завдання для обговорення в групах. Кожна група учнів отримує певну частину абетки (на картках). Наприклад: від А до Д, від Ж до Л. Групи придумують речення за певною темою, кожне слово у яких починається з їхніх літер .

 

  10. «Відгадай слова»

     Завдання для обговорення в групах. Замініть цей опис буквами і прочитаєте слова. Складіть з ними питальні речення.

Буква, що стоїть в абетці після К,  літера,що передує К, буква, що стоїть після Л, кругла літера алфавіту, попередниця О.(Лимон)

Друга буква алфавіту, літера, що стоїть після Т, буква, котра передує літері М,буква попередниця Л, перша буква алфавіту.(Булка).

 

 

             11.  «Абетковий супчик»

               Завдання для обговорення в парах. Учитель вилучає з розрізної абетки літери «ь», «и», об’єднує дітей в пари і пропонує кожній парі витягнути з чарівної торбинки літеру,назвати слово, яке починається з цієї букви .

 

 

     Ігри «Чарівні перетворення»

 

  1.              Чарівні перетворення.

 Учитель називає слова, учні складають нове слово з перших звуків цієї групи. На першому етапі такої роботи можна використовувати картки, на яких ці слова написані. До кожної групи слів добирається завдання для парної або колективної роботи.

 

 

      Слова до теми «Посуд»

Черепаха,альбом, шия, килим,актор (чашка)

Трактор, акваріум, рак, індик, лижі, кошик, ананас (тарілка).

Сорока, карета, лілія, яблуко, нога, крига, автобус (склянка).

Лисиця, окуляри, журавель, кришталь, айстра (ложка)

Завдання для обговорення в групах. Поміркуйте, чого не вистачає, щоб напитися чаю. Поясніть це своїм друзям. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Слова до теми «Одяг»

Собака, вода, електрика, тигр, риба (светр)

Свинка, орел, рука, око, черешня,каблучка, акула (сорочка).

Квочка, урок, редька,театр, коровай, абетка (куртка).

Субота, уста, квартира, ніс, яблуко (сукня).

Завдання для обговорення в групах. Знайдіть зайве слово. Поясніть, чому так вважаєте.

 

      Слова до теми «Овочі»

Мак, онук, рак,кит, вишня, арена (морква).

Куб, аґрус, пиріг, урок, сом, тир, апельсин (капуста).

Острів, гілка, ірис, ранок, обрій, кущ (огірок).

Птах, екран, робота, екскаватор, ціна (перець).

Завдання для обговорення в групах. Які ще овочі знаєте? Які з них ростуть у бабусі на городі?

 

      Слова до теми «Тварини»

Кіно, ікра, шуба, кавун, армія (кішка)

Ворота, опік, вершник, костюм (вовк).

Ледар, естафета, вата (лев).

Золото, елеватор,борщ,радість,автомобіль (зебра).

Завдання для обговорення в групах. Яка тварина зайва? Доведіть свою думку.

 

      Слова до теми «Меблі»

Шишка, адреса, фазан, антонівка (шафа).

Лікар, інструмент, жабка, конверт, олівець (ліжко)

Сон, тіло, Іван, ластівка (стіл).

Корова, рік, інструмент, спідниця, лопата, обруч (крісло).

Завдання для обговорення в групах. Знайдіть зайве слово. Поясніть свою думку. Складіть речення (текст) зі словами.

 

        Слова до теми «Навчальне приладдя»

Парк, екватор, нора, аптека, лис (пенал).

Рух, учень, чайка, кишеня, апетит (ручка).

Гараж, учитель, морозиво, кріт, автобус (гумка).

Осінь, літо, іграшка, велосипед ,етажерка, ціпок (олівець).

Завдання для обговорення в групах. Обєднайте слова у пари за змістом. Поясніть свою думку.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. « Яке слово сховалось?»

 

К І Я У Ш О С Р В С Н О Б Д Ї К Н (Урок)

Ю Н Ж О Р К Ч С О Н Х І Н О Т Н Р Ш У Ь З ( Осінь)

Т З К Ш З В Н К Ь А Б О Ь Д Г Л Ї У З А К (Школа)

М Л Т Д А Ю Н Р Ц В К У Ш З І З Ч Щ Я І Р ( Друзі)

Завдання для обговорення в групах. Обведіть кожну четверту літеру. Прочитайте слова, що сховались.  Склади текст з цими словами. Яке з них найбільше підходить для заголовка тексту?

 

   О К З Р В К А Є Р Ц О В Ь (заєць)

   О В Р Е К Д М О І Д К Р Ь (ведмідь)

   М У Ж И Я   Н С Ш Ж А Н У С Я (миша)

Завдання для обговорення в групах. Із кожного рядка вибери лише ті букви, що не повторюються і прочитай слова. З якої казки ці герої? Повтори їх діалог.

 

 3. «Хованки»

У кожному з цих слів «заховані» інші. Знайди їх.

Блискавка  (блиск, лиска);

Жарити  (жар, ар, рити);

Відкладати  (клад, лад ,дати);

Світанок  (світ, танок);

Оберігати  (оберіг, ріг);

Остерігатися  (стеріг, ріг, стер, тис).

Завдання для обговорення в групах. У кожному з цих слі «сховались»

інші. Знайдіть  їх.

 

4.«Іноземні слова»

Завдання для обговорення в групах. Прочитай «іноземні» слова, поясніть , чому їх можна зрозуміти. Випишіть двоскладові слова.

      Город: огірдині (огірки, дині), редипуста (редиска, капуста), моркопля (морква, картопля), кабачас (кабачок, часник), бакладор (баклажан, помідор), цибуред (цибуля, редиска), гарбуряк (гарбуз, буряк), кавугор (кавун, горох).

 

Завдання для обговорення в групах. Прочитайте «іноземні» слова. Поясніть, чому їх можна зрозуміти. Випишіть слова, що означають шкільне приладдя.

      Школа: оліпен (олівець, пенал), клейруч (клей, ручка), партошка (парта, дошка), папірок (папір, урок ), перерформ (перерва, форма), книзош (книжка, зошит), дзвіручник (дзвінок, підручник), указукви (указка, букви).

 

 

 

 

Ігри «Шифрувальники»

 А.       Завдання для обговорення в групах. У словах пронумеруйте  букви, складіть з вибраних нові слова.

 

           квітка (2), метелик(4), снігур(1,2), заєць(2) – ВЕСНА;

           сон (1, 2, 3), киця (4), лежить (2) – СОНЦЕ;

           пролісок (1, 2, 3), медуниця (1), тінь (2, 3, 4) – ПРОМІНЬ.

           корінь (1), віти (1, 2, 3), листя (2) – КВІТИ.

Завдання для обговорення в групах. Складіть речення, використавши утворені слова. Чи можна ці речення назвати текстом? Доберіть до нього заголовок.

 

Б.  Завдання для обговорення в групах. Пронумеруйте  букви алфавіту, прочитайте цифрами. слова позначені Герої якої це казки? Складіть діалог між ними.

2, 24, 21, 1, 23, 12, 18, 19,(Буратіно)

17, 1, 16, 31, 3, 12, 18, 1 (Мальвіна)

1, 16, 12, 22, 1 (Аліса)

2, 1, 8, 12, 16, 12, 19 (Базиліо)

Завдання для обговорення в групах. Герої якої це казки? Складіть діалог між ними.

 

19, 16,31,4, 1 (Ольга)

17, 1, 15,22, 11, 17 (Максим)

20, 7, 23, 21,11, 15 (Петрик)

4, 1,18, 18, 1 (Ганна)

3, 1, 22, 11, 16, 31, 15, 19 (Василько)

Завдання для обговорення в групах. Поставте імена дітей в алфавітному порядку. На яку цифру треба звернути, щоб цю роботу виконати швидше. Поясніть свої міркування.

 

   3.«Неповні слова»

 Завдання для обговорення в групах.  Вгадайте слова, доповнюючи їх відсутніми голосними або приголосними. Яке слово у стовпчику зайве ? Поясніть свою думку.

М * Р*З                  *О*А*А

Г*Л*Б                     *О*О*А

К*Н*К                     *А*И*А

К*М*Р                    *О*А

 

 4. «Відгадай слова»

   Завдання для обговорення в групах. Вийміть із « букету» 2 квітки: садову та лісову. Яка з них лісова, а яка садова? Що спільного між ними?

     Т Л О В Я Н Ь Ю П А К І Л Н А (тюльпан, конвалія)

 

   Завдання для обговорення в групах. Серед цих літунів один – набридливий, а інша – білогруда красуня. Прочитайте ці слова.  Доберіть прикметники до них. Чим у парі пов’язані ці слова?

          Л К А І М С Т Р О В А К А ( комар, ластівка).

 

          5. «Знайди і прочитай слово»

ОДУБРІЙНБІЛКАТСЕГРИБ (дуб, білка, гриб),

ЗИМАБРЛІСУБНАМЕТЗВІР (зима, ліс, намет, звір)

ВЕДУПЛОБРЗГОРІХБКБІЛКА (дупло, горіх, білка)

ГРИБМБОРОВИКАГКОЗУБ (гриб, боровик, козуб)

Завдання для обговорення в групах. Як повязані слова кожного рядка?

Введіть  ці слова у речення. Складіть текст-розповідь.

 

 

 6. «Анаграми»

Щоб відгадати слова, треба переставити букви.

3 2  4 5 1         3 2 1 4 5           1 2 5 6 3 4

С и л а ч          б у з о к            к а л и н а

 

 5 4  3 1 2        4 1 2 4 5           3 4 1 2 5

 Р и с к а          к р у ч а           н о с и к

 

3 2 1 4             1 4 5 3 2           3 4 1 2 5

Л і т о              к  у р ч а          к а н а т

 

 3 2 1 4          3 2 1              3 4 5 2 1            4 5 1 2 3

 Т і л о           к і т              с  о  к  і  л          к а б а н

 

 4 3 2 1         4 3 1 2           1 5 3 4 2             4 5 3 2 1

М а р ш       а р ф а           ш и ш к а           а т л а с

 

7. « Дерево сховалось»

  Завдання для обговорення в групах. Прочитай речення, знайди зашифровані назви дерев. Де ростуть ці дерева? Складіть текст-міркування про користь дерев.

          Зразок:  Іду берегом ріки. – І(ду б)ерегом ріки.

У Юрка новий буквар. Упали папірці зі столу. Мама бере за руку сина. Для Сашка штани купили. Літо поля заквітчало.

 

             8. «Метаграми»

  1.              На Далекому я Сході –                

І завжди в морській воді;

Коли К на Г змінити,

Стану деревом тоді.  (Краб – граб)

 

  1.              Люблять нас усі збирати

Після дощику в ліску,

А як букву  Г відняти,

Будем плавати в ставку.    (Гриби – риби).

 

  1.              З К дерева захищає, і на них вона завжди;

З Н звірятко заховає, коли треба від біди;

З Г з-за хмари виглядає, шапку сніжну не знімає.

                           (Кора – нора – гора)       

 

  1.              Не знайти без мене ходу через прірву,через воду,

 З О я зовсім інше слово – там є скрізь новобудови.

                                                  ( Міст – місто )

 

 

 

  1.              Слово це в мороз шукай, та в долонях не тримай!

  С додай до нього – вмить за саньми він побіжить.

                                                   ( Лід – слід)

 

          6.  На неї птах сідає, вона його гойдає,

А   Г на Б змініть, звірятком стане вмить.

                                                    ( Гілка – білка)

 

  1.              Дерева я ламаю і хвилі підіймаю,

К додаси  - в полі я зростаю.

                                                     ( Буря – буряк )

 

  1.              З С – сапаю, з Ш – вдягаю.    

                                                      ( Сапка – шапка )

 

  1.              Якщо з Й – папір я клею, якщо з Н – утворюю алею.

                                                      (Клей – клен)

 

  1.         З К – в дівчат на голові, з Р – виблискую в траві. (Коса – роса)

 

 

 

              Ігри  «Будівельники»

1. Завдання для обговорення в группах. Складіть  слова, виконавши завдання. Поділи їх у групи за значенням.

А  У цих словах голосні -  АА, приголосні –ММ, РМ, ПРТ; ЧШК; БРН;СЛТ; ЧЙК.

         Б. У цих словах голосні - ООА, приголосні - ВРН; СРК; КРВ.

 

2. Завдання для обговорення у групах. Додайте одну букву і утворіть  нові слова. Виберіть серед них істоти.

Раб (граб), лід (глід), фара (фарба),коза (козак),лава (слава),рама (брама),пара (парад),риба (рибак),лама (лампа),мало (масло) кома (комар), оса (коса ).

 

3.  Завдання для обговорення в групах. Закресліть  одну букву у  слові, щоб вийшло нове слово.

Екран(кран),опеньки(пеньки), буквар(буква), буряк(буря), слон(сон).

 

4.Завдання для обговорення у групах. У слові «січ» останній звук, утворити якомога більше нових слів. Зробіть звуко – буквений аналіз слів.

   (Сів, сій, сіє, сік, сіль, сім…)

 

 

 

 

 

 

5.Завдання для обговорення в групах. Вставте букви, що позначають голосні або приголосні звуки, в словах так, щоб значення слів змінювалось.

   С…п – с…п             з…ив – з…ив

    С…м – с…м           гра… - гра…

    Л…в – л…в            …лива - …лива

 

6.  «Веселі складаночки»

Завдання для обговорення в групах.  Із букв одного слова  склади і запиши нові слова  (якщо якась буква зустрічається один раз у даному слова, в інших словах її можна використати лише один раз)

    Наприклад: ЖАЙВОРОНОК (жар, ворона, рано, ранок,рай, рак, кора, нора і т. д.)

Можна використати слова: космонавт, сантиметр, телеграма, абрикос, квартира, диктант, апельсин, автомобіль, горизонт, каструля, редиска, робітник, барвінок.

 

 7. «Веселі складаночки»

З пропущених букв склади слово.

*оза                жа*т                 *айник

*іс                   вікн*                д*мок

С*н                *ятел                *рава

*риб              м*ло                м*к

Г*рбуз           *ожиці            *ога

                        *пельсин        дива*

                                                  *ма

          (Книга             родина             читання)Завдання для обговорення в групах. З пропущених букв у стовпчиках складіть слова. «Книга – джерело знань». Розкажіть, як ваша родина отримує знання з книжок?

 

       8.«Математична граматика»

 А.    Кор – о +и +ни + цкя – к=       (криниця)

           Ска – с +(млин – мн) +а=        (калина)

           Четвер – чет +(дуб –ду) + (ра –р)=       (верба)

Задання для обговорення в групах. Виконайте математичні дії, прочитайте слова. Доповніть ними  прислівя: «Без … і …нема України». Поясніть, що таке «криниця»?

 

   Б.       Трава – ва +вень =           (травень)

              Квіти – и + день – д =     (квітень)

              Берег – г + зелень – ле = (березень)

Завдання для обговорення в групах. Замініть одним словом. Поясніть, чому так називаються весняні місяці?

 

 

             В.        Мурава – ва + ш +ка =        (мурашка)

              Заметіль – іль + е – за + лик =   (метелик)

              Байбак – й – ак + ка =       (бабка)

Завдання для обговорення в групах. Цих живих істот можна назвати одним словом:

              Комарі – рі  + хи =                (комахи) 

Розкажіть, що ви знаєте про комах. Назвіть корисних та шкідливих.

 

 

        9. « Веселе природознавство»     

Завдання для обговорення в групах. Перестав букви так, щоб вийшли слова

Розшифруйте «заплутані» слова і прочитайте назви птахів. Дай відповіді на запитання.

           ГВІНПІН, КАЧАЙ, ЧКАКА.

Який із цих птахів може плавати зі швидкістю 40 км на годину?

            КАШИШР, УСГКА, ДІБЕЛЬ.

Який з цих птахів виводить пташенят узимку в наших лісах?

            ЯЛПАЧ, РОМОЗИДОК, ТЕЛДЯ.

Який з цих птахів пірнає на глибину 30 см?

           ОРОНАВ, АКАЧК, СУГАК.

Яке слово зайве? Згадайте дитячу лічилку про цього птаха.

           ЙКДАЛИГ, ИЧЮЛОЙК, ИТСАНУХЙП.

Що не можна сказати про їжачка? Доберіть слова, якими можна описати його?

            ИМУТЬШ, ЕУГД, ІУКЄЛ.

Яке слово зайве? Про що говорять: шумить, гуде? Доберіть синоніми до цих слів.

 

 

              Красноармійський міський відділ освіти

    загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 9

 

 

 

 

Збірка дидактичних ігор на уроках української мови у початковій школі

 

 

 

 

 

 Підготувала

                                                                                      вчитель початкових класів

                                                                                      Паснова К. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013 р.

 

 

 

 

                                         Література

 

  1.              Державний стандарт початкової загальної освіти.
  2.              Кондратенко Л. О. Весела грамота. – К.:Н. П. Ц. Перспектива, 1995.
  3.              Левченко Т. Г., Васильєва Л. А. Цікаві вправи та завдання на уроках української мови в 1-4 класах. – К.: Спалах ЛТД, 1997.
  4.              Серпухова І. Є. Цікава дидактика. Українська мова. 1-4 класи. – Х.: Ранок, 2005.
  5.              Форощук О.О., Форощук Н.Є. Українська мова для початкових класів. – К.: А. С. К.,2003.
  6.              Бєженова М. О. Весела граматика. – Донецьк.:Сталкер, 1998.
  7.              Савченко О. Я. Освіта повинна бути не тільки доступною, а й якісною. Початкова школа.- 2001. -№ 10
  8.              Савченко О. Я. Новий етап розвитку 4-річної початкової школи. Початкова школа.- 2001. - № 1
  9.              Саган О. Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших школярів. Початкова школа. -2002 -№ 3.
  10.         Заяць Я. М., Онишків О. П. Уроки рідної мови. 2 клас: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 квітня 2018
Переглядів
7113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку