№ |
Зміст програмового матеріалу І семестр |
Год. |
Дата |
Очікувані результати |
Мовленнєва лінія |
1 |
ВСТУП. Українська мова в житті українців |
|
|
Пояснює роль і важливість державної мови в житті людини; - вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення [6 МОВ 1.1.2-1]; - пов’язує, зіставляє почуте із життєвим досвідом [6 МОВ 1.4.5]; - обґрунтовує своє ставлення до змісту почутої інформації [6 МОВ 1.5.1]; - визначає основні проблеми, порушені в тексті, пов’язуючи їх із життєвим досвідом [6 МОВ 2.2.1]; - пояснює значення здобутої з тексту інформації [6 МОВ 2.4.1]; - обстоює власну позицію щодо обговорюваних питань [6 МОВ 1.6.2]; - наводить кілька простих аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції [6 МОВ 1.6.2-1]; - розрізняє відому і нову, головну і важливу другорядну інформацію, факти та судження [6 УМД 2.2.2].
|
Організаційна діяльність (цілевизначення; планування; організація роботи; самоконтроль, рефлексія). Пізнавальна діяльність (здійснення пошуку інформації на підтвердження важливої ролі мови в житті людини; узагальнення різних думок, виявлення спільного й різного тощо). Мовленнєва діяльність (обговорення ролі української мови в житті українців; висловлення власної думки щодо важливості мови в житті людини; обґрунтування важливості бережного ставлення до мови). Текстова діяльність (сприйняття й аналіз тексту, що містить нову інформацію; структурування інформації; переведення текстової інформації про мову в графічну тощо (створення колажу, моделі, малюнка); написання есе («Мої емоції в мові», «Як слово веде мене у світ?», «Які можливості дає мені мова?», «Яким був би світ без мови?» тощо).
|
2 |
ЛЕКСИКОЛОГІЯ. Повторення вивченого в 1-4 класах. Лексичне значення слова. Тлумачний словник. |
|
|
- Вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їхню суть [6 МОВ 4.1.2-1-2]; - порівнює та зіставляє слова, що належать до певних груп за вивченими ознаками [6 МОВ 4.1.1-2]; - виокремлює та розрізняє значення багатозначних слів, синонімів, пряме й переносне значення [6 МОВ 4.1.1-1]; - розрізняє відому і частково нову для себе інформацію [6 УМД 1.3.1-2]; - виявляє і виправляє помилки, допущені в тексті з урахуванням засвоєних мовних норм [6 МОВ 3.3.1]; - вживає слова відповідно до їхнього лексичного значення; - збагачує власне мовлення, використовуючи різні джерела [6 МОВ 4.2.4]; - користується різними видами словників; - визначає окремі деталі, що сприяють або заважають комунікації [6 УМД 1.5.2]. - Сприймає подану в достатньо вільному темпі інформацію відповідного обсягу на відому й частково нову тематику [6 МОВ 1.1.1]; - реагує на почуте, уточнюючи важливі для розуміння деталі [6 МОВ 1.1.2]; - формулює тему та ідею почутого повідомлення [6 МОВ 1.4.1-1];
- Сприймає подану в достатньо вільному темпі інформацію відповідного обсягу на відому й частково нову тематику [6 МОВ 1.1.1]; - реагує на почуте, уточнюючи важливі для розуміння деталі [6 МОВ 1.1.2]; - формулює тему та ідею почутого повідомлення [6 МОВ 1.4.1-1]; - розуміє та відтворює зміст почутого повідомлення [6 МОВ 1.1.2-2]; - унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб), використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації [6 МОВ 1.2.3-1]; - знаходить у почутому відповіді на поставлені запитання [6 МОВ 1.3.1-1]; - стисло переказує фактичний зміст почутого повідомлення (зокрема невеликого художнього тексту, медіатексту або уривка з нього на знайому тему, якщо інформація проста, добре структурована, подана повільно та чітко [6 МОВ 1.2.1-1]; - передає простими фразами прихований зміст повідомлення, виражений за допомогою типових, зрозумілих для сприйняття невербальних засобів [6УМД1.1.3]; - добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел [6 МОВ 1.3.1]; - визначає мету повідомлення [6 МОВ 1.4.4]; - розрізняє відому й нову для себе інформацію [6 МОВ 1.3.1-2]; - ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів [6 МОВ 2.5.1-3]; - записує від руки або з використанням спеціальних (у тому числі цифрових) пристроїв власні міркування, інформацію з різних джерел [6 МОВ 3.1.1] |
Організаційна діяльність (цілевизначення; планування; організація роботи; самоконтроль, рефлексія). Пізнавальна діяльність (визначення мети інформації; формулювання теми та ідеї почутої інформації; розрізнення нової й відомої інформації; передавання /відтворення її графічно (карти, схеми, плани, моделі тощо) чи образно (малюнок); добір і демонстрування зразків різних видів інформації; пошук інформації відповідно до поставленого завдання; знаходження, опрацювання і збереження інформації; аналіз змісту інформації тощо). Мовленнєва діяльність (реагування на почуту інформацію (коментар); вибіркове, стисле переказування змісту почутого відповідно до поставленого завдання; висловлення своєї думки тощо). Текстова діяльність (написання висновків на основі почутої інформації тощо).
|
3 |
Однозначні та багатозначні слова. Тлумачний словник. |
|
|
||
4 |
Розвиток мовлення №1. Види інформації |
|
|
||
5 |
Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми |
|
|
||
6 |
Пароніми. |
|
|
||
7 |
Словники синонімів, антонімів, омонімів, паронімів. |
|
|
||
8 |
Групи слів за походженням: власне українські й запозичені (іншомовного походження) слова. Словник іншомовних слів. |
|
|
||
9
|
Контрольна робота № 1. Лексикологія (Повторення вивченого в 1-4 класах, групи слів за значенням і походженням). |
|
|
||
10 |
Аналіз контрольної роботи. Навчальне аудіювання |
|
|
||
11
|
Написання апострофа в словах іншомовного походження. |
|
|
||
12 |
Розвиток мовлення №2. Числова інформація |
|
|
||
13 14 |
Написання м’якого знака у словах іншомовного походження. |
|
|
||
15 |
Подвоєння та подовження приголосних у словах іншомовного походження. |
|
|
||
16 |
Букви і та и у словах іншомовного походження. |
|
|
||
17 |
Активна й пасивна лексика української мови. |
|
|
||
18 |
Контрольне аудіювання Розвиток мовлення №3. Види інформації (звукова, відео). |
|
|
||
19 |
Неологізми. Письменницькі новотвори. |
|
|
||
20 |
Групи за вживанням. Загальновживані слова. |
|
|
||
21 |
Слова обмеженого вживання. Діалектні, професійні слова й терміни |
|
|
||
22 |
Лексична помилка |
|
|
||
23 |
Розвиток мовлення №4. Діалог |
|
|
||
24 |
Суржик. Навчальне списування |
|
|
||
25 |
Розвиток мовлення №5. Джерела інформації. Добір і пошук інформації |
|
|
||
26 |
Повторення вивченого з лексикології. |
|
|
||
27 |
Контрольна робота № 2. Лексикологія (правопис слів іншомовного походження, активна й пасивна лексика). |
|
|
||
28 |
Аналіз контрольної роботи. Читання вголос |
|
|
||
29 |
ФРАЗЕОЛОГІЯ. Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. |
|
|
- Вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їхню суть [6 МОВ 4.1.2-1-2]; - виокремлює та розрізняє фразеологізми [6 МОВ 4.1.1-1]; - виявляє фразеологізми в своєму та чужому мовленні, пояснює їхню суть [6 МОВ 4.1.2-1]; - послуговується фразеологізмами у повсякденному спілкуванні [6 МОВ 1.7.2-1]; - вправно користується фразеологічним словником; - формулює запитання, щоб уточнити суть фразеологізмів [6 МОВ 1.4.6-2]; - використовує фразеологізми для ефективної комунікації зі співрозмовником [6 МОВ 1.7.1-1]; - дотримується норм у виборі фразеологізмів [6 МОВ 1.7.1-3]; - засобами фразеологізмів пояснює свій (та інших осіб) емоційний стан з увагою до його відтінків [6 МОВ 1.8.1]; - використовує фразеологізми для збагачення міжособистісної комунікації позитивними емоціями, створення комфортної атмосфери спілкування, спонукання співрозмовників до певних дій [6 МОВ 1.8.3-1]; - досліджує джерела фразеології [МОВ 4.1]; - сприймає інформацію (текст), що містить фразеологізми [МОВ 1.1]; - демонструє багатий активний запас фразеологізмів [6 МОВ 1.7.2]; - виявляє власні мовні уподобання у процесі добору фразеологізмів [6 МОВ 4.2.1].
- Чітко й правильно вимовляє звуки в процесі мовлення; - спостерігає за фонетичними явищами в мовленні, зокрема й на прикладі літературних творів [6 МОВ 4.1.2]; - аналізує мовлення за орфоепічними та орфографічними характеристиками [6 МОВ 3.3.2-4]; - вправно застосовує алфавіт; - знаходить й виправляє огріхи й помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень [6 МОВ 3.3.1-1]; - застосовує знання правил орфографії й орфоепії для вдосконалення власного мовлення [6 МОВ 4.1.1]; - виявляє й аналізує орфографічні помилки; - пояснює виправлення, покликаючись на вивчені правила [6 МОВ 3.3.1-2]; - вправно користується словниками; - відтворює зміст почутого тексту з дотриманням орфоепічних норм[6 МОВ 1.2.1]; - удосконалює письмовий текст (власний та чужий) [6 МОВ 3.3.2-4]; - характеризує вплив неправильного наголошування, вимови на сприйняття слухачем змісту почутого повідомлення [6 МОВ 1.5.3-1]; - дотримується орфоепічних, графічних, орфографічних норм у процесі вибору мовленнєвих засобів [6 МОВ 1.7.1-3]; - послуговується засобами милозвучності у власному мовленні [6 МОВ 1.7.2-1]; - розпізнає роль окремих звуків як виражальних засобів у тексті [6 МОВ 2.2.6-2]; - виявляє і виправляє помилки, допущені в тексті, з урахуванням засвоєних мовних норм [6 МОВ 3.3.1].
|
Організаційна діяльність (цілевизначення; планування; організація роботи; самоконтроль, рефлексія). Пізнавальна діяльність (дослідження джерел фразеології; добір/пошук прикладів різних видів фразеологічних одиниць; добір/пошук синонімічних, антонімічних фразеологізмів; дослідження особливостей фразеологізмів народів світу; передавання змісту фразеологізмів невербальними засобами; ведення фразеологічного словничка тощо). Мовленнєва діяльність (висловлення ставлення до події, явища чи вчинку засобами фразеології тощо). Текстова діяльність (виявлення фразеологізмів у літературних творах; критичне оцінювання доцільності вжитих у тексті фразеологізмів; збагачення тексту фразеологізмами; вираження власної думки щодо змісту прослуханого тексту; обґрунтування свого ставлення до проблеми з опорою на власні знання й досвід). Організаційна діяльність (цілевизначення; планування; організація роботи; самоконтроль, рефлексія). Пізнавальна діяльність (визначення різниці між компліментом і лестощами, між проханням, умовлянням, благанням, клянченням; визначення пропозицій, на які необхідно відповідати відмовою, а на які – згодою, добір компліментів за віковою, статусною ознакою людини; аналіз компліментів; добір відповідей на комплімент; аналіз смс-повідомлень; складання дописів для чату тощо). Текстова діяльність (оформлення тексту прохання; формулювання різних видів пропозицій; формулювання відмови на пропозицію; складання й аналіз текстів вибачення, подяки, привітання, повідомлення; виявлення, аналіз у тексті втішання, вибачення, подяки й визначення їхньої ролі у процесі спілкування тощо). Мовленнєва діяльність (усні звернення з проханням, пропозицією, запрошенням, привітанням тощо).
|
30 |
Розвиток мовлення № 6.Текст. Повторення вивченого в 1-4 класах. Тема, підтема (мікротема). |
|
|
||
31 |
Різновиди фразеологічних одиниць (прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми). |
|
|
||
32 |
Розвиток мовлення №7. Ключові слова. Основна думка. Первинні і вторинні тексти. |
|
|
||
33 |
Контрольне списування. Джерела українських фразеологізмів. |
|
|
||
34 35 |
Розвиток мовлення №8 і № 9. Розповідь. Побудова розповіді. Розповідь про себе. |
|
|
||
36 |
Фразеологізми в ролі членів речення. Фразеологізми в літературних творах |
|
|
||
37 |
Розвиток мовлення №10. Опис. Побудова опису. Опис тварини |
|
|
||
38 |
Розвиток мовлення №11. Опис тварини |
|
|
||
39 |
Ознайомлення із фразеологічним словником. Фразеологізми у мовленні. |
|
|
||
40 |
Розвиток мовлення №12. Усний переказ тексту з елементами опису. |
|
|
||
41
|
Розвиток мовлення №13. Навчальний письмовий переказ тексту з елементами опису. |
|
|
||
42 |
Розвиток мовлення № 14. Контрольний письмовий переказ тексту з елементами опису. |
|
|
||
43 44 |
Розвиток мовлення №15 і № 16. Роздум. Побудова роздуму. Роздум на тему екології. |
|
|
||
45 |
Контрольна робота № 3. Фразеологія. |
|
|
||
46 |
Аналіз контрольної роботи. Навчальний диктант |
|
|
||
47 |
Поглиблене повторення вивченого в 1-4 класах. Голосні й приголосні звуки. |
|
|
||
48 |
Наголос в українській мові. Словник наголосів. Орфоепічний словник |
|
|
||
49 50 |
Особливості вимови й написання ненаголошених голосних. |
|
|
||
51
|
Розвиток мовлення № 17. Жанр мовлення. Роль жанрів у житті людини. Комплімент, лестощі, похвала. |
|
|
||
52 |
Приголосні тверді й м’які |
|
|
Організаційна діяльність (цілевизначення; планування; організація роботи; самоконтроль, рефлексія). Пізнавальна діяльність (порівняння й зіставлення звуків природи й звуків мови; порівняння вимови наголошених і ненаголошених звуків; практичні завдання, що передбачають використання алфавіту; виявлення помилок у застосуванні алфавіту; добір прикладів застосування орфографічних правил у житті людини; виявлення проблемних ситуацій, спричинених орфографічними помилками; виконання завдань, що передбачають використання орфографічного словника тощо). Текстова діяльність (читання тексту з дотриманням правильної вимови звуків; переказування тексту, що містить звукові природні елементи; виявлення слів, у яких зміна наголосу впливає на граматичне чи лексичне значення; звуковий аналіз окремих слів у тексті; аналіз порушень милозвучності у тексті й живому мовленні; графічне відтворення тексту, сприйнятого на слух; виявлення й аналіз графічних помилок; виявлення слів, у яких різняться вимова й написання; редагування текстів, у яких допущено орфографічні помилки; складання й оформлення власного висловлення згідно з усталеними орфографічними нормами; перетворення звукового фрагменту природи (ранок у лісі, гроза/дощ, шум моря тощо) в художній текст; сприймання усного висловлення на визначену тему, виявлення й аналіз у ньому орфоепічних помилок; виявлення впливу орфоепічної, графічної, орфографічної помилки на зміст інформації тощо)
|
|
53 |
Контрольний диктант Складання діалогів |
|
|
||
54 |
Аналіз контрольного диктанту Розвиток мовлення №18. Прохання, благання, пропозиція. |
|
|
||
55 |
Приголосні дзвінкі й глухі. Вимова приголосних у корені слова |
|
|
||
56 |
Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. |
|
|
||
57 |
Узагальнення й систематизація знань із розділі «Фонетика. Орфоепія» |
|
|
||
58 |
Контрольна робота № 4. Фонетика. Орфоепія. |
|
|
||
59 |
Аналіз контрольної роботи. Читання вголос |
|
|
||
60 |
Розвиток мовлення № 19. Запрошення, згода, відмова. |
|
|
||
|
|
|
|