Розглянуто ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
на засіданні МО заступник директора Директор школи
протокол №_____ з НВР
від « __»______2014р. «___» __________2014р. «___» _________2014р.
___________________ _____________________ ____________________
Календарно-тематичне планування
з предмету «Захист Вітчизни»
для 11 класів (1.5 години на тиждень)
на 2014/2015 навчальний рік
Учитель
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПРОГРАМА ПРЕДМЕТА
ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист № 1/11 – 6881 від 14.08.2009 року)
ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ
Підручник для учнів 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів
(рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень,)
Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України
Маріуполь
2014 – 2015
Методичні рекомендації щодо викладання навчального предмета «Захист Вітчизни» в загальноосвітніх навчальних закладах
у 2014/2015 навчальному році
Мета предмета «Захист Вітчизни» досягається глибоким та осмисленим вивченням матеріалу за кількома напрямками, які розподілені на розділи, кожний з яких має свої завдання.
Відповідно до мети сформовано завдання предмета:
- підготовка молоді до захисту життя і здоров’я, забезпечення власної безпеки і безпеки інших людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу;
- підготовка молоді до служби у Збройних Силах України, інших військових формуваннях, виконання військового обов’язку в запасі.
На основі визначених головної мети і завдань та відповідно до Державного стандарту предмет вивчається за трьома змістовими лініями:
У 2014/2015 навчальному році у навчальних закладах системи загальної середньої освіти учні 10-11 класів вивчатимуть предмет «Захист Вітчизни» за навчальною програмою авт. Мелецький В.М. та ін.
Відповідно до Типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014.№657 вивчення предмета у 2014/2015 навчальному році здійснюється:
- 2 години на тиждень - у класах з профільним та військово-спортивним профільним навчанням;
- 1,5 година на тиждень – у класах всіх інших напрямів.
Кількість годин на вивчення предмета може бути збільшена за рахунок варіативної частини навчального плану, що в свою чергу надає можливість поширення і поглиблення змісту тем, що вивчаються.
Вивчення предмета «Захист Вітчизни» проводиться окремо для юнаків та дівчат (відповідно до листа-роз’яснення Міністерства освіти і науки України від 09.10.2002 № 1/9-444). Поділ класу на групи здійснюється згідно наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп продовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» від 20.02.2002 № 128 (додаток 2). Навчальний предмет при цьому в обох випадках носить назву «Захист Вітчизни».
Юнаки, які за станом здоров’я або релігійними поглядами звільнені від засвоєння основ військової справи, вивчають предмет за програмою для дівчат. Дівчата за їх власним бажанням (у разі згоди батьків, опікунів або піклувальників) можуть навчатися за програмою та підручниками для юнаків.
Предмет викладається протягом трьох періодів – у 10 і 11 класах під час навчального року та під час навчально-польових зборів (занять у лікувально-оздоровчому закладі). Навчально-польові заняття (збори) проводяться з метою практичного закріплення рівня знань, умінь та навичок учнів наприкінці навчального року з використанням навчально-методичної бази військових частин, відповідних кафедр вищих навчальних закладів, військових комісаріатів, оборонно-спортивних, військово-оздоровчих таборів, базових навчальних закладів, центрів допризовної підготовки тощо. Їх організація і проведення планується керівником навчального закладу відповідно до діючих вимог.
Рекомендуємо визначити для більш ефективної організації навчально-польових зборів загальноосвітні навчальні заклади, на базі яких проводити заняття, залучивши до них учнів з інших загальноосвітніх навчальних закладів та об’єднавши їх у навчальні взводи та відділення.
Практичне закріплення теоретичного матеріалу з розділу «Основи цивільного захисту» передбачається під час проведення Дня цивільної оборони (цивільного захисту) в загальноосвітніх навчальних закладах.
Оцінювання рівня засвоєння учнями програмового матеріалу здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 13.04.2011 № 329 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.05.2011 за № 556/19304.
При оцінюванні навчальних досягнень з предмета «Захист Вітчизни» вчителем оцінюється: якість знань, умінь та навичок учнів; нормативні показники, контрольні вправи (нормативні показники та вправи подано у навчальній програмі). Якість виконання нормативів визначає рівень індивідуальної підготовки учнів. Протягом навчального року відпрацьовуються всі індивідуальні нормативи.
Під час складання контрольних вправ з прикладної фізичної підготовки необхідно врахувати деякі особливості, спрямовані на убезпечення учнів від нещасних випадків:
1. Контрольні вправи складають тільки учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.
При здачі заліків та нормативів також мають ураховуватися фізіологічні особливості та релігійні погляди учнів.
На заняттях стосунки між учнями та вчителем, а також учнів між собою підтримуються на зразок взаємовідносин між військовослужбовцями Збройних Сил України. Важливими умовами успішності занять з предмета є висока дисципліна, організованість, відповідальність учнів.
Для активізації військово-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах рекомендується вести гурткову роботу відповідного напряму. При проведенні відповідної роботи необхідно керуватися Концепцією допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді, навчальною програмою «Захист Вітчизни», угодою про співробітництво між обласним управлінням освіти і науки та обласним військовим комісаріатом про спільну діяльність з питань військово-патріотичного виховання учнівської молоді.
Для гурткової роботи в загальноосвітніх навчальних закладах рекомендуємо користуватися програмою, яка має відповідний гриф Міністерства «Програма гуртка військово-патріотичного напряму «Школа безпеки» (авт. Олексюк В.Л., Горчинська Л.В., Єпіфанцев І.В.).
Програма гуртка військово-патріотичного напряму «Школа безпеки» модульного типу, передбачає закріплення знань з шкільного курсу предметів із: захисту Вітчизни, фізичного виховання, основ здоровя, географії, біології; здобуття практичних навичок для використання в повсякденному житті та в екстремальних умовах.
Відповідно до Указу Президента України «Про Концепцію допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді» підготовлено спільний наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Міністерства оборони України від 16.12.2011 № 1443/779 «Про затвердження Положення про Всеукраїнську військово-патріотичну гру «Зірниця» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 р. за № 1567/20305). З метою підготовки учнів (вихованців) до участі у Всеукраїнській військово-патріотичній грі «Зірниця» розроблено навчальну програму гуртка «Зірниця» (авт. Коломоєць Г.А.).
Метою навчальної програми є: формування в учнів (вихованців) почуття патріотизму; мотивація до збереження свого здоров’я та фізичного розвитку; свідоме ставлення до особистої та громадянської безпеки, розвиток рухових здібностей та морально-вольових якостей.
Вивчення матеріалу передбачається учнями 5-9 класів.
Програма розміщена на веб-сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).
Для оформлення кабінетів рекомендується використовувати серію плакатів: «Захист Вітчизни», «Основи медичних знань», «Інформаційно-довідниковий куток цивільного захисту» (авт. Міненко М.І.), «Міжнародне гуманітарне право» (авт. Міненко М.І., Кривонос Ю.Д.).
Методист М.І.Кирієнко
ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
1. Критерії оцінювання
Особливістю предмета Захист Вітчизни є його спрямованість на підготовку учнів до військової служби та виконання військових обов’язків у запасі, дій у надзвичайних ситуаціях. Отже, об’єктами навчальних досягнень учнів є не тільки якісні знання навчального матеріалу, а й набуття практичних умінь і навичок з основ військової справи, цивільного захисту, медичних знань і першої допомоги. Тому оцінюванню підлягає:
рівень засвоєння учнями знань з предмета під час усного чи письмового опитування, тестування;
рівень вмінь застосовувати знання під час практичних занять, у ході яких учні виконують підготовчі вправи, початкові та навчальні вправи, прийоми та способи тактичних, вогневих дій та дій у надзвичайних ситуаціях;
рівень володіння практичними вміннями та навичками, що виявляються під час виконання нормативів, контрольних вправ (занять).
2. Оцінювання
2.1. Рівні навчальних досягнень та критерії оцінювання учнів наведені у наступній таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали |
Критерії оцінювання якості знань, умінь і навичок учнів |
1 |
2 |
3 |
І. Початковий |
1 |
Учень може розрізняти об’єкт вивчення і відтворити деякі його елементи. Володіє навчальним матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об’єктів, що відтворюються учнем окремими словами чи реченнями з постійною допомогою викладача, виконує лише фрагменти практичних завдань |
2 |
Учень фрагментарно відтворює незначну частину навчального матеріалу, має поверхові уявлення про об’єкт вивчення, виявляє здатність викласти думку на елементарному рівні, має елементарні навички, практичні завдання виконує лише з допомогою викладача |
|
3 |
Учень відтворює менше половини навчального матеріалу, за допомогою викладача виконує елементарні завдання, розрізняє елементи техніки виконання нормативних вимог і здатний виконати незначну їх частину |
|
ІІ. Середній
|
4 |
Учень знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворювати його не в повному обсязі відповідно до тексту підручника або пояснення викладача, його вміння і навички дають змогу виконувати практичні дії на рівні нижчої межі середнього рівня нормативного часу |
|
Учень розуміє основний навчальний матеріал, здатний дати визначення понять, але допускає помилки. За допомогою викладача може логічно відтворювати значну його частину, його уміння і навички дають змогу виконувати практичні дії на рівні середньої межі нормативного часу |
|
6 |
Учень виявляє знання і розуміння основних положень навчального матеріалу, відповіді його правильні, він може відтворити значну частину теоретичного матеріалу, за допомогою викладача може його аналізувати, порівнювати та робити висновки, здатний виконувати контрольні нормативи на рівні вищої межі середнього нормативного часу |
|
Ш. Достатній |
7 |
Учень виявляє знання і розуміння переважної більшості навчального матеріалу, здатний застосовувати його на рівні стандартних вимог, частково контролювати власні навчальні дії, рівень практичних умінь і навичок дає змогу виконувати нормативи на рівні нижчої межі достатнього нормативного часу |
8 |
Знання учня достатньо повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, вміє аналізувати, робити висновки. Самостійно застосовує теоретичні знання для виконання практичних завдань. Виконує нормативи на рівні середньої межі достатнього нормативного часу. |
|
9 |
Учень вільно володіє вивченим матеріалом, вміє узагальнювати інформацію, застосовує її на практиці, рівень умінь і навичок при виконанні нормативів відповідає вищій межі достатнього нормативного часу |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень володіє глибокими, міцними знаннями, здатний використовувати їх у нестандартних ситуаціях. Виявляє творчі здібності, самостійно визначає окремі цілі власної пізнавальної діяльності, знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх при вирішенні поставлених завдань. Нормативи виконує на рівні нижчої межі високого рівня |
11 |
Учень володіє узагальненими знаннями з предмета, вільно висловлює власні думки, визначає програму особистої пізнавальної діяльності без допомоги викладача знаходить джерела інформації та використовує одержані відомості відповідно до мети та завдань власної пізнавальної діяльності. Нормативи виконує на рівні середньої межі високого нормативного часу |
|
12 |
Учень має системні знання, виявляє здатність приймати творчі рішення, самостійно розвиває власні обдарування і нахили, вміє самостійно здобувати знання, рівень умінь і навичок дає змогу виконувати нормативи на бездоганному рівні та зі значним перевищенням високого рівня нормативного часу |
2.2. Види оцінювання. Основними видами оцінювання є: поточне; тематичне; підсумкове за семестр, перший і другий рік навчання та навчально-польові збори (заняття).
2.3. Поточне оцінювання здійснюється на всіх етапах навчальної діяльності у формах: опитування учнів на предмет засвоєння навчального матеріалу; тестового контролю; виконання учнями нормативних прийомів і вправ, письмових робіт; створення навчальних коип’ютерних (та іншого виду) моделей бойових дій і надзвичайних ситуацій, навчальних макетів (мішеней). Необхідність поточного оцінювання визначає викладач.
2.4. Тематичне оцінювання є обов’язковим для кожного розділу, оскільки основною структурною одиницею предмета є тема. Оцінка за тему виставляється шляхом узагальнення поточних оцінок за тему з урахуванням оцінок за виконання нормативних прийомів і вправ, письмових робіт, за створені навчальні моделі (макети).
2.5. Підсумкове оцінювання учнів.
2.5.1. Підсумкова оцінка за семестр, перший рік навчання, підсумкова оцінка за навчально-польові збори виставляється шляхом узагальнення тематичних і семестрових оцінок.
2.5.2. Підсумкова оцінка за другий рік навчання з предмета визначається з оцінок за семестри другого року навчання і навчально-польові збори (практичні заняття у лікувально-оздоровчому закладі, далі - заняття):
- 12 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – 12 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 9 балів;
- 11 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – 11 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 8 балів;
- 10 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – 10 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 7 балів;
- 9 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – 9 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 6 балів;
- 8 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – 8 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 5 балів;
- 7 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – 7 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 4 бали;
- 6 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – не менша за 6 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 3 бали;
- 5 балів, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – не менша за 5 балів, а за перший і другий семестри року навчання не нижча за 2 бали;
- 4 бали, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – не менша за 4 бали, а за перший і другий семестри року навчання не більше однієї оцінки 1 бал;
- 3 бали, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – не менша за 3 бали, а за перший і другий семестри року навчання не більше ніж 1 бал;
- 2 бали, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – не менша за 2 бали, а за перший і другий семестри року навчання не нижче за 1 бал;
- 1 бал, якщо оцінка, отримана за НПЗ (заняття), – не менша за 1 бал, а за перший і за другий семестри року навчання не нижча за 1 бал.
ПОГОДЖЕНО
заступник директора з НВР
________
Потижневий план вивчення розділів і тем програми предмета “ Захист Вітчизни ”
в Харківській ______________________ 2014-2015 н.р.
11 клас
№ з/п |
Назва розділу |
Тижні навчального року |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
вересень |
жовтень |
листопад |
грудень |
січень |
лютий |
березень |
квітень |
Травень |
||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
|||
1 |
Збройні Сили України на захисті Вітчизни |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 1,2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Міжнародне гуманітарне право |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Тактична підготовка |
9 |
|
|
|
|
|
|
3.2 1 |
3.2 2
|
3.2 3,4 |
3.2 5 |
3.2.6 3.3.1 |
3.3 2 |
3.3.3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Вогнева підготовка |
8 |
|
4.3 1 |
4.4 1,2
|
4.4 3 |
4.4 4 4 4.5 |
4,6 |
КЗ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Статути ЗСУ |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.4 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Стройова підготовка |
1 |
6.4 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Військова топографія |
1 |
7.2 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Прикладна фізична підготовка |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.2 1 |
8.2.2
|
8.3 8.4.1
|
8.4 2 |
8.4 3,4
|
8.4 5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Військово-медична підготовка |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.5 9.7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Навчально-польові заняття |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н А |
В Ч |
А Л |
Ь Н |
О - |
П О |
Л Ь
|
О В |
І З |
А Н |
Я Т |
Т Я |
|
|
11 |
Резерв часу |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
12 |
Разом |
54 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
Порядок проведення навчально-польових занять.
№ з/п |
Назва розділу |
Кількість годин |
1 день |
2 день |
3 день |
1. |
Вогнева підготовка |
2 |
|
|
4.4/1 4.7/1 |
2. |
Прикладна фізична підготовка. |
4 |
8.2.1./1 |
|
8.2.2/1 8.3/2 |
3. |
Тактична підготовка |
12 |
3.2/5 |
3.3/6 |
3.4/1 |
4. |
Контроль навчальних досягнень учнів |
Поточно |
|||
|
Всього |
18 |
6 |
6 |
6 |
Календарно – тематичний план з курсу "Захист Вітчизни" у 11 « А », 11 «Б» - (кількість годин на рік-53; 1.5 годин на тиждень )
№ план |
№ факт |
Зміст уроку |
Дата план |
Дата факт |
Домашнє завдання |
|
|
Тема1.Збройні сили України у міжнародній діяльності (2 г.) |
|
|
|
1. |
|
Міжнародне військове співробітництво. |
|
|
Ст.. |
2. |
|
Європейська інтеграція і національна безпека України. |
|
|
Ст.. |
|
|
Тема2. Міжнародне гуманітарне право.(1 г.) |
|
|
|
3. |
|
Правило поведінки учасників військових дій |
|
|
Ст.. |
|
|
Тема3. Тактична підготовка. (9 г.) |
|
|
|
4. |
|
Солдат в бою. Обов’язки солдата у бою. |
|
|
Ст.. |
5. |
|
Пересування в бою. |
|
|
Ст..21–25 |
6. |
|
Підготовка вогневої позиції. |
|
|
Ст..26–28 |
7. |
|
Спостереження за полем бою. |
|
|
Ст..28–36 |
8. |
|
Знищення противника в бою. |
|
|
Ст..37–40 |
9. |
|
Дії за сигналами оповіщення. |
|
|
Ст..41–43 |
10. |
|
Боротьба з танками та засобами безпосередньої авіаційної підтримки військ. |
|
|
Ст.. |
11. |
|
Влаштування загороджень. |
|
|
Ст..52–58 |
12. |
|
Підготовка солдата до бою у складі бойової групи. |
|
|
Ст..58–63 |
|
|
Тема 4. Відділення в бою. (7 г.) |
|
|
|
13. |
|
Механізоване відділення. |
|
|
Ст..64–72 |
14. |
|
Основи бойового застосування механізованого відділення. |
|
|
Ст..72-80 |
15. |
|
Відділення в обороні. |
|
|
Ст..86–91 |
16. |
|
Інженерне забезпечення, дії відділення в обороні. |
|
|
Ст..91–97 |
17. |
|
Відділення в наступі. |
|
|
Ст..97–101 |
18. |
|
Інженерні забезпечення. Дії відділення в наступі. |
|
|
Ст..101-105 |
19. |
|
Відділення у дозорі. |
|
|
Ст..105–106 |
|
|
Тема 5. Вогнева підготовка. (5 г.) |
|
|
|
20. |
|
Прийоми стрільби. |
|
|
Ст..106–112 |
21. |
|
Правила стрільби. |
|
|
Ст..113-117 |
22. |
|
Основні положення та організація стрільби зі стрілецької зброї. |
|
|
Ст..117–125 |
23. |
|
Прийоми та способи ведення вогню зі стрілецької зброї в оборонному бою. |
|
|
Ст..125–131 |
24. |
|
Прийоми та способи ведення вогню зі стрілецької зброї у наступальному бою. |
|
|
Ст..131–138 |