Календарно-тематичне планування
з інтегрованого курсу,
до підручника «Я досліджую світ» 4 КЛАС. У 2 частинах
(автори Т. Гільберг, С. Тарнавської. Н. Павич,
видавництво «ГЕНЕЗА»)
для класів, що працюють за навчальним планом
Типової освітньої програми (4 клас), розробленої під керівництвом О. Я. Савченко
ТЕМА
|
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ з індексами ТОП «САВЧЕНКО» Учень / учениця: |
||
РОЗДІЛ 1. РОЗДІЛ 1. ПОДОРОЖУЄМО УКРАЇНОЮ |
|||
1 |
|
Як наука допомагає нам пізнавати навколишній світ |
|
Тема 1. Природа України |
|||
2-3 |
|
Наша країна – Україна |
- має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту [4 ГІО 6.2];
показує на карті України і називає місцевість свого проживання, Україна на карті світу, значення різних видів карт; [4 ПРО 1.1] |
4 |
|
Для чого потрібні глобуси і карти |
розпізнає: рівнини, гори, пагорби, яри; знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
5 |
|
Про що розповідають карти |
розпізнає: рівнини, гори, пагорби, яри; знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
6 |
|
Як орієнтуватися на місцевості |
|
7 |
|
Яка поверхня України |
|
8 |
|
Що змінює поверхню Землі |
оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди [4 СЗО 4.5] |
9 |
|
Що таке план місцевості |
застосовує знання для складання плану приміщення, орієнтування на місцевості [4 ПРО 1.4] |
10 |
|
Що таке масштаб |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
11 |
|
Які країни є сусідами України |
-виявляє інтерес до пізнання символіки інших держав; [4ГІО3.1]; -цікавиться іншими країнами, країнами сусідами; [4 ГІО 3.2];
показує на карті України і називає місцевість свого проживання, Україна на карті світу, значення різних видів карт; [4 ПРО 1.1] |
12-13 |
|
Ми – громадяни України |
- має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту; [4 ГІО 6.2];
-має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); [4 ПРО 1.1] |
14-15 |
|
Про великі права маленької дитини |
- має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту; [4 ГІО 6.2]; - пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі [4 СЗО 2.1];
|
Тема 2. Культурна спадщина України |
|||
16-17 |
|
Що ми знаємо про свою історію |
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] - цікавиться історією і культурою свого краю; ; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2]
|
18-19 |
|
Славетні творці української держави |
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3]; - цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2];
-усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; [4 ПРО 3.4], [4 ПРО 4.4]; |
20-21 |
|
Де шукати скарби України
|
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] - цікавиться історією і культурою свого краю; ; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2]
відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди [4 СЗО 4.5] -цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацію виявляє патріотичні почуття і прагнення знати більше про досягнення українців у різних галузях[4ГІО4.2] |
Тема 3. Багатства України |
|||
22 |
|
На які природні ресурси багата Україна |
- висловлює судження щодо різноманітності і цінності природи України; [4 ПРО 4.1], |
23 |
|
Які паливні корисні копалини є на території України |
- пояснює, від чого залежить безпека в довкіллі [4 СЗО 2.1]; дотримується основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими приладами (праска, електрична чи газова плита, та ін); [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5], |
24-25 |
|
Де живе енергія |
|
26 |
|
Чим можна замінити корисні копалини |
висловлює судження щодо різноманітності і цінності природи України; [4 ПРО 4.1], [4 ГІО 2.2]; |
27 |
|
Якими способами оберігає людина себе від холоду |
-дотримується основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими приладами (праска, електрична чи газова плита, та ін); [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5], |
28-29 |
|
Як заощадити електроенергію |
-пояснює, сезонні зміни у природі); значення прогнозу погоди для людей і розповідає про його використання у власному житті; спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру повітря, вітру, хмарності, опадів); [4 ПРО 1.4] |
30 |
|
На які водні ресурси багата Україна |
- наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |
31-32 |
|
Озера і болота України |
-наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |
33 |
|
Якою буває погода |
- наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |
34 |
|
Які скарби приховує Чорне море |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3ПРО 2.2] |
35 |
|
Які скарби приховує Азовське море |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3 ПРО 2.2] |
36 |
|
Чому ґрунти є важливим природним ресурсом країни |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1] - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; - визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3 ПРО 2.2] |
Тема 4. Природні зони України |
|||
37 |
|
Де на Землі спекотно, а де – холодно |
- характеризує природну зону України за планом; [4 ПРО 3.1];
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1]; |
38-39 |
|
Подорожуємо зонами мішаних і широколистих лісів |
-складає ланцюги живлення; [4 ПРО 2.2] |
40-41 |
|
Подорожуємо лісостепом |
-наводить приклади і описує природні угруповання своєї місцевості за планом (назва угруповання, рослини і тварини угруповання, зв’язки між ними, значення угруповання для людини); [4 ПРО 1.5]; -характеризує мешканців природного угруповання, їхні зв’язки між собою і неживою природою; [4 ПРО 3.1] -пояснює залежність між умовами природної зони та її мешканцями, особливостями праці і побуту людей, які в ній проживають; [4 ПРО 3.3] -спостерігає сезонні явища у природі своєї місцевості, характеризує зміни в неживій і живій природі та в діяльності людей, які при цьому відбуваються; [4 ПРО 2.2] -аналізує зв’язки в природних угрупованнях (організмів між собою, організмів із неживою природою); [4 ПРО 3.1]; -складає ланцюги живлення; [4 ПРО 2.2] - характеризує природну зону України за планом [4 ПРО 3.1] |
42-43 |
|
Екскурсія просторами степу |
- наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1] |
44 |
|
Сходження на Говерлу |
-розповідає про найважливіші природні об’єкти України, своєї місцевості;[4 ПРО 2.2] - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1] |
45 |
|
Подорож Кримськими горами |
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3ПРО 2.2] |
46 |
|
Заповідні території та охорона природи Карпат і Кримських гір |
розповідає про найважливіші природні об’єкти України, своєї місцевості; [4 ПРО 2.2]; робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі [4 ПРО 1.4]
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3 ПРО 2.2] |
РОЗДІЛ 2. МАТЕРИКИ І ОКЕАНИ |
|||
47-48 |
|
Материки, океани і частини світу на географічних картах |
ПРО 2.1]; знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
Тема 1. Природа голубої планети |
|||
49-50 |
|
Тихий океан |
-знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] -розповідає про різноманітність природи мешканців океанів; [4 ПРО 2.1] |
51-52 |
|
Чим цікавий Атлантичний океан |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
53-54 |
|
Які таємниці приховує Північний Льодовитий океан |
- виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи [4 ГІО 5.1];
-наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
55-56 |
|
Що приховують глибини Індійського океану |
-наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
Тема 2. Природа материків |
|||
57 |
|
Євразія – найбільший материк |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2];
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
58-59 |
|
Які рослини і тварини мешкають на материку Євразія |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
60 |
|
Чому Африка – найспекотніший материк землі |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
61-62 |
|
Які рослини і тварини мешкають в Африці |
- розповідає про різноманітність природи материків, [4 ПРО 2.1]
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
63 |
|
Північна Америка |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2];
-обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
64-65 |
|
Рослинний і тваринний світ Північної Америки |
- розповідає про різноманітність природи материків, [4 ПРО 2.1] -має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, [4 ГІО 3.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
66 |
|
Природа Південної Америки |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
67-68 |
|
Рослинний і тваринний світ Південної Америки |
- має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, [4 ГІО 3.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
69 |
|
Австралія – найсухіший материк |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
70-71 |
|
Рослинний і тваринний світ Австралії |
-має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, [4 ГІО 3.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
72 |
|
Антарктида – найхолодніший материк |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2]
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
73-74 |
|
Рослинний і тваринний світ Антарктиди |
|
РОЗДІЛ. 3. ВСЕСВІТ І СОНЯЧНА СИСТЕМА |
|||
75-76 |
|
Як влаштована Сонячна система |
-має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему; значення різних видів карт;[4 ПРО 1.1]
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
77-78 |
|
Сонце – центральне тіло Сонячної системи |
- розповідає про вплив Сонця на нашу планету, про різноманітність природи материків [4 ПРО 2.1] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
79 |
|
Які бувають планети |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
80 |
|
Таємниці планет земної групи |
розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету, про різноманітність природи материків [4 ПРО 2.1] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
81 |
|
Як відбувається добовий і річний рух Землі |
-пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі [4 ПРО 1.4] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
82 |
|
Що можна побачити на зоряному небі |
- розпізнає: об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
83 |
|
Молочний шлях – наша галактика |
-має уявлення значення різних видів карт; [4 ПРО 1.1] - розпізнає: об’єкти відповідно до навчального завдання; [4ПРО2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
84-85 |
|
Давні і сучасні уявлення людей про Всесвіт |
-пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі); значення плану місцевості і карти; значення прогнозу погоди для людей і розповідає про його використання у власному житті; спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру повітря, вітру, хмарності, опадів); [4 ПРО 1.4]
обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; [4 ПРО 2.1] |
РОЗДІЛ 4. МАЙБУТНЄ – ЦЕ МИ |
|||
Тема 1. Людина і природа |
|||
86 |
|
Які взаємо-зв’язки існують у природі |
- складає ланцюги живлення; [4 ПРО 2.2] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
87-88 |
|
Як людина змінює природу |
усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; [4 ПРО 3.4] - виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи [4 ГІО 5.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
89-90 |
|
Чому матеріали використовують повторно |
про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] -наводить приклади співробітництва України з іншими країнами щодо проблем охорони природи, енергозбереження, безпечного життя, запобігання стихіям; цікавиться іншими країнами, країнами- сусідами; [4 ГІО 3.2]; - робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі [4 ПРО 1.4]; -діє у довкіллі, не завдаючи шкоди природі; [4 ПРО 3.2]; - усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; [4 ПРО 3.4], [4 ПРО 4.4]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв;[4 ГІО 2.2]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; - пояснює, як властивості матеріалів зумовлюють їх використання; [4 ПРО 3.3] - здійснює пошук інформації про розвиток техніки і технологій, обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; [4 ПРО 2.1] |
91-92 |
|
Що таке екологічні проблеми |
- називає екологічні проблеми планети; джерела забруднення природи; [4 ПРО 1.1] - наводить приклади природоохоронних заходів; природоохоронних територій; пояснює наслідки забруднення водойм, повітря, ґрунтів, знищення лісів та іншої небезпеки, що спричинює діяльністю людини; [4 ПРО 1.5] - виявляє самостійно/у групі факти забруднення довкілля, пропонує і обґрунтовує власні ідеї щодо способів зменшення негативного впливу людини на природу і відповідально діє задля цього; [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5], - дізнається про екологічні проблеми від інших людей, із ЗМІ та інших джерел, аналізує цю інформацію, обговорює способи її вирішення; [4 ПРО 2.2] - аналізує та оцінює свій внесок у збереження довкілля; ситуації повсякденного життя, пов’язані з використанням води, електроенергії, тепла; [4 ПРО 4.4], [4 ГІО 8.2], - долучається до організації і проведення природоохоронних заходів; [4 ПРО 4.1], - відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди [4 СЗО 4.5]
- виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи [4 ГІО 5.1;] - здійснює пошук інформації про розвиток техніки і технологій, обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; [4 ПРО 2.1] |
Тема 2 Людина - багатство країни |
|||
93-94 |
|
Людина – найбільша цінність
|
- має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); [4 ПРО 1.1] - пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; [4 ПРО 1.6]; - має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3]; - цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2] |
95-96 |
|
Моя дорога до успіху |
-наводить приклади такої поведінки, де виявляються ці риси; [4 ГІО 8.1] |
97 |
|
Як жити серед людей
|
- пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; [4ПРО 1.6]; |
98-99 |
|
Як запобігти небезпечним ситуаціям
|
|
100-101 |
|
Безпека на дорозі |
-аргументує неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й іншим; [4 СЗО 1.1]; |
102 |
|
Що таке правопорушення |
|
103 |
|
Як людина змінює світ
|
- моделює самостійно/у групі зв’язки «природа -людина», «природа-рукотворний світ», «людина - рукотворний світ» і складає розповідь за створеною моделлю; [4 ПРО 1.4]
|
104-105 |
|
Це ми зможемо
|
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3]; - цікавиться історією і культурою свого краю; ; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2];
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |