ОРІЄНТОВНЄ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з інтегрованого курсу,
до підручника «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» 4 КЛАС. У 2 частинах
(автори Т. Гільберг, С. Тарнавської. Н. Павич,
видавництво «ГЕНЕЗА»)
для класів, що працюють за навчальним планом
Типової освітньої програми (4 клас), розробленої під керівництвом О. Я. Савченко
Програма «Я досліджую світ» для 4-го класу закладів загальної середньої освіти реалізує завдання природничої (ПРО), громадянської та історичної (ГІО), соціальної та здоров’язбережувальної (СЗО), технологічної (ТЕО) освітніх галузей.
ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС (4 КЛАС) 140 год на рік/4 години на тиждень (І семестр - 64 год, ІІ семестр – 76 год) |
Природнича, громадянська й історична, соціальна, здоров'язбережувальна галузі |
Технологічна галузь |
Орієнтовний розподіл годин між освітніми галузями в рамках інтегрованого предмета «Я досліджую світ»: природнича, технологічна, соціальна і здоров'язбережувальна, громадянська та історична – 4 год.
У програмі вказано орієнтовна кількість годин на вивчення кожного розділу/теми/параграфу. Вчитель може самостійно розподілити години по темах програми, керуючись власним досвідом і враховуючи підготовленість учнів та умови роботи у даному класі.
Кількість годин (уроків) для опрацювання теми учитель/-ка добирає самостійно, керуючись власним досвідом, враховуючи підготовленість учнів та умови роботи у даному класі, а також додатковий резервний час.
Резервний час в освітній програмі закладу загальної середньої освіти сприяє, зокрема, задоволенню освітніх потреб здобувачів освіти, вирівнюванню їх досягнень, розвитку наскрізних умінь [Державний стандарт початкової освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688)].
Навчально-методичний комплект:
У 2 частинах;
автори Тетяна Гільберг, Світлана Тарнавська, Ніна Павич
видавництво ГЕНЕЗА, 2021
ТЕМА
|
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ з індексами ТОП «САВЧЕНКО» Учень / учениця: |
||
1 ЧАСТИНА - І СЕМЕСТР (16 тижнів) 64 год= 51 год+13 год (РЕЗЕРВ1)
|
|||
РОЗДІЛ 1. РОЗДІЛ 1. ПОДОРОЖУЄМО УКРАЇНОЮ |
|||
1 |
|
Як наука допомагає нам пізнавати навколишній світ |
|
Тема 1. Природа України |
|||
2 |
|
Наша країна – Україна |
- має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту [4 ГІО 6.2];
показує на карті України і називає місцевість свого проживання, Україна на карті світу, значення різних видів карт; [4 ПРО 1.1] |
3 |
|
Для чого потрібні глобуси і карти |
розпізнає: рівнини, гори, пагорби, яри; знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
4 |
|
Про що розповідають карти |
розпізнає: рівнини, гори, пагорби, яри; знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
5 |
|
Проєкт «Пізнаємо Україну» |
-організовує власну діяльність з виготовлення виробу індивідуально або в групі; [4 ТЕО 1.1; 2.2] - раціонально використовує час та матеріали, зокрема і вторинні [4 ТЕО 3.1; 3.2]
показує на карті України і називає місцевість свого проживання, Україна на карті світу; [4 ПРО 1.1] |
6 |
|
Як орієнтуватися на місцевості |
|
7 |
|
Яка поверхня України |
|
8
|
|
Проєкт «Модель гори» |
-використовує інструменти й пристосування, дотримуючись безпечних прийомів і норм санітарії; [4 ТЕО 2.1; 4.3] -виявляє готовність і здатність співпрацювати з іншими; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 1.5] -розпізнає: рівнини, гори, пагорби, яри[4 ПРО 1.1] |
9 |
|
Що змінює поверхню Землі |
оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди [4 СЗО 4.5] |
10 |
|
Що таке план місцевості |
застосовує знання для складання плану приміщення, орієнтування на місцевості [4 ПРО 1.4] |
11 |
|
Що таке масштаб |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
12 |
|
Які країни є сусідами України |
-виявляє інтерес до пізнання символіки інших держав; [4ГІО3.1]; -цікавиться іншими країнами, країнами сусідами; [4 ГІО 3.2];
показує на карті України і називає місцевість свого проживання, Україна на карті світу, значення різних видів карт; [4 ПРО 1.1] |
13 |
|
Проєкт «Зустрічаємо сусідів» |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
14-15 |
|
Ми – громадяни України |
- має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту; [4 ГІО 6.2];
-має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); [4 ПРО 1.1] |
16-17 |
|
Про великі права маленької дитини |
- має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту; [4 ГІО 6.2]; - пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі [4 СЗО 2.1];
|
18 |
|
Проєкт «Виготовлення ігрового інвентаря» |
-контролює та удосконалює технологію виготовлення виробу; [4 ТЕО 2.2]
-обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; [4 ПРО 2.1] |
Тема 2. Культурна спадщина України |
|||
19-20 |
|
Що ми знаємо про свою історію |
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] - цікавиться історією і культурою свого краю; ; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2]
|
21 |
|
Проєкт «Рукотворні скам’янілості» |
домашнього господарювання; [4 ТЕО 4.1]
-наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2] |
22-23 |
|
Славетні творці української держави |
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3]; - цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2];
-усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; [4 ПРО 3.4], [4 ПРО 4.4]; |
24 |
|
Де шукати скарби України
|
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] - цікавиться історією і культурою свого краю; ; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2]
відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди [4 СЗО 4.5] -цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацію виявляє патріотичні почуття і прагнення знати більше про досягнення українців у різних галузях[4ГІО4.2] |
25 |
|
Аплікація «Соняшник» |
|
Тема 3. Багатства України |
|||
26 |
|
На які природні ресурси багата Україна |
- висловлює судження щодо різноманітності і цінності природи України; [4 ПРО 4.1], |
27 |
|
Проєкт «Виготовлення іграшки з дроту» |
природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]
|
28 |
|
Які паливні корисні копалини є на території України |
- пояснює, від чого залежить безпека в довкіллі [4 СЗО 2.1]; дотримується основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими приладами (праска, електрична чи газова плита, та ін); [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5], |
29-30 |
|
Де живе енергія |
|
31 |
|
Чим можна замінити корисні копалини |
висловлює судження щодо різноманітності і цінності природи України; [4 ПРО 4.1], [4 ГІО 2.2]; |
32 |
|
Якими способами оберігає людина себе від холоду |
-дотримується основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими приладами (праска, електрична чи газова плита, та ін); [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5], |
33 |
|
Виготовлення іграшки «Снігова баба» |
|
34-35 |
|
Як заощадити електроенергію |
-пояснює, сезонні зміни у природі); значення прогнозу погоди для людей і розповідає про його використання у власному житті; спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру повітря, вітру, хмарності, опадів); [4 ПРО 1.4] |
36 |
|
На які водні ресурси багата Україна |
- наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |
37 |
|
Озера і болота України |
-наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |
38 |
|
Якою буває погода |
- наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |
39 |
|
Які скарби приховує Чорне море |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3ПРО 2.2] |
40 |
|
Проєкт «Загадковий мешканець Чорного моря» |
класифікує і використовує кольори за властивостями: тон, насиченість, світлість; [4 ТЕО 1.4]
-знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
41 |
|
Які скарби приховує Азовське море |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3 ПРО 2.2] |
42 |
|
Чому ґрунти є важливим природним ресурсом країни |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1] - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; - визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3 ПРО 2.2] |
Тема 4. Природні зони України |
|||
43 |
|
Де на Землі спекотно, а де – холодно |
- характеризує природну зону України за планом; [4 ПРО 3.1];
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1]; |
44 |
|
Подорожуємо зонами мішаних і широколистих лісів |
-складає ланцюги живлення; [4 ПРО 2.2] |
45 |
|
Колективне виготовлення лепбука «Таємничий ліс» |
|
46 |
|
Подорожуємо лісостепом |
-наводить приклади і описує природні угруповання своєї місцевості за планом (назва угруповання, рослини і тварини угруповання, зв’язки між ними, значення угруповання для людини); [4 ПРО 1.5]; -характеризує мешканців природного угруповання, їхні зв’язки між собою і неживою природою; [4 ПРО 3.1] -пояснює залежність між умовами природної зони та її мешканцями, особливостями праці і побуту людей, які в ній проживають; [4 ПРО 3.3] -спостерігає сезонні явища у природі своєї місцевості, характеризує зміни в неживій і живій природі та в діяльності людей, які при цьому відбуваються; [4 ПРО 2.2] -аналізує зв’язки в природних угрупованнях (організмів між собою, організмів із неживою природою); [4 ПРО 3.1]; -складає ланцюги живлення; [4 ПРО 2.2] - характеризує природну зону України за планом [4 ПРО 3.1] |
47 |
|
Екскурсія просторами степу |
- наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1] |
48 |
|
Сходження на Говерлу |
-розповідає про найважливіші природні об’єкти України, своєї місцевості;[4 ПРО 2.2] - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань [4 ГІО 2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу[4 ПРО 2.1] |
49 |
|
Проєкт «Карпатська красуня» |
називає природні ресурси України (водні, ґрунтові, корисні копалини, рослинні і тваринні) і пояснює їх значення для громадян нашої держави; [4 ПРО 1.3] |
50 |
|
Подорож Кримськими горами |
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3ПРО 2.2] |
51 |
|
Заповідні території та охорона природи Карпат і Кримських гір |
розповідає про найважливіші природні об’єкти України, своєї місцевості; [4 ПРО 2.2]; робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі [4 ПРО 1.4]
- визначає головне в інформації природничого змісту, висловлює враження щодо неї; презентує інформацію про природу у вигляді повідомлення, малюнку, схеми, презентації тощо; [3 ПРО 2.2] |
13 год (20 %) РЕЗЕРВ1 у І семестрі |
|||
2 ЧАСТИНА - ІІ СЕМЕСТР (19 тижнів) 76 год= 61 год+15 год (РЕЗЕРВ1) |
|||
РОЗДІЛ 2. МАТЕРИКИ І ОКЕАНИ |
|||
1 |
|
Материки, океани і частини світу на географічних картах |
ПРО 2.1]; знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] |
Тема 1. Природа голубої планети |
|||
2 |
|
Тихий океан |
-знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] -розповідає про різноманітність природи мешканців океанів; [4 ПРО 2.1] |
3 |
|
Проєкт «Виготовлення іграшки з фетру» |
|
4 |
|
Чим цікавий Атлантичний океан |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
5 |
|
Які таємниці приховує Північний Льодовитий океан |
- виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи [4 ГІО 5.1];
-наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
6 |
|
Що приховують глибини Індійського океану |
-наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
Тема 2. Природа материків |
|||
7 |
|
Євразія – найбільший материк |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2];
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
8 |
|
Які рослини і тварини мешкають на материку Євразія |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
9 |
|
Проєкт «Моделювання рослин та тварин із застосування Танграма» |
-організовує власну діяльність з виготовлення виробу індивідуально або в групі; [4 ТЕО 1.1; 2.2] -використовує інструменти й пристосування, дотримуючись безпечних прийомів і норм санітарії; [4 ТЕО 2.1; 4.3] -розмічає деталі на матеріалі за допомогою шаблонів, трафаретів або креслярських інструментів та вирізує їх; [4 ТЕО 2.1] |
10 |
|
Чому Африка – найспекотніший материк землі |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
11 |
|
Які рослини і тварини мешкають в Африці |
- розповідає про різноманітність природи материків, [4 ПРО 2.1]
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
12 |
|
Проєкт «Африканський велетень» |
-продукує і формулює ідеї під час моделювання обраного об’єкта проєктування; [4 ТЕО 1.4] -добирає матеріали для виготовлення спроєктованого виробу, зокрема і вторинні; [4 ТЕО 1.3; 3.2] -описує процес створення виробу, естетичні і технічні рішення; [4 ТЕО 1.5] -аналізує ефективність своєї комунікативної діяльності в команді, зокрема в мережах; [4 ТЕО 1.5] |
13 |
|
Північна Америка |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2];
-обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
14 |
|
Рослинний і тваринний світ Північної Америки |
- розповідає про різноманітність природи материків, [4 ПРО 2.1] -має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, [4 ГІО 3.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
15 |
|
Природа Південної Америки |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
16 |
|
Рослинний і тваринний світ Південної Америки |
- має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, [4 ГІО 3.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
17 |
|
Проєкт «Водяна красуня» |
-описує процес створення виробу, естетичні і технічні рішення; [4 ТЕО 1.5] -аналізує ефективність своєї комунікативної діяльності в команді, зокрема в мережах; [4 ТЕО 1.5] -організовує власну діяльність з виготовлення виробу індивідуально або в групі; [4 ТЕО 1.1; 2.2] -розмічає деталі на матеріалі за допомогою шаблонів, трафаретів або креслярських інструментів та вирізує їх; [4 ТЕО 2.1] |
18 |
|
Австралія – найсухіший материк |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
19 |
|
Рослинний і тваринний світ Австралії |
-має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, [4 ГІО 3.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
20 |
|
Антарктида – найхолодніший материк |
знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2]
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
21 |
|
Рослинний і тваринний світ Антарктиди |
|
22 |
|
Проєкт «Пінгвін» |
-формулює мету своєї діяльності; [4 ТЕО 1.1] -використовує інструменти й пристосування, дотримуючись безпечних прийомів і норм санітарії; [4 ТЕО 2.1; 4.3] -дотримується правил спільної роботи в групах; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 1.5] -описує процес створення виробу, естетичні і технічні рішення; [4 ТЕО 1.5] |
РОЗДІЛ. 3. ВСЕСВІТ І СОНЯЧНА СИСТЕМА |
|||
23-24 |
|
Як влаштована Сонячна система |
-має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему; значення різних видів карт;[4 ПРО 1.1]
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
25 |
|
Проєкт «Сонячна система» |
-дотримується правил спільної роботи в групах; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 1.5] -контролює та удосконалює технологію виготовлення виробу; [4 ТЕО 2.2] -раціонально використовує час та матеріали, зокрема і вторинні [4 ТЕО 3.1; 3.2] -організовує власну діяльність з виготовлення виробу індивідуально або в групі; [4 ТЕО 1.1; 2.2] -розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; [4 ГІО 6.1] |
26-27 |
|
Сонце – центральне тіло Сонячної системи |
- розповідає про вплив Сонця на нашу планету, про різноманітність природи материків [4 ПРО 2.1] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
28 |
|
Виготовлення листівки «Квітуча галявина» |
-узгоджує власні потреби та потреби інших у виборі об’єкта проєктування; [4 ТЕО 1.1] -відображає образ майбутнього виробу на папері, в макеті або в цифровому вигляді; [4 ТЕО 1.2; 1.4] -охоче робить подарунки, допомагає іншим; [4 ТЕО 1.1; 4.1] -розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; [4 ГІО6.1] |
29 |
|
Які бувають планети |
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
30 |
|
Таємниці планет земної групи |
розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету, про різноманітність природи материків [4 ПРО 2.1] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
31 |
|
Як відбувається добовий і річний рух Землі |
-пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі [4 ПРО 1.4] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
32 |
|
Що можна побачити на зоряному небі |
- розпізнає: об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
33 |
|
Виготовлення панно «Зоряна ніч» |
-виготовляє виріб із використанням традиційних та сучасних технологій обробки матеріалів (витинанка, лозоплетіння, вишивка, шиття, плетіння, мозаїка, комбінована аплікація, оригамі, ниткографіка, скрапбукінг тощо); [4 ТЕО 2.1; 2.2] -продукує ідеї для вирішення виявленої проблеми; [4 ТЕО 1.1] -планує дії для реалізації задуму в матеріалі; [4 ТЕО 1.1] -розробляє критерії оцінювання майбутнього виробу; [4 ТЕО 1.1] |
34 |
|
Молочний шлях – наша галактика |
-має уявлення значення різних видів карт; [4 ПРО 1.1] - розпізнає: об’єкти відповідно до навчального завдання; [4ПРО2.2]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
35-36 |
|
Давні і сучасні уявлення людей про Всесвіт |
-пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі); значення плану місцевості і карти; значення прогнозу погоди для людей і розповідає про його використання у власному житті; спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру повітря, вітру, хмарності, опадів); [4 ПРО 1.4]
обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; [4 ПРО 2.1] |
37 |
|
Проєкт «Подорож у космос» |
-розрізняє об’єкти техніки (виробничої, транспортної, побутової тощо); [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2] -досліджує історію розвитку техніки; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2] -розрізняє ручні знаряддя праці, механізми і машини, автоматичні пристрої; [4 ТЕО 2.1] -використовує цифрові пристрої, креслярські інструменти, лінії у побудові розгортки макета транспортного засобу, будинку тощо; [4 ТЕО 1.2; 1.4] |
РОЗДІЛ 4. МАЙБУТНЄ – ЦЕ МИ |
|||
Тема 1. Людина і природа |
|||
38 |
|
Які взаємо-зв’язки існують у природі |
- складає ланцюги живлення; [4 ПРО 2.2] - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1];
|
39-40 |
|
Як людина змінює природу |
усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; [4 ПРО 3.4] - виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи [4 ГІО 5.1]; - обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1]; -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; [4 ГІО 2.2]; |
41 |
|
Проєкт «Моделювання транспортного засобу» |
-досліджує властивості зразків деревинних матеріалів і металів; [4 ТЕО 1.3] -визначає розміри освітнього об’єкта – макета транспортного засобу (автомобіль, автобус, літак, корабель тощо), будинку тощо; [4 ТЕО 1.2; 1.4] -виготовляє макет вибраного транспортного засобу або будинку [4 ТЕО 1.4] -критично оцінює споживацькі звички, зокрема використання синтетичних виробів, що забруднюють навколишнє середовище; [4 ТЕО 1.1; 3.2] -розрізняє предмети праці, основні види діяльності за професіями різних сфер життєдіяльності; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2] -лагодить пошкодження предметів побуту за потреби[4 ТЕО 4.1; 4.2; 4.3] |
42 |
|
Чому матеріали використовують повторно |
про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] -наводить приклади співробітництва України з іншими країнами щодо проблем охорони природи, енергозбереження, безпечного життя, запобігання стихіям; цікавиться іншими країнами, країнами- сусідами; [4 ГІО 3.2]; - робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі [4 ПРО 1.4]; -діє у довкіллі, не завдаючи шкоди природі; [4 ПРО 3.2]; - усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; [4 ПРО 3.4], [4 ПРО 4.4]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв;[4 ГІО 2.2]; - наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2]; - пояснює, як властивості матеріалів зумовлюють їх використання; [4 ПРО 3.3] - здійснює пошук інформації про розвиток техніки і технологій, обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; [4 ПРО 2.1] |
43-44 |
|
Що таке екологічні проблеми |
- називає екологічні проблеми планети; джерела забруднення природи; [4 ПРО 1.1] - наводить приклади природоохоронних заходів; природоохоронних територій; пояснює наслідки забруднення водойм, повітря, ґрунтів, знищення лісів та іншої небезпеки, що спричинює діяльністю людини; [4 ПРО 1.5] - виявляє самостійно/у групі факти забруднення довкілля, пропонує і обґрунтовує власні ідеї щодо способів зменшення негативного впливу людини на природу і відповідально діє задля цього; [4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5], - дізнається про екологічні проблеми від інших людей, із ЗМІ та інших джерел, аналізує цю інформацію, обговорює способи її вирішення; [4 ПРО 2.2] - аналізує та оцінює свій внесок у збереження довкілля; ситуації повсякденного життя, пов’язані з використанням води, електроенергії, тепла; [4 ПРО 4.4], [4 ГІО 8.2], - долучається до організації і проведення природоохоронних заходів; [4 ПРО 4.1], - відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди [4 СЗО 4.5]
- виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи [4 ГІО 5.1;] - здійснює пошук інформації про розвиток техніки і технологій, обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріали, технології; [4 ПРО 2.1] |
45 |
|
Виготовлення горщика для вирощування саджанців. |
-аналізує ефективність своєї комунікативної діяльності в команді, зокрема в мережах; [4 ТЕО 1.5] -презентує результати власної або спільної проєктно-технологічної діяльності, обговорює їх з іншими та прогнозує подальші плани щодо проєктно-технологічної діяльності; [4 ТЕО 1.5] -проявляє ініціативність у природоохоронній та доброчинній діяльності з власноруч створеними виробами;[4 ТЕО 1.1; 2.2; 4.1] -вирощує спільно з однокласниками рослини, зелень за потреби; [4 ТЕО 4.1] -добирає матеріали для виготовлення спроєктованого виробу, зокрема і вторинні; [4 ТЕО 1.3; 3.2], розраховує орієнтовні витрати; [4 ТЕО 3.1] -має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3] |
Тема 2 Людина - багатство країни |
|||
46-47 |
|
Людина – найбільша цінність
|
- має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); [4 ПРО 1.1] - пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; [4 ПРО 1.6]; - має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3]; - цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2] |
48 |
|
Проєкт «Браслет для друга» |
-формулює мету своєї діяльності; [4 ТЕО 1.1] -вибирає обґрунтовано об’єкт проєктування; [4 ТЕО 1.1] -вибирає і виготовляє виріб декоративно-ужиткового мистецтва; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2] -аналізує, синтезує та використовує інформацію з різних джерел; [4 ТЕО 1.4; 2.2] -наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; [4 ГІО 2.2] |
49-50 |
|
Моя дорога до успіху |
-наводить приклади такої поведінки, де виявляються ці риси; [4 ГІО 8.1] |
51 |
|
Як жити серед людей
|
- пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; [4ПРО 1.6]; |
52 |
|
Приготування салату «Мікс» |
-аналізує, синтезує та використовує інформацію з різних джерел; [4 ТЕО 1.4; 2.2] -описує процес створення виробу, естетичні і технічні рішення; [4 ТЕО 1.5] -аналізує ефективність своєї комунікативної діяльності в команді, зокрема в мережах; [4 ТЕО 1.5] -розрізняє корисні і шкідливі звички, пов’язані з вживанням їжі; [4 ТЕО 4.1] -виготовляє запрошення для гостей; [4 ТЕО 4.1; 4.2; 4.3] -розробляє прикраси для святкового столу; [4 ТЕО 4.1; 4.2; 4.3] -сервірує святковий стіл спільно з старшими; [4 ТЕО 4.1; 4.3] -знає правила гостинності; [4 СЗО 4.4] -дотримується основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими пристроями і приладами (електрична чи газова плита, та ін);[4 ПРО 3.4], [4 СЗО 4.5], |
53-54 |
|
Як запобігти небезпечним ситуаціям
|
|
55-56 |
|
Безпека на дорозі |
-аргументує неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й іншим; [4 СЗО 1.1]; |
57 |
|
Що таке правопорушення |
|
58 |
|
Як людина змінює світ
|
- моделює самостійно/у групі зв’язки «природа -людина», «природа-рукотворний світ», «людина - рукотворний світ» і складає розповідь за створеною моделлю; [4 ПРО 1.4]
|
59-60 |
|
Це ми зможемо
|
- має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину; [4 ГІО 1.3]; - цікавиться історією і культурою свого краю; ; накопичує відповідну інформацію;[4 ГІО 6.2];
- обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу [4 ПРО 2.1] |
61 |
|
Проєкт «Благодійний ярмарок»
|
-розмірковує, як правильно розпоряджатися кишеньковими грошима [4 ГІО 8.1] -вибирає і виготовляє виріб декоративно-ужиткового мистецтва; [4 ТЕО 1.1; 1.4; 2.2] -досліджує властивості зразків деревинних матеріалів і металів; [4 ТЕО 1.3]; класифікує конструкційні матеріали за їх ознаками і властивостями; [4 ТЕО 1.3] -розраховує орієнтовні витрати; [4 ТЕО 3.1] -виявляє готовність і здатність співпрацювати з іншими;[4 ТЕО 1.1; 1.4; 1.5] -критично оцінює споживацькі звички, зокрема використання синтетичних виробів, що забруднюють навколишнє середовище; [4 ТЕО 1.1; 3.2] -розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; [4 ГІО 6.1] Практичний блок (спостереження, дослідження, вправляння), гра «Ярмарок», «Супермаркет». |
15 год (20 %) РЕЗЕРВ1 у ІІ семестрі |
1 Резервний час в освітній програмі закладу загальної середньої освіти сприяє, зокрема, задоволенню освітніх потреб здобувачів освіти, вирівнюванню їх досягнень, розвитку наскрізних умінь [Державний стандарт початкової освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87].
2 Кількість годин (уроків) для опрацювання теми учитель/-ка добирає самостійно, враховуючи рівень формування конкретних очікуваних результатів навчання учнів, а також додатковий резервний час.