5 клас
Світ Біблії
№ п/п |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
|
Розділ IV. Значення приходу в світ Ісуса Христа |
|||
1
|
Тема 21. Очікування Спасителя людства. Господня обітниця приходу Спасителя (Бут. 3: 15). Пророцтва про прихід Спасителя (Ісая, Захарія, Михей). |
Учень / учениця: - розуміє, що прихід Ісуса Христа означає здійснення Божої обітниці; - усвідомлює важливість приходу Спасителя у світ; - розуміє суть біблійних пророцтв і їх відмінності від людських (ворожіння, гороскопи тощо); - довіряє Святому Письму. |
|
2 3 |
Тема 22. Благовіщення. Біблійна історія про Благовіщення Діві Марії (Мт. 1: 18-24). Вірність Марії Слову Божому. Національні традиції, пов’язані з Благовіщенням. |
Учень / учениця: - знає про виконання найбільшої Божої обітниці – прихід у світ Ісуса Христа; - усвідомлює роль Діви Марії для Спасителя; - розуміє значення слухняності та покірності у формуванні характеру. |
|
4 5 |
Тема 23. Дитинство Ісуса Христа. Втеча Святого сімейства до Єгипту. 12-річний Ісус у храмі. Життя Ісуса в Назареті (Мт. 2: 13-23, Лк. 2: 21-52). |
Учень / учениця: - вміє знайти в Євангелії вірші, які розповідають про дитячі роки Ісуса Христа; - знає про поведінку Спасителя в дитинстві; - ознайомлений із моральними принципами, якими керувався Ісус Христос у дитячі роки; - проявляє послух у ставленні до батьків. |
|
6 7 |
Тема 24. Служіння Ісуса Христа. Виконання Ісусом Христом вимог тогочасного суспільства. Значення хрещення Іваном Хрестителем Ісуса Христа в Йордані (Мт. 3, Мк. 1: 1-13, Лк. 3: 1-22). Значення служіння Спасителя для людства. |
Учень / учениця: - знає особливості культури суспільства часів Ісуса Христа; - знає про хрещення Ісуса Христа; - усвідомлює значення хрещення для християнина; - знає, як здійснював земне служіння Ісус Христос; - усвідомлює необхідність дотримання заповідей Спасителя в щоденному житті. |
|
|
Тема 25. Урок узагальнення. Тематичне оцінювання. |
|
|
8 9 |
Тема 26. Дві заповіді любові. Любов до Бога і до ближнього (Мт. 22: 36-40, Лк. 10: 27). Дві заповіді любові та заповіді блаженств у Нагірній проповіді Ісуса Христа. Любов до Бога та до Батьківщини (Г. Ващенко). |
Учень / учениця: - знає зміст понять "любов до Бога", "любов до ближнього", "головні заповіді любові", "ненависть"; - усвідомлює дві заповіді любові та пояснює їх зміст; - розуміє єдність Божого Закону (10 заповідей) та Заповідей любові; - вчиться виявляти любов до Бога, ближнього й до Батьківщини в щоденному житті. |
|
10 11 |
Тема 27. Страждання Ісуса Христа. Події Страсного тижня (Мт. 26, 27, Мк. 14, 15; Лк. 22, 23; Ів. 18, 19). Велич Голгофської жертви. |
Учень / учениця: - знає основні події Страсного Тижня й розуміє значення хресного страждання Ісуса Христа, велич Його любові до людей; - замислюється над ціною жертви Ісуса Христа й рівнем моральності свого життя; - благоговійно ставиться до подвигу Ісуса Христа, розуміє, якою ціною Він здійснив спасіння людей; - намагається дотримуватися вчення Ісуса Христа. |
|
12 13 |
Тема 28. Воскресіння Христове. Значення Воскресіння Христового для людства (Мт. 28, Мк. 16, Лк. 24, Ів. 20). Свято Великодня. Національні традиції, пов’язані з Пасхою. |
Учень / учениця: - розуміє поняття Пасхи; - знає євангельські події, пов’язані з Воскресінням Христовим; - усвідомлює значення Воскресіння Христового; - пояснює українські традиції святкування Великодня. |
|
14 15 |
Тема 29. Ісус Христос – Спаситель душі і тіла. Зцілення Ісусом Христом хворих і воскресіння мертвих. Спасіння грішників. Навчання Божій мудрості. |
Учень / учениця: - знає та розуміє суть служіння Христа; - наводить приклади з Євангелія про служіння Ісуса Христа; - розуміє, що Ісус Христос – Спаситель душі та тіла кожної людини; - виховує в собі почуття вдячності Ісусу Христу за Його жертву та прагнення жити за Його настановами. |
|
16 17 |
Тема 30. Тематичні екскурсії, акції милосердя. |
|
|
18 |
Тема 31. Урок узагальнення. Тематичне оцінювання. |
|
|
19 |
Тема 32. Підсумок навчання за рік. |
|
|
20 21 |
Теми 33-34. Резервні уроки. |
|
|
6 клас
1 2 |
Тема 20. Універсальний моральний закон. Золоте правило (Мт. 7: 12; Лк. 6: 31). |
Учень / учениця: - знає про моральні цінності світових релігій; - розуміє, що людям властивий пошук істини, добра; - поважає представників інших релігій. |
|
. |
|
Розділ IV. Основи морального життя |
||
3 4 |
Тема 22. Поширення добра у світі. Притча про закваску (Мт. 13: 33; Лк. 13: 20-21). |
Учень / учениця: - знає та може пояснити, що таке добро; - усвідомлює необхідність поширення добра кожною людиною у світі. |
5 6 |
Тема 23. Основа радості. Притча про загублену драхму (Лк. 15: 8-10). |
Учень / учениця: - вчиться знаходити радість у житті; - розуміє позитивний вплив радості на душевний стан людини; - вміє радіти разом з іншими. |
7 8 |
Тема 24. Відповідальне ставлення до життя. Притча про вірного та невірного рабів (Мт. 24: 45- 51; Лк. 12: 35-48). |
Учень / учениця: - розуміє, що кожна людина повинна цінувати життя та відповідати за власні вчинки; - вміє обирати найцінніше у житті; - усвідомлює сенс життя. |
9 10 |
Тема 25. Наполегливість у добрих справах. Притча про несправедливого суддю та вдову (Лк. 18: 1-8). |
Учень / учениця: - знає, що не слід втрачати надії у досягненні доброї мети; - вчиться бути наполегливим у добрих справах. |
11 12 |
Тема 26. Щедрість і захланність. Притча про жорстокого боржника (Мт. 18: 23-25). |
Учень / учениця: - знає зміст понять "щедрість" і "захланність"; - уміє бачити переваги щедрості над захланністю; - наводить життєві приклади щедрості та захланності. |
13 14 |
Тема 27. Справедливість та винагорода. Притча про виноградарів (Мт. 21: 33-46; Мр. 12: 1-11; Лк. 20: 9-19). |
Учень / учениця: - знає зміст поняття "справедливість"; - усвідомлює, що за справедливі вчинки належить винагорода, а за злі – покарання. |
15 16 |
Тема 28. Остаточна перемога добра над злом. Притча про невід (Мт. 13: 47-52). |
Учень / учениця: - розуміє різницю між добром і злом; - розрізняє прояви добра і зла у світі; - усвідомлює, що за добрі вчинки чекає нагорода, за злі – покарання. |
17 18 |
Тема 29. Світло для світу. Притча про свічку та свічник (Мт. 5: 15-16; Мр. 4: 21-23). Молодь – майбутнє України. |
Учень / учениця: - розуміє необхідність бути зразком для оточуючих; - усвідомлює власну відповідальність за духовне та моральне здоров’я наступного покоління. |
19 |
Тема 30. Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|
20 21 |
Тема 31. Підведення підсумків вивченого. |
|
7 клас
Історичні витоки та розвиток християнства в Україні
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
1 2 |
Тема 20. Людська слабкість і зміцнення волі. "Діла плоті відомі…" (Гал. 5: 21). Розкаяння – дорога до святості. Від каяття – до пробудження нових життєвих сил. Ап. Петро (Мт. 14: 22-33; 16: 13-19; 26: 33-35, 69-75). |
Учень / учениця: - пояснює сутність людської слабкості; - трактує страх як вияв людської слабкості; - розуміє значущість каяття в житті людини. |
3 4 |
Тема 21. Прозріння. Духовна й фізична сліпота. Світло правди (Ів. 8: 12). "Я є Дорога, Правда і Життя" (Ів. 14: 6). "Я світло світу…" (Мт. 5: 14-16). Розбійник на хресті (Лк. 23: 39-43). |
Учень / учениця: - пояснює поняття "прозріння"; - усвідомлює прагнення сприймати світ у правдивому світлі; - наводить приклади наслідування праведності з Біблії. |
5 6 |
Тема 22. Кардинальна зміна життя. Бажання змінити себе (Мк. 14, 1-9). Рішучість у служінні іншим. Ап. Павло (Дії. 9, 1-30). |
Учень / учениця: - усвідомлює потребу власного морального вдосконалення; - розуміє необхідність служіння іншим; - наводить біблійні приклади, що свідчать про бажання людини змінити себе на краще. |
|
|
|
|
||
7 8 |
Тема 24. Усвідомлення відповідальності за долю народу. Особиста відповідальність кожного за власне життя й долю народу. Прор. Мойсей; кн. Ольга і кн. Володимир. |
Учень / учениця: - усвідомлює власну відповідальність за долю народу; - наводить приклади вияву відповідальності за долю народу з історичного минулого України. |
9 10 |
Тема 25. Славні постаті українського народу. Прп. Антоній і Феодосій Печерські. |
Учень / учениця: - знає про подвижників українського народу; - наводить приклади з життя подвижників. |
11 12 |
Тема 26. Відродження української духовності у XX ст. Руйнування релігійного життя в Україні у XX ст. Початок відродження. Свобода віросповідання – запорука духовного відродження. |
Учень / учениця: - знає про політику насильницького руйнування релігійного життя в Україні у XX ст. та процес відродження Церкви; - наводить приклади з життя християн, які постраждали за віру у XX ст. |
13 14 15 |
Тема 27-28. Християнські символи у традиціях і культурі українського народу. Хліб, хрест, виноградна лоза, якір, риба. Ікона, символіка ікони, релігійний живопис. |
Учень / учениця: - пояснює роль і місце християнських символів у традиціях і культурі українського народу; - розуміє символіку ікони; - знає відмінність між іконою та зображанням на релігійну тему; - розповідає про мистецтво іконопису, релігійний живопис, відомих іконописців, релігійних митців. |
16 17 |
Тема 29. Христос – Дорога, Правда і Життя. Наслідування Христа. Важливість етичних цінностей християнства. |
Учень / учениця: - усвідомлює потребу наслідування Христа у власному житті; - розуміє важливість етичних цінностей християнства та необхідність збагачення ними. |
18 19 |
Тема 30. Ісус і діти. "Не заважайте дітям приходити до Мене" (Лк. 18: 15-17; Мт. 19: 13-15; Мк. 10: 13-16). Право дітей на життєвий вибір. |
Учень / учениця: - знає, як Ісус Христос ставиться до дітей; - пояснює роль батьків у правильному виборі дитиною її життєвого шляху; - обґрунтовує право дітей на вибір дороги добра. |
20 21 |
Тема 31. Урок узагальнення. Молодь – майбутнє Церкви і держави. "Добра людина з доброго скарбу добре виносить…" (Мт. 12: 35). Світло для світу (Мт. 5: 14-16). "Нам пора для України жить" (І. Франко). |
Учень / учениця: - усвідомлює роль молоді в суспільному житті України; - наводить біблійні та історичні приклади, що вказують на потребу сповідування молодим поколінням християнських та національних цінностей. |
8 клас
Моральні підвалини заповідей щодо пошани ближнього |
||
№ п/п |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
|
|
|
1 2 |
Тема 18. "Не чини перелюбу" (Вих. 20: 14). Чистота серця й життя. Біблійний ідеал дівчини, хлопця. Сучасні перешкоди підтримці чистоти: негативний вплив ЗМІ, моди, алкогольних і тютюнових виробів тощо. |
Учень / учениця: - розуміє Божу Заповідь про перелюб; - пояснює сутність поняття "чистота серця"; - окреслює ідеал дівчини, хлопця за Заповіддю Божою; - називає сучасні перешкоди для підтримки чистоти серця; - усвідомлює потребу подолання цих перешкод. |
3 4 5 |
Тема 19-20. Шлюб і подружжя. Любов – дар Божий. Дошлюбна чистота. Довіра. Пошана людської гідності. Приготування до подружнього життя. Таїнство подружжя. Подружня вірність. |
Учень / учениця: - розуміє любов як Божий дар; - усвідомлює потребу дотримання дошлюбної чистоти; - пояснює таїнство подружжя; - усвідомлює необхідність дотримання подружньої вірності. |
6 7 8 |
Тема 21-22. "Не кради" (Вих. 20: 15). Власність матеріальна й інтелектуальна. Праця – джерело власності. Працьовитість. Поміркованість у нагромадженні матеріальних благ. Злочини проти чужої власності: злодійство, грабіж, лихварство, вандалізм, ошуканство, хабарництво, корупція, протекціонізм, затримання платні, плагіат, марнування власного та чужого часу. |
Учень / учениця: - знає Заповідь про цінність майна та власність; - пояснює сутність понять "матеріальна власність", "інтелектуальна власність"; - трактує працю як джерело власності; - аргументує необхідність поміркованості в нагромадженні матеріальних благ; - пояснює порушення цієї Заповіді, усвідомлює необхідність їх уникнення. |
9 10 11 |
Тема 23-24. "Не свідчи неправдиво на ближнього твого" (Вих. 20: 16). Добре ім’я людини. Слово честі, клятва, присяга та їх порушення. Знеславлення доброго імені, честі ближніх: поширення неправдивої інформації, несправедлива критика, обмова, осуд, підозра, наклеп, лицемірство, приниження гідності. Обов’язок виправити заподіяну кривду. |
Учень / учениця: - розуміє Заповідь про неправдиве свідчення; - усвідомлює необхідність збереження власного доброго імені та шанобливого ставлення до доброго імені інших людей; - називає та пояснює вияви порушень цієї Божої Заповіді, усвідомлює необхідність їх уникнення. |
12 13 |
Тема 25. "Не пожадай…" (Вих. 20: 17). Не пожадай того, що є власністю ближнього твого. Не пожадай жінки ближнього твого. Із серця думки виходять… (Мт. 15: 19-20). |
Учень / учениця: - розуміє Заповідь про заздрість; - усвідомлює необхідність утримання від посягання на власність іншого. |
|
|
|
|
||
14 15 16 |
Тема 27-28. Заповідь любові (Лк. 10: 27; Мк. 12: 30-31). Любов до Бога і ближнього (Мт. 25: 40; 1 Ів. 2: 7-11; 4: 20-21). |
Учень / учениця: - знає Заповідь любові, - усвідомлює необхідність її дотримання; - на основі біблійних сюжетів наводить приклади вияву любові до Бога і ближнього. |
17 18 19 |
Тема 29-30. Ісус Христос – учитель та виконавець Заповіді любові. Життя Ісуса Христа – досконалий приклад виконання Заповіді любові. Любов, добро, істина, милосердя, краса можуть бути здійсненною реальністю нашого життя. |
Учень / учениця: - розуміє внутрішній зв'язок між проповіддю Ісуса Христа і Його життям; - підтверджує на прикладах із життя Ісуса, християнських подвижників, визначних осіб відповідність між словом і ділом. |
20 21 |
Тема 31. Урок узагальнення. "Хто любить Бога, той виконує Заповіді Його". |
|
9 клас
Молодь і християнська культура |
|||
№ п/п |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
|
1 2 |
Тема 21. Давання і приймання. Вдячність. Принципи давання і приймання. "Більше щастя давати, ніж брати" (Дії. 20: 35). Вдячність – одна з найцінніших якостей характеру особи. Вміння прийняти Божий дар та здатність дякувати за нього. |
Учень / учениця: - розуміє і на основі Біблії пояснює принципи давання та приймання; - усвідомлює, що вдячність – одна з найцінніших якостей характеру особи. |
|
|
|||
3 4 5 |
Тема 23-24. Християнські культурні цінності. Культурні цінності у житті людини. Ієрархія цінностей. Морально-етичні християнські цінності як фундамент духовного зростання людини. Християнська естетика. |
Учень / учениця: - називає види цінностей, - розуміє та пояснює їх ієрархію: абсолютні, особистісні, родинні, громадянські, національні тощо; - усвідомлює морально-етичні християнські цінності як фундамент духовного зростання та культурного життя людини. |
|
6 7 |
Тема 25. Українські християнські традиції та елементи сакрального мистецтва. |
Учень / учениця: - знає та розповідає про місце й роль сакрального мистецтва в українських християнських традиціях. |
|
8 9 10 |
Тема 26-27. Визначні архітектурні церковні пам’ятки України. Найважливіші християнські пам’ятки України. Церковні споруди вашої місцевості. Екскурсія до храмів. |
Учень / учениця: - називає найважливіші християнські пам’ятки України та розповідає про них; - знає та розповідає про церковні споруди рідної місцевості. |
|
11 12 13 |
Тема 28-29. Християнство в образотворчому мистецтві. |
Учень / учениця: - розповідає про християнські мотиви в образотворчому мистецтві; - називає твори образотворчого мистецтва на християнську тематику. |
|
14 15 16 |
Тема 30-31. Християнство в музиці. Стилі музики в контексті християнських цінностей. Духовний гімн України "Боже великий єдиний". |
Учень / учениця: - розповідає про розвиток духовної музики; - називає композиторів – авторів духовної музики, розповідає про їхню творчу та духовну спадщину. |
|
17 18 19
|
Тема 32-33. Християнство в літературі та сучасному медіапросторі. |
Учень / учениця: - знає та розповідає про християнські мотиви в українській літературі; - називає українських письменників – авторів творів на християнську тематику, розповідає про їх творчу та духовну спадщину; - аналізує морально-етичний зміст творів української літератури на християнську тематику. |
|
20 21 |
Тема 34. Урок узагальнення. Всебічний розвиток української молоді. |
|
|
Інститут релігійної свободи, м.Київ
www.irs.in.ua
1