Календарно-тематичне планування з біології
для загальноосвітніх навчальних закладів
Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Матяш Н .Ю. Біологія: підручник для 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /.- К.: Генеза, 2016. – 286 ст., іл.
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи і представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
Календарно-тематичне планування
Біологія 8 клас
на 2019-2020 н. р.
(70 годин – 2 години на тиждень)
№ п/п |
Дата |
Теми уроків |
Лабор.роботи,дослідження, проекти |
Д/з |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
Примітка |
Вступ (2 год.) |
|||||||
1 |
|
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
Опрац. §4 |
виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами: - біосоціальна природа людини називає: - науки, які вивчають людину; пояснює: - місце людини в системі органічного світу; - особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; характеризує: - методи дослідження організму людини
висловлює судження: виявляє ставлення: - щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я |
Громадянська відповідальність (націлює на усвідомлення відповідальності за власне життя і здоров’я своє та оточуючих) Здоров’я і безпека (зорієнтовує на формування в учнів розуміння, що здоров’я — найвища особистісна й суспільна цінність) |
|
2 |
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
конспект |
|||
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА ( 7 год) |
|||||||
3 |
|
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини |
|
Опрац. §1 |
розпізнає: - органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок: - між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує:
- клітинну будову організму людини; - будову нейрона; - шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює: - відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму обґрунтовує судження: - про організм людини як цілісну та відкриту біологічну систему; робить висновок: - нервово-гуморальна регуляція — основа цілісності організму |
Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - організму людини як цілісної та відкритої біологічної системи; - значення регуляторних систем для забезпечення повноцінного функціонування організму людини)
|
|
4 |
|
Тканини. Органи. Фізіологічні системи
|
Лабор. дослідження 1:Ознайомлення з препаратами тканин людини |
Опрац. §2 , 3 |
|||
5 |
|
Поняття про механізми регуляції. |
|
Опрац. §3 |
|||
6 |
|
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
Опрац. §3 |
|||
7 |
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
Опрац. конспект , |
|||
8 |
|
Імунна регуляція. |
|
|
|||
9 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Вступ. Організм людини , як біологічна система».
|
|
Повторити §1-3 |
|||
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ ( 6 год) |
|||||||
10 |
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки, хрящі. З’єднання кісток.
|
Лабораторні дослідження 2 Мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
Опрац. §28, 29
|
розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - скелет людини і ссавців.
застосовує знання для: дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням оперує термінами: - скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія називає: - частини опорно-рухової системи; - відділи скелета;
- види кісток;
- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
характеризує: пояснює: - значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів; - вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади: - статичної та динамічної роботи висловлює судження про: - роль рухової активності для збереження здоров’я; - вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів оцінює: - важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я людини; на дотримання правил безпечного поводження під час катання на роликах, ковзанах, лижах, скейтах, сноубордах, велосипедах та при використанні різноманітного спортивного приладдя) |
Демонстрування муляжів органів, мікропрепаратів тканин людини.
|
11 |
|
Огляд будови скелета |
|
Опрац. §30 |
|||
12 |
|
Функції і будова скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів. |
|
Опрац. §31 |
|||
13 |
|
Робота м’язів. Втома м’язів |
Лабораторні дослідження3: Розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні; впливу ритму і навантаження на розвиток втоми. |
Опрац. §32 |
|||
14 |
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
Проект: «Гіподинамія- ворог сучасної людини. Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
Опрац. §33 завд. |
|||
15 |
|
Проект (за вибором) Гіподинамія – ворог сучасної людини Рухова активність -основа фізичного здоров’я |
|
Повторити §28-33 |
|||
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (3 год +1 год резервна) |
|||||||
16 |
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
|
Опрац. §5 |
застосовує знання для: - аналізу харчового раціону; - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму оперує термінами: - обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни називає: - компоненти їжі наводить приклади: - вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних) характеризує:
- склад харчових продуктів; - обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини; - харчові й енергетичні потреби людини
пояснює: висловлює судження: - щодо значення збалансованого харчування для нормального розвитку і збереження здоров’я; обґрунтовує судження: - про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і тваринного походження в раціоні підлітка; оцінює: - значення метаболізму для нормального функціонування організму; робить висновок: - про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вітаміни (М. І. Лунін, Х. Ейкман, К. Функ та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін) |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення значення збалансованого харчування для збереження здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на формування в учнів розуміння прав споживача, які передбачають запровадження обов’язкового маркування якісного складу харчових продуктів) |
Демонстрування скелета людини та ссавців скелета кінцівок людини; кісток, різних за формою;хребців; декальцинованої та випаленої кісток. |
17 |
|
Харчування та обмін речовин.
|
.Дослідницький практикум№1. Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
Опрац. §6
|
|||
18 |
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
Проект Збалансоване харчування. |
Опрац. §7 Повторити §1-3, 28-33 |
|||
19 |
|
Узагальнення знань з теми: « Опора та рух. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|
Повторити §1-3, 28-33
|
|||
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (5 год) |
|||||||
20 |
|
Значення травлення. Система органів травлення. |
|
Опрац. §8 |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - елементи зовнішньої будови зубів; спостерігає та описує: - дію ферментів слини на крохмаль; застосовує знання для: - профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь оперує термінами: - травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування називає:
- органи травної системи; - хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів; - процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення; наводить приклади:
- ферментів;
- роль травних ферментів;
- значення зубів у травленні;
- негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: - значення профілактики захворювань травної системи; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про травлення (І. П. Павлов, О. М. Уголєв та ін.) |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - усвідомлення важливості дотримання гігієни харчування; профілактики захворювань зубів та інших органів травної системи; небезпеки харчових отруєнь; - розуміння негативного впливу на травлення алкогольних напоїв і тютюнопаління) |
Демонстрування моделей зубів; муляжів органів травлення.
|
21 |
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Процес травлення у ротовій порожнині
|
Лабораторні дослідження 4: Зовнішньої будови зубів (за муляжами,моделями) |
Опрац. § 9
|
|||
22 |
|
Процес травлення в шлунку і кишечнику. |
Дослідницький практикум №2 Дія ферментів слини на крохмаль. |
Опрац. §10 |
|||
23 |
|
Регуляція травлення. |
|
Опрац. §11 |
|||
24 |
|
Харчові розлади та їх запобігання. |
. |
Опрац. §12 |
|||
ТЕМА 5. ДИХАННЯ ( 5 год) |
|||||||
25 |
|
Значення дихання. Система органів дихання. |
|
Опрац. §13 |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - газообмін у легенях і тканинах; встановлює взаємозв’язок: будови та функцій органів дихання;
застосовує знання для: оперує термінами: - дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень називає:
- етапи дихання;
- хвороби органів дихання;
- процес утворення голосу та звуків мови; - процеси вдиху та видиху;
- життєву ємність легень; пояснює:
- значення дихання; висловлює судження: - щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я; усвідомлює: негативний вплив куріння на органи дихання |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на розуміння негативного впливу тютюнопаління й забрудненого повітря на дихання та здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями важливості підтримання чистоти повітря в громадських місцях, зокрема необхідність провітрювання класних кімнат) |
муляжів легень, моделі гортані;моделі, що пояснює вдих і видих;досліду з виявлення вуглекислого газу
|
26 |
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
|
Опрац. §14 |
|||
27 |
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
Опрац. §15 |
|||
28 |
|
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
Опрац. §16. |
|||
29 |
|
Узагальнення знань з теми: « Травлення. Дихання» . Контрольна робота №1 |
|
Повторити § 8-16 |
|||
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (7 год + 2 год резервні) |
|||||||
30 |
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа |
. |
Опрац. §17 |
розпізнає (на малюнках, фотографіях): - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: - види кровотеч;
спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; - вимірювати пульс; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет називає: - склад внутрішнього середовища; - склад і функції крові, лімфи; - кровоносні судини; - фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету; - органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
характеризує:
- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- імунні реакції організму;
- будову та роботу серця; - лімфообіг; пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах висловлює судження: - про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз); - щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я; - про важливість імунізації населення; оцінює: - епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання: - правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо); - заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища) Громадянська відповідальність (націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих |
Демонстрування муляжів серця, кровоносних судин; вимірювання артеріального тиску. |
31 |
|
Еритроцити. Групи крові та переливання крові. |
|
Опрац. §18 |
|||
32 |
|
Лейкоцити, тромбоцити. Зсідання крові. |
Лабораторні роботи 1: 1.Мікроскопічна будова крові людини |
Опрац. §19 |
|||
33 |
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД. |
|
Опрац. §56,57 |
|||
34 |
|
Серце: будова та функції. |
|
Опрац. §20 |
|||
35 |
|
Робота серця
|
Лабораторні дослідження 5: вимірювання частоти серцевих скорочень
|
Опрац. §21 |
|||
36 |
|
Система кровообігу. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові |
Дослідницький практикум №3 Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. - |
Опрац. §22 |
|||
37 |
|
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
|
Опрац. §23. |
|||
38 |
|
Узагальнення знань з теми «Транспорт речовин |
|
Повторити §17-23,56-57 |
|||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ ( 4 год) |
|||||||
39 |
|
Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи. |
|
Опрац. §24 |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- складові нефрону; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри застосовує знання для:
- профілактики захворювань сечовидільної системи; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару оперує термінами: - виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція називає: - органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: - будову та функції нирок;
- процес утворення сечі; - роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;
- чинники, що впливають на функції нирок; - роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності; - роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює: - біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару висловлює судження: - про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини; обґрунтовує судження: - про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я; оцінює: - значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - розуміння негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок; - усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища; - на дотримання правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо; - дотримання безпечної поведінки в побуті, на пляжі) |
Демонстрування моделей будови шкіри, нирки.
|
40 |
|
Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
Опрац. §25 |
|||
41 |
|
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. |
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
Опрац. §26, |
|||
42 |
|
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика |
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
Опрац. §27 |
|||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА ( 6 год) |
|||||||
43 |
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
Опрац. §35 |
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для: - профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку оперує термінами: - нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система називає: - компоненти центральної й периферичної нервової системи;
- функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи характеризує: - будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини;
- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; наводить приклади - захворювань нервової системи висловлює судження: щодо значення нервової системи для: - забезпечення взаємозв’язку між органами й фізіологічними системами; - узгодження функцій організму зі змінами довкілля; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов), у тому числі й українських (В. О. Бец) |
Здоров’я і безпека (зорієнтована на розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку) |
|
44 |
|
Спинний мозок. |
|
Опрац. §36 |
|||
45 |
|
Головний мозок. |
Лабораторні дослідження 6 Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
Опрац. §37 |
|||
46 |
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
Опрац. §38 |
|||
47 |
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
Опрац. §40 |
|||
48 |
|
Узагальнення знань з теми: Виділення . Терморегуляція. Зв'язок організму із зовнішнім середовищем.( тестова письмова робота) |
|
Повторити §24-27, 35-40 |
|||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (7 год ) |
|||||||
49 |
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
Опрац. §41 |
розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості;
- температурну адаптацію рецепторів шкіри; оперує термінами: - сенсорні системи, органи чуття, рецептори називає: - основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла оцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем |
Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями дотримання правил: - гігієни зору та слуху; - техніки безпеки під час виконання практичних занять з хімії, фізики, біології, технологій і трудового навчання тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями залежності функціонування слухової сенсорної системи від шумового забруднення навколишнього середовища) |
Демонстрування розбірних моделей ока, вуха |
50 |
|
Зорова сенсорна система. Око. |
Лабораторні дослідження 7:
Визначення акомодації ока; |
Опрац. §42 |
|||
51 |
|
Гігієна зору. Сприйняття світла, кольору, простору |
Лабораторні дослідження 8: Визначення акомодації ока. |
Опрац. §43. |
|||
52 |
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.
|
Лабораторні дослідження 9: Вимірювання порога слухової чутливості.
|
Опрац. §44 |
|||
53 |
|
Сенсорні системи смаку, нюху |
|
Опрац. §45 |
|||
54 |
|
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. |
Дослідницький практикум №4 Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
Опрац. §46 |
|||
55 |
|
Узагальнення знань з теми: «Зв»язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» .
|
|
Повторити § 41-46 |
|||
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (7 год) |
|||||||
56 |
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.
|
Дослідницький практикум №5. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту |
Опрац. §47 |
розрізняє: - типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: - умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності оперує термінами: - безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять називає: - нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
- причини біоритмів; - біоритмів людини;
характеризує: пояснює: - значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини висловлює судження: - про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини;
- щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.) |
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення учнями: - значення самовиховання у формуванні особистості; - значення сну для повноцінного функціонування організму; - безпечного впливу соціальних факторів на формування особистості |
|
57 |
|
Умовні та безумовні рефлекси |
Лабораторне дослідження 10: визначення реакції зіниць на світло; |
Опрац. §48
|
|||
58 |
|
Мислення та свідомість |
|
Опрац. §49 |
|||
59 |
|
Мова. Навчання та пам’ять.
|
Лабораторне дослідження 11: дослідження різних видів пам’яті |
Опрац. §50 |
|||
60 |
|
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини. |
|
Повторити §50, |
|||
61 |
|
Сон. Біоритми. |
|
Опрац. §52 |
|||
62 |
|
Контрольна робота № 2 |
|
Повторити §47-52 |
|||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (3 год) |
|||||||
63 |
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
Опрац. §53-54 |
застосовує знання для: оперує термінами: - ендокринна система, гормони, гомеостаз називає:
- залози внутрішньої та змішаної секреції;
характеризує: пояснює: - роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; - значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму
висловлює судження: робить висновок: - про взаємодію регуляторних систем організму |
Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - впливу гормонів на процеси обміну речовин в організмі людини; - профілактику йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз |
|
64 |
|
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика (або тематика за вибором учителя) |
Опрац. §55 |
|||
65 |
|
Взаємодія регуляторних систем |
|
Опрац. §58 |
|||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (4 год) |
|||||||
66 |
|
Будова та функції репродуктивної системи. |
|
Опрац. §59 |
порівнює: - будову чоловічої та жіночої статевих клітин;
застосовує знання для: оперує термінами: - ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента називає: - функції статевих залоз людини;
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
характеризує: - функції плаценти; - статеве дозрівання;
- вікові періоди індивідуального розвитку людини; - захворювання, що передаються статевим шляхом;
пояснює: - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода висловлює судження: - про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді; - про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки; обґрунтовує судження: - про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода; оцінює: - значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами; виявляє ставлення: - щодо здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини |
Здоров’я і безпека (націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини) |
|
67 |
|
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність. Репродуктивне здоров’я. |
|
Опрац. §60 |
|||
68 |
|
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. Постембріональний розвиток людини. |
|
Опрац. §61 |
|||
69 |
|
Узагальнення знань з теми: «Вища нервова діяльність .Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини» |
|
Повторити §59 -60 |
|||
Узагальнення (1год) |
|||||||
70 |
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
пояснює: - як забезпечується цілісність організму людини називає: - функції, що підтримують цілісність організму; - способи підтримання гомеостазу; характеризує: - інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем
робить висновок: |
|
|