Календарне планування з ХІМІЇ
10-й клас
РІВЕНЬ СТАНДАРТУ
(1,5 год на тиждень, усього 52 годин)
( затверджена наказом МОН України 1407 від 23.10.2017 р.)
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Хімічний експеремент |
Прим |
Повторення початкових знань про органічні речовини (2 год)
|
||||
1 |
|
Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів (метан, етан, етин). |
|
|
2 |
|
Оксигено- (метанол, етанол, гліцерол, етанова кислота) і нітрогеновмісних (аміноетанова кислота) органічних речовин. |
|
|
Тема1. Теорія будови органічних сполук (5 год)
|
||||
3 |
|
Теорія будови органічних сполук. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Поняття про явище ізомерії та ізомери. Навчальні проекти 1. Ізомери у природі. 2. Історія створення та розвитку теорії будови органічних сполук. 3. 3D-моделі молекул органічних сполук. |
Демонстрації 1. Моделі молекул органічних сполук (у тому числі 3D-проектування ). 2. Моделі молекул ізомерів (у тому числі 3D-проектування). |
|
4 |
|
Ковалентні карбон-карбонові зв’язки у молекулах органічних сполук: простий, подвійний, потрійний. |
|
|
5 |
|
Розв’язування розрахункових задач. Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. |
|
|
6 |
|
Класифікація органічних сполук. |
|
|
7 |
|
Розв’язування розрахункових задач. Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. |
|
|
Тема 2. Вуглеводні (9год)
|
||||
8 |
|
Класифікація вуглеводнів. |
|
|
9 |
|
Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. Хімічні властивості алканів. Навчальні проекти 4. Октанове число та якість бензину. 5. Цетанове число дизельного палива. |
Демонстрації 3. Відношення насичених вуглеводнів до лугів, кислот. |
|
10 |
|
Алкени і алкіни. Загальні та молекулярні формули алкенів і алкінів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
|
|
11 |
|
Хімічні властивості етену та етину. |
|
|
12 |
|
Розв’язування розрахункових задач. Виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною. |
|
|
13 |
|
Арени. Бензен: молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. Хімічні властивості бензену. Навчальні проекти 6. Ароматичні сполуки навколо нас. |
|
|
14 |
|
Методи одержання алканів, етену, етину, бензену. |
|
|
15 |
|
Застосування вуглеводнів. Навчальні проекти 7. Смог як хімічне явище. 8. Коксування вугілля: продукти та їх використання. 9. Біогаз. 10. Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних. |
|
|
16 |
|
Розв’язування розрахункових задач. Виведення молекулярної формули речовини за масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції. |
|
|
Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки (16 год)
|
||||
17 |
|
Спирти. Поняття про характеристичну (функціональну) групу. Гідроксильна характеристична (функціональна) група. Насичені одноатомні спирти: загальна та структурні формули, ізомерія (пропанолів і бутанолів), систематична номенклатура. Водневий зв’язок, його вплив на фізичні властивості спиртів. |
|
|
18 |
|
Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. |
Демонстрації 4. Окиснення етанолу до етаналю. |
|
19 |
|
Одержання етанолу. |
|
|
20 |
|
Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу, його хімічні властивості. |
|
|
21 |
|
Контрольна робота №1 |
|
|
22 |
|
Фенол: склад і будова молекули, фізичні та хімічні властивості. Навчальні проекти 11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу. 12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші. |
|
|
23 |
|
Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристич-на (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів. |
Демонстрації 5. Окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином арґентум(І) оксиду (віртуально). 6. Окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом (віртуально). |
|
24 |
|
Хімічні властивості етаналю, його одержання. |
|
|
25 |
|
Карбонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація. Карбоксильна характеристична (функціональна) група. Склад, будова молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхня загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура і фізичні властивості. |
|
|
26 |
|
Хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот. Реакція естерифікації. Одержання етанової кислоти. |
Лабораторні досліди 1. Виявлення органічних кислот у харчових продуктах. |
|
27 |
|
Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. Гідроліз естерів. Навчальні проекти 13. Етери та естери в косметиці. 14. Біодизельне пальне. |
Демонстрації 7. Ознайомлення зі зразками естерів. |
|
28 |
|
Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості. |
Демонстрації 8. Відношення жирів до води та органічних розчинників. 9. Доведення ненасиченого характеру рідких жирів (віртуально). |
|
29 |
|
Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі. Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Навчальні проекти 15. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення. |
Лабораторні досліди 2. Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом. |
|
30 |
|
Хімічні властивості глюкози. |
Демонстрації 10. Окиснення глюкози амоніачним розчином арґентум(І) оксиду (за відсутності реагентів – віртуально). |
|
31 |
|
Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз. Навчальні проекти 16. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. 17. Штучні волокна: їхнє застосування у побуті та промисловості. 18. Біодизельне пальне |
|
|
32 |
|
Практична робота №1 Розв’язування експериментальних задач. |
|
|
Тема 4. Нітрогеновмісні органічні сполуки (5 год)
|
||||
33 |
|
Насичені й ароматичні аміни: склад і будова молекул, назви найпростіших за складом сполук. Будова аміногрупи. |
|
|
34 |
|
Аміни як органічні основи. Хімічні властивості метанаміну, аніліну. Одержання аніліну. Навчальні проекти 19. Натуральні волокна тваринного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. 20. Анілін – основа для виробництва барвників. |
Демонстрації 11. Взаємодія аніліну з хлоридною кислотою (віртуально). 12. Взаємодія аніліну з бромною водою (віртуально). |
|
35 |
|
Амінокислоти: склад і будова молекул, загальні і структурні формули, характеристичні (функціо-нальні) групи, систематична номенклатура. Пептидна група. |
|
|
36 |
|
Хімічні властивості аміноетанової кислоти. Пептиди. |
|
|
37 |
|
Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків (без запису рівнянь реакцій). Навчальні проекти 21. Синтез білків. 22. Збалансоване харчування – запорука здорового життя. 23. Виведення плям органічного походження. |
Лабораторні досліди 3. Біуретова реакція. 4. Ксантопротеїнова реакція. |
|
38 |
|
Контрольнаробота №2 |
|
|
Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі (6 год) |
||||
39 |
|
Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери. Реакції полімеризації і поліконденсації. Навчальні проекти 24. Синтетичні волокна: їх значення, застосування у побуті та промисловості. 25. Перспективи одержання і застосування полімерів із напе-ред заданими властивостями. 26. Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів і пластмас. 27. Виготовлення виробів із пластикових пляшок. |
|
|
40 |
|
Пластмаси. |
|
|
41 |
|
Каучуки, гума. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. |
Демонстрації 13. Зразки пластмас, каучуків, гуми, синтетичних волокон. |
|
42 |
|
Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. |
|
|
43 |
|
Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Навчальні проекти 28. Рециклінг як єдиний цивілізований спосіб утилізації твердих побутових відходів. 29. Переробка побутових відходів в Україні та розвинених країнах світу. |
|
|
44 |
|
Синтетичні волокна: фізичні властивості і застосування |
|
|
Тема 6. Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин (7 год) |
||||
45 |
|
Зв’язки між класами органічних речовин. |
|
|
46 |
|
Зв’язки між класами органічних речовин. |
|
|
47 |
|
Зв’язки між класами органічних речовин. |
|
|
48 |
|
Загальні поняття про біологічно активні речовини (вітаміни). |
|
|
49 |
|
Загальні поняття про біологічно активні речовини (ферменти). Навчальні проекти 30. Доцільність та шкідливість біологічно активних добавок. |
|
|
50 |
|
Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетич-ної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів. Навчальні проекти 31. Найважливіші хімічні виробництва органічної хімії в Україні. |
|
|
51 |
|
Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетич-ної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів. |
|
|
52 |
|
Підсумковий урок |
|
|