Календарно-тематичне планування
курсу за вибором
“Культура добросусідства”
Програми курсу «Культура добросусідства» були розроблені українськими вченими й освітянами у 2003 – 2005 рр. і доопрацьовані та адаптовані у 2015 – 2018 рр.
№пп |
Очікувані результати |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
1 |
Здобувач/здобувачка освіти: - розповідає про курс «Культура добросусідства»; · пояснює роль і значення доброго сусідства, співробітництва і доброзичливості в родині; · пояснює, що означає вислів «бути людиною»; · пояснює, чому люди перебувають разом, взаємодіють; · залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються від нього/неї, до спілкування, гри, навчання; · уважно вислуховує думку співрозмовника; · надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку; · встановлює дружні стосунки з дітьми своєї та іншої ста- ті, расової та культурної належності, з дітьми з інвалідністю; · усвідомлює свої бажання й може про них розповісти; · висловлює свій погляд на ситуацію, шануючи гідність інших; · обговорює зміст і форму простого медіатексту (мультфільм), виявляє (з допомогою вчителя/вчительки) очевидні ідеї у простих медіатекстах; · встановлює, що, попри неповторність кожного, усі люди рівні |
Учимося жити в доброму суспільстві. |
|
|
2 |
Здобувач/здобувачка освіти: · розуміє, що комунікація між людьми може відбуватися не тільки за допомогою мовлення, а й невербально – за допомогою рухів, міміки, погляду; · уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо); · усвідомлює, що можна розповісти про себе чи передати інформацію через малюнки; · намагається відтворити власне бачення себе у сучасному й майбутньому через малюнок чи пантоміму; · розповідає, якими професіями він/вона хотів/хотіла би оволодіти в майбутньому; · обговорює зміст і форму простого медіатексту (мультфільм); .виявляє (з допомогою вчителя/вчительки) очевидні ідеї у простих медіатекстах; · розпізнає емоції співрозмовника і пояснює власну реакцію на них; · моделює ситуації / грає в рольові ігри, у яких підтримує та підбадьорює інших; · розпізнає ситуації (з казок, оповідань, власного досвіду), у яких хтось зазнав образ, пояснює, як в них діяти ; · застосовує елементарні правила вербального і невербального етикету при знайомстві з іншими людьми; · висловлює припущення, чому люди стають товариша- ми, однодумцями, друзями / опонентами, супротивника- ми, ворогами; · вчиться пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження. |
Учимося знайомитися й приятелювати зі своїми однокласниками, сусідами та іншими людьми. |
|
|
3 |
Здобувач/здобувачка освіти: · активно використовує рідну мову в різних комунікативних ситуаціях з однокласниками; · розповідає своєю першою (рідною) та державною (якщо не збігається з першою/рідною) малі форми дитячого фольклору (забавки, лічилки, мирилки, віршики тощо); · усно висловлює свої думки, почуття про друзів-однокласників, друзів-сусідів; · пояснює, що всі люди мають право на спілкування рід- ною мовою; · розповідає, що державна мова об'єднує всіх мешканців країни, тому кожен/кожна має її знати; · пояснює, для чого вживати ввічливі слова; · виявляє любов до читання, відчуття краси слова, повагу до інших, нерідних для дитини мов; · пояснює роль мови для ефективного спілкування та куль- турного самовираження; · виявляє готовність вживати українську мову в різних життєвих ситуаціях; · виокремлює незрозумілі слова з усних та писемних текстів; · запитує про значення незрозумілого слова. |
Рідна мова,державна мова,мови наших сусідів |
|
|
4 |
Здобувач/здобувачка освіти:
· перепитує співрозмовника для уточнення інформації;
· розпізнає емоції співрозмовника і пояснює власну реакцію на них; 60· уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і не- словесні засоби (жести, міміка тощо); · розмірковує про рівні права й можливості, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети; · привчається цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікувати себе як громадянина України; · з повагою ставиться до незнайомих мов та етикету при- вітань у різних культурах; · запитує про значення іншомовних слів; · ознайомлюється з простими висловлювання іноземною мовою та мовами своїх найближчих сусідів (представників різних культур, що мешкають у населеному пункті чи краї); · розуміє прості висловлювання іноземною мовою, спілкується нею у відповідних ситуаціях; · володіє елементарною етикетною лексикою (до 10 слів та словосполучень) мовами своїх найближчих сусідів і може її застосовувати; · має мотивацію до вивчення інших мов |
Учимося спілкуватися різними мовами. |
|
|
5 |
Здобувач/здобувачка освіти: · визначає та описує місце свого проживання;
· висловлює усно і письмово свої думки, чітко й аргументовано розповідає про назви свого населеного пункту; · розпізнає державні символи України та символи свого краю, шанобливо ставиться до них; · знайомиться з картою України та області, показує розташування на них своєї області та району (міста); · розповідає, що його/її рідний край – це частина України; · розвиває уміння і навички, необхідні для подальшої навчальної діяльності; · вчиться здобувати нову інформацію й застосовувати її; · окреслює власні навчальні цілі, способи їхнього досягнення; · ідентифікує себе як учасника громади свого краю та громадянина України; · запитує, щоб довідатися більше про назви свого населеного пункту, водойми, місцевості; · залучається до різних видів мистецької творчості: образотворче та музичне мистецтво, зокрема малювання та розфарбовування символів та мапи регіону та України. |
Мій край на мапі України. |
|
|
6 |
Здобувач/здобувачка освіти: · співвідносить об'єкти та явища живої і неживої природи з їхніми зображеннями/описами, і навпаки; «Зелені острови» · запитує, щоб довідатися більше про природу; · пояснює важливість впливу питної води та «зелених островів» на організм людини; · дізнається, чому і як потрібно ощадно використовувати природні ресурси – воду, зелені насадження тощо; · розповідає про правила поводження під час відпочинку на природі (в лісі, у водоймах) та застосовує їх на практиці; · прибирає за собою сміття й намагається його сортувати; · бере участь разом із дорослими в безпечних екологічних акціях на захист довкілля (прибирання сміття, посадка дерев, квітів, розчистка джерел тощо); · описує об'єкти природи своєї місцевості за певними знаками; · збагачує словниковий запас слів із зазначеної теми |
Рельєф. Водойми. «Зелені острови» |
|
|
7 |
Здобувач/здобувачка освіти:
· вчиться здобувати нову інформацію й застосовувати її; нас. · вчиться пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження; · цікавиться походженням назв населених пунктів, вулиць і географічних об'єктів; · з повагою ставиться до різних тлумачень походження назв та їхнього перекладу; · обговорює з іншими інформацію, яка зацікавила; · розповідає про свій населений пункт, вулицю; · творить власні художні тексти малих жанрів, зокрема загадки про свій населений пункт; · малює ілюстрації до знайомого простору (своєї вулиці); · моделює своє бачення майбутнього рідного населеного пункту; · пояснює роль ілюстрації; · створює нові слова та елементарні письмові повідомлення (наприклад, назва нової вулиці свого населеного пункту); · збагачує власний словниковий запас. |
Назви довкола. Історія назви мого міста, вулиці |
|
|
8 |
Здобувач/здобувачка освіти: · розрізняє номінали купюр · розповідає елементарні відомості про історію національної грошової одиниці; · спостерігає та розмірковує щодо ролі кожного елемента купюри (причина назви, зображення на купюрі, способи захисту грошей тощо); · знайомиться з поняттями: банк, договір, купюра, споживач, торгівля, заощадження, заробітна платня, пенсія, кишенькові гроші; · дізнається про право власності: недоторканність власності кожної людини; · розмірковує над вибором перспективи витрачання та заощадження, вчиться протистояти щоденним спокусам та досягати кінцевої мети; · практикує свідоме ставлення до грошей; · має уявлення про те, що є економічним насильством і як Закон України про протидію домашньому насильству захищає дитину. |
Секрети гривні:національної валюти України, кишенькові історії зображення на купюрах; |
|
|
9 |
Здобувач/здобувачка освіти: · пояснює, навіщо людині ім'я; · розповідає про своє ім'я та прізвище, їхню історію; · має уявлення про те, що в Україні кожна людина має право на ім'я, а також на запис її прізвища та імені відповідно до своєї національної традиції; · сприймає на слух казку й бере участь у її обговоренні; · ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації; · досліджує походження імен та прізвищ свого роду; · формулює запитання до батьків, інших родичів про історію родини і передає в різних формах цю інформацію; · розпитує старших людей про минуле; · уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших; · малює ілюстрації до опрацьованого тексту; · з повагою ставиться до будь-яких імен та прізвищ, зокрема й іншомовного походження, а також незвичних чи застарілих. |
Історія наших імен і прізвищ. |
|
|
10 |
Здобувач/здобувачка освіти: · пояснює значення рідних людей для кожної людини; · пояснює, які почуття пов'язують його/її з близькими людьми, висловлює припущення про те, чим вони умовлені; · розмірковує над ставленням батьків до дітей і дітей до батьків, до старших і молодших дітей у родині; · описує узвичаєні правила життя своєї сім'ї, пояснює їхнє значення для себе; · пояснює правила моральної поведінки вдома; · описує й обмірковує свої права й обов'язки в сім'ї; · має уявлення про те, як Закон України про протидію домашньому насильству захищає дитину і куди можна звернутися по допомогу у разі необхідності; · розрізняє ситуації, коли він/вона або інші люди потребують допомоги; · розповідає як саме надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку; · взаємодіє із батьками, іншими родичами під час пошуку прислів'їв та приказок своєю рідною мовою про батьків і ставлення до дорослих; · добирає приклади із власного досвіду, які свідчать про його/її відповідальне ставлення до людей літнього віку; · складає перелік чеснот/рис характеру, якими має володіти людина. |
Ставлення до батьків і літніх людей. |
|
|
11 |
Здобувач/здобувачка освіти: · збагачує власний словниковий запас з даної теми; · залучає родичів до спілкування, навчання, зокрема над предки роботою з картою, складання родовідного дерева; · складає разом із рідними своє родовідне дерево; · висловлює свої думки, почуття про свій родовід; · розмірковує над розкриттям понять сім'я, родина, покоління, рід, родовідне дерево; над цінністю родинних зв'язків і взаємопідтримки; · розвиває уміння і навички, необхідні для подальшої навчальної діяльності, зокрема робота з мапою – пошук місць минулого і сучасного проживання своїх родичів; · навчається працювати самостійно; · підтримує й ініціює діалог на теми, які викликають зацікавлення; · показує розташування своєї держави на карті світу чи Європи і місця, де колись жили чи живуть родичі. |
Мій родовід.Звідки родом мої предки. |
|
|
12 |
Здобувач/здобувачка освіти: · пояснює чому люди перебувають разом, взаємодіють; значущість уважного та поважного ставлення до інших; сусідами переконує у важливості поваги до інших, спираючись на Національні власний досвід і доступні джерела (почуте, прочитане); барви рідного · висловлює свої думки про те, які якості повинні мати краю добрі сусіди; · описує за малюнком національні костюми різних спільнот, що мешкають у краї; · залучається до різних видів мистецької творчості (образотворче та музичне мистецтво, хореографія, театр тощо); · називає представників різних культур, які живуть у регіоні; · звертається, вітається, прощається, дотримуючись норм мовленнєвого етикету національних меншин і представників діаспор у регіоні, корінних народів України; · розвиває навички міжкультурного спілкування; · активно використовує рідну мову в різних комунікативних ситуаціях, в освітньому процесі, культурному житті громади; · навчається працювати самостійно і в групі; · цінує мир і злагоду в колективі, громаді; · демонструє повагу до інших й позитивне ставлення до етнокультурних відмінностей оточення людей; відкритість до культурного різноманіття; · розмірковує про цінність і ресурс культурного розмаїття різних народів й ідентифікує себе як громадянина/громадянку України; · залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються від нього, до спілкування, гри, навчання; · уважно вислуховує думку співрозмовника; · висловлює свій погляд, шануючи гідність інших . . |
Мої сусіди. Як ми стали сусідами. |
|
|
13 |
Здобувач/здобувачка освіти: · демонструє знання та критичне розуміння себе; · описує зміни власних емоцій, почуттів (настрою) і порівнює плив різних емоцій та почуттів на себе та інших; · використовує доречно поширені графічні зображення різних емоцій; · звертається, вітається, прощається, дотримуючись норм мовленнєвого етикету в різних культурах краю; · використовує ввічливі слова; · висловлює усно і письмово свої думки, почуття щодо вирішення суперечливих питань; · розвиває навички міжкультурного спілкування; |
Учимося вирішувати суперечливі питання. |
|
|
14 |
зголошується до виконання різних ролей у грі, навчанні; · співпрацює з іншими для досягнення спільної мети; · дотримується правил етичної поведінки під час гри взаємодії з однолітками та дорослими; · конструктивно діє в конфліктних ситуаціях, які з'являються під час гри, попереджаючи ескалацію конфлікта; · розмірковує цінність культурного різноманіття; · цікавиться фольклором (іграми, лічилками, пісеньками, примовлянками в грі тощо) і культурою своїх рідних і своїх сусідів; · ставиться з повагою до культурних традицій своєї родини і своїх сусідів; · ініціює спільні нові ігри, розваги; · складає правила для своєї гри.
|
Учимося грати в ігри наших бабусь і дідусів. Ігри, спрямовані на знайомство і взаємодію |
|
|
15 |
Здобувач/здобувачка освіти: · пізнає себе і навколишній світ за допомогою спостереження та дослідження у навколишньому світі; · досліджує природні об'єкти, використовуючи доступне обладнання; · проявляє допитливість з тем взаємозв'язку людини і природи; · озповідає про елементарні взаємозв'язки в природі; · усно висловлює свої думки та почуття про взаємозв'язок діяльності людини і природи; · розуміє правила природоохоронної поведінки; · пояснює загрозу для довкілля дій людини (вирубування лісів, забруднення повітря та води); · розповідає про досвід своєї родини з ощадного використання природних ресурсів (наприклад, збирання та ути- лізації сміття, зокрема харчових відходів, збереження водних ресурсів); · вчиться здобувати нову інформацію; · навчається працювати самостійно і в групі, опановуючи уміння і навички, необхідні для подальшої навчальної діяльності; · розвиває природні здібності, творчо виражає себе через малювання. |
Що таке екологія. Взаємозв'язок діяльності людини і природи |
|
|
16 |
· пояснює негативні наслідки для довкілля деяких дій берегти природу людини, а саме: викидання сміття у лісах, парках, забруднення водойм і повітря, вплив штучних матеріалів та рукотворних об'єктів; · розповідає, чому і як потрібно ощадно використовувати природні ресурси – воду, тепло, електроенергію; як бережливе ставлення до їжі, одягу, книжок, предметів побуту зберігає природу; · розповідає про досвід своєї родини з ощадного використання природних ресурсів (наприклад, збирання та утилізації сміття, зокрема харчових відходів, збереження водних ресурсів); · ініціює пропозиції ощадного використання природних ресурсів у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо); · сортує сміття (папір, пластик, скло, метал); · поважає та дотримується правил поведінки в природі; · дбає про власне здоров'я і збереження здоров'я інших людей, дотримується здорового способу життя; · складає правила природоохоронної поведінки; · розвиває допитливість, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи разом з іншими спостерігати та досліджувати, формулює припущення і робить висновки на основі проведених дослідів; · пізнає себе і навколишній світ за допомогою спостереження та дослідження; · висловлює здогад про ймовірний результат; · читає та аналізує графічні зображення; · виконує прості геометричні зображення та керується ними у процесі роботи; · розвиває уміння і навички, необхідні для подальшої навчальної діяльності; · співпрацює з іншими для досягнення спільної мети; · творчо виражає своє «Я» через малювання; · втілює в життя ініційовані ним ідеї, зокрема зображає схематичні знаки-символи про захист природи.
|
Чому треба берегти природу. Підсумковий урок за І семестр. |
|
|
Здобувач/здобувачка освіти:
17. Допомога
· окреслює власні навчальні цілі та способи їхнього до- тваринам узимку
сягнення;
· розвиває допитливість про життя тварин узимку і про
те, як їм можна допомогти;
· спостерігає та досліджує самостійно чи разом з іншими
поведінку тварин узимку, зокрема пташок біля годів-
ничок, описує їхню поведінку;
68· визначає, якої інформації не вистачає для дослідження;
· здійснює пошук інформації про природу;
· описує поведінку тварин узимку;
· виявляє емпатію до тварин;
· розповідає про можливі загрози з боку тварин (небезпеч-
ні і хворі тварини), пояснює, як діяти в разі загрози;
· пропонує свої ідеї стосовно виговлення годівничок од-
ноліткам та у місцевій громаді;
· втілює в життя ініційовані ним/нею ідеї стосовно виго-
товлення годівнички;
· пропонує способи повторного використання рукотвор-
них об'єктів;
· добирає за допомогою дорослих або самостійно конст-
рукційні матеріали та технології для виготовлення
годівнички для пташок;
· розвиває вміння проводити розрахунки кількості матері-
алів, коштів та інших ресурсів для втілення задуманого;
· аргументує доцільність вторинного використання мате-
ріалів та використовує їх для виготовлення виробів
самостійно чи із допомогою дорослих;
· розповідає про небезпеку поліетилену, пластику й змен-
шує його споживання;
· дотримується правил природоохоронної поведінки, зо-
крема підгодовування тварин узимку;
· розвиває уміння і навички, необхідні для подальшої нав-
чальної діяльності у взаємозв'язку людини з природою;
· доглядає за домашніми тваринами, піклується про ди-
ких тварин;
· бере участь в акціях з допомоги тваринам узимку;
· залучається до різних видів мистецької творчості з ви-
світлення важливості теми допомоги тваринам узимку.
.
Здобувач/здобувачка освіти:
· розрізняє сучасний і старовинний одяг;
· виявляє уміння усно висловлювати свої думки, почуття,
чітко та аргументовано пояснювати, що життя кожного
покоління відрізняється від життя іншого;
· виявляє прості залежності в навколишньому світі
(аналізує, узагальнює, встановлює відповідність);
· розповідає про призначення одягу;
· описує за малюнком національні костюми різних спіль-
нот, що мешкають у краї;
.
18. Одяг, який
носили наші
пращури.
Національне
вбрання.
69· ідентифікує національні костюми найбільш поширених
спільнот у регіоні;
· демонструє повагу до інших й позитивне ставлення до
етнокультурних відмінностей людей навколо; відкри-
тість до культурного різноманіття;
· доглядає за своїм одягом;
· залучається до різних видів мистецької творчості, зо-
крема декоративно-ужиткової;
· розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого
та побаченого;
· читає й називає фольклорні тексти (прислів'я, загадки);
· поповнює власний словниковий запас;
· активно використовує державну мову в різних комуні-
кативних ситуаціях, в освітньому процесі, культурному
житті громади;
· навчається працювати самостійно і в групі.
.
.
Здобувач/здобувачка освіти:
19. Розмаїття
· виявляє інтерес до української національної культури та культур мого
етнічних культур, які представлені в родині;
краю. Свята
· виявляє повагу до звичаїв інших людей;
· пояснює, чому треба ставитися з повагою до інших осіб,
їхнього походження, культури;
· розширює уявлення про різноманіття культур і релігій у
регіоні через календарні та релігійні свята;
· розповідає про традиції святкування у своїй родині че-
рез відповідні запитання;
· виявляє відкритість до культурного різноманіття та
переконань інших, світогляду та дій;
· опановує елементарні правила етикету при відвідуванні
свят своїх сусідів;
· розвиває уміння й навички із узагальнення й систематизації;
· знаходить загальне й особливе в різних культурах (зо-
крема традиціях святкування свят);
· привчається працювати самостійно і в групі;
· залучається до різних видів мистецької творчості (об-
разотворчого, музичного та інших видів мистецтв);
· збагачує власний словниковий запас;
· залучає батьків чи інших родичів до спілкування, зокре-
ма з теми свят, які відзначаються у родині, занотовує та
відтворює інформацію різними способами;
· складає розповідь за ілюстрацією.
70Здобувач/здобувачка освіти:
20. Календарний
· виявляє інтерес до фольклору української національної фольклор людей,
культури та етнічних культур, які представлені в родині;
які живуть у
твоєму краї
· виявляє повагу до звичаїв інших людей;
· розвиває навички міжкультурного спілкування;
· активно використовує рідну й державну мови в різних
комунікативних ситуаціях, в освітньому процесі, куль-
турному житті громади;
· розширює уявлення про різноманіття культур і релігій у
регіоні через календарні та релігійні свята;
· розповідає про власний досвід участі в будь-якому кален-
дарному чи релігійному святі (наприклад, святкуванні
Великодня, Нового року, Новруза, Різдва, Суккота тощо);
· імпровізує з інтонацією, тембром та силою голосу, від-
творюючи репліки персонажів казок, віршів, народних
пісень, закличок тощо;
· розуміє прості висловлювання іноземною мовою та 1–2
мовами етнічних спільнот, що мешкають у регіоні;
· читає й називає невеликі фольклорні тексти;
· грає в календарні ігри й відтворює елементарні ігрові
примовлянки нерідною мовою;
· привчається працювати самостійно і в групі;
· створює в групі афішу, реквізит, костюми, маски, деко-
рації, доречні до свята.
.
Здобувач/здобувачка освіти:
21. Розмаїття
· збагачує свій словниковий запас;
страв мешканців
· розуміє прості етикетні висловлювання нерідною мо- твого краю
вою, що використовуються під час прийому їжі, розуміє
культурний контекст;
· розвиває навички міжкультурного спілкування;
· вміє взяти інтерв'ю у членів родини на тему: «Як готу-
вати мою улюблену страву», зафіксувати та відтворити
інформацію за допомогою малюнків чи гаджетів;
· створює прості тексти за допомогою готового плану;
· розрізняє продукти за походженням (напр., рослинного,
тваринного тощо);
· пояснює важливість споживання продуктів своєї місце-
вості;
· наводить приклади українських національних страв та
страв інших культур, що поширені в регіоні;
71· пояснює як бережливе ставлення до їжі зберігає природу;
· дбає про власне здоров'я і збереження здоров'я інших
людей, дотримується здорового способу життя;
· пояснює, що переїдати – шкідливо;
· розвиває вміння раціонально поводитись як споживач;
· ставить перед собою мету споживати корисні продук-
ти, складає їхній перелік;
· вчиться проводити розрахунок кількості і об'єму продук-
тів, необхідних для приготування страви;
· ініціює раціональні рішення;
· цінує розмаїття страв різних народів;
· має уявлення про заборони (культурні, релігійні, лікарсь-
кі) на використання певних продуктів;
· вміє скласти елементарне меню святкового столу на
свій день народження;
· генерує ідеї щодо створення нових рецептів і страв;
· виявляє відкритість до нових ідей інших.
.
Здобувач/здобувачка освіти:
· ознайомлюється з традиційними українськими ремес-
лами, усвідомлює важливість різних професій;
· розмірковує про важливість відродження та збереження
традиційних ремесел свого регіону;
· залучається до різних видів мистецької творчості (деко-
ративно-ужиткове мистецтво);
· опановує уміння і навички, необхідні для подальшої жит-
тєвої діяльності;
· зіставляє та розрізняє вироби, виготовлені традиційни-
ми та сучасними ремеслами (гончарство, ткацтво, вити-
нанка, різьблення та інше);
· знаходить загальне й особливо в різних культурах;
· виготовляє та оздоблює виріб із допомогою дорослих чи
самостійно, застосовуючи елементи традиційних та суча-
сних ремесел (використання різних технік для виготов-
лення та оздоблення виробів: витинанка, вишивка та ін.);
· цінує працю людей й з повагою ставиться до різних про-
фесій;
· розвиває вміння раціонально поводитись як споживач;
· розвиває уміння й навички із узагальнення й систематизації;
· привчається працювати самостійно і в групі;
· привчається відчувати красу слова.
.
72
22. Ремесла та
різні види
декоративно-
ужиткового
мистецтваЗдобувач/здобувачка освіти:
23. Твори
· розповідає про свої враження (почуття та емоції) від національних
змісту прочитаного художнього тексту;
літератур про
· активно використовує рідну й державну мови в різних родину, друзів та
комунікативних ситуаціях, в освітньому процесі;
сусідів
· пояснює зв'язок тексту із власним досвідом, навколиш-
нім світом та раніше прочитаними текстами;
· розмірковує над цінністю взаємопідтримки, дружби, зла-
годи, любові, співпраці;
· розповідає про свої обов'язки в родині та розмірковує
про гендерну рівність у виконанні хатніх справ;
· учиться аналізувати та співставляти твори представни-
ків різних народів;
· з повагою ставиться до державної мови, різних мов і
культур регіону;
· придумує образи (фантазує) та виражає задумане знайо-
мими засобами художньої виразності;
· розвиває уміння і навички, необхідні для подальшого
навчання.
. .
Здобувач/здобувачка освіти:
· збагачує словниковий запас поняттями «цінність»,
«святиня», «реліквія», «оберіг», «талісман»;
· висловлює усно і письмово свої думки, почуття з теми
«Святині своєї родини»;
· виявляє емпатію до емоцій та переживань інших людей;
· активно використовує державну мову в різних комуні-
кативних ситуаціях, в освітньому процесі, культурному
житті громади;
· розвиває допитливість, прагнення шукати, самостій-
но чи разом з іншими спостерігати та досліджувати,
критично ставитися до інформації;
· формулює запитання до батьків, інших родичів про істо-
рію родини і передає в різних формах цю інформацію;
· розпитує старших людей про минуле;
· ознайомлюється, цінує, виявляє шану до власних ро-
динних святинь та святинь інших людей та інших культур;
· висловлює свої враження та ставлення до творів мис-
тецтва;
· придумує образи (фантазує) та виражає задумане
знайомими засобами художньої виразності. 24. Поняття
«Святиня».
Цінності моєї сім'ї.
Наші родинні
святині
.
73Здобувач/здобувачка освіти:
25. Свята нашої
· бере участь у родинних і громадських урочистостях, родини
розповідає про своє ставлення до них;
· долучається до підтримки родинних і шкільних традицій;
· виготовляє доступні атрибути до свят та урочистостей;
· розповідає про родинне свято;
· виокремлює загальне й особливе в традиціях святкува-
ння родинних свят, притаманних різним культурам;
· виявляє емпатію до емоцій та переживань інших людей;
· розширює уявлення про різноманіття культур і релігій у
регіоні через календарні та релігійні свята;
· висловлює власні думки і почуття з приводу перегля-
нутих світлин;
· співвідносить символи із певними святами;
· розвиває вміння і навички пошуку інформації.
.
.
Здобувач/здобувачка освіти:
26. Вигадаємо й
· висловлює усно і письмово свої думки, почуття з теми;
проведемо свято
· ініціює чи підтримує діалог на тему організації свята;
нашого класу
· навчається працювати самостійно і в групі;
· виявляє відкритість до нових ідей проведення свята;
· бере участь у плануванні свята з урахуванням умов та
можливостей;
· створює прості тексти за допомогою цифрових пристроїв;
· обмінюється елементарними письмовими повідомле-
ннями (записка, лист, вітальна листівка);
· створює самостійно або в групі костюми, маски, деко-
рації тощо;
· зголошується до виконання різних ролей у підготовці до
свята;
· описує власні почуття від виконання ролі з позиції учас-
ника драматизації, зосереджуючи увагу на тому, на-
скільки обрані інтонації допомагали створити образ;
· опановує уміння і навички, необхідні для подальшої жит-
тєвої діяльності;
· рефлексує щодо своїх досягнень за минулий навчаль-
ний рік;
· окреслює власні навчальні цілі під час канікул та спосо-
би їхнього досягнення;
· пояснює правила безпечної поведінки;
· дотримується правил безпечної поведінки під час про-
ведення свята.