Календарно-тематичний план
З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ» 6 КЛАС
за модельною навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти авторки Коршевнюк Т. В. (програму рекомендовано наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
70 год, 2 год на тиждень
ІІ семестр (40 год)
№ п/п |
Дата проведення |
Тема заняття |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання учениця/учень |
|
Тема 4. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ |
|||
31
|
|
Тема 4. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ. Невидимий світ живої природи |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, розмноження і розвитку рослин і тварин, з’ясування способів класифікації організмів, дослідження умов росту рослин і зв’язків організмів із середовищем існування.
|
Розповідає про: бактерій, особливості їх будови, різноманітність і значення у природі й житті людини; способи розмноження тварин і рослин; види і значення турботи про потомство у тваринному світі; подібності й відмінності між батьками й нащадками; світ давніх організмів, докази їх існування; внесок В.І. Вернадського у знання людства про природу Землі; ідентифікує представників тварин/рослин, використовуючи знання про організми різних груп; описує групи тварин/рослин, визначаючи подібність і відмінність; зв’язки між |
32 |
|
Практичне дослідження. Представники одноклітинних рослин та твариноподібних організмів. |
||
33 |
|
Практичне дослідження. Представники |
|
|
одноклітинних рослин та твариноподібних організмів. |
Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів, виявлення різниці між ними; - розгляд представників різних груп організмів (натуральні об’єкти, фото- і відеоматеріали, віртуальні колекції), визначення основних властивостей, виявлення пристосувань до умов середовища, групування організмів на основі виявлених ознак; - створення моделей для дослідження зв’язків у біосфері; між органами і організмі рослини/тварини; між компонентами екосистеми; планування і проведення індивідуально/у групі дослідження умов, речовин, явищ, необхідних для росту і розвитку рослини, та екосистем своєї місцевості, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; |
батьками й нащадками у тваринному й рослинному світі; пристосування рослин до поширення насінин; організмівмешканців екосистем до умов середовища; визначає належність організму до певної групи за наявністю в нього ознаки/ознак цієї групи; Називає: склад екосистеми; 2-3 види організмів, які мешкають у певній екосистемі (наприклад, ліс, степ, сад, річка, море) і пояснює їх пристосованість до умов середовища; наводить приклади взаємозв’язку між будовою насінин/плодів і способами їх поширення, між компонентами екосистеми та їхніми функціями; впливу температури на ріст і розвиток організмів; групування організмів; природних і штучних екосистем; пояснює зв’язки в екосистемах і біосфері, використовуючи моделі; значення і способи класифікації організмів; значення вивчення скам’янілих решток організмів; особливості методів дослідження одноклітинних організмів; спостерігає та описує різноманітність організмів у біосфері, пояснює необхідність їх збереження; |
34 |
|
Чим особливі бактерії та віруси. Навчальний проєкт «Невидимі друзі і вороги» |
||
35 |
|
Практичне дослідження. Вплив бактерій на скисання молока. |
||
36 |
|
Навіщо та як класифікують організми. |
||
37 |
|
Практичне дослідження. Класифікація організмів. |
||
38 |
|
Як розмножуються та розвиваються тварини і рослини. |
||
39 |
|
Екскурсія до ботанічного саду чи оранжереї. |
||
40 |
|
Практичне дослідження. Умови проростання насінини. |
41 |
|
Про природні екосистеми і біосферу. |
презентація результатів дослідження; - виявлення та ідентифікація рослин і тварин з допомогою визначників; - опис, порівняння і класифікування організмів на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей.
Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про світ давніх організмів, розмноження і розвиток організмів; кількість і різноманітність видів у біосфері; роль організмів на Землі; узагальнення і систематизація інформації, представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв.
|
моделює харчові ланцюги, пояснює взаємозв’язки між організмами в них; характеризує класифікування як метод пізнання; пропонує способи покращення умов існування організмів (у природних і штучних екосистемах), і практикує їх, застосовуючи знання про чинники середовища; розрізняє та описує тварин, які належать до різних груп (комахи, риби, амфібії, птахи, ссавці), рослини різних груп (покритонасінних, голонасінних, водоростей); класифікує тварин/рослин, використовуючи знання характерних ознак; виявляє невідомі для себе знання про умови росту і розвитку рослин, визначає спосіб розв’язання цієї проблеми; розмірковує над способом розв’язання проблеми збереження біосфери; складає план власної діяльності для з’ясування відповіді відповідно до своєї ролі у групі; добирає інформацію про штучні екосистеми, обирає спосіб її презентації, використовує знання для класифікування тварин на різні групи (хребетні і безхребетні, комахи риби, амфібії, птахи, ссавці); для пояснення |
42 |
|
Практичне дослідження. Моделювання екосистеми |
||
43 |
|
Як влаштовані штучні екосистеми поля і саду. Навчальний проєкт «Створення штучної екосистеми та підтримання її функціонування |
||
44 |
|
Як влаштовані штучні екосистеми поля і саду. Навчальний проєкт «Створення штучної екосистеми та підтримання її функціонування |
||
45 |
|
Самооцінювання навчальних результатів теми |
||
46 |
|
Узагальнення розділу «Вивчаємо живу природу Землі». |
|
|
Самооцінювання навчальних результатів теми |
Застосування набутого досвіду і знань про організми, екосистеми у навчальних і життєвих ситуаціях.
Обмін думками і враженнями від виконаного дослідження/проєкту, побаченого під час екскурсії.
Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
значення штучних екосистем і необхідність догляду за ними; формулює опис різноманітності організмів у біосфері на основі нетекстової інформації, пояснює пристосування організмів однієї екосистеми до співіснування; висловлює припущення щодо умов, необхідних для росту рослин, здійснює його перевірку в процесі дослідження, пояснює вплив умов виконання дослідження на його результати; застосовує знання для класифікації організмів, профілактики інфекційних захворювань, демонструє розуміння ролі вакцинування; якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження; виявляє етичне ставлення до організмів в навчальних і життєвих ситуаціях; ділиться враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/проєкту; оцінює моральні аспекти дослідження організмів; важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у роботі групи
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ В СЕРЕДОВИЩІ ЙОГО ІСНУВАННЯ. |
||||
47 |
|
Тема 5. Пізнаємо організм людини в середовищі його існування. Як влаштована і функціонує нервова система людини. |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, дослідження природних і рукотворних об’єктів у середовищі існування людини, власних звичок щодо здорового способу життя. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - створення моделей для дослідження зв’язків між здоров’ям і чинниками середовища існування; - планування і проведення індивідуально/у групі вимірювання зросту, дослідження речовин, матеріалів і виробів у найближчому оточенні учнів, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження; |
Називає ознаки підліткового віку; корисні і шкідливі для здоров’я звички; наводить приклади впливу на здоров’я природних і рукотворних об’єктів; розповідає про: значення органів чуття і нервової системи у забезпеченні зв’язку організму з навколишнім середовищем; значення сну в підлітковому віці; екосистему житла; забезпечення людини світлом, теплом, електрикою у побуті; використання природничо-наукових знань і технічних пристроїв для здорового життя та активного дозвілля; визначає, що потрібно для росту і розвитку організму людини; пояснює значення дотримання режиму праці і відпочинку, усвідомлює негативний вплив куріння, уживання наркотиків, алкогольних напоїв, відсутності режиму чи його постійного порушення на організм, який росте; залежність використання речовин і матеріалів від їх властивостей; розмірковує над ризиками для здоров’я, що можуть виникнути під час використання виробів і матеріалів неналежної якості, побутової техніки, засобів зв’язку, уміє діяти для |
48 |
|
Практичне дослідження. Як очі оцінюють відстань. |
||
49 |
|
Навчальний проєкт «Гаджети і здоров’я». |
||
50 |
|
Як змінюється організм людини, коли росте і розвивається |
||
51 |
|
Як змінюється організм людини, коли росте і розвивається |
||
52 |
|
Як знання, природа та техніка допомагають людині піклуватися про здоров’я. |
||
53 |
|
Практичне дослідження. Свій режим дня |
54 |
|
З чого складається екосистема житла та що на неї впливає. |
- складання каталогу матеріалів, технічних засобів, які використовує людина для свого комфортного існування; - обговорення режиму навчання і відпочинку, безпечного для здоров’я використання природних і рукотворних об’єктів у своєму помешканні, збереження і зміцнення здоров’я. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно здобутої інформації про склад їжі, процеси життєдіяльності людини, речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини, вплив різних чинників середовища на ріст і розвиток підлітків, представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв; Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування, про способи зміцнення здоров’я у |
уникнення цих ризиків; виявляє невідомі для себе знання про те, як зберегти здоров’я, працюючи за комп’ютером/ використовуючи смартфон чи інші гаджети; використовує додаткові джерела інформації, складає та оформлює повідомлення про вікові зміни у власному організмі; представляє табличну інформацію або інфографіку про режим сну, праці і відпочинку у формі текстової та графічної інформації; досліджує речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини, оцінює їхній вплив на здоров’я людини та її середовище життя; моделює у групі екосистему житлового приміщення: складає план власної діяльності під час виконання групового завдання відповідно до своєї ролі в групі, добирає необхідні ресурси, розподіляє завдання між членами групи, виконує завдання, презентує результати у визначений спосіб; пропонує і втілює у моделях/проєктах власні ідеї щодо облаштування безпечного для здоров’я і комфортного помешкання; застосовує знання про способи |
55 |
|
Практичне дослідження. Екологічний стан власного житла. Навчальний проєкт «Ідеальне житло для сучасної людини» |
||
56 |
|
Самооцінювання навчальних результатів теми. |
||
57 |
|
Узагальнення розділу «Пізнаємо організм людини в середовищі його існування». |
|
|
|
навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від виконаного дослідження/ проєкту, побаченого під час екскурсії,. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
розділення сумішей для очищення води різними способами; добирає рослини, матеріали для оздоблення помешкання, режим освітлення, застосовуючи знання про вирощування рослин, фізичні і хімічні явища, властивості і безпечність матеріалів; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо збереження і зміцнення власного здоров’я; виявляє турботу про рослини, тварин та інших організмівсусідів по помешканню; про здоров’я інших (інформує про правила роботи за комп’ютером, використання смартфону, значення дотримання режиму дня тощо); ділиться враженнями від виконаного дослідження/проєкту; усвідомлює значущість особистої гігієни, режиму дня, способу життя для здоров’я; робить висновок про залежність здоров’я від чинників середовища, власної обізнаності і поведінки; цінує власне здоров’я і дбає про його збереження |
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ |
||||
58 |
|
Які ризики і наслідки споживацької діяльності людей для природи |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення взаємозв’язків між людиною і природою в минулому й тепер, необхідності її збереження, дослідження власних звичок щодо екологічно безпечної взаємодії з природою. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - моделювання життєвих ситуацій щодо ощадливого використання й захисту від забруднень води, збереження енергії, повторного використання вживаних речей, поводження з тваринами і рослинами; - створення об’єкта за природним зразком; - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження змін в екосистемах внаслідок діяльності людини, |
Наводить приклади використання природних форм і конструкцій у рукотворних об’єктах (техніці, творах мистецтв та ін.), називає призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні; обирає самостійно або з допомогою вчителя спосіб і моделює об’єкт за природним зразком; демонструє здатність продукувати конструкторські ідеї; розповідає про: зміни взаємин людини і природи у різні часи; роль науки і технологій у втіленні мистецьких ідей; звичаї, свята, обряди українців щодо збереження природи, власні еко-звички; ідентифікує у найближчому оточенні природні і штучні матеріали та вироби з них, пояснює їх використання на основі властивостей, пропонує власні способи застосування штучних матеріалів, враховуючи переваги і ризики використання; пояснює взаємозв’язки людини з природою; значення природничих наук для створення технологій і сучасної техніки, захисту довкілля; важливість збереження різноманітності організмів і |
59 |
|
Які ризики і наслідки споживацької діяльності людей для природи |
||
60 |
|
Чому важливо зберігати різноманіття організмів. Навчальний проєкт «Наука і мистецтво» |
||
61 |
|
Чому важливо зберігати різноманіття організмів. Навчальний проєкт «Наука і мистецтво» |
||
62 |
|
Як природа впливає на конструкторську і мистецьку діяльність людини. |
||
63 |
|
Навчальний проєкт «Як змінювалось ставлення людини до природи у різні часи» |
64 |
|
Віртуальна екскурсія до ботанічного парку чи заповідника |
власних звичок щодо збереження довкілля, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - опрацювання наданої /самостійно відібраної інформації про використання природних форм і конструкцій у рукотворних об’єктах, пояснює призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні; про альтернативні джерела енергії; узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. - поширення (в колі своїх знайомих, у місцевій громаді, мережею Інтернет тощо) інформації про способи захисту довкілля кожною людиною, |
середовища їхнього існування; значення заощадження природних ресурсів; обґрунтовує доцільність відмови людства від використання виробів із шкідливих для довкілля і здоров’я матеріалів, відповідального й ощадливого використання природних ресурсів; встановлює взаємозв’язки між способом життєдіяльності людини і станом навколишнього середовища й здоров’я; між природничими науками, технологіями, природою; досліджує власні звички щодо користування водою, електроенергією, вживаних речей і сміття, поводження з рослинами і тваринами у найближчому оточенні, поведінки у природі; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води, електроенергії, тепла; бере участь у проєкті щодо реалізації ідей природозбереження; презентує власні ідеї щодо збереження довкілля, підкріплюючи їх посутніми аргументами; оцінює досягнення вчених, що вплинули на природу й людину, розвиток науки, техніки і технологій; власний внесок у |
65 |
|
Дбаймо про збереження природи. Навчальний проєкт «Збережемо природу у місці нашого проживання - збережемо чистоту на планеті Земля» |
||
66 |
|
Дбаймо про збереження природи. Навчальний проєкт «Збережемо природу у місці нашого проживання - збережемо чистоту на планеті Земля» |
||
67 |
|
Узагальнення розділу «Вчимося у природи і дбаємо про її збереження». Самооцінювання навчальних результатів теми |
||
68 |
|
Узагальнення розділу «Вчимося у природи і дбаємо про її збереження». |
||
|
|
Самооцінювання навчальних результатів теми |
природоохоронні заходи. Застосування набутого досвіду і знань про взаємозв’язки людини з природою у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від виконаного дослідження/ проєкту, побаченого під час екскурсії. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
збереження природи; достовірність та етичну прийнятність інформації природничого змісту; висловлює власні міркування щодо способів розв’язування екологічних проблем; виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього існування); робить висновок: збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи; ділиться враженнями від виконаного дослідження/проєкту; оцінює власну діяльність у роботі групи |
69 |
|
Узагальнення вивченого у ІІ семестрі |
||
70 |
|
Підсумок навчальних досягнень за І та ІІ семестри |