КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ 10 КЛАС
Профільний рівень (140 годин)
Суспільно-гуманітарний напрям
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
для загальноосвітніх навчальних закладів
затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23 жовтня 2017 року
вчитель: Сур Л.А.
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||
1-2 |
|
Завдання і структура курсу. Джерела. Перший період Новітньої доби української історії. Періодизація історії України першої половини ХХ ст. Територія і населення України на початку ХХ ст. |
Учень/учениця: ―показує на історичній карті території українських земель, які входили до складу Російської імперії та Австро-Угорщини; ― визначає основні етапи розвитку українських земель першої половини ХХ ст.; хронологічну послідовність явищ соціально-економічного, політичного і культурного життя; ― застосовує періодизацію вітчизняної історії як інструмент для розуміння особливостей розвитку українських земель початку ХХ ст. |
||
|
|||||
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|||||
3-4 |
|
Україна в геополітичних планах країн Антанти і Центральних держав. |
Учень/учениця: ― використовує карту як джерело інформації про основні події Першої світової війни на українських землях; ― визначає основні тенденції й аналізує геополітичні плани країн Антанти і Центральних держав щодо українських земель; ― порівнює, аналізує, робить аргументовані висновки про ставлення українських політичних сил Наддніпрянської України та західноукраїнських земель до Світової війни; щодо політики Російської імперії та Австро-Угорщини на окупованих територіях Східної Галичини і Північної Буковини; ― визначає роль і наслідки створення українських добровольчих військових формувань; ― порівнює й узагальнює наслідки посилення економічної і політичної кризи в Російській та Австро-Угорській імперіях для українських земель; ― орієнтується в історичній термінології: світова війна, ринки збуту, трудові ресурси, воєнно-політичний блок, окупаційний режим, національне військове формування, військове генерал-губернаторство позиційна війна; ― творчо застосовує набуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: М. Галущинський, Г. Коссак, Д. Донцов, Василь Вишиваний. |
||
5-7 |
|
Війна та українські політичні сили. Головна українська рада. Союз Визволення України. |
|||
8 |
|
Українці в арміях воюючих держав. |
|||
9-10 |
|
Воєнні дії на території України в 1914—1917 рр. |
|||
11-12 |
|
Бойовий шлях Легіону Українських січових стрільців та їхня культурно-освітня діяльність. |
|||
13-14 |
|
Політика Російської імперії та Австро-Угорщини на українських землях у 1914—1917 рр. |
|||
15 |
|
Практичне заняття. Життя на фронті і в тилу. |
|||
16 |
|
Узагальнення навчального матеріалу з теми 1 |
|||
Розділ 2. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917 — квітень 1918 р.) |
|||||
17-18 |
|
Причини, рушійні сили та періодизація Української революції 1917–1921 рр. |
Учень/учениця: ― використовує карту як джерело інформації про основні події початку Української революції; ― виявляє уміння синхронізувати історичні події періоду; ― порівнює, аналізує, робить аргументовані висновки щодо основних ідей, цілей та шляхів досягнення кінцевої мети українськими політичними партіями на початку Української революції; поглядів українських політичних партій на більшовицький переворот у Росії; змісту чотирьох універсалів УЦР; ― визначає роль і наслідки боротьби політичних партій за вплив на населення України; ― порівнює різні точки зору, висловлює власну позицію щодо початку діяльності УЦР у березні—листопаді 1917 р.; ― обґрунтовує зв’язок між причинами та наслідками прийняття ІІ Універсалу УЦР; ― формулює власні судження щодо причин і наслідків Брестського мирного договору; ― визначає шляхи становлення ідей захисту прав людини в період Української революції; ― робить аргументовані висновки щодо здобутків і прорахунків УЦР у державотворчому процесі; ― орієнтується в історичній термінології: революція, опозиція, політична боротьба, місцеві органи влади, національно-територіальна автономія, федерація, переворот, більшовики, диктатура, ревком, ультиматум, національно-персональна автономія, універсал; ― творчо застосовує набуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: М. Грушевський, В. Винниченко, С. Єфремов. |
||
18-19 |
|
Українська Центральна Рада. Михайло Грушевський. |
|||
20-21 |
|
Всеукраїнський національний конгрес. Українізація армії. Вільне козацтво. |
|||
22 23 |
|
Відносини Центральної Ради з Тимчасовим урядом. І Універсал Центральної Ради. |
|||
24 25 |
|
Генеральний секретаріат. Володимир Винниченко. ІІ Універсал УЦР. Збройний виступ самостійників. |
|||
26-27 |
|
Прихід до влади у Росії більшовиків: позиція УЦР. |
|||
28-29 |
|
Боротьба за владу в Києві 28–31 жовтня 1917 р. III Універсал УЦР. |
|||
30-31 |
|
Встановлення кордонів. Галицько-буковинський курінь Січових стрільців. |
|||
32 33 |
|
Події 1917 р. в Криму. Курултай та Кримська Народна Республіка. Кримськотатарський національний рух. |
|||
34-35 |
|
Початок агресії більшовицької Росії проти УНР. Проголошення в Харкові більшовицької влади в УНР. |
|||
36-37 |
|
Перша війна більшовицької Росії з УНР. Бій під Крутами. |
|||
38 |
|
IV Універсал УЦР: проголошення незалежності УНР. |
|||
39 |
|
Більшовицько-російська окупація України. |
|||
40 41 |
|
Мирний договір УНР із Центральними державами. Вигнання більшовиків із території УНР. |
|||
42 |
|
Похід Петра Болбочана на Крим. |
|||
43 |
|
Законотворча діяльність УЦР взимку–навесні 1918 р. Конституція УНР. |
|||
44 |
|
Практичне заняття. Здобутки і прорахунки УЦР у державотворчому процесі. Представлення творчих проектів. |
|||
45 |
|
Узагальнення навчального матеріалу з теми 2 |
|||
46 |
|
Тематичне оцінювання |
|||
Тема 4. БОРОТЬБА ЗА УКРАЇНСЬКУ ДЕРЖАВНІСТЬ (квітень 1918 — 1921 р.) |
|||||
47-49 |
|
Утворення Української Держави. П. Скоропадський. Внутрішня та зовнішня політика. Кримські крайові уряди. Зародження повстанського руху. |
Учень/учениця: ― використовує карту як джерело інформації про перебіг основних подій у боротьбі за українську державність; ― виявляє навички синхронізації історичних подій доби; ― порівнює, аналізує, робить аргументовані висновки щодо утворення і діяльності Української Держави, Директорії, Укрраднаркому, денікінського режиму; ― висловлює і аргументує власні судження щодо ставлення суспільства до внутрішньої і зовнішньої політики Української Держави, Директорії, ЗУНР; ― визначає основні тенденції та протиріччя процесу створення ЗУНР; ― визначає правовий статус УНР, ЗУНР; уроки українського державотворчого процесу; ― пояснює причини і наслідки політичної і трудової еміграції в Україні;
|
||
50-52 |
|
Утворення Директорії. Антигетьманське повстання. Відновлення УНР. Трудовий конгрес. |
|||
55
56
57 60 |
|
Розпад Австро-Угорської імперії і західноукраїнські землі. Листопадовий чин. Проголошення ЗУНР. Державне будівництво. Є. Петрушевич. Початок українсько-польської війни. УГА. Зовнішня політика. Злука УНР і ЗУНР та її історичне значення. Український національний рух у Буковині та Закарпатті. |
|||
61
62 |
|
Україна в умовах зовнішньої агресії. Військова присутність Антанти на півдні України. Друга війна УНР із радянською Росією. Отаманщина. |
|||
63-64 |
|
Реорганізація Директорії УНР. Державницька та національна політика. |
|||
65 |
|
Узагальнення навчального матеріалу з теми |
|||
66 |
|
Повторення та узагальнення вивченого тема 4 |
|||
67
68 69 |
|
Радянська окупація України. УСРР. Політика «воєнного комунізму». Червоний терор. Повстанський рух. Н. Махно та інші повстанські отамани. |
|||
70 71 72 73 74 |
|
Наступ польських військ. Чортківська офензива. Окупація польськими військами тер. Західної області УНР. Наступ об’єднаних українських армій на Київ. Наступ білогвардійських військ на Україну. Денікінський режим в Україні. Перший Зимовий похід. |
― виявляє нові тенденції й суперечності процесу розвитку української культури в 1917—1921 рр.; ― порівнює і формулює власні судження щодо розвитку освіти і науки за часів УНР, Центральної Ради, Української Держави; Директорії та ЗУНР; ― визначає внесок українських митців в національну і світову культуру; ― орієнтується в історичній термінології: гетьманат, біла гвардія, червона гвардія, інститут влади, Директорія, інтервенція, отаманщина, Чортківська офензива, націонал-комунізм, терор, неоголошена війна, продовольча розкладка, «воєнний комунізм», реквізиція; ― творчо застосовує набуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Є. Петрушевич, С. Петлюра, Н. Махно та інші повстанські отамани.
|
||
75 76 77 |
|
Відновлення більшовицького режиму. Зміни у внутрішній політиці. Націонал-комунізм. |
|||
78
79 80 81 |
|
Варшавська угода та війна з радянською Росією. Боротьба за Україну у 1920 р. Поразка Збройних сил Півдня Росії. Червоний терор у Криму. Повстанський рух 1920—1921 рр. Другий Зимовий похід. Поразка українського визвольного руху. Українська політична еміграція. |
|||
82 |
|
Практичне заняття. Уроки державотворчих процесів. |
|||
83
84
85 |
|
Нові тенденції розвитку культури 1917—1921 рр. Здобутки в освіті. Культурно-освітня діяльність громадських організацій. Наука. Мистецтво. Релігійне життя. |
|||
86 87 |
|
Наш край часів Першої світової війни та Української революції (1914—1921 рр.). |
|||
88 |
|
Узагальнення навчального матеріалу з теми 4 |
|||
Тема 5. ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ РАДЯНСЬКОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ (1921—1939 рр.) |
|||||
89 90 |
|
Державний статус УСРР. Утворення СРСР. Встановлення кордонів. Адміністративно-територіальний поділ. |
Учень/учениця: ― використовує карту як джерело інформації про адміністративно-територіальний поділ УСРР, регіони голоду 1921—1923 рр,; Голодомору 1932—1933 рр.; основні індустріальні новобудови в УСРР; місця антибільшовицьких повстань; ― визначає основні тенденції та протиріччя нової економічної політики; процесу політики коренізаціі; форсованої індустріалізації; насильницької колективізації; ― виявляє суперечності між державним статусом республіки і Конституцією УСРР; ― висловлює і аргументує власні судження щодо порушення прав людини в умовах тоталітарного режиму; ― дає аргументовану правову оцінку Голодомору 1932—1933 рр. як геноциду українського народу; ― пояснює причини і наслідки встановлення радянського тоталітарного режиму; масових репресій; боротьби радянської влади з українською політичною еміграцією; ― визначає причини і наслідки ідеологізаціі національно-культурного життя в УРСР; ― формулює власні судження про причини посилення русифікації, зміни у масовій психології та свідомості населення, антицерковну політику радянської влади та їхні наслідки; |
||
91
92 93 94 |
|
Антибільшовицький повстанський рух. Масовий голод 1921—1923 рр. Впровадження непу в УСРР. Грошова реформа. Початок індустріалізації. Суспільно-політичне життя. Ліквідація багатопартійності. |
|||
95
96
97 |
|
Політика коренізаціі. Ставлення влади та населення до українізації. М. Скрипник. Національна політика радянської влади в УСРР. Кримська та Молдавська АСРР. Релігійне життя в УСРР. УАПЦ. В. Липківський. |
|||
98
99 100 |
|
Форсована індустріалізація. Створення військово-промислового комплексу. Здобутки, прорахунки та наслідки індустріалізації. Згортання непу і перехід до директивної економіки. |
|||
101 |
|
Узагальнення навчального матеріалу з теми |
|||
102
103 104 105 |
|
«Хлібозаготівельні кризи» 1927—1928, 1928—1929 рр. Розкуркулення та насильницька колективізація. Опір селянства. Причини й перебіг Голодомору 1932—1933 рр. — геноциду українського народу. «Закон про 5 колосків». Примусові хлібозаготівлі. «Чорні дошки». Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни. |
― орієнтується в історичній термінології: нова економічна політика, коренізація, радянський тоталітарний режим, директивна економіка, «Великий терор», форсована індустріалізація, хлібозаготівлі, насильницька колективізація, розкуркулення, голодомор, геноцид, «розстріляне відродження», культ особи, ідеологізація культурного життя;
― творчо застосовує набуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: О. Довженко. Лесь Курбас. М. Хвильовий, М. Скрипник, Х. Раковський. |
||
106
107 108 109 |
|
Формування культу особи Й. Сталіна. Порушення прав людини в умовах тоталітарного режиму. Масові репресії та їх ідеологічне виправдання. Політичні процеси 1920-х — початку 1930-х рр. Згортання українізації. Посилення русифікаторської політики. Конституція УРСР 1937 р. |
|||
110
111 112 113 |
|
«Розстріляне відродження». «Великий терор» та його ідеологічне виправдання. Биківня та інші місця масових поховань жертв репресій. Антицерковна політика влади та її наслідки. Ліквідація УАПЦ. |
|||
114
115 116 |
|
Ідеологізація національно-культурного життя радянської України 1921—1939 рр. Освіта. Наука. Мистецькі спілки. Кінематограф. Митці «розстріляного відродження». Соціальний реалізм. |
|||
117 |
|
Практичне заняття. Пропагандистський ідеал радянської людини та її повсякденне життя. Представлення творчих проектів. |
|||
118 119 |
|
Наш край у часи утвердження радянського тоталітарного режиму (1921—1939 рр.). |
|||
120 |
|
Узагальнення навчального матеріалу з теми 5 |
|||
Тема 6. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ в 1921—1939 рр. |
|||||
121
122 123 124 |
|
Правовий статус західноукраїнських земель у складі Польщі. Економічне і соціальне становище населення. Національна політика Польщі. Осадництво. «Пацифікація». Українські політичні партії. УНДО. В. Мудрий. Українська військова організація (УВО) й Організація українських націоналістів (ОУН). Є. Коновалець. |
Учень/учениця: ― використовує карту як джерело інформації про основні події на західноукраїнських землях у 1921—1939 рр.; ― порівнює, аналізує, робить аргументовані висновки щодо політичного, соціально-економічного і культурного життя українських земель у складі Польщі, Румунії, Чехо-Словаччини; ― визначає і порівнює правовий статус західноукраїнських земель у складі Польщі, Румунії, Чехо-Словаччини; Карпатської України; ― висловлює і аргументує власні судження щодо розгортання українського націоналістичного руху; інтегрального націоналізму; національної політики Польщі, Румунії, Чехо-Словаччини; ― формулює власні судження щодо ролі і місця Карпатської України в житті Західної України; ― визначає основні тенденції та протиріччя процесу розвитку культури на західноукраїнських землях; ― виявляє і пояснює причини відмінностей у повсякденному житті радянської людини та жителів Західної України; ― орієнтується в історичній термінології: народовці, русини, інтегральний націоналізм, український націоналістичний рух, національна політика, осадництво, пацифікація; ― творчо застосовує набуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: В. Мудрий, Є. Коновалець, А. Волошин. |
||
125 126 127 128 |
|
Українські землі у складі Румунії. Татарбунарське повстання. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія (УНП). В.Залозецький. |
|||
129
130 131 132 |
|
Українські землі у складі Чехо-Словаччини. Правовий статус Закарпаття. Суспільно-політичне й економічне життя. Карпатська Україна. «Карпатська Січ». А. Волошин. |
|||
133 134 135 |
|
Культурне життя українських земель, які входили до складу Польщі, Румунії Чехословаччини. |
|||
136 |
|
Практичне заняття. Відмінність у повсякденному житті радянської людини та жителів Західної України. Представлення творчих проектів. |
|||
137 138 |
|
Наш край у 1921—1939 рр. |
|||
139 |
|
Узагальнення навчального матеріалу з теми 6 |
|||
140 |
|
Повторення та узагальнення вивченого |
|||