Календарний та історичний час

Про матеріал
Розробка уроку спрямована на формування початкових знаннь про хронологію, календарний та історичний час та одиниці його вимірювання; має ознайомити учнів у загальному вигляді з поняттями хронологія, дата, стрічка часу, наша ера; розвивати хронологічні вміння визначати століття за роком, визначати століття за римськими цифрами; формувати математичну, соціальну,культурну компетентності.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з курсу «Вступ до історії України»

 для 5 класу

підготувала вчитель історії

КЗ «Гімназія № 32»

Кам’янської міської ради

Ковбасюк Тетяна Іванівна

 

5 клас Історія України

Урок 2                Дата ___________

ТЕМА. Календарний та історичний час.

Мета: формувати початкові знання про хронологію, календарний та  історичний час  та одиниці його вимірювання; знайомити учнів у загальному вигляді з поняттями хронологія, дата, стрічка часу, наша ера; розвивати хронологічні вміння визначати століття за роком, визначати століття за римськими цифрами; формувати математичну, соціальну,культурну компетентності.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Щупак І.Я. Вступ до історії: підручник для 5 класу;  роздавальний матеріал, атлас «Історія України. 5 клас».

Поняття: «хронологія», «хронологічна послідовність», історичний час», «календарний час», «дата», «стрічка часу», «століття», «тисячоліття».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

Вчитель: Давайте згадаємо, яку науку ми почали з вами вивчати на минулому уроці? Які нові слова ми вивчили? Що вони означають? Чому так важливо вивчати історію?

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Щоб зрозуміти, як давно і де саме сталася та чи інша подія, ми повинні навчитися працювати з історичною картою та стрічкою часу. Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Відлік часу в історії», яка займає 3 уроки.

Тема нашого уроку сьогодні «Як повязані історія і час».

ІІІ . Вивчення нового матеріалу

1.Історія – наука про людей у часі.

Коментоване читання п.1., с.12

Закріплення:

2. Хронологія та літочислення

Працюємо з поняттями

У ч и т е л ь.

Досліджуючи минувшину, завжди відповідаєш на запитання: коли сталася та чи інша подія? Дізнатися про це дозволяє хронологія — наука, що вивчає  способи обчислення часу. (Записати визначення поняття в словник.)

  • Давайте прочитаємо про походження слова «Хронологія»

Коментоване читання с.13 ( Пізнавально і цікаво)

У ч и т е л ь. 

Оскільки хронологія — наука про час, то основою цієї науки є конкретні дати. Дата — це точний час певної події. (Записати визначення поняття в зошити.) Назвіть по одній даті зі свого життя.

Лічба років від певної події — літочислення або ера. (Записати визначення поняття в зошити.) Великі проміжки часу лічать століттями — 100 років, тисячоліттями — 1000 років.

Відкрийте с.16

Щоб легше було зрозуміти, в якій час, в якій послідовності відбувалися події, історики придумали стрічку часу.

Наша ера бере свій початок від дати народження Ісуса Христа. Отже, зараз 2019 рік від Різдва Христового, 2019 рік нашої ери.

Давайте прочитаємо, як створити шкалу часу на с.17.

Працюємо зі стрічкою часу с.16 ( Виконати завдання до стрічки часу)

0

 

 

Показуємо 0 від початку нашої ери.

Наголошуємо на тому, що 100, 200 — останні роки століття, 101, 201 — перші роки наступного століття.

Закріплення:

1.На дошці Записані дати:

100 р., 476 р, 1569, 1914-1918р.

Завдання: Учні мають визначити століття, до якого належать запропоновані дати.

2.Учитель записує на дошці слова «тисячоліття», «ера», «століття», «десятиліття». Учні мають розташувати у зростаючому порядку відрізки часу.

3. Календарний та історичний час.

Коментоване читання с.14

Завдання вивчити правила і переказати в парах.

4.Григоріанський календар.

Розповідь вчителя.

  • Ми всі знаємо, що в нашій країни Новий рік та Різдво святкуємо двічі: за новим стилем і за старим стилем. Чому так? Скажіть будь ласка, скільки днів у році?(365). Так порахували вчені ще у Давньому Єгипті. В 1 ст. до нашої ери римський імператор Юлій Цезар запровадив так званий юліанський календар. Але з часом, у 16 столітті вчені зробили уточнення : рік триває 365 днів, 5 год. 49 хв. та 12 сек.

4 жовтня 1582 року Папа Римський Григорій ХІІІ наказав порахувати, скільки діб складають ці 5 год. 49 хв. починаючі від Різдва Христова і змінити календар. Таким чином, за 2 тис. років розбіжність між юліанським та григоріанським календарем склала 14 діб.

5. Як рахують час?

Коментоване читання с.15-16

Пояснення вчителя:

- В історії прийнято записувати століття римськими цифрами. Ви знаєте, як їх придумали? За основу було взято 5 пальців на руці. Якщо подивитись на нашу руку вона нагадує галочку  «\/», це 5 пальців. Щоб зрозуміти, як визначати римські цифри напишіть в стовпчик наші звичні цифри, арабські, від 1 до 10. Ми будемо записувати римські цифри напроти арабських.

Один, два, три позначаються відповідною кількістю паличок. Щоб позначити 4, спочатку пишуть І, а потім V, тобто 5-1, а 6 навпаки, це 5+1, 7=5+2, 8=5+3.

А з чого складається число 10? Правильно, з двох п’ятірок ! Х=V+V. А що таке 9? Це 5+4, то б то V+ІV=ІХ.

Завдання: Запишіть в другий стовпчик цифри від 11 до 20 спочатку арабськими цифрами, а потім напроти кожної цифри римські цифри.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Запитання та завдання

1. Що таке хронологія?

2. Зобразіть стрічку часу. Позначте умовний початок нашої ери цифрою нуль.

3. Позначте на стрічці часу наступні дати : 988р- дата хрещення Русі, 1240р.- захоплення Києва татаро-монголами , 1648р – початок визвольної війни нашого народу проти поляків Під проводом Б.Хмельницького, 1941-1945р. війна проти німецько-фашистських загарбників,1991р.- створення незалежної держави Україна.

4. Давайте визначимо, до якого століття відноситься кожна з цих дат?

V. Домашнє завдання

Читати текст підручника § 2, завдання с.19.

 

 

docx
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
2402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку