Календарно-тематичний план
З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ» 5 КЛАС
за модельною навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти авторки Коршевнюк Т.В.
(рекомендовано наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
70 год, 2 год на тиждень
І семестр
Примітка: календарно-тематичний план містить посилання на сторінки й завдання у підручнику Коршевнюк Т., Ярошенко О. «Пізнаємо природу» (УОВЦ «Оріон», 2022 р.)
№ уроку |
Дата прове |
Тема, сторінки у підручнику |
Основні поняття і терміни |
Пізнавальні завдання
|
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ |
||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД.Природа та її складники. Джерела інформації про природу. С. 8–13 |
Природа, природні тіла, рукотворні тіла, явища природи, наукові довідкові паперові та електронні видання природничого змісту та інші джерела інформації про природу
|
«Пліч-о-пліч» на с. 9 |
2 |
|
Методи й інструменти природодослідниці/ природодослідника. С. 14–20 |
Методи дослідження природи, приладдя для вивчення природи |
Завдання 1, 2, 3 на с. 16
|
3 |
|
Екскурсія пришкільною ділянкою. Практична частина: створення колекції рослин під час екскурсії. |
|
оформити звіт про екскурсію |
4 |
|
Наука та її творці. С. 21–26 |
Кроки пізнання природи, наука, науковці/науковиці
|
Завдання 2 «Пліч-о-пліч» на с. 23 |
5 |
|
Етапи дослідження природи. Спостереження за об’єктом природи. С. 29–30 |
Етапи дослідження природи, правила безпеки під час виконання дослідження
|
«Нумо досліджувати: як спланувати і виконати спостереження» на с. 29 |
6 |
|
Експеримент. Правила безпеки під час дослідження природи. С. 28, 30–33 |
Експеримент, фіксування даних і результатів експерименту
|
«Нумо досліджувати: які природні тіла потонуть у воді, а які — ні» на с. 30–31; «Пліч-о-пліч» на с. 32 |
7 |
|
Узагальнення з теми «Вчимося досліджувати природу» С. 35–36 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
8 |
|
Перевірна робота 1 |
|
|
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА ТА ЯВИЩА ПРИРОДИ |
||||
9 |
|
Тіла та їхні характеристики. Вимірювання лінійних розмірів і маси тіла правильної форми. С. 38–41 |
Характеристики тіла (лінійні розміри тіла, форма, маса, об’єм), одиниці їх вимірювання.
|
«Нумо досліджувати: лінійні розміри і масу тіл правильної форми» на с. 40 |
10 |
|
Вимірювання маси й об’єму тіла неправильної форми. С. 41–43 |
Фізичні характеристики тіла неправильної форми та їх вимірювання
|
«Нумо досліджувати: вимірюємо масу й об’єм тіла неправильної форми» на с. 41–42 |
11 |
|
Фізичні властивості речовин. С. 44–48 |
Речовина, фізичні властивості речовин, матеріали,
|
«Нумо досліджувати: фізичні властивості тіл і речовин» на с. 45–46 |
12 |
|
Навчальний проєкт « Магія готування їжі» (речовини і їх перетворення). |
|
повторити с. 44-48 |
13 |
|
Агрегатні стани речовин. С. 48–52 |
Агрегатний стан речовини
|
«Нумо досліджувати: тверді, рідкі й газувати речовини» на с. 48–49 |
14 |
|
Явище дифузії. С. 53–55 |
Дифузія.
|
«Нумо досліджувати: що відбувається із частинками барвника у воді» на с. 53 |
15 |
|
Чисті речовини й суміші. Розділення сумішей. С. 56–60 |
Чиста речовина, суміш, склад суміші, відстоювання, фільтрування, випарювання, фільтр.
|
«Нумо досліджувати: способи розділення сумішей» на с. 58–59 |
16 |
|
Рух тіл. С. 63–67 |
Траєкторія руху тіла; шлях, час і швидкість руху тіла
|
«Нумо досліджувати: вимірювання характеристик власного механічного руху» на с. 65 |
17 |
|
Уявлення про сили. С. 68–72 |
Сила, сила тяжіння Землі, сила тертя
|
«Нумо досліджувати: вплив форми тіла на його рух» на с. 70 |
18 |
|
Прості механізми. С. 73–77 |
Прості механізми: блок, похила площина, важіль, клин
|
«Нумо досліджувати: простий механізм» |
19 |
|
Проєктна робота « Використання простих механізмів в побуті». |
|
повторити с.73-77 |
20 |
|
Теплові явища. Теплопередача. С. 78–80 |
Теплові явища, температура, теплоізоляція
|
«Нумо досліджувати: як передається тепло» на с. 78;
«Нумо досліджувати: як тепло впливає на тіла та явища» «Нумо досліджувати: як різні матеріали проводять тепло» на с. 82 |
21 |
|
Виникнення й поширення звуку. Значення звуків у природі й житті людини С. 85–91 |
Звукові явища, джерела звуку, звукові хвилі |
«Нумо досліджувати: виникнення звуку» на с. 85; «Нумо досліджувати: поширення звуку на відстані» на с. 88 |
22 |
|
Навчальний проєкт « Саморобні музичні інструменти» |
|
|
23 |
|
Світлові явища. Роль світла в природі і житті людини. С. 92–99 |
Світлові явища, світлові промені, джерела світла
|
«Пліч-о-пліч» на с. 94; Завдання 3 і 4 на с. 96; «Нумо досліджувати: утворення тіні» на с. 93–94. *Дослідження виконується вдома |
24 |
|
Узагальнення з теми « Досліджуємо тіла та явища природи» С. 100–101 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі |
|
25 |
|
Перевірна робота 2 |
||
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ |
||||
26 |
|
Будова Землі. С. 103–106 |
Земна кора, мантія, ядро
|
Завдання 1 і 2 на с. 105; «Пліч-о-пліч» на с. 106 |
27 |
|
Рухи Землі, глобус і карти. С. 107–111 |
Земна доба, орбіта Землі, земний рік, фізична карта |
«Нумо досліджувати: фізичну карту світу» на с. 111 |
28 |
|
Атмосфера Землі. С. 112–117 |
Атмосфера, повітря, горіння, атмосферний тиск |
«Нумо досліджувати: виявляємо повітря» на с. 112–113; «Нумо досліджувати: наявність води в повітрі» на с. 116 |
29 |
|
Погода і спостереження за нею. С. 118–122 |
Погода, прогноз погоди |
Завдання 2 «Нумо досліджувати: погоду своєї місцевості» на с. 120–121. *Дослідження виконується в позаурочний час |
30 |
|
Гідросфера Землі. Колообіг води у природі. С. 123–126 |
Гідросфера, Світовий океан, колообіг води |
Завдання 1 «Нумо досліджувати: водойми своєї місцевості» на с. 124 *Дослідження виконується у позаурочний час |
31 |
|
Літосфера Землі. Рельєф. С. 127–131 |
Літосфера, рельєф, форми рельєфу |
«Пліч-о-пліч» на с. 130
|
32 |
|
Віртуальна екскурсія до планетарію |
|
|
ІІ семестр
33 |
|
Сонце і Місяць. С. 131–136 |
Сонце, Місяць, супутник, фази Місяця |
«Пліч-о-пліч» на с. 131–132; «Нумо досліджувати: фази Місяця» на с. 134. *Дослідження виконується у позаурочний час |
34 |
|
Узагальнення з теми « Дізнаємося про Землю і Всесвіт» С. 137–138 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
35 |
|
Перевірна робота 3 |
|
|
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ |
||||
36 |
|
Організми та методи їх вивчення. С. 140–146 |
Організм, властивості організмів, методи вивчення організмів «Нумо досліджувати: висівання і пророщування квасолі» на с. 145 |
|
37 |
|
Живлення і дихання тварин. С. 147–153 |
Живлення, поживні речовини, дихання, органи травлення і дихання тварин |
«Медіапошук» на с. 149 |
38 |
|
Проєктна робота на тему « Улюблена їжа моєї домашньої тваринки» чи « Особливості догляду за кімнатними рослинами.» |
|
|
39 |
|
Живлення і дихання рослин. С. 154–159 |
Фотосинтез, продихи |
«Нумо досліджувати: дихання рослин» на с. 157–158 |
40 |
|
Опора і рух тварин. С. 160–163 |
Скелет, хребет, м’язи, органи руху тварин |
«Нумо досліджувати: способи руху тварин» на с. 163 |
41 |
|
Опора і рухи рослин. С. 163–166 |
Стебло, стовбур, рухи рослин |
«Нумо досліджувати: рух рослин до Сонця» на с. 165–166. *Дослідження виконується вдома |
42 |
|
Спосіб життя і будова грибів. С. 167–172 |
Плодове тіло, шапинкові гриби, гриби-паразити, цвілеві гриби |
«Нумо досліджувати: різноманітність грибів» на с. 170–171 |
43 |
|
Проєктна робота « Які захворювання організмів викликаються грибами?» |
|
повторити с.167-172 |
44 |
|
Як організми взаємодіють із середовищем життя. С. 173–177 |
Середовище життя, чинники середовища життя |
«Нумо досліджувати: зв’язки між організмами» на с. 176 |
45 |
|
Наземно-повітряне середовище життя С. 178–183 |
Наземно-повітряне середовище життя, пристосування організмів до життя в ньому |
«Нумо досліджувати: мешканців наземно-повітряного середовища» на с. 181–182 |
46 |
|
Водне середовище життя. С. 184–187 |
Водне середовище життя й пристосування рослин і тварин до життя ньому |
«Нумо досліджувати: мешканців водного середовища» на с. 187. *Дослідження виконується у позаурочний час |
47 |
|
Ґрунтове середовище життя. С. 187–191 |
Ґрунтове середовище життя, ґрунт |
«Медіапошук» на с. 190; «Нумо досліджувати: мешканців ґрунтового середовища» на с. 189. *Дослідження виконується у позаурочний час
|
48 |
|
Узагальнення з теми « Вивчаємо живу природу Землі.» С. 192–193 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
49 |
|
Перевірна робота 4
|
|
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ В СЕРЕДОВИЩІ ЙОГО ІСНУВАННЯ |
||||
50 |
|
Із чого складається організм людини. Шкіра. С. 195–198 |
Орган, функція органу, шкіра |
«Пліч-о-пліч» |
51 |
|
Продукти, які необхідні для здорового харчування. С. 199–201 |
Білки, жири, вуглеводи, тарілка здорового харчування |
Завдання 1 і 2
Завдання 3 |
52 |
|
Травна система людини. С. 202–204
|
Травна система, травлення |
«Нумо досліджувати: інформацію на етикетках харчових продуктів» на с. 203; «Пліч-о-пліч» на с. 203–204 |
53 |
|
Як дихає людина. С. 205–209 |
Дихальна система, газообмін |
«Нумо досліджувати: наявність води в повітрі, що видихається» на с. 206 |
54 |
|
Опорно – рухова система людини. С. 210– 215 |
Скелет, суглоби, хребет, м’язи |
«Нумо досліджувати: будову скелета людини» на с. 210 |
55 |
|
Серце, судини і кровообіг. Тренування серця. С. 216–221 |
Кровоносна система, серце, кровоносні судини, кровообіг, частота скорочень серця |
Завдання 1
«Пліч-о-пліч» |
56 |
|
Пристосування людини до середовища життя. С. 222–225 |
Середовище життя людини, технології, матеріали |
Завдання 1 і 2
«Пліч-о-пліч» |
57 |
|
Віртуальна екскурсія « Найбільші рукотворні об’єкти на Землі» |
|
|
58 |
|
Корисні й шкідливі для здоров’я звички. С. 228–229 |
Здоров’я, режим дня, збалансоване харчування |
Завдання 1 «Нумо досліджувати: корисні для здоров’я звички» на с. 228–229 |
59 |
|
Здоровий спосіб життя. С. 229–232 |
Здоровий спосіб життя |
Завдання 2
«Пліч-о-пліч»
|
60 |
|
Узагальнення з теми « Пізнаємо організм людини в середовищі його існування» С. 233–234 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
61 |
|
Перевірна робота 5
|
|
|
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ |
||||
62 |
|
Як людина взаємодіє з природою.Поведінка людини в умовах природних загроз С. 236–239 |
Вплив людини на природу, стихійні лиха, правила поведінки в умовах природних загроз |
Завдання 2 і 1 |
63 |
|
Людина вчиться у природи. С. 240–241 |
Вироби, створені за природними зразками |
Завдання 3
|
64 |
|
Екологічні проблеми сучасності та способи їх подолання. С. 241–244 |
Екологія, екологічні проблеми |
«Нумо досліджувати один зі способів опріснення (знесолення) води» на с. 243. *Дослідження виконується у позаурочний час |
65 |
|
Екозвички та визначення власного екосліду. С. 244–246 |
Екологічні звички, турбота про довкілля |
«Пліч-о-пліч» «Нумо досліджувати: використане пакування для харчових продуктів» на с. 246. *Дослідження виконується у позаурочний час |
66 |
|
Навчальний проєкт « Життя у системі zerowaste» |
|
|
67 |
|
Подолання екологічних проблем. С. 247–253 |
Екологічно безпечне виробництво, міжнародна співпраця у справі збереження природи |
«Пліч-о-пліч» |
68 |
|
Узагальнення з теми « Вчимося у природи і дбаємо про її збереження»
|
|
|
69 |
|
Перевірна робота 5
|
|
|
70 |
|
Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження. |
|
|