Урок № 5 September 2024 р.
Тема: Тварини та їхня пристосованість до умов життя.
Мета: Навчальна: дати здобувачам освіти з порушеннями слуху поняття про тварин та їх пристосованість до умов життя, сформувати навички самостійно працювати з різноманітними джерелами інформації; удосконалювати вміння здобувачів освіти з порушеннями слуху працювати з книгою;
Розвиваюча: розвивати логічне мислення здобувачів освіти з порушеннями слуху через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати мовну і слухову пам’ять; підвищувати стилістичну культуру мовлення; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву.
Виховна: виховувати в здобувачів освіти з порушеннями слуху національну свідомість, самосвідомість та ментальність, провідні риси громадянина своєї держави, любов до рідної країни, до української мови, до свого народу, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Очікувані результати.
Після уроку здобувачі освіти з порушеннями слуху зможуть:
Наводить приклади об’єктів і явищ природи;
Вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;
Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;
Бере участь у прийнятті спільних рішень;
Представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень.
Формувати такі ключові компетентності: спілкування українською мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрові компетентності, соціальну і громадянську компетентності, екологічну грамотність.
Реалізовувати змістові наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, посібник, учнівські повідомлення, диференційовані завдання, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, завдання на картках.
Основні поняття та терміни:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка наявності слухових апаратів та стану слуху.
Як ти мене чуєш? (Я чую добре).
Перевірка готовності учнів до уроку (чергові учні)
Емоційне налаштування на урок.
Вправа: «Банка позитиву»
На столі стоїть банка, на партах в учнів стікери на яких вони пишуть позитивні слова, які починаються на першу літеру їхнього імені.
ІІ. Мовна зарядка
Складання асоціативного куща «Тварини»
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Теоретична розминка.
Два учні виходять до дошки, клас ставить їм запитання за вивченим матеріалом.
IV. Актуалізація опорних знань
Вправа «Відкритий мікрофон»
Запитання
1. Чим живі істоти відрізняються від тіл неживої природи?
2. Які основні групи організмів вам відомо?
3. Які основні середовища життя освоїли живі організми?
V. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Прогулянка галереєю.
У кабінеті висять малюнки, тексти, фото, які стосуються теми. Учні розглядають їх.
Вправа навчить системно аналізувати інформацію, співпрацювати, переосмислювати висновки інших. Якщо ви хочете, аби школярі проаналізували зображення, вказавши їх характеристики, то зверніться до цього прийому.
Вправа чудово відповідає вимогам візуального та кінестетичного стилю навчання.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
Тварини — це організми, які споживають готові органічні речовини: інші організми, їхні рештки або продукти їхньої життєдіяльності. За способом живлення тварин поділяють на рослиноїдні, хижаки (м’ясоїдні), всеїдні, паразити та сапротрофи, які живляться відмерлими рештками рослин і тварин. Тварини мають певні пристосування до способу живлення.
• Назвіть відомі вам пристосування тварин до живлення.
Мал. 43. Різноманітність тварин: 1. Лось — рослиноїдна тварина 2. Жук-гнойовик — сапротроф 3. Вовк — хижак 4. Ведмідь — всеїдна тварина
Більшість тварин здатна активно рухатись і пересуватися. Рухи тварин дуже різноманітні: біг, плавання, політ тощо.
ЗАВДАННЯ: • Наведіть приклади тварин, які пристосовані до певного способу пересування.
Тварини населяють всі основні природні середовища життя на нашій планеті:
Тварини, що живуть у різних середовищах, мають різні пристосування.
КОЛЕКТИВНА РОБОТА:
Разом з учнями складаємо пам’ятку:
Пристосування тварин до наземно-повітряного середовища
VІ. Фізкультхвилинка
Зарядка для очей
Вправа «Читання з маркіруванням тексту».
+ - Я це знав/ла
- - Я це не знав/ла
) Я думав/ла інакше
? - Це мене здивувало
! - Я хотів/ла би дізнатися про це детальніше
Текст
Тварини наземно-повітряного середовища мають різні пристосування щодо вологості та температури.
Особливості водного середовища та пристосування тварин до життя в ньому
Водне середовище характеризується:
Крім того, різні типи водойм відрізняються за концентрацією солей, швидкістю течій тощо. Тому мешканці водойм мають пристосування як до існування у водному середовищі взагалі, так і до певного типу водойм чи зони Світового океану.
Пристосування тварин до водного способу життя:
Дощові черв’яки, кроти, сліпаки пристосовані до життя в ґрунті. В ньому відсутнє світло, зате відносно постійна температура.
Робота у групі
Використовуючи інтернет-джерела створіть опорний конспект із теми «Ґрунт як середовище існування. Пристосування тварин до життя в ґрунті».
Перегляньте відео: Пристосування тварин до умов існування і способу життя #ЯДС #природа - YouTube
VІІ. Узагальнення і систематизація знань вивченого матеріалу
Завдання1:
Завдання 2:
Робота в парі
Нині майже 50 % населення Землі живе в містах. Це зумовило появу штучного середовища, де оселяються тварини. Наведіть приклади пристосування кількох тварин (на ваш вибір) до життя в містах.
VІІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати § _____ Підручник: Пізнаємо природу 5 клас; авт.:Д. Біда
Завдання: