Міністерство освіти і науки України
УКРАЇНСЬКА МОВА
10-11 класи
ПРОГРАМА
для профільного навчання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів
Філологічний напрям,
профіль – українська філологія
2017
Можливості предмета «українська мова»,
профіль – українська філологія
у формуванні ключових компетентностей
Ключові компетентності |
Компоненти |
Спілкування державною мовою
|
- Здатність учнів засобами української мови успішно взаємодіяти у процесі розв’язання типових для віку життєвих проблем. - Уміння: - усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди; - реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, у громадських місцях, удома, на дозвіллі; - швидко адаптовуватися до нових умов, вирішувати нестандартні завдання, використовуючи потенціал української мови та відповідні комунікативні стратегії, - виступати з усним повідомленням, тлумачити поняття, факти, коректно вести діалог, дискусію; -використовувати різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо; -створювати письмові висловлювання різних жанрів; -толерантно спілкуватися в полікультурному, поліетнічному суспільстві. Ставлення: поцінування української мови як державної – чинника національної ідентичності, готовність активно послуговуватися українською мовою в усіх сферах життя. Навчальні ресурси: текстоцентризм, напр., дискусія, дебати, діалог, проект щодо ролі державної /рідної мови. |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння: -виявляти в текстах запозичення з інших мов; пояснювати лексичне значення, правопис та особливості вживання слів іншомовного походження; обговорювати прочитані або прослухані мовою оригіналу та в перекладі українською фольклорні та літературні твори. Ставлення: розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу та збагачення власного культурного досвіду; розуміння потреби популяризувати Україну у світі засобами іноземних мов; готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур. Навчальні ресурси: перекладні словники, тексти українськомовних перекладів літературних творів та оригінали. |
Математична компетентність |
Спроможність особистості застосовувати математичні вміння в реальному житті, працювати з числовою інформацією. Уміння: абстрактно мислити; установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; чітко формулювати визначення і будувати гіпотези; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема). Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно. Навчальні ресурси: роздум (визначення тези, добір аргументів, наведення прикладів, формулювання висновків), висунення гіпотези та її обґрунтування; тексти, у яких наявні графіки, таблиці, схеми тощо. |
Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
– Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових знань; Уміння: володіти й оперувати інформацією відповідно до потреб, застосовувати ІКТ у навчанні й повсякденному житті, знаходити, опрацьовувати і систематизовувати інформацію); здатність бути відкритими до інновацій, реалізувати себе в мінливому технологічному, життєвому, навчальному й трудовому середовищі. змістовно, логічно, послідовно, точно описувати процесс власної діяльності; спостерігати за подіями, процесами, аналізувати, проводити мовні експерименти, словесно оформлювати результати досліджень; проводити пошукову діяльність; критично оцінювати результати людської діяльності у природному середовищі, відображені в творах літератури, та регулювати власну поведінку в довкіллі. Ставлення: готовність до опанування новітніми технологіями; зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутніх поколінь, оперативне реагування на технологічні зміни. Прагнення поглиблювати уявлення про цілісну наукову картину світу для суспільно-технологічного поступу; Навчальні ресурси: науково-пізнавальні і навчальні тексти природничого, технічного та технологічного змісту, опис фiзичного або хiмiчного експерименту, аналіз текстів літератури (епізодів) екологічного спрямування, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів, інноваційні технології навчання (інтерактивні, інформаційно-комунікаційні). |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння:
Ставлення:
Навчальні ресурси: дописи в соціальних мережах і коментарі до них; інструментальні тексти (алгоритми, інструкції тощо); складання плану; аналіз медіатекстів (виявлення маніпулятивних технологій). |
Уміння вчитися впродовж життя |
Здатність і внутрішня потреба самостійно здобувати знання і формувати вміння відповідно до поставлених цілей з метою самовдосконалення й самореалізації. Уміння визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, вивчальне тощо; постійно поповнювати власний словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурситощо); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування. Ставлення: прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях; готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя; розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання. Навчальні ресурси: інструкції з ефективного самонавчання; довідкова література, зокрема, пошукові системи; електронні мережеві бібліотеки. |
Ініціативність і підприємливість |
Інтегрована якість особистості, що базується на креативності, творчості, інноваційності, здатності до ризику, спроможності планувати, самоорганізовуватися й організовувати підприємницьку діяльність, утілювати ідеї у сферу економічного життя, розв’язувати конфліктні ситуації, приймати рішення, брати на себе відповідальність, формувати моделі поведінки, необхідні для успішного розв’язання нагальних виробничих проблем. Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби; використовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій і рішень і виявлення лідерських якостей; оцінювати економічні ініціативи та економічну діяльність. Ставлення: готовність брати відповідальність за себе та інших; розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри. Навчальні ресурси: тексти офіційно-ділового стилю (резюме, доручення тощо), самопрезентація, зразки реклами, літературні твори, які містять моделі ініціативності. |
Соціальна та громадянська компетентності |
Усвідомлення громадянської повинності й відповідальності, здатність до реалізації громадянських прав і обов’язків. Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях; висловлюватися, не дискримінуючи інших; критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту; застосовувати комунікативні стратегії в демократичних процедурах. Ставлення: поцінування людської гідності; повага до закону та правових норм, зокрема до норм українського мовного законодавства; утвердження права кожного на власну думку; активна діяльність для демократичного громадянства. Навчальні ресурси: Інтерактивні технології навчання, твори, які містять моделі демократичної участі (дискусія про активну громадянську позицію). |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Здатність учня усвідомлено сприймати надбання культури як цінність, аналізувати й оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати традиційні для культури українського народу методи самовиховання.
Уміння: Використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини; читати твори літератури, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях; створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та добираючи відповідні художні засоби; добирати літературу для читання, щоб одержати насолоду і користь від прочитаного. Ставлення: потреба читання літературних творів для естетичної задоволення та рефлексії над прочитаним; відкритість до міжкультурної комунікації; зацікавленість світовими культурними набутками. Навчальні ресурси: твори мистецтва; мистецькі проекти. твори різних видів мистецтва; мистецькі проекти. |
Екологічна грамотність і здоровий спосіб життя. |
Здатність виявляти активну життєву позицію в питаннях захисту довкілля; готовність дотримуватися здорового способу життя й пропагувати його. Уміння: Використовувати ефективні комунікативні стратегії для співпраці в групі; Враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини, відповідально використовувати мовні виражальні засоби; Застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя; конструктивно спілкуватися в різних соціальних середовищах задля свободи особистості, досягнення соціальної захищеності, сімейного щастя, можливості кар’єрного зростання та ін. не завдавати шкоди довкіллю у процесі власної діяльності; сприймати довкілля як життєдайне середовище; бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості; розуміти переваги здорового способу життя. Ставлення здоровий спосіб життя; готовність управляти конфліктом; толерантність до різних поглядів, здатність довіряти й викликати довіру, співчувати. готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього; набуття знань про цілісну наукову картину світу для суспільно-технологічного поступу. Навчальні ресурси: тексти, які сприяють гармонізації психоемоційного стану, твори, які містять моделі досягнення свободи особистості, соціальної захищеності, сімейного щастя, кар’єрного зростання та ін. (дискусiя про людину і довкiлля). аналіз літературних текстів (епізодів) екологічного спрямування, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів. |
11 к л а с
Українська мова (профільний рівень)
(140 год, 4 год на тиждень)
РМ –62
Фронтальні види контрольних робіт
|
І семестр |
ІІ семестр |
Перевірка мовної теми |
3 |
3 |
есе |
1 |
1 |
переказ |
1 |
1 |
твір |
1 |
1 |
диктант |
1 |
1 |
Складене за програмою МОНу:
Українська мова 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська мова: 10-11 класи. – Профільний рівень / Мацько Л.І., Груба Т.Л., Семеног О.М., Симоненко Т.,В.
(Наказ МОН України № 1407 від 23.10.2017р.)
Програма з української мови для профільного навчання учнів 10-11 класів (філологічний напрям, профіль – українська філологія) (далі - Програма) розроблена на підставі Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392, з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462), Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти (2003), «Рекомендацій Європейського Парламенту та Ради Європи» (2006)
До підручника:
Українська мова (профільний рівень) : підруч. для 11 класу закл. загал. серед. освіти / С.О.Караман, О.М. Горошкіна, О.В.Караман, Л.О.Попова.–Харків: Вид.-во «Ранок», 2019.–272с.
11 клас
І семестр
Профіль - українська філологія
(140 год., 4 год. на тиждень)
Мовна, лінгвістична змістові лінії
№ |
Дата |
Прим. |
Зміст програмового матеріалу |
||
|
Мова, індивід, суспільство( 4 год.) |
||||
1 |
|
|
Мова як особлива система знаків, її місце з-поміж інших знакових систем. Проблеми взаємодії мови і культури, мови і соціуму. |
||
2 |
|
|
Роль мови у формуванні й самовираженні особистості. |
||
3 |
|
|
Українська мова в «діалозі культур». Відображення в сучасній українській мові культури інших народів. Українська діаспора. |
||
4 |
|
|
Лінгвістика як наука про мову. Історія мовознавства в особистостях. Видатні мовознавці вітчизняної науки. |
||
5 |
|
|
РМ №1 Норма літературної мови. |
||
6 |
|
|
РМ №2 Система функціональних стилів сучасної української мови Поняття стилю мовлення. |
||
7 |
|
|
РМ №3 Підстилі, основні жанри та характерні особливості стилів. |
||
|
Риторика як наука й мистецтво слова ( 8 год.) |
||||
8 |
|
|
Лінгвістична риторика. Основні поняття риторики: логос, етос, пафос, топос. |
||
9 |
|
|
Ритор і оратор. Риторичні ідеали у різні історичні епохи. Поняття про сучасний риторичний текст. |
||
10 |
|
|
РМ №4 Виступ під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на суспільну або морально-етичну теми. |
||
11 |
|
|
Інвенція. Диспозиція. |
||
12-13 |
|
|
РМ №5-6 Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв, їхніх учинків та ін.). |
||
14 |
|
|
Методи викладу матеріалу. Теза й аргументація. Різні види аргументації. |
||
15 |
|
|
Промова. Елокуція й елоквенція як учення про мовну форму промов. |
||
16 |
|
|
Меморія як система усного запам’ятовування промов. |
||
17 |
|
|
Акція. Риторична техніка. |
||
18 |
|
|
РМ №7 Аудіювання текстів різного характеру. Різновиди аудіювання. Аудіювання зразків ораторського мистецтва. |
||
19 |
|
|
Еристика як мистецтво суперечки. Етика полемічної майстерності. |
||
20 |
|
|
Контрольна робота №1 Мова, індивід, суспільство. Риторика як наука й мистецтво слова. |
||
|
З історії риторики й ораторського мистецтва( 4 год.) |
||||
21 |
|
|
Видатні оратори Давньої Греції |
||
22 |
|
|
Видатні оратори Давнього Риму. |
||
23 |
|
|
Ораторське мистецтво в Україні. |
||
|
Основи ораторського мистецтва( 8 год.) |
||||
24 |
|
|
Види і жанри ораторського мистецтва і жанри. Академічне красномовство, його характерні ознаки, різновиди (наукове, науково-популярне, навчальне). |
||
25 |
|
|
РМ №8 Композиція ораторського виступу. Особливості побудови вступу, основної частини, закінчення. |
||
26 |
|
|
РМ №9 Мовні засоби оформлення тексту ораторського виступу залежно від мети спілкування й адресата мовлення. |
||
27 |
|
|
Судове красномовство, особливості захисного і звинувачувального виступу. Духовне красномовство (гомілетика), його жанри і характерні риси. |
||
28-29 |
|
|
РМ №10-11 Контрольний твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі. |
||
30 |
|
|
РМ №12 Добір аргументів і способів активізації мислення та емоційно-почуттєвої діяльності аудиторії. Види аргументації. Способи встановлення контакту зі слухачами. |
||
31 |
|
|
РМ №13 Практична риторика. Добір матеріалу, його систематизація. |
||
32 |
|
|
Соціально-побутове красномовство, його види (ювілейна промова, привітання, тост тощо). |
||
33 |
|
|
Театральна (сценічна) риторика. Педагогічна риторика. |
||
34 |
|
|
РМ №14 Вимоги до оратора. Постава, виразність міміки і жестів, їх природність, відповідність змісту викладу. |
||
35 |
|
|
РМ №15 Вимоги до культури мовлення. |
||
36 |
|
|
РМ № 16 Виголошення промови. Роль початкової фрази перед виступом. |
||
37 |
|
|
РМ № 17 Техніка мовлення. Тональність виступу. |
||
38 |
|
|
РМ №18 Спілкування з аудиторією як творчий процес. Прийоми встановлення і збереження контакту з аудиторією. |
||
39 |
|
|
Види ораторського мистецтва за метою висловлювання: інформувальні, переконувальні, розважальні та інші виступи. Промова, її види. |
||
40 |
|
|
РМ № 19 Культура ведення дискусій, полеміки, дебатів професійного характеру. |
||
41 |
|
|
РМ № 20 Читання мовчки текстів діалогічного і монологічного характеру, в т.ч. електронного, різних стилів, типів і жанрів мовлення. Види читання. |
||
42 |
|
|
Контрольна робота №2 З історії риторики й ораторського мистецтва. Основи ораторського мистецтва. |
||
Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики ( 24 год.) |
|||||
43 |
|
|
Загальна характеристика синтаксичних одиниць. Словосполучення як одиниця синтаксису. |
||
44 |
|
|
Типи словосполучень за морфологічним вираженням головного слова. |
||
45 |
|
|
Типи підрядного зв’язку у словосполученні. Використання синонімічних дієслівних словосполучень у різних стилях. |
||
46 |
|
|
Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця. |
||
47 |
|
|
Стилістичні функції модальних різновидів речень. Риторичне запитання, його стилістичні функції. |
||
48 |
|
|
Граматична основа речення. Порядок слів у реченні як стильова ознака мовлення. |
||
49 |
|
|
Складні випадки координації підмета і присудка. |
||
50 |
|
|
РМ № 21 Офіційно-діловий стиль: основні ознаки, підстилі, жанри, сфера використання, призначення. |
||
51 |
|
|
Складні випадки кваліфікації другорядних членів речення. |
||
52 |
|
|
Написання прикладки. |
||
53 |
|
|
Порівняльний зворот, його функції в реченні. |
||
54 |
|
|
РМ № 22 Контрольне есе. |
||
55 |
|
|
РМ № 23 Діалог, складений відповідно до запропонованої ситуації, діалог – обмін думками, враженнями (офіційна і неофіційна розмова); обговорення самостійно обраної теми. |
||
56 |
|
|
Складні і багатокомпонентні речення. Особливості структури та семантики сполучникових (складносурядних та складнопідрядних) і безсполучникових, багатокомпонентних речень. |
||
57 |
|
|
РМ №24 Ділові папери. Автобіографія, заява, характеристика |
||
58 |
|
|
Складнопідрядні означальні речення і дієприкметникові звороти; складнопідрядні обставинні речення і дієприслівникові звороти. |
||
59 |
|
|
РМ № 25 Лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості, структура офіційно-ділових текстів різних жанрів. |
||
60 |
|
|
Контрольний диктант |
||
61 |
|
|
Складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і порівняльні звороти. |
||
62 |
|
|
Період. |
||
63 |
|
|
Контрольна робота №3 ( Підсумкова) Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики (І частина). |
||
64 |
|
|
Повторення та узагальнення вивченого. |
||
11 клас
Соціокультурна змістова лінія
Учень (учениця): аналізує праці учених, готує доповіді, повідомлення про риторичні особливості слова; складає проект власної майбутньої професії, описує пошук перспективних шляхів розвитку Української держави; усвідомлює значення української мови як одного з головних чинників її самовиявлення і світосприйняття; спроможний критично оцінювати свої дії і вчинки, самобутньо мислить; обґрунтовує зв’язки ментальності української людини з іншими соціокультурними чинниками (родина, народ, нація, Батьківщина, держава);створює тексти з мовосимволами української державності; готує виступ до конференції, дебатів з проблем мовної культури, функціонування української мови в різних сферах суспільного життя; на основі проведеного опитування аналізує особливості мови жителів міста і села, виступає з повідомленнями про мову, суспільні події в країні у засобах масмедіа; на основі текстів історії, фольклору та художньої літератури здійснює історико-культурологічні коментарі до концептів української культури; виступає з презентацією, укладає етнолінгвістичні альбоми етнографічних районів України; поглиблює знання про історію, культуру свого регіону, відомості з історичної ономастики, топоніміки й мікротопоніміки. самостійно опановує художню літературу, різні види мистецтв з метою збагаченні й гармонізації внутрішнього світу; проводить дослідження, що стосуються вивчення українського фольклору і письменства у світі; добирає бібліографічний опис книг з актуальних філологічних проблем; бере участь у роботі з етнографічними колекціями; готує екскурсії, віртуальні подорожі, виставки з лінгвокраєзнавства; сприймає, аналізує, оцiнює прочитані, вивчені чи почуті соціокультурні відомості про Україну й світ, використовує їх для досягнення певної пізнавальної, експресивної, комунікативної чи іншої мети; усвідомлює національно-культурні відмінності між народами й етносами; глибше пізнає культуру українського народу в діалозі інших культур; розширює уявлення про національну специфіку мовної картини світу, функції мови, взаємозв’язок мови і культури; виявляє особливості української мови на фоні інших у міжкультурній комунікації; уміє вилучати соціокультурну інформацію з різних джерел, опановує різні способи збору, узагальнення, систематизування лінгвокультурної інформації; уміє працювати з довідковими матеріалами, центрами української культури; здійснює етно-, соціолiнгвiстичнi розвiдки у словниках української мови; виконує самостійну пошукову роботу з етнолінгвокультури, соціолінгвістики, прагмалінгвістики, історії мови, теорії мовленнєвої діяльності; готує тематичні екскурсії, зустрічі, олімпіади, вікторини, ігри, конкурси; укладає тематичний словник-тезаурус; опановує цифрові технології з професійно орієнтованою метою; володіє сучасними методами пошуку, обробки, інтерпретації відповідної інформації; користується філологічними, лінгвістичними Інтернет-сайтами, електронними словниками, довідниками; бере участь у вебфорумах, працюєз вебсторінками мовознавців; бере участь в вебконференціях; укладає власну електронну бібліотеку. |
Українська мовна особистість і Україна Слово як носій добра, істини й краси. Риторичний ідеал Ф.Прокоповича. Українська мовоментальність. Мовосимволи української державності. Концепти милосердя, захисник, гідність, честь, свобода в українській літературі, у масмедіа. Роль громадянина у відродженні і зміцненні української державності.
Українська мова і національна історія, духовна культура Мова – носій культури народу-мовотворця Мовні знаки – концепти української національної культури. Мовосимволи майдан, євромайдан. Лінгвокультурні особливості етнографічних регіонів України. Родинно-етикетні, родинно-оздоровчі, родинно-громадські традиції, звичаї мешканців, що живуть поряд з українцями. Роль художньої літератури, мистецтва у збагаченні й гармонізації внутрішнього світу.
Українська мова і світ Українська мова і міжкультурна комунікація. Збереження національного в період глобалізації. Відображення в сучасній українській мові культури інших народів. Взаємозбагачення мов як результат взаємодії національних культур. Українська мова в Інтернет-джерелах Філологічні, лінгвістичні Інтернет-сайти, блоги, соціальні мережі. Робота з вебсторінками мовознавців. Український лінгвістичний портал. Електронні бібліотеки. Електронні словники, довідники. Укладання власної електронної бібліотеки. Web-сайти шкіл. Web-форуми, телеконференції.
Українська мова – мова професії Концепт «сродної» праці у художній літературі. Кроки до успіху. Учення Григорія Сковороди про «сроднупрацю» й розвиток сучасної особистості людини. Життєвий і професійний вибір особистості.
|
Тематика висловлювань учнів Висловлювання з власного досвіду, з родинного, шкільного, літературного, мистецько-культурного, суспільно-громадського життя.
|
Тематика текстів Герої, що залишилися з нами назавжди. Мова – носій культури народу-мовотворця Мова – це історична пам'ять народу Мова народу – відображення Батьківщини і духовного життя народу (К.Ушинський). Мова росте елементарно, разом з душею народу (І.Франко) А слово – струм. А слово – зброя. А віще слово – вічове (Л.Костенко)
|