Типи підрядного зв’язку у словосполученні. Складні випадки синтаксичного узгодження

Про матеріал
Мета: повторити й поглибити знання школярів про типи підрядного зв’язку в словосполученні; формувати вміння правильно визначати головне й залежне слово, тип підрядного зв’язку; формувати уміння визначати синтаксичні помилки та виправляти їх; уміння використовувати різні мовні засоби для ефективного мовлення, навички грамотного письма; розвивати навички аналізу мовних явищ, уважність, творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного слова, культуру усного та писемного мовлення. Тип уроку: урок формування умінь та навичок учнів. Обладнання: зошити, підручники, тести для підготовки до ЗНО, роздатковий матеріал, підручники.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Типи підрядного зв’язку у словосполученні.  Складні випадки синтаксичного узгодження

 

Мета:  повторити й поглибити знання школярів про типи підрядного зв’язку в словосполученні; формувати вміння правильно визначати головне й залежне слово, тип підрядного зв’язку; формувати уміння визначати синтаксичні помилки та виправляти їх; уміння використовувати різні мовні засоби для ефективного мовлення, навички грамотного письма; розвивати навички аналізу мовних явищ, уважність, творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного слова, культуру усного та писемного мовлення.

Тип уроку: урок формування умінь та навичок учнів.

Обладнання: зошити, підручники, тести для підготовки до ЗНО, роздатковий матеріал, підручники.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи.  Налаштування учнів на роботу. Нагадування правил уроку.

 -  Добрий день, шановні одинадцятикласники! Ми починаємо урок, який  поповнить ваші знання й водночас збагатить вас новими, ви зможете  поділитися своїми вміннями з товаришами, розкрити свої творчі здібності. Але не забувайте головних правил нашого уроку, а саме:

 - бути уважними й активними;

 - не соромитися запитувати, якщо виникнуть проблеми;

 - бути відкритими й ділитися своїми знаннями з товаришами.

Отже, я бажаю вам успіху в оволодінні знаннями, а зараз посміхніться один одному й побажайте  удачі й натхнення.

 

ІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці. Розгорніть зошити й запишіть  число, назви виду роботи й тему нашого уроку: «Типи підрядного зв’язку у словосполученні.  Складні випадки синтаксичного узгодження»

 

Тема, яку ми будемо розглядати, для вас не є новою, адже ви вже  маєте певні знання, тому вам не важко буде заповнити таблицю:

«Знаю»

«Хочу дізнатися»

«Дізнався»

 

 

 

 

  • Учні  з’ясовують, що саме хочуть дізнатися,  й заповнюють таблицю.

Отже, коли ми вже маємо чіткі орієнтири, вже не будемо блукати манівцями й перейдемо до повторення основних відомостей про словосполучення як синтаксичну одиницю. Але перед цим хочу  оголосити епіграф нашого уроку:  

 Мало мати добрий розум, головне - добре його застосовувати.

Р. Декарт

 Упродовж 11 років ви намагаєтеся  осягнути, зрозуміти таємниці граматики та синтаксису, ретельно вивчаючи мову. Тож сьогоднішній урок не буде винятком, він іще на крок наблизить вас до розгадки таємниці рідної мови.

А для цього нам  необхідно відновити відомі  вже знання.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

  • Щоб краще й активніше відбувалася наша робота, пропоную об’єднатися в декілька груп, щоб згодом, за декілька хвилин обмінятися знаннями, адже разом завжди працювати легше. Готуючись до відповіді, скористайтеся матеріалами підручника п.12.
  • Отже, попрацюйте декілька хвилин, щоб розкрити таємниці рідної мови своїм друзям.

1-ша група  - що вивчає синтаксис і синтаксичні норми

2-га група – що таке синтаксична помилка

3-тя група – розповідає все, що знає про словосполучення й наводить приклади

4-та група – що не можна вважати словосполученням.

5-та – типи підрядного зв’язку: узгодження, керування, прилягання.

 

Перевірка роботи груп

Корегування відповідей, доповнення вчителя.

  1. Вибіркова робота (коментовано)

З поданих поєднань слів виписати ті, що становлять словосполучення:

Виховання дітей,  вивчати мову, працювати натхненно, рідна мова, знати й вивчати,  буду вчитися, червоне й чорне, вивчати сумлінно, бджоли літають.

Проблемне питання

Порівняйте два словосполучення і доведіть, що вони мають різний тип зв’язку.

Читати з «Кобзаря» та читати вголос.

Читати з «Кобзаря» - керування, бо залежне слово з «Кобзаря» вжите в Р.відм. з прийменником. Отже, перед нами дієслівне прийменникове керування.

Читати вголос – прилягання, бо залежне слово вголос є незмінною формою, виступає прислівником і з головним поєднується тільки за змістом.

Вправа «Коректор»

     У кожному рядку визначити, що є зайвим.

  1. Сімейне свято, материнська пісня, зелений барвінок, учень вчиться.
  2. Вихована дівчинка, брат і сестра, будувати спільний дім, моя мрія.
  3. Мамині очі, родинні вечори, біля школи, наш Шевченко.
  4. Щире почуття, посмішка мами, буду писати, перехопити цікаву ідею.

ІV.  Пояснення нового матеріалу.

Робота з підручником.

Опрацюйте параграф 13 «Складні випадки синтаксичного узгодження».

Прикладка — це різновид означення. Вона вказує на ознаку предмета, даючи йому іншу, конкретнішу назву. Прикладка виражається іменником у тому ж відмінку, що й означуване слово.

Назви міст, сіл, річок із родовою назвою узгоджуються в усіх відмінках:

Н. місто Харків                       Київ                      село Челбурда

Р. міста Харкова                     Києва                    села Челбурди      

Д. місту Харкову                    Києву                    селу Челбурді      

Зн. місто Харков                     Київ                      село Челбурду 

О. містом Харковом               Києвом                селом Челбурдою

М. у місті Харкові                  Києві                    у селі Челбурді

 

Запамятай!  Родову назву при видовій: Дунай-ріка, Українамати, Сапун-гора.
Видову назву при родовій: річка Рось, озеро Байкал, планета Сатурн, вулиця Ярославів Вал.

 

Прикладки НЕ УЗГОДЖУЮТЬСЯ, якщо географічна  назва:

  1. Має форму множини: у місті Чернівці, за селом Кринки.
  2. Складена: у річці Південний Буг, біля села Козачі Лагері.

АЛЕ:

При відсутності родових назв місто, село, озеро, гора  та ін. географічні назви, виражені відмінюваними іменниками, змінюються:

Сьогодні у нас зустріч зі Львовом. Часточку душі залишила у Карпатах.

  1. Назви вулиць, якщо вони мають форми чол..роду або є складною назвою: вулиця рещатик  - вулицею Хрещатик.

АЛЕ: якщо назви вулиць мають форму жін.. роду із родовою назвою вони узгоджуються: на вулиці Шкільній.

  1. Власні назви кораблів, газет, заводів, журналів тощо при відмінюванні зберігають форму Н.в.: журнал «Вісник» - журналу «Вісник».

 

Якщо підмет виражений абревіатурою, дієслово-присудок узгоджується (у роді, числі) з опорним словом: ЄС підписав договір.

 

V.Засвоєння знань у процесі виконання практичних завдань

  • Робота з підручником.

Впр. 94, 97.

     Прийом «Розмалюй словосполучення і утвори речення» (усно)

Місто Херсон, місто Львів, річка Конка.

 

  • Утворіть і запишіть складні словосполучення за зразком. 

Зразок. Під’їжджати до (місто Тернопіль) — під’їжджати до міста Тернополя.

Пишаюся (місто Горішні Плавні), засмагати біля (річка Прут), перейти (вулиця Зоологічна), побувати в (місто Мінеральні Води), долетіти до (планета Венера), піднятися на (гора Говерла), на березі (річка Дунай), працювати на (шахта «Антрацит»), під’їжджати до (станція Знам’янка), виробляти на (завод «Запоріжсталь»).

 

  • Відредагуйте  й  запишіть  речення.  

1.  Проїжджаючи  по  вулиці  Предславинська, ми помітили  на  прохідній заводу  «Будгідроприладу»  інженера  Олександра  Коваленко.  2.  За  містом  Білою Церквою  ми  зупинилися  перепочити  на  березі  річки  Рось.

Тест-взаємоперевірка. Робота в парах

1.   Синтаксис — це:

а) система правил уживання на письмі розділових знаків, спо­соби будови речення;

б) розділ граматики, що вивчає будову та значення словосполу­чень і речень, способи зв'язку слів у словосполученні, речень у тексті;

в) розділ мовознавчої науки, що вивчає словосполучення, його будову.

 

2.   Укажіть поєднання слів, що не є словосполученнями:

а) іменник з прийменником;

б) займенник з іменником;

в) числівник з іменником.

 

3.   Укажіть, у якому рядку поєднання слів не є словосполученням:

а)      стану знаменитим, сад цвіте, війна і мир;

б)      хустка з китицями, ішов стежкою, читав голосно:

в)      ручка дверей, писав грамотно, смішний анекдот.

 

4.   Укажіть, у якому рядку поєднання слів не є словосполученням:

а)      флора і фауна, накивати п'ятами, слова мовчать;

б)      звести очі, високі хеті, знайомий з дитинства;

в)      свіже повітря, писати у зошиті, готувати обід.

 

5.У якому реченні дотримано норм синтаксичного узгодження?

 А) Запорізька АЕС розпочала роботу у визначений графіком час.  

 Б) Музей-садиба Лесі Українки сподобалася всім.

 В) Двадцять один старшокласники взяли участь у концерті.

 Г) Ніхто не відмовила волонтерам.

 

6. Синтаксичну помилку допущено в рядку

 А) За річкою Прип’яттю

Б) У селі Семигори

В) На станції Жмеринка

Г) У місті Сумах

Колективна перевірка тесту.

  • Отже, ми ще на одни крок наблизилися до розуміння таємниць нашої рідної мови.Тож можемо заповнити останню колонку таблиці. Справді, наша мова приховує безліч таємниць, тому щоб розгадати ї х усі, необхідно працювати й вивчати мову, адже відомий мовознавець, патріот і громадський діяч  І.Огієнко наголошував, що чужу мову можна виивчити за рік,  а свою треба вчити все життя.
  • VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
  • Чим збагатив вас урок?
  • Чи все було зрозумілим?
  • Що запам’яталося найбільше?

Оцінювання відповідей учнів

VIІ. Домашнє завдання: вивчити $ 12 – 13, вправа 99 (утворити словосполучення) , за довідником  ЗНО виконати тестові завдання.

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
19 грудня 2021
Переглядів
1683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку