«Погоджено»
Голова методичного об’єднання |
«Затверджую»
Директор школи
|
Календарно - тематичне планування уроків
«Економічна і соціальна географія України». 9 клас
(52 год., 1,5 год. на тиждень)
За «Програмою для середньої загальноосвітньої школи. Географія. 6-11 класи» (Київ,2005 р.)
20__/20__ навчальний рік
Вчитель географії
ВСТУП (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
1 |
|
|
|
Предмет економічної і соціальної географії України, актуальність курсу. Економічна і соціальна географія в системі географічних дисциплін і наук. Зв’язок економічної і соціальної географії з іншими науками. Вітчизняні вчені економ-географи. |
|
Розділ I. УКРАЇНА НА КАРТІ СВІТУ (3год.)
Тема 1. Економіко-географічне положення України (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
2 |
|
|
|
Місце України на політичній карті Європи і світу. Економіко-географічне положення України. Значення транзитних перевезень. Геополітичне положення, його позитивні і негативні особливості. Практична робота 1. Визначення позитивних і негативних рис економіко-географічного та геополітичного положення України. Проведення на контурній карті лінії державного кордону України і підписання країн, з якими вона межує. |
|
Тема 2. Адміністративно-територіальний устрій (2 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
3 |
|
|
|
Українські історичні землі. Історико-географічний огляд адміністративно-територіального поділу України. |
|
4 |
|
|
|
Сучасний адміністративно-територіальний поділ і його характеристика. Оцінка адміністративно-територіального поділу, сучасні зміни. Практична робота 2. Нанесення на контурну карту адміністративних одиниць України. |
|
Розділ II. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ (6 год.)
Тема 3. Кількість, розміщення і густота населення, його вікова і статева структура. (2 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
5 |
|
|
|
Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, її територіальні відмінності. Поняття “природний рух населення”. Природний рух населення України. Порівняння показників природного руху населення України і країн Західної Європи. Географія природного руху населення в Україні. Причини погіршення демографічної ситуації. Депопуляція. Практична робота 3. Побудова графіка зміни чисельності населення за певний період. |
|
6 |
|
|
|
Механічний рух (міграції) населення. Поняття “еміграція”, “імміграція”, “міграція”, “сальдо міграції”. Внутрішні і зовнішні міграції. Міграційні процеси в Україні, їх інтенсивність і географія. Статево-віковий склад населення, його наслідки. |
|
Тема 4. Національний та етнічний склад населення. (2 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
7 |
|
|
|
Історія формування української нації. Національний склад населення України та окремих регіонів. Уявлення про політичну націю, корінні народи і національні меншини. Етнографічні групи українців. Практична робота 4. Побудова секторної та стовпчикової діаграм національного складу населення України. |
|
8 |
|
|
|
Українська діаспора та її географія. Розширення зв’язків із українцями зарубіжжя. Духовна культура українського народу (мова, культура, освіта, обряди і звичаї, релігія). |
|
Тема 5. Система розселення і розвиток поселень. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
9 |
|
|
|
Міське і сільське населення. Типи населених пунктів. Урбанізація. Територіальні відмінності в рівнях урбанізації у різних регіонах України. Субурбанізація. Система міського розселення. Міські агломерації. Столиця держави та її значення. Типи міст за розмірами та за функціями. Сільське розселення і його географія. Типи сільських поселень, особливості їх розміщення. Соціальні проблеми сільського населення, шляхи їх вирішення. |
|
Тема 6. Трудові ресурси і зайнятість населення. (1 год. + 1 год. з резерву)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
10 |
|
|
|
Поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», «зайнятість населення». Трудові ресурси України та їх географія, порівняння з іншими країнами. Проблеми зайнятості населення. |
|
11 |
|
|
|
Підсумковий урок (Вступ. Теми 1— 6 ) |
|
Розділ III. ГОСПОДАРСТВО (34 год.)
Тема 7. Загальна характеристика господарства України. (2 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
12 |
|
|
|
Поняття про господарство і національний господарський комплекс. Сучасні зміни в господарському комплексі країни. Галузева структура господарства. Поняття “галузь” і “міжгалузевий комплекс”. |
|
13 |
|
|
|
Інфраструктура, її види. Розвиток ринкової інфраструктури в Україні. Сучасна організація виробництва і типи підприємств за формами власності в Україні. Поняття про територіальну структуру господарства. |
|
Тема 8. Економічний потенціал України. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
14 |
|
|
|
Складові економічного потенціалу країни. Показники соціально-економічного розвитку. Валовий національний продукт, національний доход. Показники якості життя. Проблеми сталого розвитку України. |
|
Тема 9. Промисловість: загальна характеристика. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
15 |
|
|
|
Промисловість як сфера матеріального виробництва. Місце і роль у господарстві України. Загальні показники розвитку промисловості на сучасному етапі. Структурно-виробничі та особливості розміщення промисловості України Реструктуризація промисловості, шляхи підвищення економічної ефективності національної промисловості, конкурентоспроможності її продукції. Практична робота 5. Складання схеми галузевої структури промисловості України |
|
Тема 10. Паливна промисловість. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
16 |
|
|
|
Галузева структура паливної промисловості. Сировинна база. Вугільна промисловість. Нафтова промисловість. Нафтопереробна промисловість. Газова промисловість. Торф’яна, горюче-сланцева промисловість. Практична робота 6. Позначення на контурній карті основних районів вугле-, газо- і нафтовидобутку, нафто- і газопроводів. |
|
Тема 11. Електроенергетика. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
17 |
|
|
|
Електроенергетики як складова ПЕК України, її значення. Основні типи електростанцій та найважливіші ЛЕП. Використання традиційних і нових способів одержання енергії. Екологічні проблеми електроенергетики. Енергосистема. Споживання енергії. Енергозбереження. Практична робота 7. Складання секторної діаграми з виробництва електроенергії різними типами електростанцій. |
|
Тема 12. Металургійна промисловість. (2 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
18 |
|
|
|
Чорна металургія. Сировинна база. Географія видобутку залізної і марганцевої руди, вогнетривких глин, флюсових вапняків. Фактори розміщення. Основні райони галузі та найбільші підприємства. Обсяг виробництва продукції чорної металургії. Роль чорної металургії у формуванні експорту країни. Проблеми і перспективи розвитку чорної металургії. Практична робота 8. (поч.) Нанесення на контурну карту сировинної бази, основних районів та підприємств чорної і кольорової металургії. |
|
19 |
|
|
|
Кольорова металургія. Склад і сировинна база. Фактори і райони розміщення підприємств галузі. Проблеми і перспективи розвитку галузі. Практична робота 8. (прод.) |
|
20 |
|
|
|
Підсумковий урок (Теми 7— 12) |
|
Тема 13. Машинобудування і металообробка. (2 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
21 |
|
|
|
Роль машинобудування у господарстві держави. Обсяги виробництва продукції машинобудування за роки незалежності. Структура галузі. Міжгалузеві та внутрішньогалузеві зв’язки. Фактори розміщення: наукоємні, трудомісткі і металомісткі галузі. |
|
22 |
|
|
|
Географія важкого, сільськогосподарського, транспортного, електротехнічного машинобудування, приладобудування, верстатобудування, виробництва устаткування для різних галузей народного господарства. Найбільші центри. Формування нових центрів, технополісів. Проблеми і перспективи розвитку та розміщення підприємств галузі в нових економічних умовах. |
|
Тема 14. Хімічна промисловість. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
23 |
|
|
|
Поняття про хімічну промисловість, її галузева структура. Природно-сировинна база хімічної промисловості і використання відходів. Географія окремих галузей хімічної промисловості. Проблеми розвитку і розміщення галузі. |
|
Тема 15. Лісова і деревообробна промисловість. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
24 |
|
|
|
Структура та значення галузі, особливості її розміщення. Основні райони заготівлі лісу, проблеми відтворення і раціонального використання лісових ресурсів. Лісопильне виробництво. Деревообробна промисловість. Целюлозно-паперове і лісохімічне виробництво. Проблеми й перспективи розвитку галузі. |
|
Тема 16. Промисловість будівельних матеріалів. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
25 |
|
|
|
Галузева структура. Фактори розвитку і розміщення. Сировинна база. Географія галузей цементної промисловості, підприємств з виробництва залізобетонних конструкцій та виробів, стінових матеріалів, легких заповнювачів, скла, облицювальних матеріалів, будівельної кераміки. Промисловість нерудних матеріалів. Проблеми й перспективи розвитку галузі. |
|
Тема 17. Легка промисловість. Художні промисли. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
26 |
|
|
|
Галузева структура. Фактори розміщення. Географія текстильної промисловості (бавовняної, вовняної, лляної і шовкової), швейної та трикотажної промисловості. Шкіряно–взуттєва промисловість. Проблеми і перспективи розвитку галузі. Народні традиції художніх промислів, їх зародження і розвиток. Основні центри виробництва художніх промислів. Виробництва, що виникли на базі художніх промислів. |
|
Тема 18. Харчова промисловість. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
27 |
|
|
|
Галузевий склад харчової промисловості. Фактори розміщення галузей, їх географія. Проблеми і перспективи розвитку харчової промисловості. |
|
Тема 19. Сільське господарство. (4 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
28 |
|
|
|
Галузева структура сільського господарства. Значення сільського господарства в економіці держави та в формуванні її експорту. Зв’язок сільського господарства з іншими галузями. Природно – географічні фактори розвитку сільського господарства. Сільськогосподарські угіддя, їх структура. Меліорація земель. |
|
29 |
|
|
|
Галузева структура і виробничі особливості рослинництва. Географія зернового господарства, технічних культур, картоплярства, овочівництва та плодівництва. Практична робота 9. Нанесення на контурну карту розміщення посівів найважливіших сільськогосподарських культур. |
|
30 |
|
|
|
Тваринництво, його структура та географія. Розвиток кормової бази тваринництва. Рибне господарство. |
|
31 |
|
|
|
Зональна спеціалізація сільського господарства. Гірські регіони. Приміські сільськогосподарські райони. Аграрні реформа в Україні, їх соціальне і економічне значення. |
|
Тема 20. Транспорт. (4 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
32 |
|
|
|
Роль транспорту в розвитку господарства країни та в міжнародних перевезеннях. Види транспорту. Рівень забезпеченості різних районів країни транспортними магістралями. Міжнародні транспортні коридори. Транзитні перевезення. |
|
33 |
|
|
|
Залізничний транспорт, його роль у перевезенні вантажів. Залізнична мережа України. Географія залізничних вантажо- та пасажиропотоків. Залізничні вузли. |
|
34 |
|
|
|
Водний транспорт. Історія українського морського флоту. Морські порти і географія перевезень. Каботаж. Роль морського транспорту в міжнародних зв’язках. Географія річкового транспорту. Річкові порти. Міждержавні перевезення по Дунаю та інших річках. |
|
35 |
|
|
|
Автомобільний транспорт, його недоліки та переваги. Найважливіші автомагістралі. Повітряний транспорт, його значення в міждержавних перевезеннях. Спеціалізація повітряних перевезень. Трубопровідний транспорт. Географія нафто- і газопроводів. Транзитні транспортування нафти і газу. Проблеми і перспективи розвитку транспорту. |
|
Тема 21. Соціальна інфраструктура. (1 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
36 |
|
|
|
Галузі соціальної сфери (сфера послуг, виробництво товарів народного споживання, доходи і рівень життя населення, споживчий ринок), їх значення та розвиток в Україні. Проблеми і перспективи розвитку соціальної сфери, її вплив на розвиток економіки країни. |
|
Тема 22. Україна і світове господарство. Зовнішні економічні зв’язки України. (4 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
37 |
|
|
|
Поняття про світове господарство та міжнародний поділ праці. Міжнародний поділ праці та світова торгівля. Форми міжнародного співробітництва. Обсяги і структура зовнішньоекономічних зв’язків. |
|
38 |
|
|
|
Географія зовнішньої торгівлі України. Значення зовнішніх економічних зв’язків в господарстві країни. |
|
39 |
|
|
|
Міжнародні організації. Інтеграція України в світову економіку. Вплив процесів глобалізації на господарство України. |
|
40 |
|
|
|
Підсумковий урок (Теми 13 — 22) |
|
Розділ IV. Територіальний поділ України. (7 год.)
Тема. 23 Економіко-географічний поділ України. (7 год.)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
41 |
|
|
|
Територіальне розмаїття природи, економіки і населення передумова територіального поділу України. Поняття про економічний район та його основні ознаки. Мережа економічних районів в Україні, критерії їх виділення та спеціалізація. |
|
42 |
|
|
|
План вивчення економіко-географічного району: склад території, економіко–географічне положення, природні умови і ресурси, особливості господарського комплексу та найбільші міста. Карпатський економічний район, його коротка характеристика. |
|
43 |
|
|
|
Донецький економічний район, його коротка характеристика. |
|
44 |
|
|
|
Придніпровський, Причорноморський економічні райони, їх коротка характеристика. |
|
45 |
|
|
|
Північно-Східний, Столичний економічні райони, їх коротка характеристика. |
|
46 |
|
|
|
Центральний, Подільський, Північно-Західний, економічні райони, їх коротка характеристика. |
|
Розділ V. географія своєї області. (3 год.)
Тема 24. Географічна характеристика своєї області
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Д/з |
||
47 |
|
|
|
Особливості географічного положення та його вплив на господарську спеціалізацію. Природні умови і ресурси області, їх оцінка. |
|
48 |
|
|
|
Географічні назви своєї області чи автономної республіки в минулому і нині. Особливості топоніміки своєї місцевості. Історія заселення території. Населення і трудові ресурси. Демографічна ситуація. Найбільші міста. Адміністративні райони. |
|
49 |
|
|
|
Загальна характеристика господарства. Промисловість. Сільське господарство. Транспорт. Особливості культури і побуту місцевого населення. Проблеми і перспективи розвитку. Практична робота 10. Нанесення на контурну карту області найважливіших господарських і культурних об’єктів, складання проекту перспективного розвитку області |
|
50 |
|
|
|
Підсумковий урок (Теми 23 – 24) |
|
51 |
|
|
|
Повторення |
|
52 |
|
|
|
Повторення |
|
1