Навчальна програма
«ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» 2019-2020 н.р.
ДЛЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ СИСТЕМИ
ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
(РІВЕНЬ СТАНДАРТУ)«Затверджено Міністерством освіти і науки України»
(Наказ МОН України від 23.10.2017 № 1407).
Захист Вітчизни : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука, Ю. П. Щирба. — Тернопіль : Астон, 2019.
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН.
Захист Вітчизни (основи медичних знань)
вивчення предмета дівчатами (юнаками, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи військової справи)
11 клас,
1,5 год. на тиждень.
2019 – 2020 н.р.
Навчальна програма
«ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ»
ДЛЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ СИСТЕМИ
ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
(РІВЕНЬ СТАНДАРТУ)«Затверджено Міністерством освіти і науки України»
(Наказ МОН України від 23.10.2017 № 1407).
Захист Вітчизни : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука, Ю. П. Щирба. — Тернопіль : Астон, 2019.
№ п/п |
Тема уроку |
К-сть годин |
Дата |
Примітка |
|
Розділ І. Основи медичних знань і домедичної допомоги. |
11 |
|
|
|
Домедична допомога при опіках, тепловому та сонячному ударі, обмороженні, електротравмах, утопленні. Інструктаж з безпеки на уроках Захисту Вітчизни. Формування ключової компетентності – «Соціальна та громадянська компетентность». Поняття про опіки. Характеристика термічних та хімічних опіків. Домедична допомога при термічних та хімічних опіках. |
1(8) |
|
|
|
Тепловий та сонячний удар, причини їх виникнення та симптоми розвитку. Домедична допомога при тепловому та сонячному ударах. |
1 |
|
|
|
Обмороження та його періоди. Класифікація обмороження. Домедична допомога при обмороженнях. |
1 |
|
|
|
Дія електричного струму на організм людини. Електротравма. Надання домедичної допомоги при ураженні електричним струмом. |
1 |
|
|
|
Ураження блискавкою. Домедична допомога при ураженні блискавкою. |
1 |
|
|
|
Правила безпеки під час допомоги при ураженні електричним струмом і блискавкою. |
1 |
|
|
|
Формування ключових компетентностей – «Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами» та «Спілкування іноземними мовами». Домедична допомога постраждалому при утопленні. |
1 |
|
|
|
Домедична допомога постраждалому при утопленні. |
1 |
|
|
|
Отруєння. Домедична допомога при отруєннях, укусах комах, змій та диких тварин. Поняття про отруту і отруєння. Причини та способи потрапляння отрути до організму, шляхи її виведення. Основні ознаки та класифікація отруєнь. Характеристика побутових і виробничих отруєнь. Загальні принципи надання домедичної допомоги при отруєнні. |
1(3) |
|
|
|
Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином. Отруєння речовинами, що є хімічною зброєю. Заходи безпеки під час надання домедичної допомоги. Отруйні комахи та наслідки їх укусів. Клінічна картина дії отрути комах. |
1 |
|
|
|
Укуси отруйних змій. Симптоми загального отруєння від укусу змій. Домедична допомога. Укуси диких тварин, особливості надання домедичної допомоги. |
1 |
|
|
|
Розділ 2. Основи цивільного захисту. |
9 |
|
|
|
Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях. Розвиток основних компетентностей у природничих науках і технологіях. Основні принципи щодо захисту населення. Повідомлення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій та постійного його інформування про наявну обстановку. |
1(6) |
|
|
|
Навчання населення вмінню застосовувати засоби індивідуального захисту і діяти у надзвичайних ситуаціях. Укриття людей у сховищах, медичний, радіаційний та хімічний захист, евакуація населення з небезпечних районів. |
1 |
|
|
|
Спостереження та контроль за ураженістю навколишнього середовища, продуктів харчування та води радіоактивними, отруйними, сильнодіючими отруйними речовинами та біологічними препаратами. |
1 |
|
|
|
Порядок дій в умовах особливого періоду, під час артилерійського обстрілу, у натовпі, у разі виявленні підозрілого предмету. |
1 |
|
|
|
Надання екстреної психологічної допомоги (самодопомоги) при перебуванні в екстрених ситуаціях. Складання та вміст тривожної валізи на випадок термінової евакуації або переходу до захисних споруд (підвалів, погребів тощо). |
1 |
|
|
|
Види терористичних проявів та способи дій терористів. Захист від терористичних проявів та дії населення в умовах надзвичайних ситуацій, пов’язаних з можливими терористичними проявами. |
1 |
|
|
|
Основи рятувальних та інших невідкладних робіт. Формування ключової компетентності – «Інформаційно-цифрова компетентність» (самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій). Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень, пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо). |
1(3) |
|
|
|
Сутність, зміст і послідовність виконання рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи забезпечення рятувальних та інших невідкладних робіт. Заходи безпеки при проведенні рятувальних робіт. |
1 |
|
|
|
Розшук уражених у завалах, а також в будинках, які пошкоджені і горять. Способи рятування людей з-під завалів, з верхніх поверхів напівзруйнованих будівель з використанням табельних і підручних засобів. Рятування людей із завалених і пошкоджених захисних споруд. |
1 |
|
|
|
Розділ 3. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення. |
3 |
|
|
|
Основи міжнародного гуманітарного права. Історія виникнення МГП як галузі міжнародного публічного права. Призначення, сфера застосування МГП. Відмінність МГП від права людини. Принципи і норми МГП щодо захисту життя, інших прав цивільних осіб, захисту жертв збройних конфліктів. Женевські Конвенції 1949 року і Додаткові протоколи до них 1977 року – основні нормативно-правові акти МГП. |
1(1) |
|
|
|
Застосування МГП. Захист цивільного населення, природного середовища та установок і споруд, які знаходяться захистом МГП. Спеціальний захист окремих категорій цивільного населення: захист жінок у випадку збройного конфлікту. Захист жертв війни – поранених, хворих і осіб, які зазнали аварії корабля. Захист культурних цінностей у випадку збройного конфлікту. |
1(1) |
|
|
|
Засоби і методи ведення воєнних дій. Засоби ведення воєнних дій, що заборонені нормами МГП: конкретні види звичайної зброї невибіркової дії і зброї, що спричиняє надмірні страждання й ушкодження. Заборонені методи (способи) воєнних дій у збройних конфліктах. Відповідальність держав і фізичних осіб за порушення міжнародного гуманітарного права. |
1(1) |
|
|
|
Розділ 4. Домедична допомога в умовах бойових дій (тактична медицина). |
15 |
|
|
|
Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Формування ключової компетентності – «Ініціативність і підприємливість». Вступ до курсу тактичної медицини. Причини превентивних смертей при бойовій травмі. Етапи надання домедичної допомоги. |
1(1) |
|
|
|
Надання допомоги на етапі під вогнем (в секторі обстрілу). Надання допомоги на етапі під вогнем (CUF, Care Under Fire). |
1(5) |
|
|
|
План дій на етапі під вогнем. Техніка виносу пораненого з небезпечної зони. |
1 |
|
|
|
Ознаки життєзагрозливої зовнішньої кровотечі. Застосування турнікетів для кінцівок. Само- і взаємодопомога. |
1 |
|
|
|
Надання домедичної допомоги в зоні тактичних умов (TFC, Tactical Field Care). |
1 |
|
|
|
Надання домедичної допомоги в зоні тактичних умов (TFC, Tactical Field Care). |
1 |
|
|
|
Надання допомоги в зоні тактичних умов. Формування ключової компетентності - «Екологічна грамотність і здорове життя». Послідовність дій за алгоритмом «MARCH». Загальні причини зміни стану свідомості. |
1(9) |
|
|
|
Зупинка кровотеч, що загрожують життю. Принцип тампонування ран. Використання рекомендованих гемостатичних засобів. Використання компресійної пов’язки. Прямий тиск на рану. |
1 |
|
|
|
Відновлення та забезпечення прохідності дихальних шляхів. Виведення нижньої щелепи. Безпечне введення носового (назофарингеального) повітроводу. |
1 |
|
|
|
Проникаючі поранення грудей. Огляд грудної клітки. Використання герметизуючих (оклюзійних) наклейок. Поранення легень. Напружений пневмоторакс |
1 |
|
|
|
Повний огляд пораненого, зупинка всіх інших видів зовнішніх кровотеч. Тактично значущі ознаки шоку в поранених |
1 |
|
|
|
Надання домедичної допомоги при переломах, опіках, відмороженнях, проникаючому пораненні ока. Накладання шин. Застосування жорсткого щитка при травмі ока. Загальновійськовий набір пігулок. |
1 |
|
|
|
Надання домедичної допомоги при переломах, опіках, відмороженнях, проникаючому пораненні ока. Накладання шин. Застосування жорсткого щитка при травмі ока. Загальновійськовий набір пігулок. |
1 |
|
|
|
Попередження гіпотермії та виявлення ознак черепно-мозкової травми. |
1 |
|
|
|
Формування ключової компетентності – «Уміння вчитися впродовж життя». Підготовка до евакуації. Документація. |
1 |
|
|
|
Резерв |
1 |
|
|
|
Резерв |
1 |
|
|
|
РАЗОМ |
40 |
|